Misschien wel de meest iconische supercar van de jaren ’90 heeft nooit een écht vervolg gekregen. Toch zou het merk uit Woking broeden op een auto die we als de spirituele opvolger mogen beschouwen van de auto die zonder grote aanpassingen won op Le Mans.
Slecht nieuws alleen voor wie hebberig wordt na het lezen van bovenstaande, want er wordt uitgegaan van een prijs van rond de 2 miljoen GBP. Daarmee zou de nieuweling meteen een flinke klap duurder worden dan de McLaren P1, die momenteel de kroon spant binnen de modelrange van het merk.
De opvolger van de McLaren F1 zou meer een GT worden dan een hardcore sportwagen en deelt de driezits-indeling, de vleugeldeuren en de luchthapper op het dak met de originele supercar. Volgens Autocar krijgt de 3.8-liter V8 onder de kap voor de gelegenheid een vermogen van niet minder dan 700 pk, waarbij géén gebruik wordt gemaakt van elektrospul.
Uiteraard speelt de bespoke-afdeling van McLaren, MSO, een grote rol bij de creatie van de auto. Zo zou er een compleet nieuwe carbon tub worden ontwikkeld om plaats te bieden aan drie inzittenden, met uiteraard de bestuurder in het midden. Men verwacht dat de auto niet voor 2018 wordt onthuld, een impressie check je hieronder.
UPDATE 25-07: we hebben nieuwe info over de opvolger van de F1, lees het HIER.
parttimeautospotter zegt
3-zits? De grapjassen..
viezefreddyw zegt
Come on McLaren, de F1 verdient een opvolger. Maar laat het dan geen GT worden maar een volbloeds supercar zoals de F1 is. De auto waarmee je naam en faam maakte. Een opvolger verzinnen voor de F1 en het dan een GT laten zijn is een belediging voor de F1.
pexers zegt
@viezefreddyw: amen..
perry_snijders zegt
@viezefreddyw: Lees het originele persbericht uit 1992 maar eens waarin McLaren de F1 aankondigt. Dat vonden ze ook een soort GT, ze vertellen zelfs enthousiast over de ruimte voor drie personen en de bagageruimte. Hier vind je het: http://cars.mclaren.press/en-gb/releases/375
viezefreddyw zegt
@perry_snijders: Dat heb ik wel eens gelezen ja, en nu je het zegt… Maar in de praktijk bleek de F1 toch wat meer een hardcore supercar te zijn dan een comfortabele GT auto. Wel een mooi stukje tekst overigens.
perry_snijders zegt
@viezefreddyw: Ik reed laatst met zo’n 570 GT en dat is ook nog gewoon een sportauto. Ik vroeg na afloop hoe dat zat. ‘Mensen die het comfort van een Mercedes willen, die moeten gewoon een Mercedes kopen.’ Dus ik heb ook goede hoop voor zo’n nieuwe F1 ;-)
viezefreddyw zegt
@perry_snijders: Haha, mooi man! En ze hebben nog gelijk ook.
Edge zegt
@perry_snijders: Dat klinkt in ieder geval enigszins geruststellend. Hopelijk denken ze er in Woking net zo over, dan komt het helemaal goed met die nieuwe driezitter.
perry_snijders zegt
@Edge: De man waar ik het aan vroeg is de baas daar ;-)
mennok zegt
@perry_snijders: mooi persbericht “”OUR MAIN OBJECTIVE HAS BEEN TO CREATE THE PUREST DRIVER’S CAR, A NEW BEGINNING, A DESIGN WHICH SIMPLY RE-WRITES ALL EXISTING STANDARDS”
Ik denk niet dat ze dit nogmaals kunnen. Niet zoals ze dat toen geflikt hebben.
blackeye zegt
Het mooie en cleane ontwerp van de F1 is in ieder geval weg. Het nieuwe model zit vol gaten en spoilers. Voor zover de impressie klopt dan…
turboboy zegt
En ontwikkel dan een nieuwe motor en hang deze in dat model als eerst.
Beetje triest welk model je nu ook koopt je krijgt dezelfde V8, voelt toch een beetje van we willen wel maar kunnen niet.
pinut187 zegt
Ziet er goed uit.
redbee5 zegt
Gaaf! Echt een mooie machine. Petje af wat ze bij Mclaren voor elkaar krijgen, winstgevend zijn en mooie auto’s bouwen. Als ik het geld had zou ik er zeker eentje overwegen boven een Lambo of Ferrari.
rolov zegt
@redbee5: andere klasse he dan aventador en 458. Gaat 2 miljoen kosten.
redneckdarian zegt
De F1 was een record berekende auto (en hield dat voor een lange tijd).
De opvolger moet dat dan eigenlijk ook worden vind ik.
drdrift zegt
Slimme marketing, nu kan de jetsetter die dit kan betalen 2 maitresses meenemen. Toch een USP in deze klasse.
cossie300 zegt
Beetje moeilijk om na de P1 een nog snellere wagen te bouwen , daarom idd niet slecht om er een gt van te maken
henkhupelschoten zegt
Lullig voor al die P1 gtr bezitters…
Dimglor zegt
@henkhupelschoten:
Mclaren heeft daar zowat geschiedenis mee.
We maken de 650s, niets sterkers.
Dan komen ze met de 675Lt.
Deze zal gelimiteerd worden tot 500 stuks! Zeker in investeren.
Daarna kwam de 675Lt…
En ga zo maar door…
Niet echt iets wat de investeerders graag hebben lijkt me…
mrrallycross zegt
Beste nieuws van het jaar!
mashell zegt
Dat zou toch wel een teleurstelling zijn. Dat zou betekenen dat ze in de laatste 25 jaar niks zijn opgeschoten. De F1 had die rare onhandige 3 zits configuratie zodat er geen links en rechtsgestuurde versie gemaakt moest worden. De wagen had een ingekochte motor. De wagen had geen ABS en tractiecontrole, volgens Gordon Murray uit puristische redenen maar het was natuurlijk omdat McLaren het budget niet had die spullen te (laten) ontwikkelen.
De F1 werd een icoon. Maar het McLaren van nu is van een heel ander niveau. Ze kunnen nu wel moderne electronica toepassen, de motor werd in eigen opdracht ontwikkeld, snappen dat hybride inmiddels een must is. Het is gewoon een serieuze sportwagen variant. Dat er een eerbetoon aan de F1 komt is prima, maar maak er dan geen ouderwetse compromismobiel van zoals het origineel. Doe het gewoon goed. En kom er achter dat je dat met de P1 al gedaan hebt.
harrie zegt
@mashell:
Nee, de driezits configuratie heeft als voordeel dat de bestuurder zijn benen net als bij een single seater tussen de voorwielophanging geplaatst kunnen worden, en hij dus een stuk verder naar voren geplaats kan worden. Daarmee de motor ook en kom je tot een veel gunstigere gewichtsverdeling, zonder flink te hoeven groeien in wielbasis.
undifined1 zegt
@mashell: de bmw s70/2 was ook gewoon in opdracht ontwikkeld. Als anderen iets beter kunnen kun je het beter uitbesteden
Dutchdriftking zegt
Je weet meer van de F1 dan ik, dat is alvast duidelijk :p, een eerbetoon lijkt me leuk, maar laten we het inderdaad wel realistisch maken.
berlinetta zegt
Dit wordt dus in feite geen opvolger van de F1, maar slechts een auto die kenmerken van die F1 mee krijgt. Desalniettemin zal het een spectaculaire auto worden, maar door te verwijzen naar de F1 snij je jezelf alleen maar in de vingers.
sollie1984 zegt
De McLaren F1 had veel te danken aan de joekel van een blok van BMW. Nu krijgt de auto dezelfde V8 als de P1. Goede motor maar it’s not a V12!
Edge zegt
@sollie1984: Tja, als je als kleine sportwagenfabrikant drie verschillende modellen tegelijk wil voeren (570, 650/675, P1 en straks dan deze F1-opvolger in plaats van de P1) en ook nog zelf de motoren wilt ontwikkelen zul je concessies moeten doen. Eén van die concessies is dat alle McLarens hetzelfde M838T motorblok gebruiken. Uiteraard wel anders afgesteld om verschillende karakteristieken en vermogens te creëren, maar het blijft hetzelfde blok.
Bovendien, waar haalt McLaren een V12 vandaan? Doordat ze in de F1 aan Honda verbonden zijn, wordt het wel een erg groot zooitje als ze een V12 bij een derde partij moeten inkopen en is het ook nog maar de vraag of andere fabrikanten überhaupt willen leveren.
perry_snijders zegt
@Edge: Al reden ze in 1992 in de Formule 1 ook met Honda-motoren. Maar ik denk niet dat ze nu met de hoed in de hand bij BMW weer om een V12 gaan vragen ;-)
michaelcorleone zegt
De F1 is misschien wel de meest spectaculaire auto ooit, alleen vond die 3-zits niks.
Laat maar komen liever vandaag dan morgen.