![](https://www.autoblog.nl/files/2024/05/Land-Rover-Defender.jpg)
De Land Rover Defender is een belachelijk succes. En dat kan JLR wel gebruiken.
Met alle slechte berichten de laatste tijd over Jaguar, zou je denken dat Jaguar-Land Rover (JLR) in zwaar weer verkeert. Het concern bestaande uit de twee Britse merken die door Ford aan Tata verkocht, is immers al niet zo groot om te beginnen. Als dan ook nog een van de twee merken praktisch de bietenbrug opgaat, wordt de spoeling dun zou je zeggen.
Niets is echter minder waar, want waar Jaguar het erg zwaar heeft, pakt Land Rover dit verlies dubbeldwars op. Land Rovers staan steevast laatste in lijstjes van de meest betrouwbare auto’s. Maar, veel mensen zweren erbij en blijven ze maar kopen. Het heeft dan ook ontegenzeggenlijk wel een bepaalde uitstraling. En in het terrein kunnen de auto’s natuurlijk ook echt wat, zelfs als ze daar meestal niet ingezet worden. Je gaat echter ook niet 10.000 meter duiken met je chronograaf.
Enfin, de nieuwe Defender is een belachelijk succes voor JLR. Ruim een kwart van alle verkochte JLR producten, betrof vorig jaar een Defender. Dit zorgde ook voor gezonde zwarte cijfers bij het concern. Op een (record)omzet van 29 miljard Pond, werd 2,2 miljard winst gemaakt, een marge van 9,2 procent. Dat is behoorlijk degelijk in de autowereld, wat natuurlijk een volwassen industrie is (voor het grootste deel).
Ook kneiterhard gaan de grootste Range Rover modellen (de Range Rover en de Range Rover Sport). Samen gingen zij ook 130.000 keer over de toonbank. En de koek is voorlopig nog niet op. Er staan namelijk nog 133.000 auto’s in bestelling, waarvan 76% Defenders, Range Rovers en Range Rover Sports. In principe kan JLR Jaguar dus nog even aan de beademing houden, wat goed nieuws is voor alle petrolheads. Waarvan akte.
M’n zwager heeft 2 jaar in een Evoque gereden. Twee keer transmissie naar de klote waarvan een keer op vakantie. Die is voorlopig even genezen van LaRo
Nu is een Evoque voor 70% hetzelfde als een S-Max/Galaxy, en ontworpen vóór het Tata tijdperk. Dus eigenlijk was het een Ford.
Het wordt nog beter; het platform is ontworpen door Volvo en die gebruiken Aisin (Toyota) automaten. Het minst betrouwbare aan de Engelse auto is dus het Japanse onderdeel… ;)
Ik weet niet beter als dat er ZF bakken in zitten dus het kan onmogelijk zijn dat het alleen Aisin is.
Ik ken twee mensen die 140K + uitggaven en keer oo keer stilstonden met het huidige model. Gewoon NIET DOEN.
Doe daar nog een dikke ton boven op en je hebt ook gewoon ellende, bij ons thuis hadden ze zo’n verlengde Autobiography SV waar echt alles op zat en waar je vaak niks aan had door hardnekkige storingen. Soms reed je gewoon rond met een compleet zwarte cockpit, of kon je je auto niet meer in of uit. De problemen waren zo erg dat JRL Nederland de auto terug genomen had. Nu over gegaan op een RR Sport SVR en die lijkt het tot nu goed te doen. Waarschijnlijk omdat er minder opzit en de computer dus niet overbelast raakt. Maar het is krankzinnig dat je voor dat geld zo een slechte auto kunt krijgen!
Een Evoque is dan ook geen LR/RR. Heeft er 0,0 mee te maken. Dat is gewoon een Ford.
De nieuwe Defender vind ik ook echt gaaf, alleen de prijzen vind ik minder leuk..
Goed beschouwd verkocht JLR in 2023 420.500 auto’s. 64.200 daarvan waren Djeks. 15% dus. Jaguar noteert een klein plusje maar de F-Type en I-pace doen het slecht. De laatste -33%!
Aan de Land Rover kant plusten ze met dik 32%, waardoor ze Jaguar best in leven kunnen houden.
Volgens YT channel CarEdge is de Range Rover de auto in de VS met het minste aantal dagen dealervoorraad van alle auto’s en trucks. Ding begint bij 145.000 us dollar, en ze vliegen weg. Geen korting dus.
De Defender is in de USA het meeste verkochte model van JLR.
De Discovery modellen verkopen het minst goed, net als hier.
De Discovery is ook echt een raar busje.
Niet helemaal. Ik heb in Brazilie een V6 Discovery V (diesel).
In Zwitserland had ik een Range Rover V8 autobiography.
Qua rijbeleving is hetzelfde en de 3e zitrij is ideaal voor vrienden en familie die op bezoek komt.
En iets meer low profile is wel okay.
Defender 7 zitter diesel is nog maar net beschikbaar in BR, daar heb ik niet op kunnen wachten, maar mss nog een keer inruilen.
Ja precies, een busje.
Met rare proporties.
Dat geldt eigenlijk ook voor de Defender, is is ook hoger dan past bij de breedte.
Een hoog-potige stationwagen (XWD), sterk gebaseerd op de Range Rover (de originele, niet de sport) zou volgens mij een schot in de roos zijn, een aanvulling. Een shooting-break met terreinkwaliteiten, luxe en statig.
Ze kunnen dus eigenlijk gewoon beter de stekker trekken uit de Discovery, Velar en Evoque? Als de hoge marge modellen het beste verlopen dan heb je dat “kleine grut” niet nodig.
Je ‘vergeet’ de discovery sports. Naar mijn zijn de 2x discovery uitvoeringen volledig overbodig.
De velar en evoque zou ik nog een kans willen geven.
Je hebt een gate-way drug nodig? Dat je mensen lokt en dat ze zo graag bij de garage komen of op avontuur gaan (lees: wanneer krijg ik welke storing en hoe gaan we daar mee om? Spannend!!)
Ik snap niet dat de restwaarde van de recente modellen zo hoog blijft afgezet tegen de kwaliteit (ofwel het ontbreken ervan)
Omdat mensen het toch willen hebben…