De Aurus Komendant is fout op alle mogelijke manieren, maar ziet er stiekem niet verkeerd uit.
Een grote SUV wordt vaak al gezien als fout. Als die ook nog eens een enorme grille heeft is het helemaal een foute bak. We hebben vandaag echter een SUV voor ons die een nieuwe lading geeft aan dit begrip.
Deze SUV is niet alleen een foute bak, het is ook een foute bak die afkomstig is van een fout regime. Dit is namelijk de Aurus Komendant. En Aurus kennen we als de leverancier van Poetin’s presidentiële limousine. Dat niet alleen, Aurus is ook voor 63,5% in handen van NAMI, een Russisch staatsbedrijf.
Een pompeuze SUV met klassieke styling is eigenlijk precies de auto die je zou verwachten van zo’n merk. Naast een presidentiële limousine natuurlijk. De naam – Komendant – past ook helemaal bij het plaatje. We kregen in 2020 al patentfoto’s te zien, maar nu is de auto eindelijk officieel.
We zijn niet betaald om dit te zeggen, maar het is niet eens een lelijke auto geworden. Als Rolls-Royce een paar jaar geleden deze auto had uitgebracht in plaats van de Cullinan, zou niemand er schande van gesproken hebben. Het is een lomp groot ding, maar de proporties kloppen gewoon en er zitten geen rare designfratsen op.
Het interieur van de Aurus Komendant valt ook niet tegen op basis van de foto’s. Het ziet er allemaal hartstikke premium uit. Je zou misschien een enorm kitscherig interieur verwachten, maar dat is ook niet het geval. Nogmaals: we schrijven dit uit ons zelf, we hebben hier geen roebel voor gekregen.
De aandrijflijn is ook moderner dan je wellicht zou denken. De Aurus Komendant is namelijk een hybride. De auto wordt aangedreven door een 4,4 liter biturbo V8, die wordt bijgestaan door een elektromotor. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 598 pk en het systeemkoppel op 880 Nm. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan een 9-traps automaat.
De Aurus Komendant ziet er niet alleen uit als een Rolls-Royce, maar het prijskaartje is daar ook naar. De prijs in Rusland is maar liefst 33,7 miljoen roebel. Dat is omgerekend zo’n €591.000. Daarmee is nota bene duurder dan een Cullinan.
Maakt dat uit? Misschien niet, aangezien de doelgroep welgestelde Russen zijn en die hebben geen keus. Luxeauto’s mogen namelijk niet meer geëxporteerd worden vanuit de EU. Daarom moet Rusland dus ook op dat punt zelfvoorzienend worden. Dat doen ze dus op deze manier.
anthwan zegt
Poetin mag trots zijn op z’n nieuwe Lancia.
Wanneer heeft die gek genoeg?
rulefollower zegt
Ben benieuw of AB vandaag ook een artikel over Elon Musk gaat schrijven naar aanleiding van het veroorzaken van een Twitter-storm gisteren? Of is Musk nu ook een gek?
faalhaas zegt
Kan je in alle luxe en comfort door je nieuwe Russisch land banjeren.
berlinetta zegt
Dat comfort heb je ook wel nodig met al die bomkraters daar.
raoufff zegt
Mooie bak, zet maar voor de deur!
Johanneke zegt
Zouden ze die motor zelf gemaakt hebben? Kan het mij bijna niet voorstellen. Maar goed, misschien pompen ze onze olie en gas miljarden wel in de ontwikkeling van een voertuig voor de 100 meest gelijke communisten.
potjak zegt
Bij de Aurus Senat was Porsche betrokken bij het ontwikkelen van de motoren.
Johanneke zegt
Aah, dat verklaart dat. Zullen die techniek wel gebruiken.
mashell zegt
Beenruimte achter valt wat tegen.
Nemus zegt
Viel me ook op. Misschien is er toch een derde zitrij voor de buitenechtelijke kinderen van Poetin? 😅
doublechevron65 zegt
Plaatjes zijn natuurlijk, vaak, mooi, maar in dit geval; werkt het allemaal in het “echt”?
Jagris zegt
Allemaal leuk en aardig, maar ik geloof er helemaal niets van dat ze hem ook daadwerkelijk kunnen produceren zonder onderdelen uit het westen. En hoe willen ze überhaupt aan chips komen om die beeldschermen en de auto te laten draaien?
tmenges zegt
Chips? Net als bijna alle Europese auto’s gewoon uit China gok ik
E550 zegt
”Misschien niet, aangezien de doelgroep welgestelde Russen zijn en die hebben geen keus. Luxeauto’s mogen namelijk niet meer geëxporteerd worden vanuit de EU.”
Via de officiële kanaal niet, maar via de grijze import worden er massaal splinternieuwe premium automerken gekocht bij de officiële dealers in de buurlanden. Ze worden dan vaak via Georgië (of BY) ingevoerd. Zo heb ik al een paar keer kentekenhouders gezien van een officiële Porsche dealer uit Warschau.
taxi zegt
Lijkt mij wel wat zo’n Aurus om ‘m echt te stretchen tot limousine. Zou het wagenpark van http://www.limousine.nl niet misstaan n mooie Aurus.