Ok, ik overdrijf schromelijk, maar het is wel een verdomd slim verkeerskundig concept.
De rotonde is een populair alternatief voor kruispunten. Verkeerslichten zijn niet nodig en dat komt de doorstroming meestal ten goede. Problemen kunnen ontstaan wanneer een doorgaande, betrekkelijke drukke route over driekwart van de rotonde loopt. De overige aansluitingen kunnen dan vastlopen door de constante stroom van auto’s op de rotonde. Een optie is om de rotonde meerdere rijbanen te geven, de zogenaamde turborotonde, maar dit kan weer leiden tot chaos.
In Engeland is daarom in de late jaren ’60 de magic roundabout bedacht, die eigenlijk bestaat uit vier, vijf of zelfs zes rotondes die onderling zijn verbonden met rijbanen in beide richtingen. Daarom hoef je niet per sé driekwart rotonde rond als je linksaf wilt, maar kun je simpelweg de magic roundabout linksom nemen. Of precies andersom, want we hebben het hier natuurlijk over Groot-Britannië.
Verwarrend? Dit soort dingen laten zich nu eenmaal het beste uitleggen aan de hand van plaatjes en daarom heb ik de Autoblog Verkeerssimulatie Software (lees: Skylines Cities) even aangezwengeld om het concept eens ’te testen’ en te visualiseren. Eerst even de oude situatie, met vier wegen die samenkomen in een rotonde:
De problemen ontstaan wanneer veel verkeer de rotonde driekwart moet nemen. Op onderstaande afbeelding zijn een tweetal mogelijke routes getekend, die elkaar op twee plekken kruisen en dus voor oponthoud zorgen.
Dan de nieuwe situatie, met een magische rotonde, bestaande uit vier mini-rotondes. Niet zo heel netjes neergelegd, maar dat moeten jullie mij maar even vergeven.
En dan nu de reden waarom deze rotonde magisch is: je kunt hem ook ‘andersom’ rijden. Door de combinaties van verschillende kleine rotondes, hoef je niet langer drie kwart rond te rijden als je naar links wilt afslaan. De twee routes die elkaar hierboven nog tweemaal kruisen, worden hier netjes langs elkaar geleid.
Natuurlijk zijn er meer verschillende routes en zullen deze elkaar nog steeds af en toe kruisen, maar dit gebeurt minder vaak dan op een conventionele rotonde. Daarnaast kun je de magische rotonde ook andersom pakken om drukte elders op de rotonde te ontwijken. Dat kan fysiek een langere route zijn, maar is in de praktijk wellicht sneller.
Leuk in een digitale wereld, maar zoals je kunt zien neemt een magische rotonde flink wat meer ruimte in beslag dan een conventionele. Ruimte die ze in Engeland blijkbaar niet hebben, want het handjevol magische rotondes dat daar is gerealiseerd is doorgaans veel kleiner van opzet. Zo klein, dat het amper nog zichtbaar is waar de afzonderlijke rotondes zich onderling bevinden.
Het gevolg is totale chaos, vooral te danken aan mensen die voor het eerst zo’n rotonde meemaken. Daarnaast zorgt het kleinere formaat ook veel sneller voor opstoppingen. In de prestigieuze ‘slechtste rotonde van het jaar’-verkiezing, eindigen de Britse magic roundabouts dan ook dikwijls bovenaan. Aan het idee ligt het niet, dat is goed, het is de uitwerking waar het aan schort.
Meer zien? Check dan ook even dit filmpje:
nielsson zegt
Mooi plan, echter blijkt dat voor de gemiddelde Nederlandse automobilist een ’turbo-rotonde’ al te moeilijk is. :P
granlusso zegt
@nielsson: Pff, vreselijk. Met name waar het verkeer van de afslagen voorrang heeft, zoals het Keizer Karelplein in Nijmegen. Soms gaat dat zo lomp, omdat mensen schrikken van het verkeer wat opeens de rotonde op rijdt. Of mensen die langzaam naar rechts of links sturen, zonder richting aan te geven. Hopeloos, maar goed. Ik zeg niet dat ik een betere rijder ben, maar af en toe…
donvincenzo zegt
@granlusso: Dat is geen (turbo)rotonde, maar een verkeersplein.
granlusso zegt
@donvincenzo: Dat klopt, alleen die zijn vaak nog chaotischer dan turborotondes. Al moet ik beamen wat @flowdesign zegt, meestal gaat juist op die verkeerspleinen goed. Op de een of andere manier vindt iedereen z’n weg wel uiteindelijk (letterlijk en figuurlijk).
flowdesign zegt
@granlusso: Hehehe, ja klopt. Ik woon zelf in centrum Nijmegen dus ik rijd er dagelijks. Soms is er weleens iemand (meestal een Duitser die hier voor het eerst komt) die niet snapt dat rechts voorrang heeft, maar er zijn vrijwel nooit ongelukken omdat er zat ruimte is. In feite is het wel een hele fijne rotonde omdat er geen banen zijn. Het is gewoon een grote mierenhoop waar alles zich gezamenlijk in de juiste richting beweegt, net als in Italië wordt er van elke meter wegoppervlak vakkundig gebruik gemaakt. Het is wel irritant wanneer mensen die het niet snappen aan de buitenkant rond blijven rijden maar dan niet de afslag nemen, dan moet je altijd ff oppassen en er achterlangs kruisen, het liefst zó dicht er achterlangs dat je Volvo uit zichzelf gaat remmen ;-)
rrvliet zegt
@flowdesign: ja heerlijk. Als je verdwaalt bent kan je rustig in het midden met 30 rondkarren op zoek naar de juiste afslag. Knipperlicht aan en rustig door het verkeer naar rechts laveren als je de afslag gevonden hebt
Top.
Marijn90 zegt
Ik wacht wel even 2 minuten bij een stoplicht. Snap er geen hol van.. Of ik ben nog niet helemaal wakker.
hadsjikidee zegt
Dat probleem van driekwart nemen is een probleem van de overheid die rotondes verkeerd aan laat leggen inclusief verkeerde bebording. Als je gaat lessen voor je rijbewijs dan leer je dat je altijd van binnen naar buiten moet gaan. Dus als de overheid nou ook eens een lesje neemt bij het cbr dan zou dit probleem er niet zijn. Helaas hebben ze al genoeg rotondes verpest. Zie bijv in amersfoort de bunschoterstraat…
oetelaar zegt
Dit lijkt me een planologische bermuda driehoek. Sluit me aan bij Marijn90, beter even 2 minuten wachten bij een stoplicht dan je no-claim verbrassen in deze chaos.
deVia zegt
https://s9.postimg.org/n99l88nsv/70621055.jpg
mashell zegt
In Nederland zeggen we als je met zo’n voorstel aan komt wat heb jij gerookt? Het antwoord is hier dus duidelijk… Marlborough.
mrrallycross zegt
Leuk spel is dat he, City skylines
123bat zegt
@mrrallycross: Mooi he! Weet alleen zelfs m’n i7 op de knieën te krijgen met een grote stad. De hoeveelheid aan extra content is echt gigantisch! Zo veel gave dingen die je kan toevoegen.
Jammer is wel dat er niks als in- en uitvoegstroken bestaat, maakt het wat realistischer n.m.m.
carman6 zegt
@123bat: kun je zelf maken d.m.v. een mod waarbij je zelf kunt bepalen welke rijstrook waar naartoe gaat. Leuk spel om tijd te verdoven
mrrallycross zegt
@carman6: ja maar die mod werkt niet altijd. Ik wil 2 baans afritten enzo
carman6 zegt
@mrrallycross: hmm kan kloppen, heb het al een half jaar niet meer gespeeld.
123bat zegt
@carman6: interessant, thx. Heb wel al geruime tijd het ‘uitgebreide’ pakket wegen (2, 4, 5 en 6-baans autoweg, en nog wat andere wegen (drie/vierbaans)). Die is ook aan te raden!
lekkerlinksrijden zegt
Een hele grote vlakte van asfalt, zonder richting en zonder lijnen, helemaal niets. Gaat ook goed
sjaakjwt zegt
Naast het feit dat we hier nergens ruimte voor hebben in Nederland, vind ik het geen goed idee.
Voor de gemiddelde autorijder is dit niet te doen. Veels te ingewikkeld, veels te veel keuze bij het voorsorteren. Alles zal door elkaar vliegen.
Dan heb je ook nog de kans dat die tussenstukjes vollopen en daardoor weer de rotonde ervoor blokkeren.
En dan ben ik natuurlijk heilig overtuigd van mijn enige kunnen op de weg. Maar als ik de Magic Roundabout van bovenstaande foto zou naderen en ik zou naar Cirencester moeten, dan zal dat heel wat denkwerk opleveren.
pinut187 zegt
Denk dat de verkeersmeneer die dit heeft bedacht aan de magische paddenstoelen heeft gezeten.
rocky zegt
Jeetje, ik krijg er nu al hoofdpijn van, wat een gedraai!
Gulli zegt
Man, rotondes. Hou op, schei uit. Wat mij betreft de beste verkeersuitvinding die er bestaat maar het minst begrepen waardoor het voordeel er vaak snel weer teniet wordt gedaan. Onze wijk ligt vol met rotondes en dat werkt in principe prima omdat er een hoofdstraat is waar kleinere zijstraatjes op aansluiten. De hoofdstraat kan gewoon doorrijden en de enkeling die via een zijstraatje wil invoegen staat in theorie vaak niet langer dan 5 seconden te wachten.
Maar als je daar elke dag rijdt zie je hoeveel verschillende benaderingen mensen hebben.
– Gewoon de rotonde oprijden zodra dat kan en je knipperlicht gebruiken zodra je de rotonde verlaat (zoals het heurt).
– Gewoon de rotonde oprijden en je knipperlicht niet gebruiken, stel je voor dat je een ander zou laten weten wat je doet. Dat plebs blijft maar lekker op je wachten, al dan niet onnodig.
– De rotonde oprijden en het plan hebben om deze rechtdoor over te steken, maar wel je linker knipperlicht aan te zetten waardoor degene die aan de overkant van de rotonde aan komt rijden moet remmen omdat hij denkt dat je voor hem langs zal gaan. (Serieus, ik zie dit zo vaak, wanneer was het de trend om dit aan te leren tijdens de rijlessen???)
– Op de rotonde af komen rijden, het allemaal best wel eng vinden, stilstaan voordat je überhaupt de (lege) rotonde oprijdt, of drie kwartier wachten tot echt _iedereen_ in de wijk een keer voorbij is komen rijden.
Dan is er nog het idee van voorrang. Om de een of andere stompzinnige reden heeft elke gemeente daar zijn eigen ideeën bij. Bij de ene gemeente hebben fietsers op de rotonde voorrang t.o.v. de auto’s, bij de andere weer niet. Bij de ene hebben fietsers een eigen fietspad om de rotonde heen, bij anderen moeten ze die delen met de automobilisten. Voetgangers zijn sowieso vogelvrij want mensen zijn zo druk met de rotonde zelf dat ze niet meer in de gaten hebben dat er mensen proberen over te steken.
En die turbo-rotondes, die liggen niet in onze wijk maar er omheen op de grotere uitvalswegen. Erg prettig als er een vrachtwagen of een landbouwvoertuig voor je rijdt en een andere afslag nodig heeft dan jij, dan kun je dus over de andere baan ongestoord doorrijden. Maar ná de rotonde komen er vaak twee banen bij elkaar (als het geen rotonde met verhoogde rijbaanscheiding is die je 1 kant op dwingt) en dan is het meestal het spelletje “hoeveel randdebielen kunnen er na een kleine drag-race nog invoegen vóór een niet zo snel optrekkende Nissan Micra met fietsendrager?”. De tweebaans rotonde is voor de meeste mensen het excuus om in het drukke verkeer één of twee plaatsjes te winnen in de rij en die plaats als een ware Rosberg te verdedigen bij het verlaten van de rotonde. Ik heb keurige huisvaders gezien die in hun Mégane Estate 110dci met bloeddorstige blik het licht in de ogen van de Focus Wagon 1.6 TDDi besturende medemens niet gunnen. Mensen veranderen echt weer in oerwezens na een tweebaans-rotonde. Heel apart.
Helaas heeft de provincie besloten één van de rotondes die onze wijk aansloot op de randweg (tevens sluiproute N219 tussen de A12 en de A20) wegens grote drukte weer terug om te bouwen naar een kruispunt met stoplichten. Tweebaans, met verdrijvingsvlak :(
Rotondes zijn geweldige uitvindingen, we verdienen ze alleen niet.
/rant
mercedesclk350 zegt
@Gulli: lol, dank voor dit leesvoer, want ik ben het met je eens. Vooral met het gebruik van knipperlichten op de rotonde, zo moeilijk is het niet.
dwersbongel zegt
@Gulli: ben het volledig met je eens! Had het niet beter kunnen verwoorden.
dawwg zegt
@Gulli: Als ik een rotonde 3/4 over moet, knipper ik links totdat ik rechts moet; zodat duidelijk is dat ik niet ga afslaan. Geen richting aangeven als je afslaat op een rotonde is schijtirritant en funest voor de doorstroming. Bij niet knipperen weet je niet of iemand gewoon te laks is om te knipperen of toch van plan door te rijden; dat potentiele misverstand verkom je daarmee.
Gulli zegt
@dawwg: Jep, links knipperen doe ik ook. Ik heb altijd geleerd een rotonde te behandelen als een normale kruising voordat je erop rijdt. Zodra je erop zit is het gewoon een kromme weg met afslagen.
borrelnoot zegt
De Nederlandse automobilist snapt een turborotonde al niet. Laat staan dit…
Dutchdriftking zegt
Het is inderdaad nogal een rare verkeerssituatie.
Edge zegt
In theorie is zo’n magic roundabout een leuk concept. Wanneer ze aangelegd worden zoals in CIties: Skylines is het allemaal heel erg duidelijk en zie ik -op een paar gedesoriënteerde vrouwen na- weinig problemen met het concept van magic roundabouts. Het wordt een ander verhaal als die dingen zoals in het bovenste plaatje vrij klein zijn. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er dan wat meer mensen problemen mee hebben.
Verder sluit ik mij aan bij de rant van @Gulli. Zoals voor veel dingen in het verkeer geldt dat het prima concepten zijn, die verpest worden door mensen die de regeltjes niet kennen of er hun eigen interpretatie aan geven.
sracert zegt
Wat dacht je van die idiote rotondes met opstaande randjes, overal idiote lijntjes, lekker als je een vrachtwagen bestuurt. Ik pak ze geregeld rechtdoor als ik ergens niet bekend ben!.
Gulli zegt
Vergeten we trouwens die parel in Rotterdam Centrum niet? De Hofpleinfontein. Ik moet daar nog steeds eens met een klapstoeltje en een koelbox gaan zitten, het liefst tijdens de vakantieperiode als er veel toeristen zijn. Volgens mij lach je je dan echt de ballen uit de panty.
Ik heb een keer achter een paar vrienden uit Roosendaal gereden die de rotonde probeerden te nemen. Volgens mij hebben ze in tien meter vier keer van rijstrook gewisseld omdat ze niet meer wisten waar ze nou heen gingen, heerlijk :’) Terwijl als je gewoon op de juiste baan gaat staan voordat je het plein oprijdt en dan netjes je lijntjes volgt dan kan het alleen maar goed gaan. Van bovenaf valt hij best wel mee;
https://goo.gl/maps/xBuNE1W5mSC2
henrie zegt
@Gulli: Dat lijkt me net zoiets als het Velperbroekcircuit, bij Arnhem. Dat is inderdaad niet zo moeilijk, zo lang je maar op de juiste baan voorsorteert…
toeter11 zegt
Doet me denken aan de top gear aflevering, met de Peugeot rijders. Verkeer angst voor de double mini rotonde.
derx zegt
De 1e keer dat ik zo’n magic rotonde in Engeland tegenkwam ging ik ook gigantisch de mist in. Deze was bij Heathrow, en gelukkig was het niet druk :) Je verwacht een normale rotonde, en ineens zie je een wirwar aan strepen voor je. Heb toen maar direct de 1e afslag gepakt, auto aan de kant, teruggelopen, en een eerst even gaan kijken hoe dat ding in elkaar zat. Uiteindelijk stelt het niks voor, maar als je er nog nooit een gezien hebt is het wel verwarrend :)
davelepeef zegt
Ik zeg Gymkhana
p993 zegt
Weet je wat ik zo mooi vind aan die britten? Dat dit gewoon kan. Dat je gewoon een serieus verkeersbord kan neerzetten met ’the magic roundabout’ erboven alsof het een pretparkattractie betreft. Bij ons wordt dit er door drie lagen grauwgrijze ambtenaren uitgeknipt. Waarom? Omdat wij onszelf te serieus nemen, dat is iets wat die Engelsen onderscheidt…uiteindelijk houd je het langer vol als je jezelf net niet te serieus neemt. De rest van Europa moet dat nog leren, zo lijkt het.