Mazda toont op de New York International Auto Show 2016 de wereldpremière van de Mazda MX-5 RF, dat laatste staat voor Rectractable Fastback.
Je kan het een fastback noemen, maar ik zie helaas geen ‘elegante daklijn’ bij deze nieuwe versie van de MX-5. Mazda wil ook nog geen exacte specs geven, het dak opent daarom ‘in weinige seconden’. Tijdens het dichtklappen wordt het dak opgeborgen achter de stoelen, samen met de achterruit.
De MX-5 is populair bij ‘autoliefhebbers‘ over de gehele wereld en Mazda vergeet niet om ons dat nog even te melden. Met dit model hopen ze nog meer units te verkopen, waardoor men binnenkort de grens van het miljoenste exemplaar zal bereiken. Meer plaatjes in de onderstaande gallery.
bram95 zegt
Ik vind m dik, heeft meer “body” dan de standaard MX-5??
JanJansen zegt
@bram95: ik wil niet vloeken in de kerk maar op Autoweek staat een filmpje hoe het dak open gaat. Echt een briljant stukje techniek. Zelfs het achterraam kan open.
burninrubber zegt
@janjansen: In dat filmpje lijkt het echt maar 11sec te duren ofzo om open te klappen
ar156sw zegt
Het zal ongetwijfeld tegen alle principes van de MX5 en haar liefhebbers zijn… maar ik vind het een gaaf ding :)
donvincenzo zegt
@ar156sw: Het is niet echt nieuw. De vorige generatie had het ook al: http://www.miata.net/news/images/rht06_001s.jpg
agera zegt
Leuk ding!
Ik zou het ook leuk vinden als ze een coupé zouden maken
scottishcarspotter2000 zegt
@agera: precies. Gewoon dit als vast dak, en dan in carbon oid
mrdjm zegt
@agera: Daar is deze nu juist voor. De ultieme combi tussen cabrio met klapdak en een coupé! Ik vind hem gaaf!
hight96 zegt
@agera: Ze zijn natuurlijk ook nog bezig met een “RX-9”. Vraag is alleen wanneer die komt, als ie al komt…
dieselaer zegt
Hij ziet er goed uit maar druist in tegen dat waar de mx-5 voor staat: lichte en simpele sportauto.
cadrez zegt
@dieselaer: inderdaad. Als je luxe wil koop je maar een jonge tweedehands premiums. Een mx5 koop je voor het lage gewicht en de daaraan verbonden funfactor.
PunicaOase zegt
@cadrez: en deze is nu ineens giga zwaar en geen fun????? Gaat om hoogstens wat kilo’s…
Tonnie zegt
@punicaoase: beter gaat ’t om grammen, helaas kilo’s, maar gelukkig geen tonnen.
cadrez zegt
@Thijsj: het zal niet zoveel extra zijn maar toch druist het wat in tegen de basisfilosofie van de mx5 he. Goed dat je nog altijd de keuze hebt. Vind het wel niet mis.
dieselaer zegt
@PunicaOase: tuurlijk is het geen compleet drama, maar het is zwaarder en de kilo’s komen er op de verkeerde plek bij. Het zwaartepunt komt dus hoger te liggen.
potver7 zegt
@cadrez: Van de vorige MX-5 was ook een coupé-cabrio-versie (met harde klapdak dus), inclusief extra gewicht, en die verkocht best goed. Dat gezegd hebbende is het wel jammer dat ze het nodig vonden om die hele achteropbouw te moeten optillen om het dak te kunnen wegvouwen.
ocda zegt
Waarom zo’n hopeloos zware constructie? Had gewoon een uitneembaar targadak gemaakt
moveyourmind zegt
Het is het nét niet…
Zoals vrijwel alle cabrio’s met een stalen vouwdak. Stof staat zoveel mooier, en dat niet alleen, met een stoffen dak biedt veel meer beleving: het gekletter van regendruppels op het dak als je door een bui rijdt, het motorgeluid dat ook met een dichte kap het interieur binnendringt, de wind die zelfs als het niet waait van zich laat horen…
Bovendien verstoort dit dak de vloeiende lijnen van de MX-5 omdat het dak niet mooi doorloopt. Een echte coupé op basis van de MX-5 zou daarentegen wel heel erg mooi kunnen zijn.
PunicaOase zegt
@moveyourmind: volgens mij geven targa-daken open juist meer windgeluiden…
gregorius zegt
@moveyourmind: Ik verdedig de stalen-tops wel even. Ik vind erg vaak de stoffen daken erg lelijk.
Daarnaast wil ik, gedurende de winter de ‘beleving’ graag buiten houden!
En als je een goede motor in het vooronder hebt, komt het geluid ook wel binnen met de dak er nog op.
kahraman11 zegt
Ik vind hem mooi, want hij kijkt wel erg veel op een BMW z4 coupé!
jochempie zegt
@kahraman11: leek ‘ie daar maar op, dan was het een hatchback!!
donvincenzo zegt
@Jochempie: Ben je niet in de war met de Z3 Coupé?
Jochempie zegt
@donvincenzo: Nee, de Z4 Coupé was ook een hatchback
norge zegt
Tof ding, is dus een soort targa geworden..
horza zegt
Ziet er zeker niet verkeerd uit! Ik zal het eerder de MX5 Targa noemen…
jochempie zegt
Ik voorzie dodehoek-problemen… Bovendien had dit natuurlijk een shooting-break moeten zijn met een flinke kofferbak.
pomoek zegt
@Jochempie: ja een shooting break! Geweldig idee
pomoek zegt
@pomoek: is uiteraard al een tender van : http://blog.caranddriver.com/miata-to-the-max-mazda-miata-shooting-brake-rendered/
Jochempie zegt
@pomoek: Als ‘ie kwam was ik naar de dealer gerend! Ok, ik was er waarschijnlijk met m’n huidige MX-5 naartoe gereden. Maar toch. I need one! De ultieme vakantiemobiel. Tweepersoons, achterwielaandrijving, veel bagageruimte. De enige alternatieven zijn een Z3/Z4 Coupé en een Cayman..
Rob zegt
@Jochempie:
Je vergeet de aller-aller-allermooiste!
http://www.caranddriver.com/photo-gallery/2009-pontiac-solstice-gxp-coupe-instrumented-test
Al zit daar volgens mij een minuscule kofferruimte in…
pomoek zegt
@pomoek: tender: render
fmgarcia zegt
@jochempie: ja leek mij ook meer logisch.. Met je vrouw lekker weekje de Alpen in kan dan ivm bagageruimte.
viezefreddyw zegt
Het is natuurlijk tegen de traditie in, maar tsjonge wat is ie mooi geworden zeg! Het enige nadeel is misschien dat ‘ie ietsje zwaarder gaat worden, maar als ik ‘m zo zie vind ik ‘m erg tof!
Dutchdriftking zegt
Ik vind ehm echt heeel dik! Targa mocht natuurlijk niet…..
PunicaOase zegt
Vind de softtop, en sowieso de Fiat/Abarth interessanter.
linkador zegt
Dat er een hardtop ging komen was zeker, maar zo een ding zag ik toch niet aankomen. Een gemiste kans. Wel een gemakkelijke keuze voor de liefhebbers. Of je gaat voor een open roadster of voor de “wel willen maar niet durven” uitgave.
Bender zegt
@linkador: “Wel willen maar niet durven” dat is jouw mening. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je deze auto dagelijks gaat gebruiken voor woon werk verkeer. Je wilt wel een lekker rijdende auto, zo snel al mogelijk open rijden maar met voor de rest wel een beetje beschermt zitten tegen het Nederlandse weer. Ook iets meer comfort kan een keus zijn als je een auto dagelijks gebruikt. Niet iedereen wil elke kilometer ‘hardcore’ rijden.
Ik denk dat het een mooi compromis is.
linkador zegt
@Bender: De vorige hardtop oplossing was eleganter en even functioneel, maar het bleef een zuiver open design. In top-down modus had je een roadster. De uitdaging was: “Wil ik een pluimgewicht ter compensatie van mijn dikke buik? Of, ik neem de hard-top en ga ik naar de gym”. Och, deze opstelling is gelukkig een protoype, de lijn van een GT86 minus 2 plaatsen. Wellicht gemaakt om een pleziertje aan Fiat te geven.
stfu zegt
Bij het vorig model hadden ze ook een klapdak. Vond die ook erg mooi en gaf zelfs wat meer hoofdruimte. Deze heeft weer een wat bijzondere raampartij. Tof!
acst zegt
Misschien handig om in het bericht te zetten dat het om een targa-constructie gaat… Maar goed waarom zou je je best doen bij autoblog, just copy/paste…
motoragent zegt
@acst: Misschien omdat het geen targa is, het achterraam klapt namelijk ook weg. Of noem je een 458 Spider ook een targa?
acst zegt
@motoragent: Ben benieuwd wanneer je doorhebt dat je onzin verkondigd… het achterraam gaat namelijk weer terug als de dakconstructie in de auto is verdwenen… Misschien nog wat andere foto’s bekijken voordat je nog meer onzin gaat uitkramen…
Bender zegt
@acst: quote van Autoweek:
De C-stijlen blijven staan, terwijl de glazen achterruit te openen is zodat je het uitlaatgeluid beter kunt horen.
Lijkt mij dat je dus kunt rijden met het dak en achterraam omlaag.
Heb jij nu door dat je onzin uitkraamt??
motoragent zegt
@acst: Zoals Bender al weet te zeggen gaat dat achterraam wel degelijk omlaag met het dak open, het is wel weer te sluiten als geluidsscherm. Andersom is ook mogelijk, namelijk het dak dicht en de achterruit open.
Bender zegt
@motoragent: Wat mij eigenlijk best een gave optie lijkt!
In de winter als het zonnetje schijnt maar de lucht nog koud is: Dak open maar achterraam dicht (en verwarming aan)
In de zomer als het een beetje regent maar de lucht nog lekker warm is: Dak dicht en achterraam en e.v. zijramen open
Heerlijk toch?
erik64 zegt
Iemand volgend jaar een ND kopen ?
Het zou maar zo eens kunnen dat als deze cc bij de dealer staat dat we onze ND inruilen, wat een gave auto is dit zeg..
Jochempie zegt
@erik64: Is het een GT-M 160?
erik64 zegt
@Jochempie: Nee, het is een 1.5 TS
Jochempie zegt
@erik64: Ah, oké. Dan wil iemand anders ‘m vast hebben! :)
Den zegt
Gaaf! Mazda is echt goed bezig!
mrB zegt
Net als de normale mx5, eerst in het echt tegenkomen. Dan is het waarschijnlijk een prachtige auto. Op de foto’s is het dak een beetje vreemd.
Btw, bij een fastback hoort de daklijn ich afgelopen tot de achterkant? Dit is dus eigenlijk geen fastback.
pomoek zegt
@mrB: ik applaudisseer uw punt. Autofabrikanten plakken te pas en onpas geweldig klinkende termen op auto’s die niet zijn wat de term inhoudt. Shooting break is zo’n veel misbruikte term.
genesis zegt
Het lijkt van opzij net op een Opel GT.
spidermann zegt
Weet iemand al het meergewicht van deze versie?
Jochempie zegt
@spidermann: En wat het doet met het zwaartepunt..
Gulli zegt
Het lijkt wel alsof hij door deze dakconstructie bredere heupen heeft gekregen. Ik zie een hintje Z3, ik zie wat 350z, een snufje 70’s 911 Targa, allemaal auto’s die ik zo voor mijn deur zou zetten. Maar ik zie vooral een hele coole MX-5 :)
pagani86 zegt
Ziet er bad ass uit! Vind dit zo wel wat stoerder.
sleepyj zegt
van de NB was ook een coupe http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/08/bieden-maar-mazda-mx-5-coupe ik vind het in beide gevallen beter
dondeboer zegt
Dit is een beetje de geestelijke opvolger van de CRX del Sol,met targadakje en inschuifbare rechtop staande achterruit.
Mooie constructie, leuk coupé’tje, ziet er beter uit dan de cc. Maar de gewone mx5 is mooier.
jrsmoke zegt
LS3 erin en gaan!
mashell zegt
Het is wel een beetje een poor man’s 911 targa. Zitten de klanten er op te wachten. Als ik in de markt zou zijn voor een MX5 is de 124 toch de leukere optie.
Breinstein zegt
Kijk, eindelijk een betaalbaar alternatief voor de 911 targa.
Tuono zegt
Wat een beauty!
berlinetta zegt
Ik vind de constructie erg gaaf, maar het dak lijkt wel iets te hoog t.o.v. de rest van de auto. Ik krijg er een beetje een pausmobiel-gevoel bij.
kwatkam zegt
Geniaal ding. Ik begin steeds meer Mazda fan te worden. Ook geen gezeur met downsizing motoren en turbo’s. Nee gewoon slimme benzinemotoren met volodoende inhoud. Het lijkt wel of alle slimme Honda engineers tegenwoordig bij Mazda werken. Top.
mellie zegt
Wow wat een dikke MX-5, had me eigen voorgenomen om me 3 de komende 10 jaar te rijden maar misschien dat ik hem hier toch op inruil.
pinut187 zegt
Hij kan zeer goed hebben, en blijft natuurlijk een tof bakkie.
Edge zegt
Gezien het feit dat ik geen garage heb en mij er niet prettig bij voel om een wagen met stoffen kap langs de straat zetten zou dit de versie voor mij zijn. Het ziet er ook verrassend goed uit!
budha zegt
Eigenlijk wil ik ‘m haten, omdat de MX-5 een pure roadster hoort te zijn, maar damn! Hij is wel mooi zeg.
sulobb zegt
Het dak ziet er langs de zijkant gewoon afschuwelijk uit.
martijndh zegt
Heel dik!
MontegoBlue zegt
Verrassend mooie lijn deze targa-versie van de MX-5. Beetje jammer dat er in de C-stijl een zijruitje ontworpen is dat er uiteindelijk niet gekomen is. Marketingtechnisch een goede zet, wat meer afstand creëren tussen softtop en de klapdak-versie: Rijd je meestal met het dak los dan kies je de softtop, en anders deze RF.