Geef maar toe, deze willen we allemaal wel.
Welk merk bouwt op dit moment de meest pure, puristische en brute sportcoupé? BMW? Met de M2 Competition en M4 CS hebben ze twee goede aanbeidingen, maar met turbo’s en bijna altijd een automaat zijn het niet de meest puristische auto’s meer. Hetzelfde geldt voor veel andere Duitse, Japanse en Italiaanse sportcoupé’s. Voor het echte pure autorijden moeten we kijken naar de Amerikanen.
De Ford Mustang Shelby GT350R is een uitstekend voorbeeld. De flatplane-crank V8 is atmosferisch, het schakelen geschiedt via een handbak en alle krachten gaan naar de achterwielen. Natuurlijk, de GT500 die eraan staat te komen is nog bruter. Om niet geheel onder te sneeuwen in het GT500-nieuws, heeft Ford de GT350R een update gegeven voor het modeljaar 2020.
De voorwielophanging is compleet herzien en flink aangepast. Volgens Ford is dit niet alleen belangrijk voor meer grip, maar ook meer gevoel in het stuurwiel. De besturing zelf is ook aangepast. De bekrachtiging is weliswaar elektrisch, maar nu een stukje minder kunstmatig.
Daarnaast zijn er wat wijzigingen qua uitvoering. Zo is het mogelijk om een rode ‘Pinstripe’ te bestellen. Deze matcht dan uitstekend met de rode remklauwen en rode interieurdetails. Het klinkt als een erg gaaf idee, helaas kregen we (nog) geen persfoto’s van Ford daarvan. Tevens is er wat meer keuze uit verscheidene exterieurkleuren. In combinatie met de nieuwe lak en pinstripe kun jij duidelijk maken aan al het plebs dat je niet in een 2019 Mustang Shelby GT350R rijdt, maar een heuse 2020 Mustang Shelby GT350R.
Verder bleef er gelukkig veel hetzelfde. De hoogtoerige 5.2 liter V8 is gelukkig gebleven. De ‘Voodoo’ V8 levert 526 pk en 580 Nm, meer dan voldoende dus. Ook houdt Ford vast aan de handbak, een automaat is niet eens een optie! De GT350R is het puristische broertje van de GT350. De GT350R onderscheid zich door het niet hebben van een achterbank, navigatie, radio en een blind-spotmonitor. In plaats daarvan krijg je koolstofvezel wielen (!), koolstofvezel splitter en een koolstofvezel achterspoiler.
kennone zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Prijs in de VS: $65.000,-
Prijs in Nederland: €200.000,-
?
Robert zegt
@ghost: ja, lach maar ?
?
ghost zegt
@RRRobert: ja wat moet je dan? Je doet er niks aan en gaan zitten zeuren word je ook niet vrolijker van.
maferick74 zegt
@ghost: ik heb ook geen 65.000 euro, 45.000 euro, 30.000 euro, 20.000 euro of 15.000 euro liggen. Misschien over 20 jaren weer eens kijken
unknown234 zegt
@ghost: pakje sigaretten
Mongolië; € 0,55
Nederland; € 6,90
?
olivier420 zegt
@unknown234: New York $13 ! En je kan het buiten ook nergens opsteken ?
focusrs1 zegt
@olivier420: perfect toch – Zouden we hier ook moeten hebben!
kennone zegt
@unknown234: die zijn zo duur hier om de ziektekosten van alle modellen die op het pakje staan te bekostigen?
RobUSA zegt
@ghost: Corvette C8 $59.995 niet slecht ook. :)
Robert zegt
Ik geef het toe; ik wil hem.
Dutchdriftking zegt
Ja, deze wil ik.
adyton zegt
Hoe komt het eigenlijk dat ze bij deze de neus v de pre-facelift houden? Ontwikkelingskosten? Dat zou ik begrijpen vr een tuner, maar deze komt toch officieel uit de Ford dealer, niet? Mooier is het wel.
RobUSA zegt
OT: Plaatje van een auto zeker met de oude neus erop en de carbon velgen die bij andere merken al 20K zouden moeten kosten zitten er gewoon al op.
E34M5Touring zegt
@adyton: De GT350 is breder dan een stock Mustang. Ze zouden dan andere voorschermen, motorkap etc moeten maken. Daar zijn de aantallen gewoon te klein voor. Zelfde geldt voor de Raptor. Bron: Ed Krenz, Ford Performance.
adyton zegt
@e34m5touring: Thx vr de info. Ja ik dacht al dat dat de reden was. Maar ik had me nog niet gerealiseerd dat dit bij de Raptor ook het geval was.
ttr6 zegt
Vlakke krukas? Dus geen Amerikaans blubber-V8-gerochel? Ik wist niet dat dat bestond in de US.
RobUSA zegt
@ttr6: Gerochel heeft plaats gemaakt voor gekrijs/geschreeuw en andere brute sounds (bron: youtube)
RobUSA zegt
“Voor het echte pure autorijden moeten we kijken naar de Amerikanen.” dat klinkt nog eens mooi in de oren van onze steun en toeverlaat @willeme op deze door bmw/audi/mb gedomineerde site (terwijl imo auto liefhebbers sowieso een meer globalere kijk op auto’s zouden moeten hebben) @willeme waar blijft het topic over de C8 prijzen die vandaag bekend zijn geworden. :)
willeme zegt
@robusa: Thanks ;-). De prijs is toevallig precies die prijs die Chevrolet al eerder bekend had gemaakt bij de onthulling. De Nederlandse prijs zullen we zeker gaan vermelden. De kans is levensgroot dat deze enorm afwijkt van de Amerikaanse prijs. Ik zou er niet raar van opkijken dat de auto inclusief belastingen op 150.000 euro gaat uitkomen. Op zich nog altijd een prima prijs voor een V8 sportcoupé met 500 pk, laat daar geen misverstand over bestaan.
RobUSA zegt
@willeme: Ja klopt en die prijs is echt spectaculair hier en sloeg in als een bom (zelfde prijs als C7 met automaat). Kennis van mij importeerde Mustang GT350 R naar NL voor 210K ! dus Vette zal zeker richting 200K gaan maar dan nog een <3 second car en al die opties erop voor dat geld. Ben zeer benieuwd naar de Ringtijd waar ik steeds al filmpjes van voorbij zie komen.
zwepp zegt
@willeme: € 150.000,- een prima prijs voor een auto ? Naast het schrijven van mooie artikelen heb je ook nog gevoel voor humor. Ik mag jou wel!
BaRa zegt
Met een curb weight tussen de 1.600 en 1.720 kg is dit niet meteen een auto die ik graag wil hebben, neen. Maar mensen die hem wel willen, krijgen van mij altijd een duimpje. ;-)
dwfc zegt
Ondertussen op de site van AMS, de nieuwe Gulf Ford Mustang, 119 stuks met 800 pk !
gecko zegt
Wel apart dat er wel een navi op de foto’s te zien is dan
steelfighter zegt
En als je nou er 1 koopt met een fabrieksaf ingebouwde gastank…. BPM korting?