Sinds de Defender uit productie is gegaan is het aantal diefstallen van Land Rover Defenders dramatisch toegenomen. In sommige regio’s in Engeland werd de Defender zelfs 69% vaker gestolen, maar waarom?
Het antwoord is eenvoudig: stijgende prijzen en de angst dat onderdelen zeldzaam worden. Nu de Defender sinds eind januari officieel uit productie is, stijgt de vraag naar reserve-onderdelen voor deze auto’s. Daarnaast is de waarde van dit soort auto’s rap aan het stijgen.
In North Yorkshire (Verenigd Koninkrijk) leidde dit tot 69% meer diefstallen van Defenders. De politie maakt zich daar grote zorgen, omdat het lijkt te gaan om georganiseerde bendes met veel kennis van de alarmsystemen en track & trace devices van de auto’s. De meeste auto’s verdwijnen naar het buitenland, sommige auto’s worden volledig gestript en in onderdelen aangeboden. De politie raadt mensen aan goede alarminstallaties en voertuigvolgsystemen in te bouwen, aldus AutoCar.
Fotocredit: @robertdebeer op Autojunk
martijn11 zegt
Voor het geval dat er opeens een weiland met modder is, is hij wel handig ja
Dutchdriftking zegt
Tja, als er complete Defenders de boot op gaan zou er bij mij toch een belletje gaan rinkelen. Met onderdelen is het altijd lastig.
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Voornamelijk onderdelen. en als ze per boot gaan is het vaak in een container.
Dutchdriftking zegt
@sketcher: jawel, maar bij die container zit gewoon een manifest waar op vermeld staat wat er in zit….
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Daar staat op wat er in zou moeten zitten. De containers worden niet allemaal gecontroleerd. Enkel een klein percentage valt door de mand.
123bat zegt
In Zuid Afrika zijn ze ook gewild: In de LaRo Defender van een vriend van me zit interieurdetectie en een gigantisch stuurslot. Tot nu toe nog niet gejat gelukkig, maar dat kan ook omdat er stickers van het Care Project op zitten :)
henkhupelschoten zegt
Verstop je mobiel erin, zoek mijn iphone inschakelen en gevonden!
Design_Driven zegt
@henkhupelschoten: Er zijn speciale trackers voor.
boxergt zegt
@sketcher: Dat je er op reageert….
dutchcorvette zegt
Z’n naam doet z’n eer niet aan iig.
sulobb zegt
Misschien een felgekleurde wrapje (zoals de audi van gister)?
metalmike zegt
@sulobb: Alleen maar handig: folie eraf trekken en hij is onherkenbaar, want iedereen zoekt een rijdend veiligheidshesje.
sulobb zegt
@metalmike: Dat ‘eraf halen’ is niet zo gemakkelijk helaas. Ik denk dat je toch minder last van onaangename interesse hebt dan bij een donker kleur (dat valt wat minder in het donker).
Gulli zegt
Iedereen wil kijken of hij zomaar de Kazerne op kan misschien?
p2000 zegt
@Gulli: dat hebben we gisteravond al kunnen zien
piebepost zegt
@p2000: Op tv? Welk programma?
berlinetta zegt
Dus als je in de toekomst wil cashen, koop je een goede Defender. Die bewaar je zorgvuldig in een garage waar jij naast zit met een jachtgeweer en een flinke pot koffie. Vervolgens verkoop je hem in de toekomst met winst.
Of je gedraagt je als een liefhebber en gebruikt een Defender waar hij voor bedoeld is, namelijk werken en vies worden. Een goed alarmsysteem en een veilige plek in een garage kan er dan ook nog wel vanaf. Dit zou dan ook mijn keus zijn als ik in de markt was voor een Defender.
Design_Driven zegt
De Defender is hier in het VK altijd al veel gestolen. De 2de hands onderdelen markt is levendig door de vele doe het zelfers waar ik er een van ben. Ebay staat vol met onderdelen. Dat betekend dat de onderdelen dus makkelijk te verkopen zijn. Daarbij komt nog dat de Defender makkelijk uit elkaar wordt geschroefd en makkelijk te stelen is.
Ook gaan de prijzen omhoog van 2de hands Defenders dus dat maakt stelen ook interessanter. Moderne auto’s worden steeds lastiger te stelen terwijl de Defender echt een peulenschil is.
Dat het een angst zou zijn dat onderdelen op raken lijkt me sterk, dat heb ik nog nooit gehoord. LR bied ook gewoon alle (of veel) onderdelen nog aan sinds kort ook van oudere autos zoals de Range Rover classic en de Series I, II en III. Land Rover Heritage heet dat.
kennone zegt
Voor de onderdelen hoef je niet bang te zijn. Want je moet goed lomp zijn om zo’n bak te kunnen mollesteren.
Ooit met zo’n apparaat achter op een Ford Sierra geklapt en goed ook. De Sierra leek op een Fiesta en de defender had een mager (4cm!!) deukje en wat krassen.
lekbak zegt
@kennone: helaas is de techniek van een defender het zwakke punt. Niet voor niks is sleutelen net zo’n groot deel van de hobby als het rijden ermee. Je kunt niet zonder.
akabanga zegt
@lekbak: Klopt. Het chassis en onderstel is zeer sterk en kunnen veel aan. Maar de motorische techniek zelf is waardeloos… brandstofpomp, compressie kamer, transmissie, dynamo, koelingsystemen, etc gaan om de haverklap kapot. Ken zelf iemand die er één van 4 jaar oud heeft die continue naar de monteur moet, de eigenaar wil er dan ook graag van af.
akabanga zegt
@akabanga: zelf het 2e model gehad, geweldige auto als het niet je daily driver is. Toch maar ingeruild op een Landcruiser 70 serie. Minder cool en minder capabel… maar altijd startten en rijden!
lekbak zegt
@akabanga: ik vind assen die breken als je de boel gespert hebt ook best wel een faal bij een serieuze terreinwagen.
akabanga zegt
@lekbak: ? dat heb ik nog niet meegemaakt of gezien… maar ik geloof je onmiddellijk! Central lock differentieel is bij mij wel eens kapot gedraaid… maar dat verwijt ik mezelf meer dan de auto.
m-tfsi zegt
“…omdat het lijkt te gaan om georganiseerde bendes met veel kennis van de alarmsystemen en track & trace devices van de auto’s.”
En daarna:
“De politie raadt mensen aan goede alarminstallaties en voertuigvolgsystemen in te bouwen”
Lekker nuttige en handige tip van deze popomeneer/-mevrouw ???
berlinetta zegt
@m-tfsi: Haha nu je het zegt. Een alarm en een tracking device weerhoudt deze mensen er niet van inderdaad. De politie kan betere intensievere maatregelen adviseren.
super zegt
krijg je met lifestyle autos…
svdv zegt
Komt omdat het zo’n prachtig ding is
pinut187 zegt
Wielklem, stuurkolomslot, verwarmde garage, doberman en je schoonmoeder erin laten kamperen. Laten ze hem wel staan.
rufctr01 zegt
Gauw weer in produktie nemen?
Robert zegt
@rufctr01: inderdaad, de hele productielijn in een of ander lage lonen land neerzetten en daar in licentie doorproduceren. Merken als Peugeot, Renault en Fiat doen decennia lang niet anders.
akabanga zegt
@RRRobert: probleem is de Landcruiser 70 serie… goedkoper in aanschaf, vele malen goedkoper in onderhoud, comfortabeler, onderdelen zijn goedkoop en kun je overal vinden, net zo sterk onderstel en chassis, en zo’n 100 keer betrouwbaarder. Een Land Rover koop je met passie… een Landcruiser met je verstand.
akabanga zegt
Geweldige auto… Zelf het 2e model gehad, een 90 serie… was volgens mij gebouwd laat 70 of vroeg 80e jaren. Onlangs een halve dag gereden in de nieuwe Discovery en een halve dag in het laatste model Defender. Was georganiseerd door Land Rover Expeditions. Ongelofelijk hoe die nieuwe systemen in de Discovery dat gevaarte manoeuvreert door een meter water, een hellingshoek van 40 en balanceert op 2 wielen. De Denfer is een prachtige stoere auto, maar bij lange na niet zo goed on en off- road als de Discovery. Jammer, maar ik begrijp wel waarom die uit productie wordt genomen. Als ik het geld zou hebben zou ik voor de nieuwe Discovery gaan.