De Italiaanse SUV loopt net als z’n neef, de Stelvio, over van emotie. Maar het technisch gedeelte blijkt nog niet helemaal op orde.
Groot nieuws in Amerika: eigenaren van de Maserati Levante krijgen binnenkort te maken met een recall. Het zou volgens de NHTSA 3.299 exemplaren die bij stapvoets rijden mogelijk in neutraal schieten of zelfs helemaal afslaan. In Amerika heeft men toch al een bepaald beeld bij de kwaliteit van Italiaanse auto’s en de probleempjes met de Levante bevestigen dergelijke vooroordelen alleen maar.
Da’s niet geheel onterecht. Dit euvel kan immers leiden tot behoorlijk gevaarlijke situaties, zeker als je nog net even voor het overige verkeer langs wilt rijden. Power heeft de Levante immers genoeg. De Levante S tovert 430 pk uit z’n V6 en de diesel komt met 275 pk eveneens prima van z’n plek.
We hebben de persafdeling van Maserati vandaag eens aan de jas getrokken om te vragen hoe het zit met Nederlandse Levante’s. Er moeten inderdaad in Nederland geleverde Maserati’s terug naar de dealer, al zou het alleen gaan om exemplaren met een benzinemotor en dat zijn alles bij elkaar nog geen twintig auto’s. Vreemd, want we hebben uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ook de diesel soms spontaan afslaat bij zeer lage snelheden. Overigens zijn in Nederland in totaal 28 Levante’s verkocht.
Verder is het euvel (een te laag stationair toerental) eenvoudig te verhelpen middels een software-update. Was alles maar zo makkelijk, toch Volkswagen?
pjotr zegt
Daar heeft mijn BMW ook last van. Misschien moet ik maar naar de Maserati garage, want bij BMW krijgen ze het niet opgelost.
atrak zegt
@pjotr: Goed mogelijk, volgens mij gebruiken ze beide ZF bakken.
autofanaat zegt
@atrak: Jup, de achttraps automaat van zf.
lincoln zegt
Software update ??
Toen auto’s nog modern waren kon je gewoon een schroefje draaien ..
2wheeler zegt
@lincoln: En als u hier naar links kijkt ziet u de uiterst zeldzame Lincolnisaurus Rex. Een zeldzaam overblijfsel uit het stenen tijdperk..
Grapje natuurlijk, ik was vorig jaar ook nog lekker aan het choken en met het stationair schroefje aan het spelen op de motort..
granlusso zegt
Europese Levante rijders is het waarschijnlijk nooit opgevallen, aangezien iedereen toch al gewend is aan start-stop systemen ;)
rufctr01 zegt
Zal wel niet de laatste recall zijn.
pa045 zegt
@rufctr01: wat een opmerking!
Waarom zou het niet zo zijn?
Ervaringsdeskundige?
Alleen dik en duits is goed?
peterpann3nkoek zegt
-edit: haha is gefixt!-
OT: tis zeker gevaarlijk, al snap ik niet waarom een product van zo’n prijs dat soort problemen heeft maarja het blijft techniek. Daarom maar geen zelfrijdende auto’s, die zijn alleen maar gevaarlijk als ze kapot gaan
lincoln zegt
@peterpann3nkoek:
Dingen worden helemaal geknepen voor de esmissie testen ..
Zit ook altijd veelte vloeibare olie in ..
thomasthomas zegt
Alles is tegenwoordig optelossen met een software update tot mijn kruimeldief aan toe.
berlinetta zegt
@thomasthomas: Werkte dat ook maar bij vrouwen.
tenaci zegt
Verrek joh, ik dacht dat die dingen allemaal nog bij de dealer stonden. Is toch nog maar pas op de markt? Geen beste beurt hoor, zo snel al een recall.
berlinetta zegt
28 maar in NL? Toch heel wat dat ik er dan al twee ben tegengekomen. Best begrijpelijk ook dat het er zo weinig is. Ik zie niet in waarom deze SUV nou zo aantrekkelijk is.
jannemaneke zegt
Dit probleem is simpel op te lossen: nooit traag rijden.
Dutchdriftking zegt
Best al een zooitje verkocht daar!
gokartmozart zegt
@dutchdriftking: in the US of A is dat aantal niks. Daar worden per maand meer dan 1.2 miljoen auto’s verkocht. Dus 40.000 per dag…
mrrallycross zegt
Man man man had dan gewoon nog even gewacht met die selvio