Elon Musk mag dan grappen maken over Lucid, maar de Lucid Air Sapphire lacht het best.
Auto’s kregen al jaren meer en meer pk’s, maar de EV heeft deze ontwikkeling nog eens in een -har har- stroomversnelling gebracht. Snelle EV’s hebben belachelijke vermogens en overeenkomstige prestatiecijfers. Inmiddels heeft het een niveau bereikt dat je er een beetje bleu van wordt. Maakt het echt uit of je in 2,0 of in 2,4 seconden naar de honderd knalt? In het echt niet, maar op de webz natuurlijk wel! En die hype kan je dan natuurlijk weer inzetten als wat positieve PR om af te stralen op de rest van je gamma.
Lucid Motors heeft dit trucje nu ook door en komt met haar antwoord op de Tesla Model S Plaid. De Lucid Air Sapphire doet de Plaid er namelijk uitzien als een stikkie rokende slak. De Sapphire gaat in minder dan twee seconden van nul naar 96, maar knalt daarna bovendien binnen vier seconden (in totaal dus) door naar 160! De in ‘Murica bekende kwartmijl doet de Sapphire in negen seconden, dus ook Dominic Toretto vindt ‘m oké. Zelfs de topsnelheid, soms nog wel een dingetje bij EV’s, is in orde. De Sapphire beukt door de grens van de 320 kilometer per uur heen.
Hoe kan dat dan? Wel, door drie motoren die samen ruim 1.200 pk leveren. Lucid noemt de Sapphire ’s werelds eerste Luxury Electric Super Sedan, zoals alleen Amerikanen nieuwe segmenten kunnen verzinnen waarin ze dan meteen de eerste en de beste zijn. Het Super Sedan aspect slaat hier niet alleen op knokenhard gaan. Ook het onderstel is afgestemd op ‘sportief’ rijden, je hebt sportstoelen en –niet onbelangrijk bij zo’n snelle moloch– keramische remmen.
De Sapphire werd deze week onthuld tijdens Monterey Car Week en zal volgend jaar -in ieder geval in Amerika- leverbaar worden. Koop dan?
porker zegt
Velen kunnen één snelle Elektro waggel maken. Paar dikke elktro’s op de Assen en veul accu. Hoe zit het met massa productie? Met software? Hoe rijdt het ding op een bochtige weg? Nürnberg? Ik denk dat Elon blijft lachen. Daarnaast wil Tesla de wereld veranderen, ja lach maar. De wereld is intussen veranderd. Nu de ruimte in, ook dat is lachen! Maar straks heeft de hele wereld toegang tot internet. Ja we missen de brullende V8 op straat. We wisten dat dit een keer moest gaan gebeuren, toch? Stoppen met dingen verbranden. Nu meteen van het gas af, scheelt weer (een druppeltje).
topcom zegt
Amen
alpacatje zegt
Tesla fanboy gespot
porker zegt
Reageer eens inhoudelijk, beetje makkelijk dit hè
StijnB zegt
Nürnberg….?
SpeedGeek zegt
Hoe komen die Starlink satellieten dan in de ruimte als we niet meer mogen verbranden?
porker zegt
Er wordt gewerkt aan soort slinger om die dingen de ruimte in te krijgen. Daarnaast, het grote veranderen is allemaal niet in een dag gebeurd. Oude (uit te faseren) methoden en technieken en worden nu eenmaal altijd gebruikt om nieuwe te creëren.
dees zegt
Ja lekker, Tesla. Waar ze nog steeds moeite hebben met panel gap, waar het nog steeds bij te veel autos kraakt en piept en dan nog de top lak.
En dan nog die grifter die de prijzen voor fsd blijft omhoog gooien en blijft zeggen dat full self driving er binnenkort is.
Ja top, Starlink. Klinkt leuk maar de klantenservice is om te janken. Mensen die al maanden wachten op het boxje terwijl deze er al lang had moeten zijn. En dan nog de prijzen die ome Elon om de haverklap omhoog zit te gooien.
Dan heb ik het nog niet eens over de levensduur van de satelieten.
Het is leuk, maar komt niet in de buurt van glasvezel waardoor het alleen iets is voor mensen die niets anders kunnen krijgen.
Musk heeft een giga ego en dat brengt hem continu in de problemen.
Heb genoeg gezien over de Lucid Air om te vinden dat deze echt volwassen is in vergelijk met de Tesla. Er zitten notabene echte knoppen in. Niet alles via een ruk touch display.
van nul naar honderd en de top snelheid, wat maakt dat nou uit? Of wil men continu strepen trekken? Is lekker voor de accu en voor het onderhoud. Want ja, de ophanging van de Tesla’s vind het niet leuk om continu te launchen.
En met het geld dat sommige fabrikanten kunnen investeren in de accu tech denk ik dat deze de komende jaren aan Tesla voorbij vliegen.
Musk wil niet de wereld verbeteren. Hij wil zijn zakken vullen en zijn ego nog wat meer opblazen.
b00st zegt
Starlink is geen concurrent van glasvezel, nooit de bedoeling geweest. Rare vergelijking. De wereld is groter dan NL, maar zelfs daar heb je niet overal toegang tot glasvezel. Moet je eens buiten Europa komen…
Paul58 zegt
Lang verhaal lekker kort ook. Met al die gebreken en tekortkomingen die Tesla heeft maar toch zoveel mensen die blijven kopen, bizar! Moet je nagaan hoe populair Tesla zal zijn als ze meer ervaring krijgen in het bouwen van auto’s. We gaan het meemaken in de toekomst, ik hoop voor jou in ieder geval dat Tesla helemaal failliet gaat en wordt ingehaald door alle grote fabrikanten, zal je goed doen in het leven!!
CYBRTRK zegt
Oh dus Elon heeft jou persoonlijk verteld dat hij de wereld niet wil verbeteren? Dan heeft hij jou ook vast wel verteld wat het doel van starlink is en dat wat jij nu verteld niet klopt
mashell zegt
De Baustellen bij Nürnberg lijkt me inderdaad een dingetje voor de deze Lucid air…
Ik heb er in eentje ingezeten en deze nauwkeurig bekeken, ja het is een grote indrukwekkende wagen. Maar deze wagen is ook wel erg Amerikaans en best wel duur voor wat je er voor krijgt.
ttr6 zegt
Gisteren voor het eeest een Lucid in Duitsland tegen gekomen. Waarschijnlijk een militair uit USA want was vlakbij Rammstein. Ging er goed vandoor, grote auto ook. Fraai?? Persoonlijk dingetje. Ik vind het niet.
goodvibrations zegt
Ik zie de plaid wel als de standaard.. Maar afhankelijk van je budget/smaak is Tesla niet meer de gedoodverfde winnaar.. zo veel is duidelijk..
flyerbunch zegt
Voor $ 250000 is er genoeg ander spul te koop lijkt me..
Robert zegt
Die acceleratietijden, topsnelheden… het zal me werkelijk aan m’n reedt roesten. Je mag toch nergens meer jakkeren en blazen. Kom liever eens met een auto die ik over tien jaar voor tien, twaalf mille kan kopen én waarmee ik dan nog eens makkelijk vijf jaar en een ton extra aan rijervaring kan meegeven..
O, en bouw dan bij voorkeur eens een kloeke hatchback of stationwagon. Een sedan vind ik over het algemeen erg fraai, maar het is me praktisch van (te) weinig nut en een hoge cross-over SUV als EV is mij teveel een contradictio in terminis.
mashell zegt
Kloeke hatchback die je over 10 jaar voor 10 mille kan oppikken, waarom zeg je niet gewoon Volkswagen ID.3?
Ghiacciato zegt
Acceleratie is best geinig, die kun je her en der nog wel inzetten, vooral de tussensprints zijn wel handig. Maar idd topsnelheid boeit niet enorm (meer), mij in elk geval dan.
Helemaal eens mbt station/hatchbak, ik zou erg graag een Tesla 3 station als keuze hebben met liefst iets meer ruimte ook in de breedte op de achterbank. Mag van elk merk zijn zolang ik maar kan laden bij de Tesla supercharger ☺️.
anthwan zegt
Het maar goed dat de ‘vanaf prijs’ er niet bij staat want die is astronomisch te noemen ter vergelijking met de Tesla.
slodder zegt
Laat Lucid nou eerst maar fatsoenlijk auto’s gaan produceren van de Air ipv al op de proppen te komen met black-editions en andere speciaaltjes
Eduardo Cuvelier zegt
Lucid Air Sapphire Settling Sailor – Score :
– Nat King Cole : ‘Pick Yourself Up’
– https://www.youtube.com/watch?v=20ViFpURIDk