De laatste echte pure Lamborghini is verkocht, maar er staan alsnog toffe dingen op de planning.
Voor sommige merken pakt de overstap van verbrandingsmotoren naar alternatieve aandrijflijnen (we geven waterstof nog wel een kans) best goed uit. Kijk naar Audi, dat ineens mooie auto’s bouwt met achterwielaandrijving. Voor sommige merken is het iets lastiger en voor sommige merken zijn we heel erg benieuwd hoe ze relevant weten te blijven.
Een van die merken is Lamborghini. Een bijzondere verbrandingsmotor is altijd hun USP geweest. De eerste Lamborghini ooit was een V12 en sindsdien hebben ze altijd V12’s gebouwd. Later kwamen daar dan ook V8 en V10-motoren bij. Maar het waren wel altijd enkel en alleen verbrandingsmotoren, zonder enige vorm van elektrificatie.
Einde aan de laatste echte pure Lamborghini
Daar is nu een einde aan gekomen. Dat meldt Stefan Winkelmann namelijk vandaag aan de Duitse kwaliteitspublicatie Welt. Alle orderboeken voor de Urus en Huracán zijn al vol, terwijl de Aventador niet meer geleverd wordt. Daarmee is het niet meer mogelijk om een ‘echte’ of ‘pure’ Lamborghini te kopen.
Alle Lamborghini’s die gaan volgen, zijn geëlektrificeerd. Daarbij hoef je niet direct een Tesla Model Y-tegenhanger te verwachten. Zo krijgt de Urus hybride-aandrijflijnen die we kennen van de Porsche Cayenne.
Huracàn met V8 en elektromotoren
De opvolger van de Aventador, de Revuelto, is al voorgesteld en voorzien van drie elektromotoren (en een atmosferische V12). Dan is er nog de opvolger van de Huracán, die volgens de geruchten een biturbo V8 krijgt met plug-in hybride aandrijflijn. Dus voorlopig zul je qua auditief genoegen nog altijd terecht kunnen bij Lamborghini.
Overigens kun je je afvragen of de laatste echte pure Lamborghini’s wel puur waren. De laatste echt pure Lamborghini is natuurlijk de Lamborghini Diablo SV: achterwielaandrijving, geen opties, een handbak, atmosferische Bizzarini-V12 en géén stuurbekrachtiging.
raoufff zegt
Die kerel in die Fiat Tipo baalt als een stekker!
fransananas zegt
Dus ook de nieuwe Urussen zijn al uitverkocht? Bizar
078spotter zegt
Mijn Favoriete Automerk en het begin van mn Autohobby met het kopen van een witte Burago Countach …inmiddels kasten vol Merchandise en een Huis vol Posters en schilderijen
Maar het geluid en zeker de V12 is zo kenmerkend voor de Lambos dat ik het zonde vind dat t wellicht verdwijnt
bietje zegt
Ik vind het toch een downer om te weten dat al die platformen en motoren van Lamborghini, Audi, Porsche en Bentley zulke klonen van elkaar zijn. De aandrijflijn van een Cayenne in de Urus… I mean: het haalt toch de charme weg dat zo’n auto ècht speciaal is, zoals inderdaad… vroeger.
Het is in deze tijd financieel natuurlijk not done om een auto helemaal opnieuw te ontwikkelen en bouwen, maar zo’n Countach was wel helemaal Lamborghini… en niet alleen een agressief design en een andere badge.
brennie-1994 zegt
Ik heb toch echt ergens gelezen dat Lamborghini groen licht gekregen had om een compleet blok te ontwerpen voor de opvolger van de huracan. Een V8 biturbo kan zo uit de urus erin gelepeld worden.. hoop dat er toch minimaal 10 cilinders gaan schreeuwen bij de opvolger met eventueel wat electro spul