• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De magische en inspirerende 1.000 pk grens

Auteur: Dennis, gepost 6 juli 2006 om 22:38 – 28 Reacties

V.S. Motor BMW M5 1.129 pk

Er zijn tuningfanaten die leven voor de pk’s. Als je hen kritisch de vraag stelt hoeveel pk nu écht voldoende is, zal deze afwijkend worden beantwoord met: “hoe meer, hoe beter”. Volgens sommigen kun je dus nooit genoeg pk’s onder de kap hebben. Hierbij is de 1.000 een magische en vooral inspirerende grens. We zagen hier al aardig wat voorbeelden voorbij komen waarbij de magische 1.000 pk een duidelijke inspiratiebron was.

Slechts een kleine greep: de 1.000 pk TVR Cerbera, de 1.000 pk Saleen S7, de 1.000 pk BMW M3, de 1.000 pk Nissan Skyline, de 1.000 pk Dodge Viper, de 1.110 pk Toyota Supra, de 1.500 pk Project 1221 en de 1.750 pk Nissan 350Z.

De Veyron is de eerste productie-auto met meer dan 1.000 pk en daarmee heeft Bugatti de lat lekker hoog gelegd. Velen voelen zich dan ook geroepen hier gehoor aan te geven. Doorgaans zijn dit kleine (hobby)projectjes, maar onlangs werd bekend dat Porsche plannen zou hebben voor een revival van de Porsche GT1 wat een échte Veyron-killer moet worden.

Trouwe bezoeker KeeZ wees ons op tuner V.S. Motor uit Noorwegen, die alweer wat jaartjes sleutelt aan een BMW M5 (E34 3,8 liter) en deze auto 1.129 pk laat produceren, goed voor een koppel van 1.130 Nm. Volkomen nutteloos als je het mij vraagt, maar voor de tuningfanaten (mag ik zeggen: freaks) toch wel weer een fraai hobbyprojectje.

V.S. Motor BMW M5 1.129 pk

Meer foto’s en video’s op: vsmotor.no. Met dank aan KeeZ voor de tip.

Ook interessant!

  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
    Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
  • Hennessey Mammoth is 1.000 pk gezinsauto

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, Supercars, veyron

Vorig bericht: « Een (on)geluk zit in een klein hoekje…
Volgend bericht: Nissan lanceert nieuwe modellijn: Livina Geniss »

Lees Interacties

Reacties

  1. flo430 zegt

    6 juli 2006 om 22:44

    de dodge viper link .. linkt naar de supra..

    Login om te reageren
  2. Dennis zegt

    6 juli 2006 om 22:49

    Nee hoor… ;)

    Login om te reageren
  3. Dink zegt

    6 juli 2006 om 23:01

    :zucht: Ik heb die enorme honger naar vermogen nooit zo begrepen . . . alhoewel:917 :yum:

    Als antwoord of reactie plaats ik vaak:

    All the performance I’ll ever need.

    Login om te reageren
  4. D^ zegt

    7 juli 2006 om 00:17

    Ik vind een mooie 500 genoeg ^^

    Login om te reageren
  5. vincent#1 zegt

    7 juli 2006 om 01:03

    Al die fabrikanten kunne aankloten wat ze willen, maar veyronkillers worden het toch niet (ook al zouden ze sneller gaan). Een blok met 1000pk in een auto gooien is het probleem niet, kijk maar naar de Amerikaanse custom/hotrod/dragrace wereld. De auto handelbaar houden is het major problem, dat ze dat bij de veyron gelukt is maakt he nog steeds uniek. i.i.g. voor de komende jaren.

    Die bwm-tuner zal wel niet de eerste de beste automonteur zijn.

    Login om te reageren
  6. SimonMc zegt

    7 juli 2006 om 01:13

    Nee idd, die BMW-tuner weet wel wat hij doet…

    Heb een 2 tal filmpjes van hem gezien en deze is mij wel bijgebleven :

    http://www.youtube.com/watch?v=URLqSXTZTvs&search=bmw%201129

    Login om te reageren
  7. Reiner zegt

    7 juli 2006 om 08:11

    @SimonMC

    Geweldig.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    7 juli 2006 om 09:42

    LOL er is altijd een grotere turbo (video)

    http://videos.streetfire.net/video/2e6abcc3-6a2c-4468-80a8-36af4dd0584e.htm

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    7 juli 2006 om 09:58

    ze hebben zeker de pasagierszetel moeten verwijderen om de turbo te plaatsen

    pk’s je hebt er nooit genoeg van… ik vind van wel, wat heb je erraan als je zegt, IK HEB DUIZEND PEEKAAS ONDER MIJN MOTERKAP, de enigste plaats waar jhonny’s dit gaan kunnen gebruiken is op de powerbank, want in een rechte lijn ben je er niks mee want die wagen gaat die duizend pk’s nooit op de weg kunnen krijgen. en in de bochten kan je die kracht toch nooit gebruiken, de enige wagen die 1000pk aankan is de veyron endat is iets wat velen niet snappen.(punt)

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    7 juli 2006 om 10:07

    een Skyline met 1000pk is best goed te rijden (zie de video van Jeremy die de gele Skyline over een circuit jaagt). Verder zijn er genoeg andere voorbeelden van auto’s die het ook kunnen. Dus dat alleen een Veyron normaal te rijden is met 1000pk dat is gewoon niet waar…….

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    7 juli 2006 om 10:38

    dat is waar (dat lelijk eendje,de ultima ben je vergeten.)

    Login om te reageren
  12. roderik zegt

    7 juli 2006 om 10:47

    de ultima heeft 720 pk maar hoe minder gewicht en meer pk’s hoe beter.

    Login om te reageren
  13. Franqie zegt

    7 juli 2006 om 11:31

    FF een beetje offtopic, maar ik vraag me al een tijdje af waarom je bij sommige van die Dyno-runs, zoals die in de link van Woody op t eind ineens een heel erg gefluit enzo hoort, en dat die auto omhoog komt. Is dat de turbo of de NOS ofzo?

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    7 juli 2006 om 12:06

    meestal gaat het dan om het geluid van de “blow-off valve” Die voorkomt een te hoge (turbo)druk door druk te laten ontsnappen. Zou je dat niet doen dan klapt de boel uit elkaar……

    Login om te reageren
  15. KeeZ zegt

    7 juli 2006 om 12:33

    Achja… het enige waar al die Pk’s goed voor blijken: een stoere Dyno-print en een dragstrip.

    Ohja, en om te hobby-en natuurlijk…

    Login om te reageren
  16. JeffreyG zegt

    7 juli 2006 om 12:40

    1000pk is denk ik vooral de laatste tijd heel erg in het nieuws omdat er een goede concurrent voor de Veyron moet komen :P

    Login om te reageren
  17. snador zegt

    7 juli 2006 om 12:54

    Er zijn genoeg auto’s die overweg kunnen met meer dan 1000 pk en er zijn zeker getunede auto’s bij die qua optrekken de Veyron vies vernederen. Op top misschien niet, maar als je het mij vraagt kun je beter snel optrekken dan een hoge topsnelheid, dik 200 rijden kan nog wel, maar 400 zal niemand op de openbare weg halen.

    Tevens is wegligging ook erg belangrijk, en verschillende Japanse tuners weten dit ook nog eens goed te combineren met veel Newtonmeters en Pk’s. Dus wat mij betreft is de Veyron lang niet de beste auto, het kan nog veel beter.

    Login om te reageren
  18. supergrover zegt

    7 juli 2006 om 13:40

    @w0o0dy

    een blow off valve dient niet om de turbodruk onder een bepaald maximum te houden. Daarvoor dient de waste gate. Die hoor je niet, die laat namelijk de druk geluidloos via de uitlaat weg.

    Een blow-off valve zorgt ervoor dat de turbo druk direct weg is als je het gas loslaat. Daardoor is er geen druk meer in het inlaatgedeelte en wordt de turbo niet afgeremd. Zodra je dan weer gas geeft is de turbo sneller op toeren en reageert de auto dus sneller/heeft sneller vermogen.

    Bij (turbo)rally auto’s kon je altijd erg goed de blow-off valve’s horen, dat gaf zon heerlijk geluid.

    Op standaard turbo auto’s, zowel diesel als benzine, zul je wel een waste gate tegenkomen, maar nooit een blow off valve.

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    7 juli 2006 om 13:53

    @supergrover: volgens mij heb je gelijk (foutje, bedankt!)

    The waste-gate is a
    device that by-passes the turbine wheel of the turbocharger, limiting the
    shaft-speed of the turbocharger. Therefore, limiting the boost
    (pressure) that the compressor generates and keeping the turbocharger
    from over-speeding.

    A blow-off valve is mounted in the intake plumbing between the
    turbocharger compressor and the throttle plate. The blow-off valve is a
    second safety measure against the turbocharger over-boosting and damaging
    the engine.

    The blow-off valve is more commonly used to keep the turbocharger spinning
    when the throttle plate is suddenly closed. When the turbocharger is
    generating maximum boost pressure at full throttle and then the throttle
    is suddenly closed, compressed air coming from the compressor slams
    against the throttle, generating extremely high pressures that travel
    backwards to the compressor stopping the compressor from spinning. When
    the throttle plate is again opened, the engine must spool the turbocharger
    shaft again. The effects of this high pressure can also be very damaging
    to the turbocharger.

    Brian Wright
    Washington University in St. Louis Formula SAE Racing

    Login om te reageren
  20. Franqie zegt

    7 juli 2006 om 16:32

    Okee, maar wat is dan dat geluid waar ik het over had?:-P Is dat dan dat ze op het laatst nog ff Nitro gebruiken om de maximale waarde te bereiken?

    Login om te reageren
  21. supergrover zegt

    7 juli 2006 om 17:05

    @W0o0dy -> nooit te oud om te leren, toch? ;-) Vond mijn uitleg wat korter en beter :-)

    @franqie, dat is waarschijnlijk die blow-off valve, ook wel dump valve genoemd. Geeft een hard sis geluid.

    Als ik trouwens naar die turbo kijk op die Noorse BMW, dan moet dan ding een erg groot turbo gat hebben. Het is een erg grote turbo, wat betekent dat die pas bij hoge toeren zijn werk gaat doen. Maar zal niet de bedoeling zijn om met die auto in de file te rijden of met lage toeren eeen bochtje te pakken…

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    7 juli 2006 om 17:08

    het zal de turbo zelf of de blow-off valve zijn, heeft vrijwel zeker niets met Nitro (NoS) te maken

    Login om te reageren
  23. Franqie zegt

    7 juli 2006 om 18:09

    Okee, weer wat geleerd:-P

    Login om te reageren
  24. KeeZ zegt

    7 juli 2006 om 22:17

    @supergrover: turbolag zal bij een dragster niet echt erg zijn denk ik. Lekker revven op de lijn en wegwezen. filmpje al gezien??

    http://www.vsmotor.no/wmv/vsmotor-m5-tullinge-883.wmv
    http://www.youtube.com/watch?v=URLqSXTZTvs&search=bmw%201129

    of gewoon ff op mn naam klikken :)

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    13 juli 2006 om 13:55

    Supra met 1000pk tegen een Hayabusa

    http://videos.streetfire.net/search/supra/1/E46820E1-6447-4CE6-AF80-386A97A3531B.htm


    Login om te reageren
  26. DB9 zegt

    3 april 2007 om 22:20

    Ze moeten dan eens de veyron tunen kijken wat die kan :P

    Login om te reageren
  27. phantom zegt

    12 april 2007 om 10:08

    mmmm, zo’n 3000pk ofzo

    Login om te reageren
  28. kc zegt

    2 mei 2007 om 02:09

    een uit de hand gelopen hobby.
    2200pk… en legaal.

    http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North