De goedkoopste M135i xDrive van Nederland kost net zoveel als zijn voorganger.
De BMW 1 Serie heeft de grootst mogelijke moeite om de petrolheads en puristen tevreden te houden. Toen de derde generatie 1 Serie verscheen (F40 voor intimi), waren de criticasters verbolgen. Dat BMW een auto met voorwielaandrijving maakt, kan natuurlijk niet. Het merk heeft altijd uitgedragen dat achterwielaandrijving de enige mogelijkheid is, met vierwielaandrijving als enige uitzondering, zolang de auto in basis achterwielaangedreven is.
We gingen eventjes Marktplaats om te kijken hoe de M135i xDrive het tegenwoordig doet. Nu er een nieuwe generatie aankomt is dit ineens niet meer ‘het nieuwe model’. Het is de eerste versie van de variant die je niet wil hebben. Althans, dat is de consensus. Maar is dat ook echt zo?
Goedkoopste M135i xDrive
We beginnen met deze blauwe topper. Het is namelijk de goedkoopste M135i xDrive van Marktplaats. Het is echter niet de minste. Hij is namelijk smurfblauw. Nu smullen wij kleurtjesfetisjisten hiervan, maar de markt zit er niet altijd op te wachten. Verder zien we een panoramdak, de dikke sportkuipen en de optionele 19 inch-wielen.
Zijn er dan ook nadelen? Beside the obvious? Ach ja, het is een importauto en de auto heeft meer eigenaren gehad dan ondergetekende vriendinnen. En het is uiteraard een geïmporteerd vehikel. Het grootste nadeel is de AI-verkooptekst.
Niet dat we geen goede tekst over auto’s kunnen waarderen, maar deze is overduidelijk automatisch gegenereerd. Maar ja, daar kan de auto verder niets aan doen. Dit exemplaar staat voor 33.950 euro te koop en wacht op een nieuw baasje. De auto komt uit 2019 en heeft 100.500 km gelopen. Interesse? Je kan ‘m hier bekijken!
Of toch liever een even dure M140i xDrive?
Maar als je 34 mille uitgeeft aan een kleine hot hatch met BMW-logo erop, wil je dan niet liever eentje met (in basis) achterwielaandrijving en een zes-in-lijn? Nou, dan kun je ook deze M140i kiezen. Net als de F40 is deze F21 (het is een driedeurs) een xDrive. Het is echter een compleet ander systeem, waardoor deze auto wél pirouettes kan maken en minder onderstuur vertoont.
Dit exemplaar stamt uit 2018 en heeft sindsdien 120.821 km gelopen. Ook dit is uiteraard een importauto (in Nederland kochten we vooral de 118i met driecilinder). De prijs is niet misselijk: 33.995 euro. Dat is dus bijna hetzelfde bedrag als de M135i van een nieuwere generatie.
Opvallend genoeg hanteert de verkopende partij dezelfde verkooptactiek als Vaartland deed bij onze 530d duurtester: ze voeren de beurt al uit, poetsen ‘m al voor je en berekenen die kosten aan jou door, waardoor de auto geen 33.995, maar ineens 36.285 euro kost:
Dus dan is de vraag nu aan jullie, lieve lezers: welke kiezen jullie? Een nieuwere M135i xDrive die alles doet wat je van een hot hatch mag verwachten? Of ga je toch liever voor de karaktervolle M140i? Oh, en betaal jij die extra kosten dan ook? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit zijn 10 gave AWD superhatch specials op een rij!
deduitsedrie zegt
Ik heb onlangs een M140i aangeschaft (wel een blauwe). De nieuwe M135i was niet eens een overweging. Ik denk niet dat het alternatieven voor elkaar zijn.
kennone zegt
Nee totaal niet te vergelijken. Ben ook zoekende naar een M140i, kleur maakt mij niet zo uit (kan je zelf nog makkelijk aanpassen) als het maar een 3drs is en met handbak zonder Xdrive.
Richmond zegt
er is geen 1 serie met x drive dus dat zal niet moeilijk zijn
deduitsedrie zegt
Er zijn wel degelijk M140i’s met Xdrive. (Mogelijk niet voor de andere motor uitvoeringen.) Ik heb RWD gekozen (5drs en automaat)
kjellvdboo zegt
Zoals eerder al gezegd zijn er wel degelijk 1 series met X-drive. Ook in verschillende uitvoeringen, ik rijd zelf een F20, 2.0L 4 cylinder diesel met X-drive (vanwege de sneeuw in de winter, hier in Zweden).
Friez zegt
Ik heb zelf een M135i xDrive (6 in lijn) gehad en volgens mij werd ook de 120d een tijdje met xDrive geleverd. Blijft mijn meest geliefde auto tot nu toe… helaas moest ik hem weg doen, omdat ik hem destijds rationeel gezien niet meer kon blijven rijden.
kennone zegt
In het geval van de F20 zou ik ook looks boven praktisch kiezen. Wat is die 3drs toch mooi tegenover de 5drs!
mc96 zegt
Ik zou voor de M135i gaan. Of liever nog een 128ti. Heb ook een F20 gehad en het model er voor. Ik vond die F20 gewoon kwalitatief tegenvallen (interieur, besturing, dempers enz.). En ja, ik weet achterwielaandrijving echt wel te waarderen. Ik heb mijn rallylicentie gehaald in een E30.
bunnylebowski zegt
De F21 natuurlijk. Het nieuwe geval rijdt zo enorm gevoelloos. Twee weken een 120i leenauto meegehad wel met m onderstel. Qua feeling en sturen medium.
Qua advertentie van die F21: €995 vragen voor een keramische coating voor dit formaat auto is natuurlijk weer hilarisch.
jippie zegt
Alsof er ook maar 1 iemand is die serieus twijfelt tussen deze 2 auto’s. De F21 natuurlijk!
cossiekiller zegt
Een vriend van me kocht enkele jaren geleden een M140i met 9000km en 1 jaar oud voor 36k. Kwam dan nog van de eerste eigenaar… Ik weet niet waar ze die prijzen nu nog halen!