Tijd om afscheid te nemen.
Ik weet verschrikkelijk weinig van motorfietsen. Net als de meeste autoliefhebbers die weinig met tweewielers hebben, zijn er altijd een paar namen die bekend in de oren klinken. De Suzuki Hayabusa was daar zeker één van. Ik bedoel, wie kent de Hayabusa nu niet?! Het was de bijnaam van de GSX 1300 R. Alles over deze beroemde motorbike lees je in DIT uitgebreide artikel.
De motor uit Japan stond bekend om zijn duizelingwekkende snelheden. Dat begon bijna 20 jaar geleden en ook vandaag de dag is de Hayabusa nog steeds een indrukwekkende machine. De eerste generatie had in 1999 een topsnelheid van meer dan 300 km/u, wat nogal voor een controverse zorgde in die tijd. Is dit wel normaal, dat zo’n ding op de openbare weg mag? Aldus politici eind jaren negentig.
De Hayabusa rolt anno 2018 nog van de band bij Suzuki, maar het einde is helaas in zicht. Zoals al eerder werd aangekaart in ons Hayabusa-artikel, voldoet de Euro 4-motor niet aan de huidige Europese emissieregels. Hoewel onder andere Noord-Amerika met andere regels heeft te maken, is er toch besloten te stoppen met het model. Suzuki had de tweewieler kunnen aanpakken door bijvoorbeeld met turbo’s aan de slag te gaan, echter hebben de Japanners besloten om een punt achter het model te zetten. Voor nu.
Eind december 2018 rolt het laatste exemplaar van de band in thuisland Japan. De kans is aanwezig dat de naam in de toekomst een terugkeer maakt bij Suzuki op een nieuw model, want recent werden de rechten voor de naam ‘Hayabusa’ nog vernieuwd. (via Ride Apart)
Jochempie zegt
Maar goed dat ‘ie zo hard kan, dan is ‘ie ook gauw weer uit het zicht!
str8six zegt
Die Ghostrider filmpjes met die Hyabusa turbo. Ongekend hoe hard dat gaat!
peug206 zegt
@str8six: zoek maar eens op hayabusa dragstrip…
kuip zegt
@str8six: Met 350 km/h kwam het voor wiel nog los van de grond!
Die filmpjes vergeet ik nooit.
str8six zegt
@kuip: ja echt ziek. Die shots van die andere motor; 295 km/pu rijden en dan kwam die Hayabusa nog even voorbij gevlogen. 0_o
kuip zegt
@str8six: Alsof die stilstond zo hard.
elemento zegt
@kuip: dat op de a13 en a4… toen ghostrider Rotterdam naar Amsterdam een ritje deed
kuip zegt
@elemento: ja binnen 20 min toch?
raym zegt
@elemento: ja geweldig filmpje inderdaad.
ikleesookoverautos zegt
@kuip: of dat met een wheelie weg rijdt van de zweedse poltoe
schuiftrompet zegt
Het blijft een afgrijselijk ding. Iconisch maar afgrijselijk
str8six zegt
@schuiftrompet: beetje zoals Oprah
fouadski zegt
@str8six: vind het juist een soort Bugatti Veyron. Je kan er hard en (luxe) meerijden. De eerste beste bocht word je door goedkopere machines voorbij gereden.
baardmijt zegt
@fouadski: En toch stuurt zo’n ding beter dan het er uitziet.
fouadski zegt
@baardmijt: de Suzuki? Ja dat weet ik wel alleen een lichtere is meestal makkelijker te besturen. Ik reed zelf met een gsxr600 en gooide hem iets platter dan de snellere 1000tjes. Maar dat komt vooral omdat ik als een debiel op 2 wielen ben. In de auto ben ik wat kalmer
baardmijt zegt
@fouadski: Natuurlijk stuurt een lichtere motor in principe makkelijker. En een naked is in krappere bochten ook in het voordeel. Maar zo erg als regelmatig wordt beweerd is het niet. En zo erg als het er uitziet ook niet, maar dat is met een dergelijk uiterlijk al snel het geval (mening).
baardmijt zegt
@fouadski: Overigens wel met je vergelijking eens hoor. Een Gixxer 1300 is natuurlijk geen supersport maar een belachelijk snelle sporttour motor.
justsomebody zegt
@fouadski: jij hebt er nog nooit op mogen rijden, of je weet niet hoe je moet rijden. Buiten dat hij bijzonder agile is en zijn vermogen zeer goed te doseren is moet je bij dit soort sportfietsen ( net als bij sport auto’s) zoregn dat je niet van dat goedkope rubber erom legt om kosten te sparen enzorgen dat je de juiste bandenspanning hebt. Ik heb er zelf 4 jaar met veel plezier mee geredenen vele “sportauto’s” voor gebleven in het bochten werk. Ook hiermee geldt als je in een F1 kuntbstappen omdatbje hem kunt betalen wil dat niet Zeggen dat je een coureur bent veel van dit soort piloten kunnen het niet hebben dat je ze op 2 wielen de baas bent
breakingpoint zegt
Afscheid van een icoon is nooit leuk. Zeker niet door toedoen van wetten en regelgevingen.
2wheeler zegt
Mooi van lelijkheid, ooit staat er nig eentje in de garage. Vind het echt zo’n motor die je ooit moet hebben. En daarna snel doorverkopen voor een leuke 1- of 2 cilinder…
lodewijkyolo zegt
Filmpje van die Veyron vs Hayabusa op yt kan ik dromen?
kle500 zegt
@lodewijkyolo: welke? Linkie?
shadowbroker zegt
Kijk eens naar die eerste onbegrenste modellen. Vragen ze behoorlijke prijzen voor.
Dutchdriftking zegt
Tja, dat met die turbo hebben er al meer geprobeerd :P:P. Persoonlijk toch meer voorkeur voor de B-king. De naked bike op basis van de Hayabusa.
poppetje zegt
@dutchdriftking: Heb ik gehad zo’n B-King. Eerste wat ik had gedaan is die afgrijselijke uitlaat eraf gegooid. Maar wat een machtige machine. Mis hem tot de dag van vandaag nog
Dutchdriftking zegt
@poppetje: Klopt, als die lelijke dubbele pijp is vervangen voor een kleine pot onder de machine is de motor 100x mooier! zoiets : https://www.google.nl/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjJh-X2vZXfAhUBJVAKHTn5C-UQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.roaringtoyz.com%2Fgallery-suz-b-king-black%2F&psig=AOvVaw02ZeaZCFcGLAKYnLou6pJ6&ust=1544538876024353
martythamouse zegt
https://www.youtube.com/watch?v=_fQwwvb7CRc
Dit is de legendarische Hayabusa Turbo van Ghostrider waar @str8six het al over had… Zo machtig..
lithiumion zegt
@martythamouse: JC!!! 299 km/h op de teller en dan nog met een moordgang op het achterwiel passeren!!!
“ze zeggen” dat de Ghostrider zich zelf te pletter heeft gereden, maar so far so good, nog nooit ergens bevestigd gezien/gelezen/gehoord… iemand bekend?
lekbak zegt
@lithiumion: De teller stopt bij 299 (zoals bij bijna elke motorfiets tegenwoordig), maar de toerenteller gaat dan nog gewoon een stukje door, hij trapt dat ding dus ver boven de 300 op het achterwiel!
offroad zegt
@lithiumion: Patrick Furstenhoff, zo heet hij echt, leeft nog altijd. De filmpjes zijn gestopt, omdat hij er door de komst van youtube niets meer aan verdiende.
lithiumion zegt
@offroad: Dat vind ik wel jammer, ik zie tegenwoordig VEEL, helemaal NIKS presterende schreeuwende pubertjes, bakken met geld binnen harken. Vond het zelf altijd wel gaaf zo’n ‘rebel’. Toe gegeven, bloed en bloedje-link, niet verantwoord en zwaar wet-overschrijdend rij-gedrag. Maar toch… Zijn er dan zo weinig adverteerders, die met zijn capriolen geassocieerd willen worden?
krauwbak zegt
@lithiumion: ja Monuta
kenner zegt
Onwijs lelijk ding. Op 99% van de motoren kan je zo illegaal hard rijden dat je je rijbewijs direct mag inleveren, maar daar kan je tenminste nog leuk mee sturen en daar draait het nou juist om.
tazmania zegt
@kenner: ik heb geen verstand van motoren, maar daar had de Ghostrider geen moeite mee.
bitteeinbit zegt
@tazmania: daarom gebruikte hij bijna altijd een gsx r 1000 en niet de hayabusa.
lekbak zegt
@tazmania: Op de snelweg heen en weer tussen auto’s door is heel wat anders dan op een bochtig dijkweggetje, of in de bergen rijden. En dat is wat men bedoelt met bochten. Iets waar geen enkele supersport motor goed in is, ook geen 1000 of 600cc. Daar wil je meer een allroad motor voor op de weg voor hebben.
Beetje racefiets of stadsfiets. De racefiets is veel sneller op het fietspad, maar zodra je in het centrum komt is de rechte zit van de stadsfiets handiger en dus sneller.
baardmijt zegt
@lekbak: Deels mee eens. Rechtop werkt beter, een wat breder en rechter stuur ook beter dan lage clipons waarmee je al snel in de knel komt in een krappe haarspeld. Maar allroad? Van mij mogen het gewoon 17″ wielen zijn en een wat minder lange, minder zachte voorvork. Een een- of tweecilinder met trekkracht onderin en veel motorrem is ook een voordeel.
lekbak zegt
@baardmijt: Een trans-alp is in de stad nog altijd zo’n beetje de beste motor die je kunt hebben. In de bergen is z’n 1000 broer ook erg prettig. Dus ja, allroad hoort er ook bij vind ik.
Bovendien is een sm gewoon een allroad met wegbanden en wellicht iets stijvere vering. Dat is absolute perfectie wat korte bochtjes en wendbaarheid betreft.
baardmijt zegt
@lekbak: Wat die sm betreft ben ik het ook helemaal met je eens. Maar dat komt natuurlijk ook voor een flink deel door het erg lage gewicht. Een transalp is een leuk ding, maar ik vind zo’n lange, zompige veerweg gewoon niet zo prettig, zeker niet in combinatie met een 21″ voorwiel. Verder wel prima fietsen, degelijk ook op wat kleinigheden na. En ik zou me er ook best op vermaken.
torsen zegt
@lekbak: zo’n transalp een moto gymkhana parcours zien doen is toch wel een tikkeltje lachwekkend hoor.
baardmijt zegt
@torsen: Een ST1300 ook. Of een KTM990. En toch wordt het gedaan, gewoon omdat het kan.
lekbak zegt
@kenner: Geen enkele ss is ultiem geschikt om op de openbare weg bochtjes te pakken. Daar is een sm of allroad toch echt beter voor. Een zware bmw boxer is erg lastig bij te houden in de bergen, en die heeft niet eens veel kracht. Een superduke is ronduit onverslaanbaar op de weg.
Een ss is eigenlijk alleen leuk op het circuit. Rechtuit gaan is ook alleen leuk boven de ~250 (of als je motor dusdanig ongeschikt is voor hoge snelheden dat je er bijna afgegooid word)
justsomebody zegt
@kenner: zo en dta zie jij natuurlijk in een oogopslag zonder dat je een motorrijbewijs hebt?
kenner zegt
@justsomebody: ik heb een motorrijbewijs en ook een zx-6r. Ik pak mn bochten en tunnels altijd wel even mee ja. Ik kom die Hayabusa’s nooit tegen op die tochtjes, zie ze toch vaker met Zomercarnaval en bij de Mac.
stuko zegt
Iedere zelf respecterende Antilliaan moet zo’n ding hebben (gehad) mét verlengde achterbrug!
Rudy zegt
Verbaasd me dat ze deze fiets nog zo lang gemaakt hebben, de markt voor sportmotoren is de laatste jaren alleen maar krimpende. Je ziet de japanners ook nauwelijks investeren in de 600 “supersports”, naked en allroad is waar het geld te verdienen is.
Wel een icoon overigens, weet dat de Moto73 de Hayabusa toen de tijd (~1999) klokte op 307 (of 308?) echte kilometers.
lekbak zegt
@rudy: Naked en allroad is ook tien keer leuker dan een ss…
racerx zegt
@lekbak: je stelt het als een voldongen feit, terwijl dit toch zeer subjectief is. De zithouding van een ss maakt dat ik het qua rij ervaring heel wat leuker vind dan een naked en zéker een allroad…
kennone zegt
Kunnen ze eindelijk samen rusten. R.I.P. Hayabusha en de Ghost Rider
baardmijt zegt
Ghostrider dood? Dat heb ik nooit bevestigd gezien. Maar ik ken ‘m uiteraard ook niet persoonlijk.
soes750 zegt
Gelukkig is daar dan nog de huidige “brave” Kawasaki H2R. Uiteraard stopt de teller op 299. Echte top 400+. De nieuwe koning is er al lang.
torsen zegt
@soes750: Hebben ze daar een begrenzer op gezet ondanks dat ze niet straatlegaal zijn?
lekbak zegt
@torsen: De motor loopt wel harder maar de teller niet geloof ik. Is een beetje de standaard bij die digitale tellers. En je kijkt er dan toch niet meer op…
torsen zegt
@lekbak: bij het eerste reviewfilmpje dat ik aanklikte op jijbuis laat hij gewoon 300+ op de teller zien.
Misschien dat @soes750 de H2 bedoelde. Gezien dat de brave uitvoering van de H2R is.
racerx zegt
@torsen: je kunt de boel ook laten flashen, bij de S1000RR kun je de 299 beperking op de teller ook gewoon ‘verwijderen’. Niet dat het veel boeit, maar toch haha
racerx zegt
Volgens mij is het een Euro-3 motor die vanwege Euro-4 niet meer verkocht mag worden. Wijzigingen om de Busa Euro-4 compliant te maken waren de investering niet waard, iets dat we bij meer motoren gezien hebben (CBR600RR).
torsen zegt
@racerx: Klopt:
Sinds begin dit jaar moeten volledige nieuwe motorfietsen voldoen aan de strenge emissie-eisen van Euro4 en vanaf 2017 geldt voor alle nieuw toegelaten motoren. Volle bak werk dus voor de fabrikanten en dit jaar wordt de markt er al een beetje van door elkaar geschud.
racerx zegt
@torsen: jammer maar waar, zeker de uitlaten worden aardig wat zwaarder en lelijker (lang leve de aftermarket pijpen en het gebrek aan een jaarlijkse APK bij motoren). De meeste fabrikanten weten er echter prima mee om te gaan, de nieuwe S1000RR is toch echt weer een klap beter dan z’n Euro-3 voorganger en ook de Duc V4 heeft over power niet te klagen. Geheel nieuw ontwikkelde blokken lijken er minder last van te hebben dan blokken die naar Euro 4 worden aangepast, het huidige model R6 heeft echt wel te lijden onder de Euro 4 regels. Achja, andere pijp en ECU flash en we hebben het nergens meer over ;).
torsen zegt
@racerx: Ja, zeker de R6 heeft er last van. Die heeft nog “maar” 118 pk over en is er ook nog eens zwaarder mee geworden (190 kg). Kawasaki heeft net de vernieuwde ZX-6R gelanceerd en die krijgt mooi 130pk mee (op 196 kg) terwijl de motor vrijwel dezelfde is als het 2013 model.
Best een beetje zuur als je dan de prijzen meeneemt. ZX-6R €12.499 – R6 €15.999.
Maar bij de toppers geen gebrek aan power in ieder geval.Van de specs van de nieuwe V4R viel ik bijna van m’n stoel. 221 pk op 193kg rijklaar.
Prijskaartje past er ook bij, maar goed.
racerx zegt
@torsen: heerlijke machine die Panigale V4. Wie weet ruil ik de S1000RR er nog wel eens op in, als ze tweedehands enigsIns betaalbaar worden…
torsen zegt
@racerx: Mocht het zover komen dan zie ik de foto’s en ervaringen graag verschijnen!
skinnybmw zegt
Ken iemand die in ‘99 eentje had. Reed ergens in Friesland een schaap door midden met een behoorlijke snelheid. Was zelf ook bijna total-loss door die klap…
realhustler zegt
Een motor is zo snel als zijn berijder. Met de 600 menig snelle motor bij kunnen houden bij het bochtenwerk. Maar andersom met een 600 een 1000 los rijden, die 1000 kan ook echt wel door de bocht, en die sloft het kleine beetje verschil heel snel bij op koppel. Vond een hayabusa nooit mooi, veel moderne motoren eigenlijk niet. Ben qua smaak een beetje blijven steken in begin jaren 90, met die grote koplampen. CBR1000F, Yamaha GTS1000, dat is mooi spul. Snel zat, rijdt heerlijk.