De opbrengst van de Porsche 911 Speedster met Heritage-pakket gaat naar het goede doel.
Eén van de bekendste namen in de Porsche-catalogus is ‘Speedster’. De naam werd al gegeven aan de 356, toen daar een open versie van kwam met een lage voorruit. Vervolgens heeft de naam meerdere generaties 911 gezien. De 964 Speedster, de ultieme versie van de 997 was een Speedster en nu ook weer: de uitzwaaiversie van de 991 is de 911 Speedster.
Doei 991
De 1.948 Speedsters die zijn gebouwd zijn de laatste modellen van de 991-generatie. 1948 is trouwens het jaar waarin de eerste 356 het levenslicht zag: voor velen het begin van Porsche. En zo zijn er meer verwijzingen, neem bijvoorbeeld het Heritage Design-pakket met een historische kleurstelling en een racenummer. Dat racenummer kun je zelf kiezen, daarover later meer. De rest van de Speedster is geen verkeerd recept: de 4.0 liter zespitter boxer levert 510 pk en schreeuwt naar 9.000 toeren. Voor de purist is er gekozen voor een handbak. Het is een soort 911 GT3 met een lagere voorruit en een geïmproviseerd tentdakje, of je moet natuurlijk gewoon open rijden.
De allerlaatste
Nu de 992-generatie al meer dan een jaar onder ons is, zijn de laatste Speedsters al lang geproduceerd. Waaronder ook het 1.948ste exemplaar, wat niet alleen de laatste Speedster maar ook de allerlaatste 991 is. Deze rolde in december 2019 van de band en was klaar om een eigenaar te vinden. Door de wereldwijde pandemie heeft Porsche hem echter nog heel even vastgehouden. Nu gaat de auto pas in de verkoop, via een veiling.
RM Sotheby’s
Het allerlaatste model is een speciale. Met het eerdergenoemde Heritage-pakket, dus de grijze kleurstelling met witte stickers en een racenummer. In dit geval nummer 88. Het interieur is ook een knipoog naar vroegâh met cognacleren stoelen. Verdere accessoires die je erbij krijgt zijn een boek met designschetsen, gesigneerd door Dr. Frank-Steffen Walliser and Andreas Preuninger die bij de ontwikkeling betrokken waren. Ook krijg je een tour door de fabriek in Weissach.
Klok
En ten slotte krijg je er een Speedster-horloge bij. Dat klinkt als iets unieks, maar die hoort bij elke Speedster. Het horloge heeft een achterkant als een Porsche-velg en een deel van het chassisnummer is gegraveerd in het uurwerk.
De veiling
Hoe veel het gaat opleveren, dat is niet bekend. Een poging doen om dat bedrag bekend te maken kan via RM Sotheby’s. Van 15 tot en met 22 april houden zij een (online) veiling die helemaal om de Porsche draait. Zoals gezegd gaat de opbrengst van de Porsche 911 Speedster naar het goede doel, in dit geval het wereldwijde COVID-19 Community Response and Recovery Fund.
none zegt
Er bestaat geen bijzondere 911 en al helemaal geen laatste 911
trust zegt
daarom staat er ook 991
teslaasappel zegt
Goede aktie Porsche
lucerd zegt
Meer (auto)fabrikanten zouden het voorbeeld van porsche moeten volgen.
wd311 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder erg mooie auto
hbk62 zegt
Heel bijzonder!
hbk62 zegt
Mooi.
rulefollower zegt
Een Duitse Porsche met 88 erop? Daar moet wel een markt voor zijn.
rikus zegt
@rulefollower: Hij staat op scherp ?
smoked zegt
Laat maar, is een US spec.
willempieee zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wd311 zegt
De eerste 911 Speedster was die van de G serie uit de jaren 80, vervolgens de 964 van begin jaren 90 en later een handvol 993 exemplaren, de 996 kwam niet als Speedster maar dankzij wat tequipment kon men de vormen van de Speedster toch enigzins realiseren. Toen kwam inderdaad de 997.2 met een Speedster versie en tot slot de 991.2. Benieuwd of over een aantal jaar ook de 992.2 een Speedster zal krijgen
wd311 zegt
Ook was er in 1991 een 968 Roadster/Speedster prototype die nooit in productie is gekomen, het model was de 968 Roadster maar had dezelfde kenmerken als die van een Speedster, lagere schuinere voorruit en lange bobbel achter de voorstoelen..