
Banzai!
Een man in een kogelwerende regenjas heeft ons ingefluisterd dat de Defensie Materieel Organisatie (DMO) een order heeft geplaatst voor in totaal veertig nieuwe Toyota Land Cruisers. Niet zo’n magere kleine variant (rijtest) maar de real deal, namelijk de luxe ‘200’ modellen.
Eerdere berichtgeving ten spijt maken ze zich kennelijk niet druk om het verbruik, want de Toyo is leverbaar met een 5.7 liter grote V8 op benzine of een 4.5 liter grote V8 turbodiesel. Deze aggregaten moeten in staat worden geacht de lompe terreinwagen inclusief bepantsering ordentelijk van zijn plek te krijgen.
De auto’s zijn in principe bedoeld voor de BSB en GBB, maar kunnen ook ingezet worden voor de HRB en OTCrijden. Mocht je het jezelf afvragen: BSB staat voor Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten, GBB voor glas-in-lood Brabant Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart, HRB voor Hoog Risico Beveiliging en OTCrijden voor Opleidings- en Trainingscentrum Rijden.
De eerste order van veertig stuks wordt naar verwachting voor november 2018 gevuld. Er is echter een optie om binnen de bestaande overeenkomst nog meer auto’s af te nemen.
Betere keuze dan wat de Politie nou mee rond gaat rijden (Audi i.p.v. Volvo)
@kilicaviation: Vergelijking klopt niet. Hoe wil je met een Toyota high speed pursuits gaan doen? Overigens zit de Audi beter in elkaar dan een Volvo. Gewoon een feitje :)
@pilot1988: ja inderdaad. De knopjes in de Audi voelen echt kwalitatief zeer hoogwaardig aan. En de materialen die je aanraakt, dat is ontegenzeggelijk de top.
Ja. Zo een Audi zit beter in elkaar.
Gaat overigens wel sneller stuk. Maar daar gaat het niet om.
@pa045: voelt kwalitatief goed aan?? Al eens Mercedes gereden?
@unknown32: nee want A-Klasses met hun Renault knopjes zijn kwalitatief hoogstaand bedoel je.
@720s: die van de A zijn beter dan die van de A8…
@unknown32: Das een inkoppertje, mede dankzij het feit dat de A8 de knopjes in het touchscreen geïntegreerd heeft. En nee, de A-Klasse (uitgaande generatie dan) oogt gelikt maar vooral rondom de radio is er duidelijk bespaard op materiaalkeuze.
@720s: ik doelde op de vorige A8. Huidige A8 met alle schermen vind ik nog erger. Constant vingerafdrukken… Ik hou echt niet van touchscreen in autos, of pianolak in het interieur (doch heel mooi!).
@unknown32: Vorige A8 heeft dan ook een interieur uit 2009. En nog ziet het er wat mij betreft mooier en beter uit dan een A-Klasse. Mercedes had toen eventjes een periode waarin ze de navigatiescherm-revolutie vergeten waren en die later nog een keer er boven op hebben geplakt.
@720s: de huidige renaults zijn beter dan de huidige audi`s.
@hplh: En Patricia Paay is nog maagd.
@dijan: en YouTube game filmpjes (Forza) vormen een realistisch vergelijk van auto’s.
@hplh: daar is over te discussiëren, maar met name het ergonomie in het interieur heeft Renault nog niet echt op orde. Allemaal leuk, dat v.d. Acker design, maar de gebruiksvriendelijkheid lijkt er een beetje onder te lijden. Om nog maar te zwijgen over het vervelend trage touchscreen.
@unknown32: Ja,en?
@pa045: jij hebt zo te lezen nog nooit geklust aan een Volvo of een Audi.. laatstgenoemde is wat logischer en makkelijker (tijdwinst!) in en uit elkaar te halen.
@edgar: tja vooruitziende blik bij 0000: vele reparaties nodig dus laten we t makkelijk maken. Voorsprong in techniek of zo iets?
@edgar: a: hier gaat het totaal niet over makkelijk of moeilijk te repareren, maar over kwaliteit en b zou ik ook totaal niet weten waar jij de wijsheid vandaan haal waar ik wel of niet aan gesleuteld heb. Dus eigenlijk is je hele reactie overbodig en niet inhakend op mijn eerdere reactie.
@pilot1988: noem eens een concreet verschil waaruit blijkt dat een audi beter in elkaar zit?
@hplh: het Audi logo heeft 4 ringetjes die in elkaar zitten. Daar is alles ook mee gezegd.
@str8six: 4x 0 is nog steeds een 0; P
@pilot1988: ik vergelijk Toyota niet met Audi. Maar dat Politie niet de wagenpark vernieuwen met nieuwe Volvo’s maar Audi’s. Niet dat Audi’s slecht zijn maar vergeleken met een Volvo zit er toch een degelijk verschil in bijna alle aspecten.
@pilot1988: sinds wanneer doet marechaussee aan hoge snelheidsachtervolgingen..
@bmwfreak038: sinds er auto’s zijn? Ook de KMAR kan u bekeuringen geven, dat kan de rijkswaterstaat ook.
@pilot1988: feitje: Volvo’s gaan lachend met een half miljoen kilometer achter de kiezen naar de volgende eigenaar. Dan heb je bijaudi al 3 nieuwe motoren gehad en 5 versnellingsbakken vervangen. Gewoon een feitje…
@pilot1988: ??? Feitje? Zijn veel meer Volvo’s te vinden met 1.000.000 km op de teller dan Audi’s. Gewoon een feitje
@spideriv: to be fair, dan staat er wel weer 000.000 op. Maar je hebt absoluut gelijk.
@pilot1988: Je bedoelt het andersom. Een Volvo zit tien keer beter in kaar geschroefd dan een Audi. Mucho better…
@baap: Juist!
@pilot1988: zag net hoe een Audi er uit ziet na een kusje met een paal. Aangezien de rijkunsten van de meeste politie mensen (gender neutraal..) is die Toyo toch echt een betere keuze!
Bsb is Backstreet Boys, en niets anders.
@awesome: geen speld tussen te krijgen. Is helemaal waar
@dailydriver: die kregen wel al de vrouwtjes
Lauw man…!
Verstandige keuze, die dingen zijn onverwoestbaar
@maarten020: idd top product, niet kapot te krijgen en niet PON als leverancier is ook top
Toch vreemd te J200 wordt in Nederland (en volgens mij zelfs in het grootste deel van Europa) helemaal niet meer verkocht. Het lijkt dus logischer als het om de J150 gaat.
Niet dat het verder wat uitmaakt, het lijken mij beide prima auto’s voor de betreffende organisaties. Stukken better dan die Duitse SUV’s waar ze nu in rijden.
@robert110: Voor consumenten verkoop misschien niet. Ze kunnen toch makkelijk een zwik vanuit de fabriek op de boot naar Rotterdam/Louwman/opbouw toko zetten?
@phaeton: Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik zeg alleen dat het mij logischer lijkt als het om de J150 gaat.
@robert110: er zijn al Land Cruisers bij de politie, dit zijn inderdaad J150’s. Gaat ook niet veranderen denk ik, het model in kwestie moet voor de politie utilitair zijn, en de J200, en vooral diens broer LX570, zijn meer een soort G-Klasses. Kan wel offroad, doet niemand. De J150 is daarvoor ontworpen. Het gaan dus hoogstwaarschijnlijk J150’s worden.
@robert110: op Schiphol zie je ook nu al Toyota Landcruiser van de Marechaussee.
Maar idd kwalitatief ongenaakbaar die dingen.
Verstandige keuze. Kan niet wachten tot dat ik ze op de weg zie rijden.
Goeie keuze hoor. Die krengen rijden vast na 20 jaar afbeulen nog rond. Duurzaamheid is voor interpretatie vatbaar, maar gebouwd zijn voor de eeuwigheid is ook redelijk duurzaam toch?
Gaan de GKlasse Mercedessen er uit bij de BSB?
@rufctr01: HRB bedoel je einstein?
@87sandyd: Denk het wel. Die dingen zijn toch alwel rond de 15 jaar oud. Op Schiphol rijden ze nog rond, daar rijden overigens deze Land Cruisers ook met bosjes.
Goede keus!
Geen G-Klasse’s meer?
@henkhupelschoten: ik werd gisteren nog ingehaald door een redelijk recente bij Schiphol. Dwingt wel respect af.
@deora: Als zo’n dikke toyota langskomt pas ik nog meer op hoor
@shadowbroker: ja zo’n Landcruiser dwingt inderdaad ook wel respect af. Dikke beulen.
@henkhupelschoten: denk het niet reden altijd al land cruisers zal deels vervanging zijn en het gaat maar om 40 stuks weet niet precies hoeveel voertuigen ze hebben maar ongetwijfeld meer.
@Dickie: *mompelt iets over interpunctie*
Ben benieuwd wat @jaggie hiervan vindt ?
@jmeverts: ik gok dat hij blij is want het is geen ‘dikke’ Audi, BMW of Mercedes :P
Geen idee hoe betrouwbaar de huidige Land Cruisers zijn maar als het meer dan 50% van de 40+ jaar oude versies is heb je tegenwoordig een goede deal.
Midden oosten en Afrika en Azie altijd Land cruisers niet kapot krijgen. Goeie keuze
@elemento: deze auto’s is altijd goed. Niet kapoet. Nissan Patrols ook niet kapoet. Heel mooi.
Dus deze gaan ook de Touaregs vervangen?
@phaeton: die zijn van BOA’s voor surveillance, niet van de Marechaussee.
@dutchdriftking: rijdt politie in Den Haag in.
@fernie: Hier op Schiphol rijden ze ook, maar bij mijn weten zijn het met name BOA’s welke surveilleren en is het geen gewone politie.
Verstandige keuze.
Goeie keus. Nog meer betrouwbaarheid dus. En wat is die Wald Land Cruiser dik zeg ?
Nice. De BSB is de ook de real deal, goeie match!
Wat een kenners hier weer zeg op AB. Een beetje ruzie gaan zitten maken over welke auto beter is, ga wat doen met je leven anders dan hier zitten mauwen!
@gulli: nee, beter he!
Ja ja de overheid die een voorbeeldfunctie moet zijn. Men koopt maar. In Den Haag gaat het over milieu, co2, uitstoot, milieulabels en bpm en zelf kopen ze nu de dikste V8 en rijdt de BSB S600 en A8 6.0 W12. Ze maken zichzelf totaal ongeloofwaardig. De Land Cruiser V8 die overigens leeg 2700kg weegt is niet meer te krijgen is in NL, Komt waarschijnlijk door de torenhoge bpm met 353 gram uitstoot p/km. Asociaal gewoon voor een overheidsinstantie. Een X5 50i of GLE 500 was beter geweest als ze pk’s willen. Echt, ga toch weg met je milieu. Bah. En die BSB’ers die als achterlijke rijden over de A2 midden in de spits
@730ld: alsof die 40 auto’s wat doen aan de totaal uitstoot van jet Nederlandse wagenpark. Ik snap je principekwestie maar tis echt azijnzeiken. Voor die jongens is het een deel van de uitrusting. Het moet betrouwbaar en relatief rap zijn, gaat echt niet om de meeste pk’s. Ruimte binnen het voertuig om fatsoenlijk te kunnen bewegen met alle zooi om het lijf is des te belangrijker. Een gepantserde G-klasse heeft dan echt zijn beperkingen. Het gat om in te stappen is bijvoorbeeld al een stuk krapper en beperkt snel in en uitstijgen. Bij de aanbesteding moet je op een gegeven moment gewoon consessies doen.
@730ld: ps. Doet pijn he als mensen meer mogen dan jij…. onvoorstelbaar dat ze misschien ergens met spoed heen moeten en tijd echt van levensbelang kan zijn en hierbij gebruik maken van vrijstellingen, echt een schande dat ze hierbij hun verhoogde rijvaardigeheidstrainingen toepassen. Hufters zijn ‘t…..