Is het een Talbot? Een oude Alfa misschien? Of toch een Triumph? Niets van dat: maak kennis met de Monster Mk1, een gammele, Frankenstein-achtige creatie, gemaakt van een samenraapsel van de meest onbetrouwbare onderdelen van afzonderlijke auto’s.
De basis voor de originele creatie werd gelegd door de Britse verzekertoko Warranty Direct. Zij beschikken over een forse database, en besloten deze eens uit te splitsen naar onderdelenclaims. Om de garantiegevallen er uit te filteren werd er gekeken naar auto’s met een gemiddelde leeftijd van 5 jaar.
De grootste grafbak ter wereld heeft remmen van een Audi A8, een versnellingsbak van een Land Rover Freelander, vering van een BMW M3 en de electronica van een Renault Megane. Hij kost jaarlijks 2.050 pond (ca. 2.300 euro) om op te lappen. Schokkend: van de twee laatstgenoemde auto’s schijnt elk jaar 40% met de genoemde falende onderdelen te maken (of zou het wat met de rijstijl van M3-rijders te maken hebben?).
Uit bovenstaande kan je natuurlijk maar één conclusie trekken: laat al die Europese rommel links liggen, en koop een Japanner, of een Amerikaan. Een Italiaan mag trouwens nog wel, want ook deze zien we namelijk niet in het lijstje. (via carscoop)
norge zegt
Ik zal maar niet zeggen ,wat zei ik nou ;)
Vanquish zegt
@norge: Lol inderdaad. En ook gewoon geen Alfa op het lijstje. Heerlijk :P.
Northwestern zegt
Oh, ik heb een Megane CC II ph1 gehad en eigenlijk geen problemen. Ik was één keer zo handig mezelf buiten te sluiten, maar voor de rest eigenlijk niets.
Northwestern zegt
@Northwestern: Wel veel VAG zooi in dit lijstje trouwens :)
bisazza zegt
Lijstjes zijn gay…
NLBUURMAN zegt
Mercedes Benz V-class? kennen wij die also Vito, Viano?
floryn zegt
@NLBUURMAN: Vito was de bestelvariant. De V die voor personen. Zoals VW een transporter en caravelle heeft.
NLBUURMAN zegt
@floryn: ik meende dat de Caravelle verkocht werd in Duitsland en Engeland, ik heb in ieder geval nog nooit een nederlandse Caravelle zien rijden.
floryn zegt
@NLBUURMAN: Ah ok. Ik heb me er nooit echt in verdiept. Zou goed kunnen. Je hebt in ieder geval al heel lang een naamvariant voor de passagiersbusjes van VW naast de bestelvarianten.
floryn zegt
@NLBUURMAN: Het huidige model heet Multivan. :)
E34M5Touring zegt
Foto lijkt wel een beetje op een Ssang Yong Rodius
floryn zegt
@E34M5Touring: Grappig dat was ook mijn eerste indruk. Ik denk dat dat komt door de achterkant van de Freelander.
E34M5Touring zegt
@floryn: Inderdaad dat lijkt precies op de KIP Caravan die ze op de achterkant van de Rodius hebben laten vallen
midasracer zegt
Ha, motor van de MG TF. Dat is de K-serie motor waar Rover zo trots op was. Deze motor is in een aantal varianten in veel modellen verschenen. Niet alleen Rover, maar ook in de Lotus Elise, Freelander en hij schijnt ook verkocht te zijn geweest naar het oostblok (Polonez?). Ik heb zelf ook een auto met dit blok gehad. Inderdaad geen prettig ding. Waterpomp gaat maar 40K km mee, eenmaal een lekke koppakking, altijd een lekke koppakking (bij oververhitting meteen een kromme kop) en een waardeloos niet uitleesbaar onstekingssysteem. Verder een lawaaiig kleppensysteem en geen vermogen en koppel onderin.
Sorcerer zegt
De reden dat er geen Italiaan op staat is dat de random zelfontbrandingsfeature slechts een optie is.
dotternetta zegt
Ik ben het niet eens met de conclusie: Japanners oke, maar Amerikanen? Die staat gewoon niet in het rijtje omdat ze niet veel rond rijden in de UK
Esprit_de_Flandre zegt
@dotternetta: Denk ik ook…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Nightmare MK1’! Hahahaha!
Trouwens @ sir smokelot: waarom maakt u daar Monster Mk1 van??
sebastienloebsebastienvettel zegt
Nice
celicatwincam zegt
waarom niet de carroserie van een slopel?
(Sl
db87 zegt
@celicatwincam: Dat is toch alweer even geleden hoor. Minimaal voor 1995 en dan betreft het slechts enkele modellen. Nee ik kan wel tal van andere merken noemen.
celicatwincam zegt
( “Slopel, rijd niet, roest wel!” )
gerard1710 zegt
Waarom staan er nergens generaties bij? Hier heb je toch niks aan?
SimonMc zegt
@gerard1710: “Om de garantiegevallen er uit te filteren werd er gekeken naar auto’s met een gemiddelde leeftijd van 5 jaar.”
Dus ik vermoed dat hier niets ouder zal bij zijn dan ongeveer 5 jaar.
bobb zegt
@SimonMc: Als niks ouder is dan 5 jaar kom je ook niet op een gemiddelde van 5 jr. Of men moet alles bijna exact op 5 jaar hebben gehad.
SimonMc zegt
@bobb: “ongeveer 5 jaar”
tjorque zegt
straf hé géén enkele citroen in dat rijtje…
desjonnies zegt
Grappig want deze boys weten wis en waarachtig waar ze over praten, ’t is namelijk hun business !
christianjanssen zegt
Gelukkig heeft de Citroen C5 nooit kinderziektes gehad en zijn de Toyota’s vaak genoeg teruggeroepen zodat ze niet op het lijstje voor komen… wellicht rijden ze in de UK helemaal geen Japanners en heel weinig Amerikaanse bakken… iets zegt me dat dit lijstje nul komma nul klopt met de werkelijkheid.
Merry zegt
@christianjanssen: geen Japanse wagens in de UK?
Omdat ze in de UK net als in Japan het stuur aan rechterkant hebben stikt het daar van de Japanse wagens die ook nog eens veel goedkoper zijn dan hun links gestuurde broertjes als die er al zijn.
In de UK barst het van de Impreza’s, Lancers EVO’s, Supra’s en Skyline’s en nog veel meer andere Japanse sportwagens.
Zeker van de types waar alleen maar rechts gestuurde types van gemaakt zijn.
RickB zegt
@Merry: Knap, 3x hetzelfde zeggen!
Maar je hebt wel een punt!
Lan_Evo zegt
@christianjanssen:
Hoezo? Omdat Seat er 2x instaat?
dennisr zegt
klinkt goed! super auto!
waxweazel zegt
Een Audi en een BMW … staan die in “Holland” nu niet gekend als juist zo uberbetrouwbaar (en al de rest is brol ..) ?
Eventjes de Hollandse droom doorprikt dus ?
dotternetta zegt
BMW en Audi betrouwbaar? Waar haal je die info vandaan? Van hun bezitters zeker? Er is maar 1 uber betrouwbare auto: Starlet P8, meest betrouwbare auto ooit! ;-)
Lan_Evo zegt
Wel grappig dat de M3 en A8 ook juist best wel flink duur zijn, Duitse degelijkheid amirite?
autobart zegt
Dit zal waarschijnlijk over een A8 uit 1994 gaan of zo met honderdduizenden kilometers op de klok, dit is waarschijnlijk een onderzoek gedaan door spleetogen om de Duitse auto’s compleet af te kraken.
Lan_Evo zegt
@autobart: “Om de garantiegevallen er uit te filteren werd er gekeken naar auto’s met een gemiddelde leeftijd van 5 jaar.”
Weet je zeker dat de Illuminati er niet achter zitten?
sir_smokalot zegt
Nee, want die hebben het veel te druk met de cover-up van de moord op Obama
Lan_Evo zegt
@sir_smokalot:
Haha, maar dit hebben ze misschien even snel tijdens de lunch geregeld.
vincenzo zegt
He geen Italianen in de lijstjes? Die zijn toch zo onbetrouwbaar? Duitse rommel galore in dit lijstje, zoals het hoort.
sebasjuhh zegt
Audi A8’s van het heden hebben fatsoenlijke remmen hoor..
bozewolf zegt
Tsja, ze zullen weten waar ze het over hebben…het is hun business, zoals sjonnies al zei.
Wel komisch om de Duitse fanboys nu te zien wriemelen.
cocoloco zegt
Allemaal leuk op leeftijd maar kilometers vind ik wel effe 110 keer interessanter dan leeftijd dat zegt namelijk niks!
potver7 zegt
Dus de airco en ventilatiesystemen van VW’s, Audi’s en Skoda’s zijn best OK (of in ieder geval niet zo slecht dat ze in dit rijtje komen), maar als je dezelfde apparaten inbouwt in een Seat dan zijn ze ineens bagger. Bijzonder…
Apache zegt
<3
Apache zegt
Recent werd DE echte auto met zowat alle slechtst mogelijke onderdelen ineengefricasseerd door een aantal Duitsers:
Mootjuh03 zegt
“laat al die Europese rommel links liggen, en koop een Japanner, of een Amerikaan”
Volgens mij is het best wel logisch dat er alleen maar europese auto’s in voor komen. Engeland is europa, anyone?
sir_smokalot zegt
Daar denken ze in Engeland nog wel eens anders over..
GOD zegt
engine kan van alles zijn, suspension kan van alles zijn en ga zo maar door. iets specifieker mocht wel.
lincoln zegt
@GOD:
we hebben ook nog goed nieuws ..
alle genoemde onderdelen behoren niet onder de noemer “bodyparts” ..
GOD zegt
@lincoln: ik ben op dit moment te moe voor die cryptische onzin lol. lange drukke dag vandaag.