Een nieuwe week en weer zijn er BMW M3 spyshots opgedoken. Dit maal ook van het interieur.
Eerdere geruchten waren dat de V8 van de M3 een redline bij 9000 rpm zou krijgen, maar op deze foto’s is duidelijk te zien dat de begrenzer er veel eerder in zal komen. Een SMG bak lijkt present, maar de bezoekers van M3Post was ook al opgevallen dat er geen flippers achter het stuur te vinden zijn. En de combi hout-stof is in een M3 nou niet meteen de mooiste.
Met dank aan Jason Liu voor de tip en Atmosphere voor het maken van de foto’s!
Mark zegt
Leuk dash, kan zo van een 318i zijn haha. Totdat je de tellers ziet. Mooi hoor.
sacha zegt
@wouter: Die redline verplaatst omhoog als de motor warm is.
O.D. zegt
Zou me sowieso sterk lijken als de rode lijn pas bij 9.000 rpm zou beginnen. Dat zou dan betekenen dat je begrenzer pas tegen de 10.000 rpm ongeveer in zou grijpen. Dat lijkt me een beetje hoog gegrepen voor een 4 liter V8 die ook in normale omstandigheden gebruikt moet kunnen worden.
Zoals ik het nu zie begint de rode lijn bij de 8.000 en dat betekent alsnog dat de begrenzer er pas bij 8.500-9.000 rpm ingrijpt, dus zoveel hebben we niet te zeuren toch? :-D
Alwood zegt
volgens mij is die huidige 3 zo groot dat ze em haast 5 kunnen gaan noemen :o heeft dan ook een vergelijkbaar blok met de vorige M5 :-P mss in de volgende generatie M3 een V10?…
in ieder geval vind ik dit de best ogende bmw van het moment.
henk zegt
dat houte interieur moet vervangen worden voor aluminium….is stukken mooier…..die moterkap is btw wel erg dik hoor!!!!!
w0o0dy zegt
De RS4 draait toch ook niet (veel) meer dan 8200tpm? Ik denk dat één van de doelstellingen van BMW is geweest die waarde iets te overtreffen (meer toeren=(in principe) meer pk’s….. Reken dus maar op iets meer dan 410pk, mogelijk nèt iets minder dan 420 bij 8400/8500tpm
Sander zegt
Wat is dat groene bij de versnellingspook?
Steef zegt
mooie Strakke Bak
CSL zegt
WOW M3 sedan met 6bak.
Nice work Wouter. Aan de toeren teller te zien is die rechtstreeks over genomen uit de M5. Nu hopen dat de M3 de V10 blok krijgt. Anders wordt het Hartge bellen.
JeffreyG zegt
pffff, dat (nep)hout op het dashboard mag van mij wel eventjes pianolak worden :roll:
dat hout hoort niet in een sportwagen :?
voor de rest ziet het er erg goed uit ;)
CSL zegt
Ze hebben de auto afgeplakt maar binnen zie je gewoon de BMW logo op het stuur.
En wat mij opviel was dat er wel een M op het teller staat terwijl de wijzers niet Rood zijn, zoals de traditie bij alle BMW M’s!!!
Alex zegt
ik kan me niet voorstellen dat dit het definitieve interieur wordt voor een M3. dit is nl het allergoedkoopste interieur van bmw…
O.D. zegt
Wat zit iedereen toch te mekkeren over het interieur? Dit is een testauto en dan boeit het hele interieur niet. Ze testen de prestatie-onderdelen.
sosaa zegt
wat een lelijke interieur zeg!!
Karl-e zegt
Hmm, wat hebben ze met de motorkap aangevangen? :P Wordt volgens mij wel weer echt een vette wagen, moet ook wel, want de E46 M3 is haast onovertreffelijk.
Wordt wel een lastige keuze straks, een M3 of RS4… Allebei dan maar :P
Ilir zegt
@Karl-e
Onder die motorkap zit een v8, die wat groter is dan de normale 6 of 4 cilinders… Daarom hebben ze een kap “gemaakt” waar die v8 wel onder past, maar dit zal bij de uiteindelijke m3 wel wat netter uit zien :)
schnitzerken zegt
euhm… komt er een M3 sedan…????
interessant.
slk55 amg zegt
ik vind het leuk (vooral voor de BMW fans –> Rick dos) dat er een BMW M3 sedan komt. maardaar mogen ze dan wel even wat meer hun best voor doen. Wat een goedkoop interieur! dat stof moet er meteen uit, en dat hout moet vervangen worden door pianolak. maar ik snap best dat je in een test auto niet het duurste interieur neemt (bij een test auto gaat het toch voornamelijk om de motor en de rijeigenschappen).
Deon zegt
@ Sander
Dat groene is nodig om ervoor te zorgen dat de middenconsole niet uit elkaar valt ;)
Laurens zegt
En hij heeft ook geen Xenon lichten dat is heel raar want de gewone BMW 3 coupé heeft dat zoiezo (in België dan toch , nederland ook wel) dus een M3 is dus een M versie van de coupé en als die dat niet heeft zou het toch maar raar zijn.
JANUS zegt
Geen hout in een M3 !
Dat kan toch echt niet.
Hi tech. Geborsteld aluminium, dat wel. Maar geen hout.
Jakkie bah.
Pei-Pen zegt
Zoals al eerder gezegd is het interieur van deze wagen niet van belang. Het gaat hier om een prototype waar ze tests mee aan het uitvoeren zijn dus waarom zouden ze hier geld insteken. Waarschijnlijk zijn ze ook nog bezig met het creeëren van een interieur voor de M3 om er iets speciaals van te maken en zal dit pas vertoond worden in het echte model.
Ook is het weer zeker dat de M3 beter zal zijn als de RS4, op alle gebied, buiten op gladde ondergrond misschien…
Maar rijplezier & gedrag in bochten is beter door de achterwiel aandrijving, directere besturing(zijn we gewend van BMW), motor die meer naar midden ligt en niet zoals bij audi bijna voor de koplampen, betere motor (specialiteit v BMW), speciale SMG transmissie, response van het gaspedaal, 50-50% gewichtsverdeling, en ga zo maar door.
Alleen over de smaak valt misschien te twisten, maar een autoliefhebber koopt een auto toch voor het rijplezier en daar kan audi gewoon niet tegenop, hoe goed de Audi ook mag zijn!
JustFendi zegt
nice…. Op korte termijn ook mijn auto!
bramwillemse zegt
zucht.. ze moeten ’s een achterkanten-expert inhuren!
Waarom zijn de achterwerken van de afgelopen decennia allemaal zo ontzettend interessant? Onbegrijpelijk aangezien de neuzen vaak 88x mooier en interessanter zijn!!
mark zegt
@ pei-pen
Heb jij altijd zoveel zelfvertrouwen???
Dan heb je deze keer je eigen een beetje overtroffen.
Het feit dat je de RS4 hierbij betrekt bewijst dat de RS4 zeker niet moet onderdoen voor de m3, in tegendeel zelfs.
Dat de m3 op alle gebied beter gaat zijn dan de RS4 kan best in een natte droom van jou zijn!
welcome to reality: The RS4 is much better than this ugly m3
Pei-Pen zegt
Marc,
mijn naam is niet BMW of M3 en ik ben geen auto… dus wat heeft dit met mijn zelfvertrouwen te maken?
Ik heb gewoon mijn mening over de techniek van beide merken en die deel ik even mee.
en wat is dit? “welcome to reality: The RS4 is much better than this ugly m3”
de m3 zal niet op alle gebieden beter zijn maar wel op de meeste en zeker op gebied van rijplezier.
En nu om terug te komen op jouw statement die ik hierboven geciteerd heb, kan je deze veronderstelling verklaren of blijft het bij het kinderachtige beweren van de RS4 is wel beter als de lelijke M3. Want dit bewijst toch ook hoe oud je bent alsmede je niveau.
Ik verwacht een bondig en gegrond antwoord of wel liever geen…
mark zegt
Wie zit hier kinderachtig te veronderstellen dat de m3 better gaat zijn dan de RS4???
Pei-Pen schrijft,
Ook is het weer zeker dat de M3 beter zal zijn als de RS4, op alle gebied, buiten op gladde ondergrond misschien…
Maar rijplezier & gedrag in bochten is beter door de achterwiel aandrijving, directere besturing(zijn we gewend van BMW), motor die meer naar midden ligt en niet zoals bij audi bijna voor de koplampen, betere motor (specialiteit v BMW), speciale SMG transmissie, response van het gaspedaal, 50-50% gewichtsverdeling, en ga zo maar door.
Alleen over de smaak valt misschien te twisten, maar een autoliefhebber koopt een auto toch voor het rijplezier en daar kan audi gewoon niet tegenop, hoe goed de Audi ook mag zijn!
euhm, had jij iets gezegd over leeftijd en niveau???
op alle gebied beter, buiten op gladde ondergrand misschien…
Nee, niet misschien, geef het maar gewoon toe dat Audi beter is op gladde wegdek.
Geen water bij je wijn kunnen doen, dat is pas echt niveau!
Pei-Pen zegt
@ Marc
ik hoef geen water bij de wijn te doen.
4-wielaandrijving is altijd beter op glad wegdek dat weet iedereen.
Maar ik vroeg toch om een ondersteunend antwoord waarom jij denkt dat mijn stelling niet klopt ivm het rijplezier van een BMW…
De RS4 is vast een superauto maar de M3 zal beter zijn op gebied van weggedrag en rijplezier door de gewichtsverdeling, directere stuurinrichting, achterwielaandrijving, throttle-response, versnellingsbak, lager zwaartepunt en meer geavenceerde motor.
-edit: hoezo eenkennig?-
CSL zegt
@Pei-Pen
Van dit soort reactie zul je wel meer krijgen. Probeer er alvast aan te wennen.
Dat is normaal op deze site.
Er zijn nu al zat mensen die het huidige M3(2001) al boven een RS4(2006) of S4(2006) kiezen. Laat staan als er zometeen en nieuwe versie uitkomt met meer spieren.
Ik vind het interieur van BMW altijd zakelijk en goed, alhoewel ik in tegenstelling tot sommigen mensen wel weet dat je bij BMW altijd verschillenden keuzes hebt en dat je voor de Individual kan gaan. Dat houd in dat je alles aan je auto zelf mag kiezen. Intereur, velgen etc..
Maar er zijn altijd mensen die hun meinig over iets onzinnigs moeten geven.
Dus Pei-Pen laat ze je maar lekker Pei-Pen ;)
CSL zegt
@Pei-Pen
Je taalgebruik viel me tegen
Ik moet wel even doorwijzen naar de huisregels:
http://www.autoblog.nl/huisregels
mark zegt
@pei-pen
Plots is Audi wel beter op galdde wegdak, daarnet nog misschien
Nu is de audi plots een superauto, daarnet hoe hard Audi ook mocht proberen
Jonge, speel met iemand anders zn kl.te
p.s.: niemand luisterd graag naar zulk een te technische gezeik zoals jij doet:
M3 zal beter zijn op gebied van weggedrag en rijplezier door de gewichtsverdeling, directere stuurinrichting, achterwielaandrijving, throttle-response, versnellingsbak, lager zwaartepunt en meer geavenceerde motor.
Ik moet niet vragen wat je hobby’s zijn?
ik denk dat je zwaartepunt zeker niet in de omgeving van je hersenpan zit maar eerder in je dikke r..t
Ik ga slape ciao
Ilquadrifoglio zegt
Hhmmm….
Even denken een Audi RS4 of een BMW M3…
Doe maar een Alfa Romeo 159 GTA a.u.b.
Pei-Pen zegt
@Marc
hier bewijs je nog maar eens dat je inderdaad beter kunt gaan slapen en je mond houden want een gegronde discussie voeren kan je niet.
Ik kan gerust toegeven als een auto beter is en dit aanvaarden, jij precies niet.
Ik denk dat er vele op deze site mijn mening weten te apprecieren alsmede mijn technische bedenkingen over deze auto’s, daarom is dit immers een auto-site. En als dit al te technisch wordt voor je, kan je beter gaan chatten op één of andere datingsite dan kan je je onzin aan iemand kwijt.
Je zit hier op een auto-site en dat gaat namelijk over auto’s, en die bestaan grotendeels uit techniek. Hierover weet jij duidelijk niets of interesseert het je niet en blijf je zagen over wat ik zeg ipv te zeggen waarom volgens jou de Audi RS4 een beter auto is qua rijplezier.
En ja de RS4 is een superauto, maar de M3 wordt nog beter.
brad_p zegt
even een vraag in de groep omtrent luxe probleem ,wat zouden jullie doen?
keuze: 335i (maar enige twijfel omtrent betrouwbaarheid motor..nogal redelijk nieuw, en msch techniek die zijn betrouwbaarheid nog niet heeft bewezen?)
een m3 huidig model..want lang wachten op die m3 is wat moeilijk, of een 330 xi? of 330i.
de vereiste is gewoon een discrete fijne sportieve wagen, dus porsche ofzo is geen optie.
sacha zegt
@brad_p: De 335i – http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/04/rijimpressie-bmw-335i-coupe
Je hebt garantie, dus als je onverhoopt de boel opblaast krijg je een nieuwe.
Nbabu zegt
Blah blah blah, m3. Blah blah blah rs4
Doe mij maar de audi rs4 avant. Waarom? Dan kan ik de hond nog kwijt in de achterbak.
Auto’s (en zeker dit soort) zijn niet alleen voor het plezier, maar ook voor de gebruik in de echte wereld. Anders koop je toch gewoon een “echte” sportauto.
Maar ik ben toch wel heel erg benieuwd wat dit puppy ons precies gaat brengen.
Stofferke zegt
Hoe kan je nu in godsnaam een wagen vergelijken die nog niet eens op de markt is uitgebracht?! Wacht toch aub tot dat de nieuwe M3 is gelanceerd om deze te vergelijken met de RS4.
@Pei-Pen “Maar rijplezier & gedrag in bochten is beter door de achterwiel aandrijving, directere besturing(zijn we gewend van BMW), motor die meer naar midden ligt en niet zoals bij audi bijna voor de koplampen, betere motor (specialiteit v BMW), speciale SMG transmissie, response van het gaspedaal, 50-50% gewichtsverdeling, en ga zo maar door.”
Hou dit commentaar aub tot dat men beide in realiteit kan vergelijken. En ps: de RS4 heeft een 4X4 verdeling van 40-60 zodat de RS4 zijn probleem van een “te zware neus” heeft weggewerkt. Dus ik zou nog te hard gaan roepen dat de RS4 moet onderdoen qua rijplezier.
Bert VDA zegt
@brad_p
330i met chip ! dat is het goedkoopste !
heb ik zelf ook gedaan !
mark zegt
@stofferke
laat hem lulle,
hij zal waarschijnlijk een glazen bol hebben thuis waar hij 2 wagens kan in vergelijken zonder in 1 van beide gereden te hebbe of een natte droom gehad van een m3.
@pei-pen:
Ik niet tehcnische aangelegd, wel als jij dat denkt, ik weet meer over techniek dan jij zou denke, maar een goede techneut weet dat hij niet met te technische termen moet afkomen, maar gewoon met mensetaal. En daar ligt het onderscheidt tussen iemand die zijn vak kent en iemand die denkt zijn vak te kennen.
Je weet wel wat responsie is, maar als ik je vraag wat voor orde de transferfunctie is die het verband legt tussen gaspedaalstand en koppel van de motor, dan haak je af!
zo zelfzeker hé,
mark zegt
het onderscheid
Remco B zegt
Het ging toch om de spyshots van de nieuwe M3, gaan we hier praten over een toekomstige auto vs RS4. Prachtig maar het zegt niks over de nieuwe auto, kunnen we niet wachten met kijken welke de betere is totdat we ze tegen elkaar gaan testen.
Tot die tijd, het interieur is inderdaad nog niet toppie, maar ik wacht graag op foto’s met een echt M-interieur. Ik ben benieuwd in ieder geval.
mgs013 zegt
2marc
die is wel erg simpel die vraag. response overbrenging, is de taak van (in mensentaal) van de electronica in dit geval. als dit te simplistisch is omdat het geen uitleg geeft ligt waarschijnlijk aan het feit dat je technica niet direkt zomaar in mesentaal kunt omvormen . dit is voor ons techneuten heel moeilijk.
2 pai pen :
indien je altijd reageert op zo een mens die niet begrijpt waarover je praat dat kan ik je maar een ding vertellen. ::
audi = smooth operator
bmw = born to be wild
de muziek gebruiken om emotie en feeling van de wagen te weerspiegelen is onomstreden mss het beste wat men kan doen.
voor de rest van de belansstellenden ik heb hier al menig oordeel en mening gegeven en kan erop bazeren dat ik nooit of te nimmer reacties heb uitgleokt omdat sommigen iets meer weten over me . dat heb ik twee keer in de geschiedenis van mijn bezoeken hier vrijgegeven. zoek maar op als je wil.
vrijblijvend ben ik van mening dat de wagen die je verkiest ook veel zegt over de capabiliteit van de persoon zelf. ( vergelijk muziek en merk )
indien je niet kunt tipheelen is voor menig chauffeur de Mserie van bmw wel een maatje te zwaar. (zonder electronica). dit kan niet gezegd worden van audi te het spel wel erg op veilig spelen.
laatste bedenking voor de fans van BMW de nieuwe serie van deze heren is hoedanook bestelbaar in een X versie waar ze nog steeds asl bij wonder 4X4 aanbieden. dit is gedaan om de bewoners van berg en wintergebieden eindelijk toch weer te kunnen bedienen. ( de klachten stroomden echt wel binnen )
Laatste bedenking voor de fans van AUDI in menige tests verscheen een waterverzamelkwalitiet in de koetswerken van audi. Hoe kom je daar nu bij? Nu na een fikse regenbui woog de wagen soms meer dan 10Kg meer dan zou mogen. het verbruik dat zou moeten gebeuren was normaal bij het bijtanken. en toch legde hij opeens een meergewicht op de schaal. ik vond dit zeer raar voor een duits constructeur.
Z-Rider zegt
@ MGS013:
Amen!
@ Ilquadrafolio:
Nee he? Niet weer he? :P
Ilquadrifoglio zegt
@ Z-Rider
Mijn excuses… :P
Het wordt overigens wel een serieuze concurrent.
– 4.7 L V8 (450 PK @ 470 Nm)
– Alfa Romeo Q4 (momenteel meest geavanceerde 4×4 syteem ter wereld)
– 175 KG gewichtsbesparing t.o.v. de 3.2 V6 (1655-175)=1480 KG
– 6-speed computerized competition gearbox
Maar als ik mag kiezen tussen de RS4 en de M3, kies ik zeker de M3.
CSL zegt
Goedzo Ilquadrifoglio
Je begint een beetje bij te komen.
BMW320i zegt
wow 450 pk duss M3 maakt gehakt van RS4 doe mij maar M3
Ilquadrifoglio zegt
Voor alle duidelijkheid:
De specificaties zijn van de Alfa Romeo 159 GTA.
Z-Rider zegt
@ Ilquadrifoglio:
Dat klinkt zeker als een waardige concurent!
Goed dat je ook weer bij de les blijft :)
Arjan zegt
pff.. wat een gezanik tussen rs4 en m3
ik vind het niets gek dat de m3 beter wordt dan de rs4, hij word ook later gebouwd..
Is niet zo moeilijk voor bmw om iets beters te maken als je van je concurrent al precies weet hoe alles zit..
en wat zit iedereen met alu interrieur.. geef mij maar carbon..
en toch ff mijn keuze.. doe mij maar rs4.. :P
Arjan zegt
en ik zeg niet dat de m3 beter wordt.. dat word hier alleen gespeculeerd..
Z-Rider zegt
Oh ja om nog wat olie op het vuur te gooien:
@ Iedereen die de vergelijking M3 vs. RS4 maakt:
Jullie maken allemaal de verkeerde vergelijking! Ik zal het jullie nogmaals duidelijk maken!
Een M3 vergelijk je met een S4 of een C klasse AMG etc.
De RS4 vergelijk je met een M3 CSL….
Aangezien de nieuwe er nog lang niet is even ophouden om de E90 M3 te vergelijken met de RS4. Wil je de E90 M3 toch vergelijken doe het dan met de S4.
Duidelijk? :)
Deon zegt
@ Z-Rider
Ik vind eigelijk een M3CSL ook niet met een RS4 te vergelijken…
De enige concurrent die ik zo één twee drie kan bedenken is de CLK 63 AMG Black Series..
Een RS4 is wat mij betreft meer een nóg snellere S4, terwijl de CSL en Black Series hardcore sportwagens zijn
Ricky zegt
@ Pei-Pen
Ik ben het helemaal met jou eens, ik had laatst ook zo’n discussie met Rick Dos, de grootste subjectieve info gever van heel autoblog. Het is verspilde moeite deze mensen zullen nooit iets accepteren die moeten het zelf uitvinden ;).
ps. Dit moet ik even kwijt, ik zit momenteel op Aruba (het weer is zeer goed ja :p) maar je zit hier dus echt bijna alleen maar Toyota’s, waarom vraag ik me af..?
Ricky zegt
De motor zal trouwens wel erg leuk zijn :) maar ik vind de binnenkant JAMMERGENOEG(!) wel erg tegenvallen, ik had veel verwacht van deze auto.
thomas zegt
ik geloof er niks van een m is altijd in coupé vorm en dat is een sidan
Deon zegt
@ Thomas
Haha, en ik maar denken dat er van de vorige generatie 3-serie ook een M3 Cabrio was en van de generatie daarvoor ook een M3 Cabrio én een M3 Sedan…
Oh wacht! die waren er ook! ;)
Philip zegt
Ik denk dat de redline helaas niet verdwijnt,
http://www.flickr.com/photos/jburns00/44878262/
als de motor koud staat komt er nog een oranje-gele lijn rond de toerenteller en die verdwijnt zodra de olie helemaal opgewarmt is, maar de toerentalbegrenzer zal sowieso niet verder gaan dan de ‘redline’.
slk55 amg zegt
@Philip
weet je zeker dat dit foto’s van de M3 zijn? er staat namelijk een foto van een v10 tussen de foto’s. en de m3 krijgt een v8. ik denk dat het een foto van een m6/5 is. maar ik ben niet zo’n bmw kenner. maar als jou foto’s kloppen dan zou dat betekenen dat de m3 wel schakel flippers achter het stuur krijgt.
slk55 amg zegt
ja philip ik heb het even nagekeken en het interieur op jouw foto komt toch echt van een M5 en niet van de nieuwe M3. helaas.
Pei-Pen zegt
@ Ricky
Ja Ricky ik weet het, sommige mensen kunnen het niet accepteren als je je mening geeft over een onderwerp. Lees de stukken die Marc(ske) heeft geschreven en je ziet duidelijk hoe goed hij kan discussieren.
De M3 van nu is qua rijplezier al beter dan de huidige RS4, dus de volgende zeker!
BMW geeft gewoon een ongeëvenaard rijplezier wat je bij Audi niet vind!
slk55 amg zegt
@Pei-Pen
sorry dat ik me er even mee bemoei, maar dit kan echt niet:
“BMW geeft gewoon een ongeëvenaard rijplezier wat je bij Audi niet vind!”
zeg je nou dat je bij audi geen rijplezier vind? De RS4 is door meerdere (ervaren) mensen uitgeroepen tot ‘de auto waar je het meeste rijplezier krijgt voor dat geld’. Jij als BMW fan kan vinden dat de huidige M3 nog beter rijd dan de RS4, maar dat is slechts een mening. Ga het nou niet als feit geven, laat dat maar aan de echte deskundige over hè ;)
Pei-Pen zegt
Hier een bewijs dat de huidige M3 qua rijplezier al wint tegen de 5 jaar later geïntroduceerde RS4.
http://www.youtube.com/watch?v=B4Uzf1dtYmU
http://www.youtube.com/watch?v=v3BCUNARokY
getest door twee professionals die we allemaal wel kennen dus hun mening geloof ik graag.
Ook twijfel ik er niet aan dat de volgende motor in de M3 verdomd goed moet zijn want hij moet de huidige motor vervangen die al zoveel prijzen heeft gewonnen en daarenboven is hij gebaseerd op de V10 van de M5/M6 die ook al veel prijzen heeft gewonnen.
Zo wordt het een eerlijke strijd: Audi V8 vs BMW V8 en niet een 6 in lijn tegen een V8.
Pei-Pen zegt
Nog even een reactie over bovenstaand filmpje : M3 CS VS RS4…
__> Als dit het verschil is tussen een auto die 5 jaar later geïntroduceerd is en 80pk meer heeft vind ik het toch maar redelijk zwak van Audi. Hij kan de M3 nog niet eens kwijt rijden op het circuit met Tiff aan het stuur. Hoewel Jason ook een goede driver is…
CSL zegt
@Z-Rider
@Deon
Jullie zitten er allebei naast.
CSL heeft niets gemeen met de S4, RS4 of CLK63AMG als je tenminste weet waar CSL voor staat!
Als je een auto met de M3 CSL wilt verglijken dan is het de Porsche 911 GT3 wel.
De vergelijkingen tussen M3(2001) en S4(2003,2005) kan wel en daar is het resultaat al heel lang bekend.
@slk55amq
Ik zou maar eerst even een testrit maken in een M3 of M3 CSL. Dan praat je heel anders. Een SLK55 AMG houd de CSL niet eens bij. En zeker niet op een circuit.
w0o0dy zegt
oh jongens…… wat een geniale opmerkingen weer. Ook een auto die 1 seconde sneller is over een rondje rijdt niet zomaar weg, dat zie je nauwelijks.
Als je de M3 csl gaat vergelijken met de 911 GT3 dan ben je echt de weg kwijt.
De M3 CSL is een erg goede sportcoupé die het ook goed doet op een circuit, maar een GT3 is een echte sportwagen. Een auto is meer dan een strintje naar 100km/u of een rondetijd.
CSL zegt
Ik vind de CSL niet allen beter dan de 911 GT3( niet de alle nieuwste natuurlijk)
Maar ook praktischer, Goedkoper, doet evengoed op een circuit als een GT3. En het alle belangrijkste is dat je ‘m overaal kan parkeren zonder een pistool op je kop te krijgen. Kortom een echte Wolf in schaapskleren. Alleen erg jammer dat de CSL’s zo snel waren uitverkocht. Blijkbaar zijn er veel kenners die weten wat deze auto kan.
w0o0dy zegt
@CSL: “evengoed op een circuit als een GT3”? De GT3 was 0,8 seconden sneller op het korte circuit van TopGear en dat was in de regen terwijl de CSL het op een droge baan deed. Ik denk dat je echt moet leren dat er meer is dan BMW….
CSL zegt
@w0o0dy
Ik denk dat jij moet leren dat er meer is dan naar TopGear kijken en je mening zoals velen hier op Autoblog daarop laat baseren.
CSL wordt zelfs tegenover de Ferrari 360Challange gezet en vaak heb ik heb tegen Gallardo’s gezien. http://www.youtube.com/watch?v=6eSVFRzT0Jk
Je spreekt eigenlijk jezelf tegen “Een auto is meer dan een “strintje” naar 100km/u of een rondetijd.”
Dan moet je weten dat CSL zelfs een betere auto is voor dagelijks gebruik dan de GT3!!
w0o0dy zegt
voor het dagelijks gebruik is de csl natuurlijk een stuk beter bruikbaar. Maar een CSL of een GT3 zijn gemaakt om hard te gaan op de weg en op het circuit. Een 911 GT3 is een echte sportwagen de M3 is een snelle coupé totaal iets anders dus. Daarmee wil ik niet zeggen dat de M3 CSL *** is, maar de GT3 is echt een andere klasse. Daarom vind ik het een vergelijking van niks. Ik kan me nog een heleboel reacties herinneren waarin ik erop aangevallen werd dat ik een CLK Black series durfde te vergelijken met de M6….. als dat niet kan…. de m3 csl vergelijken met de 911GT3 is eerder absurd in mijn ogen.
SimonMc zegt
@CSL: wel dan, leg me dan eens uit waar het GIGANTISCH grote verschil zit tussen een M3 CSL en een CLK63 amg black series?
Eerst een antwoord op je vraag als voorbeschouwing: ja, CSL staat voor coupé sport light ( of zoiets) .
Dus nogmaals, waarin verschilt de CLK63 black series dan zo veel met de M3 CSL?
De CLK63 amg black series is een lichtere, krachtigere en gestripte versie van de gewone clk63.De clk is ook een coupe, net zoals de M3 csl.
Dus het verschil?Geen idee hoor…
Pei-Pen zegt
@w0o0dy
als je dan toch wilt kommaneuken…
De M3 CSL wordt geleverd met speciale banden (bijna slicks) die niet werken als het koud, nat of glad is… en zoals je in het filmpje van Top Gear kunt zien is het inderdaad vochtig buiten en is de testbaan van Top Gear glad… dus de rondetijd kan eerlijk vergeleken worden met die van de GT3 in de regen.
Toch moet ik erbij zeggen dat ze op het einde van de show zeggen dat hij net iets minder goed is dan GT3 die ze vorige week getest hebben… en daar geloof ik ze ook wel in…
Maar voor iedere dag te gebruiken is de BMW toch makkelijker denk ik…
En dan als laatste bewijs een ander filmpje waar de CSL sneller is dan de GT3 op een circuit… (dit is afkomstig van een duits autoprogramma dat toch ook wel professioneel test!)
Ok: ik vind het filmpje niet op internet maar het staat op mijn pc dus als iemand me uitlegt hoe ik het hierop zet bewijs ik het. Hier alvast de link waar je de rondetijden kunt zien: http://www.motorvision.de/motorvision/Motorvision/Sendungen/Motorvision-TV/Archiv/MV165.html
CSL zegt
@w0o0dy
Moest je een kwartier over nadenken om met zoiets te komen!
Ten eerste dat van Topgear was de CSL ook op een gedeeltelijk natte circuit waar de CSL ook nog’s van sliks voorzien was.
Jou vergelijking zegt me nog steeds niets.
Maar ik heb over dingen die waar zijn en bewezen zijn.
Ik heb even maar de Nordschleife tijden gekeken. Er is alleen 1 996 Gt3 die sneller is en dat is een opgevoerde uit 2004
7.49 — 158.124 km/h — Porsche 996 GT3, 392 PS (AutoBild 2004)
BMW E46 M3 CSL
7:50 — 157.787 km/h — BMW E46 M3 CSL, 360 PS/1421 kg (sport auto 08/03)
De nieuwste Model GT3:
7:48 — 158.463 km/h — Porsche 997 GT3, 415 PS/1440kg (sport auto 07/06)
De CSL bleek zelfs meer G’s in de bochten aan te kunnen dan een GT3, wat zeg je daarvan? GT3 1.25G CSL: 1.45G
http://www.supercars.net/Pics?vpf2=y&gID=3&fID=0&tID=92447&mID=2565921&l=a
@SimonMc
Waar lees jij of ik over een of andere Black serie heb!!
sacha zegt
Mannen. Gaat het goed hier? Houden we het wel enigzins gezellig?
Als de nieuwe M3 uit is moesten we daar maar eens mee rijden om te kijken wat het is…
Don_Mario zegt
@ Wooody
Nouw moet je niet van peren appels gaan maken!!!
De GT3 was 0.8 sec sneller op natte baan (MET NORMALE BANDEN)
De M3 CSL was 0.8 sec trager OOK OP EEN NATTE BAAN MAAR WEL MET RACE BANDEN, dus de banden kunnen geen water afvoeren. Denk daar maar is over na.
7:47 – Porsche 996 GT3 RS
7:50 – BMW M3 E46 CSL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7:50 – Lamborghini Murcielago
7:52 – Porsche 996 GT3
7:52 – Lamborghini Gallardo
7:52 – Mercedes SLR Mclaren
7:56 – Porsche 996 Turbo
7:56 – Ferrari F360 Challenge Stradale
7:57 – Lotec Porsche 993 Turbo
8:07 – Ferrari F550
8:09 – Lamborghini Diablo SV
8:09 – Ferrari F360 Modena
Sorry maar de CSL is gewoon king of the ring…!!!
w0o0dy zegt
Pei-pen: dat meen je hopelijk niet serieus? Een baantje van 19 seconden als maatstaf? HAHAHA, sorry maar zelfs een Smart Brabus rijdt dat mickeymouse rondje in 23 seconden…. je wou toch niet beweren dat dat een goede circuitauto is of wel?
En over dat rondje van de CSL: als je dat nat noemt dan heb ik medelijden met iedere dame die je denkt te gaan verwennen ;-) sorry die schoot me door het hoofd en ik kon het niet laten, hahaha
Wat dacht je dat er onder de GT3 ligt? Winterbanden? Dat zijn ook banden met erg weinig profiel en het was tijdens dat rondje ECHT nat.
mark zegt
@pei-pen
Wat lul je er nu weer op los.
“BMW geeft gewoon een ongeëvenaard rijplezier wat je bij Audi niet vind!”
Jij hebt duidelijk nog nooit 1 van beide autos gereden.
Geen rijplezier met een Audi???
jonges, dit is toch echt voor kapot te lache
je weet waar je je bmwrijgedrag kunt steke he : )
in je mo.der haar dik.e re.t
CSL zegt
@wooody
Aan je reactie te zien geef je het op.
Don_Mario zegt
http://www.leblogauto.com/2005/11/king_of_the_rin_1.html
Voor de tijden als je me niet gelooft.. ;)
mark zegt
ons peiperke is plots verdwenen
waarschijnlijk in zn m3 in het nat belandt
: )
CSL zegt
@mark
wat heb je toch een vieze taalgebruik zeg.
jij hebt zeker weten in allebei gereden ofniet?
Ik snap niet waarom zulke reacties worden toegelaten.
Autoblog zou een profiel voor elk iemand moeten maken.
Kunnen we mischien zien hoe hoog iemands zijn niveau is.
CSL zegt
@sacha
Wat voor een auto heb jij?
w0o0dy zegt
@CSL: ben ondertussen nog wat andere dingen aan het doen, dus niet je adem inhouden hoor! ;-)
Zoals ik al eerder zei: een 911 GT3 is een totaal andere auto, andere klasse. Ja de CSL is erg snel, maar vraag iemand een sportwagen te noemen en dan gaat het een hele tijd duren voordat er eentje de CSL noemt…. de 911 zul je veel vaker horen. Nogmaals het gaat er mij niet om de CSL af te kraken, want het zal een geweldige wagen zijn. Maar ga geen gekke dingen roepen.
sacha zegt
@CSL: Niet overal zo op happen joh.
Mijn auto? Daar doe ik liever geen uitspraken over. Anders neemt niemand mijn rijtesten ooit nog serieus ;-)
CSL zegt
@w0o0dy
Inderdaad dat is precies wat ik bedoel. Mensen zonder kennis roepen snel een 911 of Porche. Zelfs een Boxter zouden ze als een sportwagen zien.
@sacha
Zo bedoel ik het niet, maar je rijdt toch niet in een Mercedes het? A170?
Deon zegt
@ CSL
Coupe Sport Leicht was het toch?
en waar denk jij dat Black Series voor staat dan? ;)
w0o0dy zegt
Oh een cliffhanger…… gaat Sacha met de billen bloot? *spannende muziek zwelt aan……*
sacha zegt
Ooooh, so close!. But no cigar ;-)
CSL zegt
@Deon
Klopt, maar het ging mij niet om de afkorting. Het gaat erom dat je begrijpt waarom hij zo heet voordat je de vergelijking met bijvoorbeeld RS4 aangaat.
Denk je dat de CLK63BlackSerie sneller wordt dan een CLK DTM AMG 582 PK?
Want die zette 7:54 op de NG neer. Dat is Toch 4sec trager dan de M3 CSL.
Hou wel in de gedachten dat CSL maar een 3.26cilinder motor heeft en de oudste is het groepje.
Fun is more than just a straight line!
Pei-Pen zegt
@Marc
Wat een niveau van Marc, drie dagen vraag je al voor een gegrond antwoord op de stelling: “BMW M3 zal meer rijplezier geven dan een RS4”
en het enigste waar hij mee afkomt zijn grapjes van een kleuter:
dat ik het rijgedrag in mijn moeder moet steken
ofdat ik geslipt ben in het nat.
Ja ja, marc iedereen lacht zich dood met jou.
@ Woody
het is inderdaad misschien een kort circuit maar datzelfde geld voor de GT3, voor beiden is het even lang. Het gaat tenslotte om kort bochtengedrag…
en zoals andere al zegden: kijk naar de tijd op de Ring, daar is hij ook sneller.
En nee op de Porsche liggen geen winterbanden:
maar beter fabrieks-sportbanden op nat wegdek dan sliks op vochtig, denk ik…
En het klopt dat leken vaak een Porsche gaan noemen als het over een sportwagen gaat maar dat wil ook al veel zeggen over hun kennis van auto’s.
w0o0dy zegt
@CSL: de CLK black series krijgt vrijwel hetzelfde onderstel en vrijwel hetzelfde uiterlijk als de CLK DTM, maar er is een belangrijk verschil (Alles onder voorbehoud natuurlijk want we eten eigenlijk nog niets zeker).
De CLK63 Black series zal/zou ongeveer 1500kg moeten gaan wegen. Dus de auto levert wat power in maar ook vrij veel kilo’s en daarme zal/zou de auto op het circuit wel eens een flink stuk sneller kunnen zijn dan de CLK DTM AMG.
(lichtgewicht is beter, maar dat wist je al)
sacha zegt
@Pei-Pen: “En het klopt dat leken vaak een Porsche gaan noemen als het over een sportwagen gaat maar dat wil ook al veel zeggen over hun kennis van auto’s.”
Mis ik iets? Een Porsche is toch meestal een sportauto?
Niet dat ik verstand heb van auto’s natuurlijk.
Pei-Pen zegt
@ Sachsa
ja dat klopt maar Woody beweerde dat een GT3 een andere klasse was dan een M3 CSL, dat de GT3 een echte sportwagen zou zijn omdat de meeste mensen meteen aan een GT3 denken als ze een sportwagen moeten noemen…
Hoewel de CSL misschien nog wel een betere sportwagen is… zo bedoelde ik het, snap je het nu?
CSL zegt
@sacha
Vooral de Boxter is een sportauto
@wooody
Aangezien de normale 63AMG al bijna 1650kg weegt zal AMG dan goed aan de slag moeten om die gewicht te halen.
overigens de zogenaamde Black serie SLK weegt toch ook al 1500kg! En dat is toch echt een kleinere auto.
Ik vraag me ook af hoe duur de Black versie van de 63AMG zal worden aangezien de standaard al zo’n minimaal 122.000 euro kost!
Rick dos zegt
Zo goedemorgen! Is everybuddy happy?! :)
Ik vind dat BMW echt weer eens wat aan het interieur moet gaan doen. Ik persoonlijk hou niet van het minimalisme. Hé, ik ben een man en ik hou ervan om met knopjes te spelen! En plastic gehalte mag ook wel een niveautje lager. Voor de rest kan ik niet wachten totdat ie gelanceerd wordt! Ben nu echt wel benieuwd!
CSL zegt
Het enige dat voor mij belangrijk is aan het interieur is dat er 330km/h en 9000t/pm staat ;)
Rick dos zegt
That´s wtihout a doubt! ;)
richard zegt
je kan tog geen bmw met porsche vergelijken ?? of zie ik dat verkeerd
CSL zegt
@richard
Je ziet het verkeerd.
w0o0dy zegt
ik ben het met Richard eens, een sportwagen is iets anders dan een coupé. En BMW is geen sportwagenmerk, Porsche (eigenlijk) wel.
CSL zegt
@wooody
BMW is geen sportwagenmerk, ik lag me hellemaal kapot.
De CSL is zelfs een betere sportwagen dan een GT3.
Hoe kom jij toch telkens weer aan jou hoge kennis zeg!?
slk55 amg zegt
@CSL
tuurlijk is BMW geen sportwagen merk. kijk even wat ze in hun gamma hebben staan. dan zie je daar allemaal sedans, suv’s, stationcars, hatchbacks en cabrio/coupe’s staan, maar geen sportwagen. Porsche is echter wel een sportwagen merk. kijk maar in hun gamma, zij beperken zich – tot nog toe – tot alleen maar sportwagens en een sportieve SUV. denk bv. aan de carrera GT, zo’n auto heeft – jouw heilige merk – BMW nog nooit uitgebracht. en om nou te zeggen dat de csl beter is dan de gt3… dat denk ik niet. maar als we het zo gaan bekijken, de cayenne Turbo verslaat de BMW X5 met gemak. en de porsche boxster de Z4 trouwens ook. maar daar gaat het helemaal niet om.
slk55 amg zegt
oja, BMW is geen sportwagenmerk, maar een sportief merk. porsche is wel een sportwagenmerk.
Pei-Pen zegt
@ Woody
Het hele MERK Porsche heeft misschien meer een sportwagenstatus dan het MERK BMW. Dit is vrij logisch, gezien BMW meer segmenten dan Porsche bespeelt beïnvloedt dit ook de status van heel het merk. Maar dit wil niet zeggen dat geen BMW geen echte sportwagens kan bouwen.
De CSL en de GT3 kan je heus vergelijken… ook al is de één een sportwagen in coupévorm en de andere een sportwagen in een iets ander design.
Het verschil in design tussen een Ferrari en een Porsche is altijd groot geweest maar toch vergelijken ze deze twee altijd met elkaar… als je ze naast elkaar zet ziet de Porsche er ook niet als een sportwagen uit.
Deon zegt
@ CSL
als ik me niet vergis was jij degene die de RS4 hebt vergeleken met een M3 CSL ;)
En nu hou ik er over op, want ik hou eigenlijk helemaal niet van BMW’s…
Pei-Pen zegt
@SLK55AMG
ja… en waar is de SLK, die homobak huppelt ergens achteraan… langs de Daihatsu Kopen
Turbopaultje zegt
@ slick50: Ooit gehoord van de M1, Z3 M Roadster/Coupe of de Z8 ?
Wat een belachelijke uitspraak om BMW slechts een sportief merk te noemen.
Turbopaultje zegt
vervolg: Oh ja, was ik al bijna vergeten te vermelden. M Gmbh, de WTCC en F1 aktiviteiten………..
Ivo zegt
@pei-pen
Ik ben het hardgrondig met je eens. Laat die zielige Mark alsjeblieft lekker naar Sesamstraat kijken. Of laat hem een fatsoenlijke opleiding gaan volgen.
Inzake technische voorsprong (motor/versnellingsbak/onderstel/besturing/remmen) gaat mijn voorkeur uit naar BMW. Geen Audi die z’n evenknie van BMW aankan.
Ik zag ook ene Arjan een niet bijster slimme opmerking plaatsen, iets van “BMW kopieert Audi”. Het is namelijk een feit dat Audi de E46 3 Serie, E39 en E60 5 Serie de E53 X5 en de E38 en E65 7 Serie op de pijnbank hebben gelegd om vervolgens al het goede te kopieren voor respectievelijk hun A4, A6, Q7 en A8! Dus wie kopieert wie?
Ik geloof dat BMW zelf genoeg Motorsport ervaring heeft om een fatsoenlijke sportwagen te bouwen. En voor de M3 E46 heeft BMW geen Audi kunnen gebruiken als vergelijkingsmateriaal.
Ook zie je dat zowel Audi als Mercedes-Benz het hoge toeren concept van BMW’s M-motoren kopieert. Logisch toch? Dit is het enige juiste recept voor een sportieve motor.
Groeten, ivo
CSL zegt
@slk55
Dat is niet waar.
Als je het zo bekijkt dan zijn cayenne, boxter, de toekomstige sedan etc.. ook allemaal geen sportwagens. Als een Merk aan Massaproductie doet betekent niet dat die geen sportwagens kan maken.
Want dan kan je netzogoed zeggen dat bijvoorbeeld Mercedes ook geen sportwagen merk is en dat SLR en al die andere supersnelle kogels geen sportwagens zijn.
Wat jullie doen is een auto niet individueel verglijken maar de Imago van de merken verglijken en dat is wat mensen doen die te weinig verstand van auto’s en direct vooroordelen hebben.
sacha zegt
@Pei-Pen: SLK homobak? En jij durft Mark zijn niveau in twijfel te trekken… Gevalletje pot calling kettle black, of niet?
w0o0dy zegt
@CSL: over vooroordelen gesproken “en dat is wat mensen doen die te weinig verstand van auto’s en direct vooroordelen hebben.”
Wie komt er telkens weer met dezelfde opmerking als mensen het niet met hem eens zijn? Juist, jij. Teken van zwakte of arrogantie als je beweert dat andere niet weten waarover ze het hebben…. Dus kies maar, maar ik heb er weer genoeg van.
Rick dos zegt
Mensen het Sinterklaasfeest is vandaag hoor! Als we niet wat aardiger tegen elkaar gaan doen, dan worden jullie allemaal meegenomen in een zak naar Spanje!
CSL zegt
@w0o0dy
Ik Irriteer me telkens weer aan mensen die BMW door verschillende zwakke argumenten proberen te verkleinen. Ik kom met feiten niet met onzin.
Pei-Pen zegt
@Ivo
bedankt Ivo, eindelijk iemand die ook eens beseft dat marc(ske) nog wat te jong is voor aan dit soort discussie’s mee te doen. Als je zijn opmerkingen leest begrijp je wel wat ik bedoel.
PS: Vergeet niet welke soort motor de McLaren F1 (nog steeds de beste sportwagen ooit gemaakt) kreeg: een BMW V12!!!
Hier ook al een voorbeeld dat BMW’s X-drive al betere techniek heeft dan Quattro van Audi:
http://www.autospies.com/news/BMW-Hammers-Audi-at-Its-Own-Game-7548/
bmw m6 csl zegt
iemand die de CLK 63 AMG black series vergelijkt met de M3 (2007), is niet zo bij de hoofd,want die moet je vergelijken met de M3 CLS(2008 of 2009). de Clk zal 530pk krijgen en de M3 CSL rond de 460pk.dat lijkt oneerlijk maar is het niet, want al zou de clk 63 amg meer pk krijgen dan is de CSL nog steeds minimaal 100kilo lichter.
slk55 amg zegt
@CSL
begrijp me niet verkeerd. Ik heb helemaal niks tegen het merk BMW. Ze maken goede/snelle/kwalitatieve auto’s. maar zij zijn niet de enige, Mercedes/Audi en ook porsche doen dat.
Mercedes vind ik inderdaad ook geen sportwagenmerk. het is wel een sportief merk, net als bmw. maar porsche is toch van begin af aan een sportmerk geweest. dat kan echter wel gaan veranderen, nu met de cayenne, en de panamera op komst. voor mij zijn sportwagenmerken merken die voor het merendeel sportwagens in hun gamma hebben staan, en daar hoord BMW pf mercedes dus niet bij.
@Pei-pen
“ja… en waar is de SLK, die homobak huppelt ergens achteraan… langs de Daihatsu Kopen”
dit vind ik toch wel van die zielige reacties…, tjonge jonge hoe oud ben je nu? De SLK huppelt – voor de duidelijkheid – niet ergens achter de Copen aan, dit vind ik nogal een belediging. en zeker de slk55 amg niet. deze auto zit in 4,9 sec. op de 100 en dat kan je maar van weinig auto’s zeggen.
Ilquadrifoglio zegt
Wat een niveau hier…
Maar dat BMW een sportwagenmerk is, echt belachelijk!
CSL zegt
@Ilquadrifoglio
Nee je kan zeker bij Alfa terecht voor sportwagens.
@slk55 amg
Er zijn genoeg anderen merken die vanaf begin alleen maar sportwagens hebben gemaakt en toch bakken ze er niets van.
Als een bedrijf alleen maar sportwagens maakt wil het echt niet zeggen dat ze een betere kunnen maken dan een bedrijf die ook aan het ontwikkeling van andere soort auto’s doet!
Er zijn zat sportwagens van BMW en Mercedes waar andere bedrijven er niet eens aan durven te beginnen. Als je een belachelijke prijs aan een auto hangt heb je allang geen echte sportwagen.
slk55 amg zegt
@CSL
volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens ;)
” Als een bedrijf alleen maar sportwagens maakt wil het echt niet zeggen dat ze een betere kunnen maken dan een bedrijf die ook aan het ontwikkeling van andere soort auto’s doet!”
hier ben ik het met je eens, ik heb ook nooit gezegd dat dat wel zo is. Maar toch vind IK BMW – noch Mercedes – geen sportwagenmerk, maar een sportief merk. maar dat is een meningsverschil.
Ilquadrifoglio zegt
@ CSL
Ook Alfa Romeo is geen sportwagenmerk!
Hoewel de Alfa Romeo 8C Competizione wel een hardcore sportwagen is (naam zegt het al).
CSL zegt
@SLK55
Goed dat je dat nog begrijpt, maar sommigen begrijpen echt hellemaal niets ;)
mark zegt
@ the company of pei-pen & pei-pen hismself
Ik ga echt niet zeggen welk een opleiding ik heb genoten, want dit wordt toch zie ik in het minimale gestuurd.
Markske komt al een tijdje niet meer op deze blog en blijkbaar blijft zijn naam hier erg goed nazinderen.
@pei-pen: je wou een antwoord op je vraag wel:
Het rijgedrag van een wagen wordt regeltechnisch bepaald door de demping van de banden en van de dempers, door de stijfheidsconstanten van de banden en schokdempers (de veren). Natuurlijk zijn er nog veel andere factoren, zoals o.a. 4WD of achterwielaandrijving. 4WD is voordeliger doordat het koppel over een groter contactoppervlak verdeeld wordt tussen banden en asfalt. De acceleratie van een wagen neemt proportioneel toe met de wrijving voor eenzelfde motorvermogen, in theorie. Maar aan 4WD is natuurlijk een neveneffect, doordat een as over de lengte van de wagen gaat tot aan het differentieel, is er een gewichtstoename die de accelerartie dan weer tegen werkt, dus ja. Je moet ergens een compromis vinden.
algemeen wordt het rijgedrag of het gedrag van de wagen bepaald door een hogere orde transfervergelijking in het laplace of frequentiedomein. Deze transferfunctie zegt wat de output is van de wagen bij een bepaalde input m.a.w. het gedrag van de wagen. Ik werk in de lucht- en ruimtevaartsector en weet waarover ik spreek, sommigen hebben ooit is een exclusieve wagen mogen rijden en denken dat ze de wereld veroverd hebben, jonges jonges toch
waar zijn we toch mee bezig?
En zeg nu eerlijk, dat je met een RS4 geen rijplezier hebt??
Dat is toch dikke nonsens.
Dat de m3 misschien beter gaat zijn dan RS4, dat zullen we moeten afwachten. Maar om te zeggen dat hij gewoon beter is??? Hij bestaat nog eens niet. dus ja
P.S. als ik zielig ben?
– kijk ma na markske zijn opmerkingen.
– Markske kan beter een opleiding gaan volgen of sesamstraat gaan kijken
– Markske kent niks over rijgedrag.
Markske is Ir lucht- en ruimtevaart en werkt aan onderzoeksprojecten, dus markske zal het best wel weten, hoor.
CSL zegt
@mark
Kon je niet eerst mer dit komen om jezelf de ellende te besparen ;)
Deon zegt
@ bijna iedereen die geen “ruzie” maakt op dit blog
Ligt het aan mij, of begint die discussie (ruzie?) van “ik heb gelijk, BMW is de beste” vs. “man jij snapt er niks van, BMW zuigt!” ook bij andere mensen de neus uit te komen?
Waarom kunnen de Audi (R)S-modellen, de Mercedes AMG’s en de M’s van BMW niet gewoon allemaal onbeschoft goede auto’s zijn?
Sowieso, over smaak valt niet te twisten (nee mensen, zélfs niet over of BMW nou voor iedereen als het beste merk moet gelden)…dus wat de een mooi vindt, kan een ander kotslelijk vinden.
Toegegeven, ik heb in allebei de auto’s nog nooit gereden, maar ik denk dat dat geldt voor de meesten die hier nu hun mening aan het oreren zijn. Dus waar gaat het nou eigenlijk over?
WIE HET HARDSTE KAN ROEPEN DAT ZIJN MENING EIGENLIJK MAAR ALS FEIT GEZIEN MOET WORDEN??
Kom op mensen, hou het een beetje leuk….als hardroepers wil, dan ga ik wel naar Geenstijl.nl
CSL zegt
@Deon
Niemand heeft ruzie, onze liefde voor auto’s gaat gewoon te ver ;)
Deon zegt
@CSL
net wat je zegt “onze liefde voor auto’s”!
maar mijn liefde bekoelt een beetje met al dat getouwtrek van je welles-nietes.
Laat de een gewoon een RS kopen, koop jij een M… koop ik wel een Aston Martin :P ;)
Deon zegt
@ mezelf
zeg vriend… heb jij niet een tijdje geleden gepost dat je er niks meer over zou zeggen?
….eeehhh…. jaaa….maar…. het bloed kruipt waar het niet gaan kan! :P
Rick dos zegt
Kum Ba Yah my Lord, Kum Ba Yah. Kum Ba Yah my Lord, Kum Ba Yah! ;)
CSL zegt
@rick
whahaha:)
Deon zegt
@ Rick dos
Whaha, je hebt gelijk… genoeg met het groene-thee-geleuter, maar ik moest het gewoon even kwijt!! ;)
Pei-Pen zegt
@Marcske
applausje voor jezelf, eindelijk eens een zinnig antwoord.
Waarschijnlijk even de boeken erbij gepakt en wat overgepypt.
CSL zegt
@pei-pein
Ik denk dat het zo wel genoeg is. Ieder zijn ding.
Rick dos zegt
@Deon en CSL
;) :P
mark zegt
ja indd de boeken erbij gepakt, als jij het zegt!
ik weet wel beter!
einde discussie
CSL zegt
///M Power
Dat moest er even uit :)
Joostje zegt
kan niet echt warm worden van deze foto’s….
Barry330cd zegt
@iedereen die durft te beweren dat BMW, Mercedes en Alfa geen sportwagens kunnen bouwen en geen sportwagenmerk zijn wil ik het volgende kwijt: BMW heeft Le Mans gewonnen, DTM en WTCC en nu hebben ze een eigen F1 team, Alfa reedt al succesvol in GP’s toen Ferrari nog niet eens bestond en datzelfde gaat ook op voor Mercedes Benz. Al deze merken hebben een lange historie van succesvolle motorsport deelnames. Dus mensen, denk eerst na voordat je iets gaat roepen over wel of geen sportwagenmerk.
Nee, de Porsche Cayenne met VW 6 pitter, dat is een sportwagen……
Deon zegt
@Barry330cd
Ok, let’s get some things straight here:
Ten eerste was een (voorloper van) de Mercedes de eerste automobiel ter wereld, dus het is heel lastig voor Alfa om al rond te rijden voordat Mercedes er was.
En ten tweede….weet je zeker dat reed met dt moet? ;)
Barry330cd zegt
@Deon: Dat was een spelfout, klopt. Ik heb overigens niet geschreven dat MB niet voor Alfa bestond hoor. Ik heb willen zeggen dat beide merken al GP’s reden voordat Ferrari al bestond.
Deon zegt
@ Barry
Ach so…
interpretatiefoutje van mijn kant. Ik dacht dat je bedoelde dat alfa al succesvol was met racen voordat MB en Ferrari bestonden.
But now i have seen the light!
Ik snap nu hoe je je zin bedoelt…mea culpa, mea maxima culpa ;)
CSL zegt
@Barry330cd
Sommigen denken inderdaad ferrari en porche sportwagens kunnen maken. En niet eens een 4seurs sedan die zelfs beter rijdt dan een supersportwagen.
w0o0dy zegt
wat een giller weer die laatste reactie. Noem één 4 deurs sedan die beter rijdt dan een Porsche Carrera GT of een Ferrari 599……
m5 zegt
@ woody een m5 natuurlijk
w0o0dy zegt
@Csl en M5 ik kan nu wel een heleboel dingen gaan tikken, maar jullie zetten jezelf al genoeg te kijk….. een m5 beter dan een Carrera gt of een 599 gtb als het om rij-eigenschappen gaat? Dream on. (lees wel de reacties hierboven, ik heb die onzinnige vergelijking niet bedacht!)
Ivo zegt
@ Woody
Je hebt met geen van alle auto’s die je noemt in de werkelijkheid gereden, denk ik. Dus niet zo bijdehand doen.
De BMW M5 is de Koning van alle sedans. Die het idd diverse supersportwagens spaans benauwd kan laten krijgen.
Maar de M6 is natuurlijk favoriet als het om pure handling gaat. Met dat carbon-fibre dak waardoor het zwaartepunt lager ligt en het totale gewicht afneemt tov de M5.
w0o0dy zegt
ik doe niet bijdehand ik reageer alleen op de tamelijk bizarre claims van csl en M5….
De m5 is misschien wel de beste sportsedan (tot nu toe), maar dat maakt de auto nog geen supersportwagen-killer. Daarmee zeg ik niets negatiefs over de M5. Sommige mensen hier snappen het verschil tussen een supersportwage en een hele snelle 4 deurs auto kennelijk niet…
nog even voor de statistieken:
M5 op de ring 7:52
Carrera GT 7:28 !! (en de 996gt3 7:43)
7:52 is zeker een hele goede tijd, maar supersportwagens zijn toch duidelijk sneller.
CSL zegt
Wahaha, ik moet me echt kapot lachen dat iemand een M5 met een Carrera GT gaat verglijken, oke de topsnelheden zijn misschien hetzelfde en ze hebben beiden een V10 uit de racerij maar daar houd het ook echt op.
Volgens onze BMW-hater, Jeremy Clarkson Rijdt de M5 netals een Ferrari F430 en dat is volgens hem zo’n beetje de beste auto die hij gereden heeft!!
Die tijden klopeen niet:
de 7:43 is van een RS
de enige tijd van een originele 996 GT3 is 7:54
originele M3 CSL (full wight 1420kg en niet 1280kg!) 7:50
w0o0dy zegt
@csl: als je de moeite had genomen één en ander (o.a je eigen comment) te lezen….
CSL schrijft, 8 December 2006 om 20:51
@Barry330cd Sommigen denken inderdaad ferrari en porche sportwagens kunnen maken. En niet eens een 4seurs sedan die zelfs beter rijdt dan een supersportwagen.
w0o0dy schrijft, 8 December 2006 om 20:59
wat een giller weer die laatste reactie. Noem één 4 deurs sedan die beter rijdt dan een Porsche Carrera GT of een Ferrari 599……
m5 schrijft, 8 December 2006 om 23:05
@ woody een m5 natuurlijk
dus…..ik heb nooit gezegd dat je die auto’s kon vergelijken, maar als er iemand beweerd dat een 4 deurssedan/m5 kan meekomen met supersportwagens dan wil ik er best even wat tijden van echte sportwagens tegenover zetten.
De tijd van GT3 is idd van een RS (nou èn is dat geen Porsche?) maar de gewone GT3 en de GT3 cup hebben ook een tijd neer gezet van 7:49. Als je met tijden komt, pak dan wel de goede en niet zomaar iets wat in jouw straatje past.
7.49 — 158.124 km/h — Porsche GT3, 392hp (AutoBild 2004)
7:49 — 158.124 km/h — Porsche 996 GT3 Cup, 360 PS/1207 kg (sport auto 02/1999)
CSL zegt
@wooody
maar jij komt met auto’s die niemand kan betalen,
Zo weet ik ook wel een paar.
Een M5 is gewoon beter dan heel veel supersportwagens. Ik snap niet waarom je er zo benauwd van krijgt!
Geen 1 van jou tijden zijn van een Orginele 996 GT3!
CSL zegt
Als jij denk dat alleen Ferrari en Porche sportwagens kunnen maken en sportwagenmerk zijn zit je er kilometers naast!!
w0o0dy zegt
@csl: we hadden het niet over prijzen. Jij stelt dat de M5 beter is dan supersportwagens dus draag ik echte supersportwagens aan. Jij stelt dat de tijden die ik opgeef niet kloppen….. heb je daar ook bewijs van dan?
Ik krijg het er helemaal niet benauwd van, alleen als mensen met onzinnige opmerkingen gooien dan wil ik af en toe wel de moeite nemen één en ander te weerleggen. Helaas draait het dan vaak uit op bonje omdat diegene het niet kan hebben…. en da’s jammer. Iets verkeerds “zeggen”, fouten maken dat mag natuurlijk best, maar geef het dan gewoon toe. Fouten toegeven is eervoller dan stug volhouden, roepen dat anderen niet weten waar ze het over hebben of gaan schelden.
Dat de M5 beter is dan menig sportwagen, dat kun je wel stellen, maar supersportwagens da’s toch echt een andere klasse dan een S2000, Z4 of een Mx5. Vandaar mijn kritiek op die claim, niet zozeer op de auto. Duidelijk?
CSL zegt
Mischien heeft dat mee te maken dat je er erg bijdehand overkomt!
Wat is een Ferrar F430 dan precies volgens jou?
CSL zegt
Bewijs is dan een 392pk 996gt3 geen orginele is.
Die Cup al hellemaal niet met zijn 1207 kg!!
w0o0dy zegt
Auto’s als de F430 (en in zekere zin ook de GT3(RS)) zijn lastig in te delen. Aangezien het de “baby- Ferrari” is zou dat eigenlijk een sportwagen moeten heten en geen supersportwagen, want daar zijn de v12 machines voor…. aan de andere kant…. een F430 is wel weer een andere klasse dan een S2000 of zoiets…….
Een sportwagen is in mijn ogen een twee(3)-zitter die ook als sportwagen en alleen als sportwagen bedoeld en ontworpen is. Iedere auto die ook als huis tuin en keuken versie beschikbaar is (en dan ook nog eens met meer dan twee echte zitplaatsen) is in mijn ogen dus eigenlijk nooit een sportwagen, hoe goed of snel dan ook. Een M6 is dan wel weer een lastige want dat is toch eigenlijk wel een sportwagen, maar is gebaseerd op een “gewone”coupé……. een supersportcoupé?
Misschien is dat wel iets, onderscheid tussen coupé’s (2+2), sportcoupés, supersportcoupé’s en sportwagen, supersportwagens en hypersport (Koenigssegg, Saleen S7 twin turbo, McLaren F1)
Blijft alleen de Veyron nog buiten de boot vallen….. hyper GT?
CSL zegt
Dan is het toch ongeloofelijk dat een 4 deurs sedan met zoveel comfort even goed kan zijn als een auto als F430 die alleen bedoeld is een sportwagen te zijn!!
Dat is wat ik bedoel.
CSL zegt
Dan kan ik me niet voorstellen waar BMW mee komt als ze een bedrag van 250.000-650.000 aan een auto mogen hangen.
CSL zegt
En trouwens die 392Pk 996GT3 is een Werks-GT3.
w0o0dy zegt
I quote: “Und die Rundenzeit des serienmäßigen GT3 ist der Hammer: 7.49 Minuten”
http://www.autobild.de/tuning/testberichte/artikel.php?artikel_id=7274&artikel_seite=3
Dat de M5 snel is dat is duidelijk en even snel/of sneller als een F430 dat is idd een superprestatie voor een 4 deurs.
Waarom er 392pk staat weet ik ook niet, want de normale GT3 heeft dacht ik 381pk….tikfout?
CSL zegt
Hier staat het:
“Wahrheit auf dem Prüfstand: Der Werks-GT3 steht mit 392,3 PS extrem gut im Futter, …”
http://www.autobild.de/projektor/galerie.php?pos=17&artikel_id=7274
Alsnog 7:49 tegen 7:50 van originele M3 CSL (full wight 1420kg en niet eens 1285kg!)
Die CSL is ook alleeen als Sportwagen ontworpen.
Denk je nog steeds dat ik ze niet kan verglijken?
Turbopaultje zegt
Een Werks GT3 wat wordt hiermee bedoeld ? Een testauto met optimale spec motor of een licht door Porsche getunede GT3 ?
(eerste 996 GT3 had std. 360 pk. 2e phase 380 pk. De GT3 RS had even veel pk´s, wel een tikje lichter…en dus sneller :-))
CSL zegt
@Turbopaultje
Klopt!
w0o0dy zegt
@csl: “ein werksauto” is een standaard af-fabriek (fabriek=werk). Als de 391pk’s kloppen dan levert de auto op de rollers meer pk’s dan Porsche claimt?
Als een ML63 net zo snel is als een ehm…. Boxster (noem zomaar iets) dan is het toch nog steeds geen sportwagen? Zo ook bij coupés en sportwagens (al is het verschil soms klein tussen coupé en sportwagen). De 3 serie (320 coupé) is een gewone coupé en de csl is de über-versie van de 3 serie coupé. Als je mijn definitie aanhoudt van een sportwagen dan is de CSL gebaseerd op een normale huis/tuin/keuken 3 serie coupe en dus per definitie een coupé en geen sportwagen. Een (super)sportcoupé misschien maar nog steeds geen echte sportwagen in mijn ogen. Zelfs niet als hij sneller is dan een echte sportwagen.
CSL zegt
Als je het zo bekijkt dan is de GT3 ook de über-versie van de boxter!!
Het wordt tijd dat je je ogen open doet en ziet dat er betere sportwagens zijn.
w0o0dy zegt
Nee een 911 en een Boxster hebben niet al teveel met elkaar gemeen, want een 911 heeft een totaal ander chassis en een totaal andere layout (een andere plek voor motor) dan een Boxster.
Ik weet dat er betere sportwagens zijn, alleen heeft geen enkele daarvan een bmw badge. Een Z4 dat is een sportwagen ook al is die in sommige uitvoeringen niet snel. De rest zijn sedans, stations of coupé’s (ongeacht hoe snel)
Turbopaultje zegt
Op de Nordschleife gaat het om wegligging en niet zozeer om superhoge topsnelheden of heel veel vermogen……..
=>Horst von Saurma (D) Porsche 911 GT3 Cup 99′, 360 PS, 1207 kg
1999-02-01, sport auto Supertest 20.000 km 158.124 km/h 7:49 000
Hans-Joachim Stuck (D) BMW X5 LeMans
2001-06-06, Rekordfahrt BMW 20.832 km 159.591 km/h 7:49 9
Stefan Bellof (D) Porsche 956
1983-05-28, 1000km Rennen 20.832 km 202.073 km/h 6:11 130
CSL zegt
Ik denk dat jij alleen naar de uiterlijk van een auto kijkt, sorry ik moest ff lachen.
nu begin je weer bijdehand te doen.
Dus elke tweezitter is een spportwagen.
CSL zegt
Ik denk als je een paar Porsche badge op de CSL plakt dat je wel een Sportwagen hebt he?
Turbopaultje zegt
Citaat: “Ik denk als je een paar Porsche badge op de CSL plakt dat je wel een Sportwagen hebt he? ”
Men kan de Boxster of Cayenne toch ook geen sportwagens noemen …. ????
Rick dos zegt
Ik moet zeggen dat ik wOoOdy hierin gelijk moet geven. Als ik aan sportauto´s denk, dan denk ik niet als eerste aan BMW. Alhoewel BMW natuurlijk “mijn” merk is heeft BMW sinds de M1 geen “echte” sportauto meer gemaakt.
De Z4 en Z8 vind ik ook geen sportauto´s dat vind ik meer roadsters.
Het wachten is op de toekomstige M10 om weer over een “echte” sportauto te kunnen praten binnen de gelederen van BMW.
Turbopaultje zegt
Sportwagen volgens wiki…………….:
“Der Begriff Sportwagen bezeichnet Pkw, bei deren Konstruktion hohe Fahrleistungen und gutes Handling im Vordergrund stehen. Sportwagen zeichnen sich durch ein günstiges Leistungsgewicht (zum Teil durch leistungsstarke Motoren), überdurchschnittlich leistungsfähige Bremsanlagen, straffe Fahrwerke sowie in der Regel niedrige Bauhöhen aus. Komfort, Nutzwert und Alltagstauglichkeit sind keine Kriterien für reine Sportwagen. Sie unterscheiden sich darin von Gran Turismo, Sportcoupés und Sportlimousinen.
Die genaue Definition eines Sportwagens ist oft schwierig, da es keine festgelegten Kriterien oder Daten gibt, die ein Fahrzeug zu einem Sportwagen machen. ”
pffffffffffffffffffffffffff !
Turbopaultje zegt
heerlijk duits. Veel geblaat en toch eigenlijk niets durven zeggen…….
CSL zegt
die laatste klopt wel een beetje:
“Die genaue Definition eines Sportwagens ist oft schwierig, da es keine festgelegten Kriterien oder Daten gibt, die ein Fahrzeug zu einem Sportwagen machen. ”
“De nauwkeurige definitie van een sportenauto is vaak moeilijk, aangezien er geen vaste criteria of gegevens zijn, die een voertuig tot een sportenauto maken”
m5 zegt
@ w0o0dy niet gelijk happe jonge het was maar een grapje
w0o0dy zegt
@m5 zet er dan een smiley achter of zo….anders is het moeilijk in te schatten of een “kant noch wal”-reactie wel of niet serieus bedoeld is.
Van dat stukje duitse tekst zou ik de volgende zaken willen gebruiken: “bei deren Konstruktion hohe Fahrleistungen und gutes Handling im Vordergrund stehen.” En verder de volgende kenmerken “günstiges Leistungsgewicht” “überdurchschnittlich leistungsfähige Bremsanlagen” straffes Fahrwerk “niedrige Bauhöhen”
En verder is een sportwagen in mijn ogen per definitie een twee (3)-zitter. Toch is niet iedere twee zitter een sportwagen. Een TT bijvoorbeeld is een coupé, net als de 3 serie (coupé) en de SLK is een lastige… die is in de meeste uitvoeringen alleen geschikt voor flaneren en open toeren, dus niet erg sportief.
De Mx5 daarentegen is een pure sportwagen ook al is de auto niet echt snel. Redelijk laag gewicht, strak onderstel, een uitstekende balans en ontworpen als een pure sportwagen dus niet afgeleid van een huis tuin en keuken auto die vooral praktisch moest zijn. Een echte twee-zitter en ook nog eens achterwielaandrijving….Praktisch? nope, puur en alleen ontworpen voor sportief rijden, puur voor de fun.
Hoe geweldig een auto ook mag zijn…. een 4 deurs auto voor alledag kan in mijn ogen nooit een echte psortwagen zijn…. te hoog, te praktisch, teveel compromis….. dan kan een merk de hele truccendoos er tegenaan gooien en er een supersportieve auto van maken met absurd goede rijeigenschappen en super prestaties…. een echte sportwagen is het niet.
Dat Porsche terreinwagens bouwt dat doet geen afbreuk aan het feit dat Porsche een echt sportwagen-merk is….het schaadt in mijn ogen wel het exclusieve imago van het merk. Bijna alle Porsches zijn echte sportwagens (tot nu toe) alleen de Cayenne (en straks de Panamera) wijken van het recept af (en de 928 ook een beetje).
BMW’s zijn bijna allemaal redelijk praktische sedans, tourings of coupé’s….. alleen de 507, Z3, Z4 en de M1 kun je echte sportwagens noemen, maar de rest is nooit als een pure sportwagen ontworpen…. ze zijn soms wel tot superauto’s “omgetoverd”, maar de basis blijft een gewone praktische auto. Misschien is dat wel extra knap…. met “verkeerde” basis/uitgangspunten er toch iets heel sportiefs van maken (de csl is een juweeltje op een aantal punten), maar als ik een sportwagen wil dan wil ik niet dat “de halve stad” er zijn kids mee naar school brengt of de hele dag ermee van klant naar klant kachelt…. Ik wil een pure sportieve fun auto….. dat is een echte sportwagen (de Elise is op dat vlak bijna de norm voor hoe extreem gefocussed men de auto heeft ontworpen…. een echte pure (hardcore) sportwagen zelfs al zijn er tientallen sneller..
w0o0dy zegt
Geesus dit lijkt wel een column op zich…. sorry! i got a little carried away i guess
Pei-Pen zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
CSL zegt
@wooody
Dat lijkt er meer op.
Ik accepteer je mening, maar het blijft een mening en niet een feit.
Heellaas kun je een Ferrari of een Porsche sportwagen niet alledaags gebruiken, het is meer een auto erbij. En dat willen heel veel mensen niet. Dus ze gaan voor een All-in-one optie met de performance van een (super)sportwagen in een maatcostuum.
w0o0dy zegt
@csl: als het echt een feit was dan viel er niets te discussiëren :-)
Ik snap donders goed dat het voor veel mensen niet weggelegd is een echte sportwagen naast een dagelijks bruikbaar vervoermiddel te hebben. Dan is een bruikbare (zeer) sportieve auto een logische keuze. Toch is een auto die “vanaf de grond af” alleen voor sportief weggedrag is ontworpen vaak meer gefocussed en gaaft je als bestuurder daarom een extra bijzonder gevoel, juist omdat al die praktische dingen er niet toe (hoeven te) doen. Dat soort dingen zie je zelden terug in cijfertjes, maar voel je als berijder zeker wel.
CSL zegt
@wooody
Misschien vroeger, maar de tijden zijn veranderd. Je kan hetzelfde kick, weggedrag, prestatie etc. van een All-in-one krijgen van wat jij een sportwagen noemt. ;)
En al sla je me dood, waarom zou ik tonen meer geld neerleggen voor wat ik al (beters)kan krijgen. Exclusiviteit?! Dat is een andere verhaal.
w0o0dy zegt
Mijn leasebak heeft meer ruimte dan een sportieve auto en brengt me redelijk comfortabel en efficiënt van A naar B. Voor het plezier heb ik een auto die eigenlijk alleen maar voor sportief rijden gemaakt is (ok, rustig toeren en met het dak open van de omgeving genieten kan ook). Ik snap dat niet iedereen meerdere auto’s wil/kan hebben, maar voor mij is dit de beste formule.
Waarom een GT3 ongeveer 2 ton moet kosten…weet ik ook niet.
Ik zou dan ook eerder een Elise/Exige of zo kopen als ik een snelle sportwagen voor erbij kocht. Ik snap mensen ook wel die een M3 of zo kopen…. maar de CSL kost 121.000 euro… voor dat geld kocht ik dan toch echt een 335 sedan en een Elise R…..
slk55 amg zegt
@w0o0dy
ik moet je gelijk geven, hoe goed de M5 ook mag zijn. ik vind het – net als jou – geen sportwagen. het is wel een sportieve wagen.
ook ben ik het opzich wel met jou theorie – van wat nou een sportwagen is – eens. maar er zijn wel een paar uitonderingen hoor. wat dacht je van de Ferrari 612 Scaglietti, de aston martin vanquish en de maserati 3200GT? dat is toch echt 4-zits sportwagens.
slk55 amg zegt
correctie: dat zijn toch echt…..
w0o0dy zegt
de Maserati is een hele sportieve GT, maar te “hoog” te “comfy” en 4 zits= Coupé/GT. De Vanquish is toch een 2 zitter? Of zitten daar “stoelen” achterin net als bij de 911 of zo? Die is ook randje GT maar ook wel een echte sportwagen. De Scaglietti is wel een erg moeilijke…. daar zitten wel dingen in die lijken op stoelen. Maar die is wel erg veel sportwagen en erg weinig Coupé/GT. Toch moet ik denk ik ook die onder de coupé’s en/of onder de gt’s rangschikken, maar de Scaglietti en de Vanquish zijn dan wel supersport coupé’s.
slk55 amg zegt
@w0o0dy
de vanguish is volgens mij meer een 2+2:
http://www.rsportscars.com/foto/03/vanquishs05_inter2.jpg
en de ferrari is wel een echte 4 zitter:
http://www.testarossa.nl/gallery/612_interior.jpg
w0o0dy zegt
tja…. dan zijn het dus geen echte sportwagens (volgens mijn definitie) maar deze zijn toch wel erg sportief en ook volgens de regels van sportwagens gebouwd…..
slk55 amg zegt
geen nood! als je persé een vanquish wil en toch in een sportwagen wilt rijden, kun je hem ook gewoon laten verbouwen:
car freak zegt
de nieuwe cl is toch iets mooier