Op zich ook wel terecht. Want aan het personeelsbeleid van Red Bull is ook nauwelijks meer een touw vast te knopen…
In de Formule 1 zijn weinig dingen zeker, dat weten we al sinds mensenheugenis. Maar bij Red Bull maken ze er helemaal een potje van, zeker als het op personeelsbeleid aankomt. En daar komt -terecht- steeds meer kritiek op. Of in elke geval worden er vraagtekens bij geplaatst.
Kijk, 1 ding is wél zeker. Max Verstappen rijdt de komende tijd gewoon in de Red Bull met startnummer 1. Daar gat helemaal niemand iets aan veranderen. Of het moet Max zelf zijn die er de brui aan geeft, maar dat zien we niet zo snel gebeuren.
Verder kan alles elk moment anders zijn dan hoe het er nu voorstaat.
Kritiek op personeelsbeleid Red Bull
Kijk eerst maar even naar het zusterteam van Red Bull, Alpha Tauri. Wat daar gebeurt snapt eigenlijk geen weldenkend mens meer. Waaronder Johnny Herbert, die het maar weer eens aankaart. Het staat nog steeds in de markt als een juniorenteam, maar daar lijkt bar weinig van terecht te komen.
Want de afgelopen races zát er een jong talent in een van de twee auto’s, die er meteen stond en zelfs punten haalde; Liam Lawson. Iets wat zowel de ouwe rotten Daniel Ricciardo en Nyck de Vries niet is gelukt dit seizoen. 1+1=2, zou je denken. Daniel mag lekker met pensioen, Liam krijgt een stoeltje en volgend jaar mag hij zich verder ontwikkelen. En daarna naar Red Bull, zou je denken
Maar nee, Lawson wordt er nadat Ricciardo is hersteld gewoon weer uitgebonjourd. Ingewisseld voor een ouwe rot die al jaren zijn niveau niet meer haalt. Zonder verdere uitleg. Terwijl je pareltjes als Lawson niet vaak tegenkomt. Onbegrijpelijk, aldus Herbert.
Die ook niet te spreken is over de druk die er vanuit Red Bull op de positie van Sergio Perez wordt gezet. Hij is inderdaad niet zo goed als Max Verstappen, maar wie is dat wel dit seizoen? En zo slecht gaat het niet, hij staat gewoon tweede. Het zou Red Bull sieren als ze hem gewoon het vertrouwen geven, aldus de Britse oud-coureur.
Maar goed, resultaten uit het verleden hebben bewezen dat Red Bull -lees:Helmut Marko- zich geen moer aantrekt van kritiek op het personeelsbeleid. En dus zullen er vast nog wel dingen veranderen, maar niet zoals wij het allemaal zouden doen.
Maar ja, Red Bull wint en wie wint heeft gelijk, toch? Zo is het dan ook wel weer.
drdre1 zegt
Waar maken we uit op dat de kritiek groeit? Zelfs RN365 rept daar niet over. Ik lees de quotes uit 1 column. Via-via-via… O, wacht als alle sites dit posten groeit de kritiek?
Wolflow zegt
Is puur en artik voor de kliks
grrrrrene zegt
Wattes? “En artik voor de kliks?”
Johnny Herbert moet zich laten nakijken of is na pa Perez de grootste fan van Checo. “En zo slecht gaat het niet, hij staat gewoon tweede.”. Laten we die zin eens ontleden:
“En zo slecht gaat het niet…” – Nou, in de afgelopen 10 races heeft hij met de snelste auto by far maar 4x het podium gehaald en 5x Q3. In Silverstone kwam hij zelfs Q1 niet door. Dus het gaat eigenlijk echt heel slecht. Vooral mentaal, vrees ik, terwijl je juist zou verwachten dat, met het WCC en WDC (zo goed als) binnen, de druk weg zou moeten zijn. Tevens is het duidelijk dat hij trager is dan Max, wat hij gewoon zou moeten accepteren. Dat is geen schande, dus probeer hem dan ook niet af te troeven, dat niveaus heeft hij gewoon niet.
“, hij staat gewoon tweede.” – Daar mist het woordje “nog”, want ik durf er geld op in te zetten dat Hamilton hem nog wel voorbij gaat. Ergens heeft hij mazzel dat Aston Martin niet lekker meer gaat een dat de heren Sainz, Leclerc en Norris veel punten achterliggen dit een matige seizoensstart. Anders waren die hem misschien ook nog voorbij gekomen. Die drie eindigen vrij consequent voor Checo de afgelopen races…
Zeggen dat Perez met steun verdient is echt je kop in het zand steken. Eruit met die kerel, Ricciardo doorschuiven (want Tsunoda Raj je toch kwijt als Honda vertrekt en Liam moet je niet direct in het diepe gooien). Daniel rijdt nog een seizoen of twee bij RBR, pakt wat podia en overwinningen, waarna Liam het in 2026 mag overnemen in leerschool Verstappen.
Roadster1976 zegt
Gevoelsmatig denk ik dat de kritiek gegroeid is. Op zijn minst gefronste wenkbrauwen bij de driver line up van 2024 van alpha tauri. Red bull heeft voor minder coureurs vervangen. Ricciardo hoort niet in een opleidingsteam en als je bij red bull 3 jaar achter elkaar mag racen dan is er meer aan de hand. Tsunoda had zonder Honda er allang uitgelegen. Lawson hoort in die auto en de vries is er te snel uitgekegeld. Het is allemaal veel te korte termijn. Veel druk op rijders leggen. Dat kan gewoon anders. Dat laat mercedes zien met russel of mclaren norris. Zo moeilijk is het niet.
Richmond zegt
Mwah Russel heeft al ervaring opgedaan bij Williams dus kun je niet vergelijken. Maar met Norris heb je wel gelijk. Nu heeft Norris ook wel meteen laten zien wat hij kan. Wat anderen die bij red bull zijn geweest niet hebben. De Vries was te licht. Denk dat hij zelfs tegen een bottas
Wolflow zegt
De Vries is er niet te snel uit gekegeld, die had er al niet in mogen zitten
topcom zegt
Lawson is verteld nog even geduld te hebben, volgend seizoen is het zitje van Perez voor hem…
Richmond zegt
Nee contractueel is bepaald dat Ricciardo eerste keus is om perez te vervangen. Dus per 2025 Verstappen – Ricciardo en Tsunoda – Lawson
Robert zegt
Klopt. En los daarvan, als Lawson na slechts een paar races bij AT zou instappen bij Red Bull, dan zou hij daar mogelijk net zo snel opbranden als bijvoorbeeld Gasly en Albon.
mashell zegt
Of de volgende wereldkampioen worden zoals Verstappen…
mashell zegt
Contractueel was ook bepaald dat Vries bij AT zou rijden.. Bij Red Bull krijg je een contract waarmee je testrijder, coureur of bankzitter zou kunnen zijn bij zowel AT als RB.
thearchitect zegt
Ik denk dat één naam onevenredig veel in de pap te brokkelen heeft bij RB en dat is Helmut Marko.
Ik heb veel respect voor de carrière van de beste man in motorsport, maar als een mentor voor jonge coureurs is hij niet geschikt.
Het is niet moeilijk om talent te scouten in de junior klasses, dat komt vanzelf wel bovendrijven. Ze echter te rijpen en ze klaar te stomen voor het grote werk is iets anders.
Dat is duidelijk iets wat Marko niet beheerst of nog erger… het boeit hem eigenlijk.
Als je kijkt naar het lijstje van talenten dat het niet heeft gered bij RB: Albon, Kvyat, Hartley, Vergne, Alguersuari, Buemi, Bourdais, Speed, Liuzzi. Daar tegenover staat eigenlijk alleen Max.
Tuurlijk, hun (gebrek aan) prestaties is niet 100% toe te schrijven aan Marko, maar elke ‘hoofdscout’ bij een andere grote sportorganisatie zou allang de laan uit zijn gestuurd bij zulk mismanagement.
Robert zegt
“Daar tegenover staat eigenlijk alleen Max.”
*kuch* Vettel:
– eerste overwinning ooit voor Toro Rosso
– 4x wereldkampioen bij de coureurs
– 4x wereldkampioen bij de constructeurs
thearchitect zegt
Je hebt helemaal gelijk.
maar dan nog.. de verhoudingen kloppen niet