• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Lotus Elise Race 250 vraagt om straf. Véél straf.

Auteur: Author, gepost 27 juli 2016 om 22:58 – 21 Reacties

De Lotus Elise Race 250 vraagt om straf. Véél straf.


En dan bedoelen we straf in de vorm van een zware rechtervoet.

Wees alleen wel zo verstandig om deze Race 250 alleen op het circuit uit te laten, anders krijg je straf van oom agent. Waarom er een soort provisorische kentekenplaathouder op de snoet van deze hete racer zit mag Joost weten, want hij is niet straatlegaal.

De bekende 1,8-liter viercilinder van Toyota levert maximaal 246 pk @ 7.200 rpm en 250 Nm tussen 3.500 en 5.500 rpm. Daaraan gekoppeld zit een handbak met zes verzetten, dus ouderwets roeren is een must. Verder is deze über-Elise uitgedost met racegoodies als speciale remblokken, koolstofvezel kuipjes (FIA gecertificeerd), een uitneembaar stuurwiel en een achterruit van polycarbonaat.

Lotus Elise Race 250

Splitter, spoiler, een grote vlakke vloer en een diffuser zorgen voor 66 kg downforce bij 160 km/u en 155 kg bij 248 km/u. Da’s ook meteen de topsnelheid. Naast de kuipjes zijn ook alle andere zaken aanwezig om ‘m FIA approved te maken. Denk aan een rolkooi, een brandblusser en ander leuk spul dat op het circuit goed van pas komt.

Op Lotus’ thuiscircuit in Hethel is de Race 250 goed voor een tijd van 1.33,5 min en daarmee is het de snelste Elise-afgeleide ooit. OOIT. Het dingetje heeft een drooggewicht van minder dan 900 kg als je de lichtgewicht opties aanvinkt. De Britse prijs (ex belastingen) is vastgesteld op 53,500 GBP, omgerekend bijna 64.000 euro.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, Lotus, oranje

Vorig bericht: « Met deze vier youngtimers begon mijn liefde voor auto’s
Volgend bericht: Ongerestaureerde Ferrari 166 MM Berlinetta wordt geveild »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dylan zegt

    27 juli 2016 om 23:11

    Wat een dik examplaar! lijkt me leuk deze eens over de nordschleife te jagen!

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      27 juli 2016 om 23:18

      @spotcrewda: dat gaat dus niet omdat ie niet roadlegal is… Moet kenteken op zitten. Tenzij je de hele Nordschleife afhuurt.. Maar dan heb je Kim dotcom geld en rij je waarschijnlijk liever in een Pagani of P1 of Laffe of 918 over de Nordschleife.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        28 juli 2016 om 05:14

        @audir8v10: valt wel mee. Er zijn genoeg afgesloten trackdays op de Ring. €800-1.000 heb je genoeg aan.

        Toeval wil dat ik afgelopen zondag in een Elise met supercharger over de Nordschleife ben meegereden. Absoluut fijn spul maar ik verbaasde me over het gemak waarmee we door Megane RSjes en Golf R werden ingehaald. En we reden echt serieus door. Bizar om te zien hoe FWDs zich ontwikkeld hebben.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          28 juli 2016 om 07:55

          @stephane8200: dat viel mij laatst ook op. En die auto’s kan je ook nog in de dagelijkse praktijk gebruiken. Aan de andere kant, als je in een Elise rijdt denken wel veel mensen (auto leken) dat je een supercar hebt, het uiterlijk is wel fantastisch.

          Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          28 juli 2016 om 08:09

          @stephane8200: Heel herkenbaar. Ik heb t idee dat je een Elise niet zo makkelijk op de limiet rijdt als een snelle Fwd. Elise is voor vergevorderde coureurs, omdat de grens ver ligt, maar flinterdun is.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 juli 2016 om 09:43

          @stephane8200: dat zijn auto’s met slechts 30 pk meer, maar wel een halve ton zwaarder. De elise zou rondjes moeten rijden om die fwd’s met zijn betere balans en veel lagere gewicht.

          Login om te reageren
          • 't Peugje zegt

            28 juli 2016 om 10:20

            @lekbak: In de praktijk is dat wel anders. Bij de ring zie ik zelfs regelmatig een Megane RS achter een GT3 plakken. Nu zal dat een gekietelde zijn met 400 pk, moton onderstel en AP racing remmen maar dan nog. Die apparaten kun je zoveel makkelijker op de limit rijden. Zo’n Elise is levensgevaarlijk op de Ring als je nog maar een paar jaar circuit rijdt. Dat maakt hem des te leuker uiteraard.

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              28 juli 2016 om 10:51

              @straatzakelijk: precies wat jij zegt. Degene die reed heeft al meerdere jaren een Jahreskarte en kent de Ring ook goed genoeg, net zoals ik. Elise is echt goed maar die RSen zijn zo goed en simpel te rijden dat het frustrerend is. Zo ook een Golf R trouwens.

              Login om te reageren
  2. peug206 zegt

    27 juli 2016 om 23:15

    Dat wil wel de bocht om! Pks en top is niet echt denderend maar dat gewicht maakt veel goed. Fun factor een dikke voldoende?

    Login om te reageren
  3. spykerboy zegt

    27 juli 2016 om 23:45

    Op een kort circuit geweldig, op circuit met veel lange rechte stukken ga je toch snelheid missen…. Verder enorm leuke auto, een elise int algemeen blijft toch cool!

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    27 juli 2016 om 23:52

    I would spank it harder than admiral general Aladeen would spank Megan Fox!

    Login om te reageren
  5. dunhozzie zegt

    27 juli 2016 om 23:56

    Tis dat ze niet betrouwbaar zijn (en volgens mij nooit gaan passen) maar als je hier nu eens de speed six van TVR in kon leggen.

    *zwijmel*

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      28 juli 2016 om 00:33

      @dunhozzie: alles kan, als je maar graag genoeg wilt (en je zakken diep genoeg zijn)

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 juli 2016 om 11:40

      @dunhozzie: Venom GT :) In feite een verlengde Elise met een dikke motor achterin.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        28 juli 2016 om 12:21

        @gulli: klopt maar door de aangepaste verhoudingen zijn de looks gesloopt

        Login om te reageren
  6. lotuselises2 zegt

    28 juli 2016 om 00:09

    Toch snap ik niet wie zo iets zou kopen. Er zijn veel snellere trackday tools voor dit geld beschikbaar (ook van Lotus zelf) die wel gewoon de weg op mogen.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 juli 2016 om 08:39

      @lotuselises2: Welke Lotus heb je het dan over? Kijk, een 3-Eleven kan je ook met kentekenplaten krijgen en die is met meer dan 416 pk (weg-versie) een heel stuk sneller. Maar ook een andere prijscategorie (£82,500), alle waar naar zijn geld.

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        28 juli 2016 om 09:21

        @JanJansen: http://www.lotuscars.com/elise-cup-250 deze bijvoorbeeld

        Login om te reageren
  7. joost1990_2 zegt

    28 juli 2016 om 00:22

    Sorry, ik heb geen idee wat betreft die kentekenplaat!

    Lekker bommetje hoor…

    Login om te reageren
  8. thefmanl zegt

    28 juli 2016 om 07:26

    De auto is trouwens volledig FIA gecertificeerd, niet alleen de kuipen

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    28 juli 2016 om 11:39

    Is een Venom GT niet ook een Elise-afgeleide?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North