De Centenario was al bedoeld om een eeuwfeestje op te vrolijken, maar nu kan het dak er pas echt af.
Nee, niet het eeuwfeestje van het bedrijf Lamborghini, dat bestaat immers pas ‘sinds’ 1963. Oprichter Ferruccio Lamborghini werd echter in 1916 geboren en zou dit jaar dus 100 jaar geworden zijn, ware het niet dat de oude baas reeds in 1993 is overleden (en daarbij naar zijn graf werd gereden met een Lamborghini-trekker).
De techniek is afkomstig van de Aventador, in de Centenario is diens 6.5 V12 goed voor 770 pk. Met een gewicht van 1570 kilo (dankzij een carbon chassis en dito plaatwerk) komt de power to weight ratio uit op 1:2.04. Not bad at all! Daarmee is een topsnelheid van ruim 350 km/u mogelijk en zit je binnen de 3 seconden op de honderd. De 200 is in 8.6 seconden bereikt, terwijl de acceleratie naar 300 km/u met 23.5 seconden achter de rug is. Serieus snel dus!
De coupé werd in Genève onthuld en wordt in een oplage van 20 stuks gebouwd. Destijds was al bekend dat er ook een Roadster zou komen, waarvan er eveneens 20 gebouwd gaan worden. Die auto heeft Lamborghini zojuist onthuld op het Pebble Beach Concours d’Elegance.
matthijs_vangarderen zegt
Prachtig!
granlusso zegt
Lijkt ie nou zo hoog of is het een heel gedrongen auto?
Qua looks spreekt het me wel aan, alleen kijkt ie minder modern dan een Aventador.
fordje zegt
Nice!!
misterdrogba zegt
Spijtig dat die 20 exemplaren voor eeuwig stof gaan happen. Wat een heerlijk apparaat!
denniss00 zegt
Waarschijnlijk zijn er niet veel mensen die het met me eens zijn, maar dankzij al die carbon splitter frutsels en aanhangsels vind ik m persoonlijk niet moeders mooiste. Had ik bij de coupe ook al…
reggie-boy_rood zegt
@denniss00: ik vind de aventador toch mooier
mercedesclk350 zegt
Blijft een raar ontworpen ding. Gaat niet de geschiedenisboeken in als legendarisch design, zelfde als de Veneno. Te veel rare aanhangsels en luchtinlaten enzo. Geef mij maar een “cleane” Lambo, zoals de Countach of Diablo. Lekker simpel ontworpen, lekker functioneel.
flos zegt
@mercedesclk350: yeah right, een functionele Lamborghini…Hoewel het niet mijn smaak is, is dit toch wel weer een evolutie van de ruimte schepen die ze vroeger maakte.
mashell zegt
@mercedesclk350: de Countach was alleen in het begin clean. In de jaren 80 werd de wagen behoorlijk verpruts door er een hele Halfords inventaris aan te hangen. In die zin blijft Lamborhini hiermee wel trouw aan die traditie.
chrisvis zegt
@mercedesclk350: vind hem persoonlijk wel te pruimen maar de achterkant is overdone, maar vond die van de veneno ook niet mooi. Met name dat lelijke aluminium gedrocht van dat ervanonder stak en zelfs soms in het rood werd gespoten( vermoed versnellingsbak )
Edge zegt
Wat een wereld van verschil ten opzichte van de coupé met z’n onnodige gele lijntjes! Ik vind hem nog steeds niet bijzonder mooi, maar zo lelijk als de coupé is ‘ie absoluut niet.
moveyourmind zegt
Dit is echt zo’n auto die je gewoon in het echt moet zien. Wat mij betreft één van de gaafste Lamborghini’s van de laatste jaren. De extreme lijnen passen wel bij het merk.
Alleen al die electronische gadgets ben ik niet zo weg van.
galverink zegt
Wat gaaf! En dat dashboard is gewoon productie. Heel veel hiervan komt gewoon op de Aventador te zitten.
suzikubelona zegt
@galverink: ahum, de hele wagen is productie. Het is geen prototype!
mashell zegt
@galverink: grappig. Die lelijke ventilatieroosters zitten al jaren in de Avantador.
dutchcorvette zegt
Doe maar “gewoon” een Aventador
moondustfocus zegt
Sorry dat ik het zeg, maar vind zowel de coupe als de roadster niet echt geslaagd en normaal kan ik een Lambo toch wel waarderen.
De Veneno viel bij mij beter in de smaak.
Niet iedereen zal mijn mening delen, dat mag aan mijn sluitspier oxideren
beemerc zegt
Mij iets teveel, Aventador aub
banaan7 zegt
Pffft, regera zit veel eerder op de 300
Dutchdriftking zegt
Retegaaf!
Graafke zegt
Supergaaf. Velgen zijn niet helemaal mijn ding, maar verder prachtig
michaelcorleone zegt
Lamborghini centenario roadster is een beauty geworden.
leaper035t zegt
Laatste Lambo die me echt kon bekoren was de Murcielago SV. Sindsdien laten Lambo’s me een beetje koud. Te hoekig, te veel plooitjes, allemaal een beetje te geforceerd… ben ik nu oud aan het worden?
chrisvis zegt
@leaper035t: denk het wel want volgens mij is er(de miura buiten beschouwing gelaten) zelden een lambo geweest met een vloeiend lijnenspel ;-)
vandijkbv zegt
@leaper035t: ik denk er exact het zelfde over.
michaelcorleone zegt
@leaper035t: De normale Murcie vind ik zelfs het mooiste zonder al die koelgaten, spoilers etc.
Gewoon zo clean mogelijk en simpele lijnen maar o zo fraai. Het bewijs dat een supercar niet extreem gelijnd hoeft te zijn en nog belangrijker dat die niet gedateerd zal ogen over enkele jaren.
https://www.netcarshow.com/lamborghini/2002-murcielago/1024×768/wallpaper_52.htm
https://www.netcarshow.com/lamborghini/2002-murcielago/1024×768/wallpaper_03.htm
woudloper zegt
Je zou denken dat ie heel bijzonder is omdat ie zo duur is. Zoals een koenigsegg, pagani, p1, 918 of laf.
In tegenstelling tot de “echte” hypercars, is dit gewoon zo duur te verkopen omdat ze er maar 20+20 van maken.
Niks bewezen, weinig technologische vooruitgang in aandrijving of versnellingsbak tov een aventador, en enkel een oefening in stijl.
Wat mij betreft een stijloefening in schril contrast met hoe Ferruccio Lamborghini het zou getekend hebben.
Voor mij is de Sesto elemento dé Lambo om te hebben
ikbenmnzus zegt
Ik mis wat hoekjes, randjes en plooitjes. Had het ontwerp veel spannender gemaakt.
alaindjamal zegt
Lelijk ding