Het nieuws is nu officieel.
Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat Porsche zou gaan stoppen met LMP1 op Le Mans. Het nieuws was afkomstig van Duitse media. Vandaag heeft het merk uit Zuffenhausen bevestigd wat al werd gedacht: vaarwel FIA World Endurance Championship (WEC) in de LMP1-klasse, hallo Formule E.
Vanaf 2019 stapt Porsche in de Formule E met een eigen fabrieksteam. Naar eigen zeggen is de keuze logisch. Het merk verwijst naar de Mission E en het feit dat er meer elektrische auto’s gaan komen. Het merk blijft nog wel actief in de WEC met de GT-klasse. Dit betekent dat Porsche niet helemaal stopt met Le Mans. Op Circuit de la Sarthe kunnen fans Porkers kieken in de vorm van de 911 RSR.
Porsche motiveert de keuze met dezelfde redenering die ik gisteren omschreef in het Le Mans-artikel. Ontwikkelingen in de Formule E gebruiken voor de reguliere modellen van het merk.
“Met deze ontwikkelingen is een succesvolle toetreding tot de Formule E een logisch gevolg. De mogelijkheden om binnenshuis nieuwe technieken te ontwikkelen, maken de Formule E voor ons zeer interessant..
..Voor ons is de Formule E de ultieme competitieve omgeving waarin we high performance auto’s verder kunnen ontwikkelen.” – Michael Steiner
De Formule E kwam in 2014 van de grond. Het werd pas echt populair toen mainstream merken gingen meedoen met de emissievrije raceklasse. Zo doet Jaguar mee en heeft Audi ook een eigen fabrieksteam. Porsche treedt dus per 2019 in de voetsporen van de concerngenoot uit Ingolstadt.
UPDATE: de deelname van Porsche is inmiddels goedgekeurd!
desjonnies zegt
Porsche is een politiek correcte financiële organisatie geworden, die toevallig ergens autofabrieken hebben.
De grap is dat dit dus gewoon de VAG strategie is.
JanJansen zegt
@desjonnies: De tijd dat je boehoe riep tegen elektrisch rijden is wel een beetje 2013. Ook Porsche kan niet in het verleden blijven stilstaan. Als je nu nog loopt te snikken heb je nog nooit een elektrische auto gereden of je volgt de nieuwste ontwikkelingen niet.
(FYI de echte innovaties gebeuren tot nu toe niet in formule E maar in FSAE).
spykerboy zegt
@JanJansen: ik zal mn hele leven elektrische autos “boo-en” troep is het, lekker fossiele brandatof autos voor mij, mij krijg je niet in een elektrisch hok, zelfs niet als ik geld toe krijg
JanJansen zegt
@spykerboy: heb jij ook nog een Hyves account?
De wereld veranderd, wen er maar aan…
lekkaah zegt
@janjansen: Grappig dat je het omschrijft alsof iedereen gedwongen elektrisch zal moeten gaan rijden..
Ik bepaal lekker zelf wat ik koop (ik lease dan ook niet). Of dat nou elektrisch, hybride of gewoon ouderwetse brandstof zal zijn.. Overigens: wat mijn buurman rijdt, dat kan mij aan mijn aars oxideren, zouden meer NLers moeten doen..
JanJansen zegt
@lekkaah: Tuurlijk, je zult voor je lol altijd een brandstof auto kunnen blijven rijden, net zoals je nu nog paard kunt rijden. Maar voor dagelijks gebruik zul je door regelgeving (zoals milieuzones) en kosten op een gegeven moment toch wel de overstap naar elektrisch maken. Dat de wereld veranderd is voor sommige mensen erg eng. Dat je je daartegen wilt verzetten is je eigen keuze. Zelf zou ik me die frustratie onthouden.
spylegion zegt
@JanJansen: grappig dat het met dwang gebeurt dan…
ThomasBol zegt
@JanJansen: dus de hipster die LP’s koopt is niet cool?
dieselaer zegt
@JanJansen: Snikken over elektrische auto’s nee, maar de formule E vind ik wel om te janken.
JanJansen zegt
@dieselaer: Formule E is tot nu toe ook niet erg innovatief maar er zijn wel mooie plannen om dat te veranderen.
FSAE is wat dat betreft veel mooier vanuit een technisch standpunt. Om een voorbeeld te geven, de snelste gaat 0-100km/u in 1,5s en de bochten snelheden zijn door het toestaan van 4-wiel aandrijving enorm hoog.
jelteeuu zegt
@JanJansen: Alleen is de hele beleving van het ‘ snel’ rijden weg doordat je ze alleen nog maar langs hoort zoeven.
JanJansen zegt
@jelteeuu: de beleving neemt niet af, het verandert alleen. Je hoort bijvoorbeeld nu opeens wanneer de banden hun grip beginnen te verliezen en hoe hard iemand remt.
Maar toegegeven, het mag nog wel wat harder gaan. Kwestie van tijd; de techniek staat nog in de kinderschoenen maar maken daarmee grote stappen.
FelixF zegt
@JanJansen: Ik ben goed bekend met FSAE, maar uiteindelijk zijn het voornamelijk off-the-shelf onderdelen die aan elkaar worden ge-engineerd. De potentie voor innovatie acht ik bij professionele FSE teams toch wel aanzienlijk hoger.
JanJansen zegt
@felixf: heb je al eens bij de TU Delft gekeken? Ik zou graag voor persoonlijk gebruik die onderdelen off the shelf halen. Als je weet waar ik dat kan kopen hoor ik het graag.
FelixF zegt
@janjansen: Ik heb een paar jaar in dat team gezeten dus ja dat kan ik je vertellen ;) Het is geweldig wat ze doen, maar een groep studenten gaat niet even in een jaar nieuwe accu’s, e-motoren of inverters ontwikkelen. Als Porsche een paar honderd miljoen ertegenaan smijt zie ik meer gebeuren.
BJ zegt
@janjansen: Mag ik vragen wat voor auto jij zelf dagelijks rijdt?
Overigens, los van vooruitgang, is het toch niet zo raar dat autoliefhebbers liever motorgeluid horen, zelf schakelen, zelf autorijden etc? De vraag waar veel elektriek adepten aan voorbij gaan, is niet zozeer wat beter is (wat in dit geval – op dit moment tenminste – overigens ook nog maar te betwisten is), maar wat leuker is. Ik weet bijvoorbeeld echt wel dat PDK beter is dan handgeschakeld en toch hoef ik het niet. Ik vind PDK alleen leuk in de file, en een elektrische auto misschien alleen leuk in een rechte lijn bij een verkeerslicht. Andere mensen vinden dan misschien weer een houtkachel leuker dan CV of kolen BBQ leuker dan elektrisch of eten bestellen….
toniominestrone zegt
@JanJansen: Waarom moet iedereen die zo ” pro- electrisch rijden” is zo nadrukkelijk zijn gelijk halen?
pomoek zegt
Alonso rijdt dit weekend met de bokkenpruik op zijn helm…..
tttijn zegt
Denk dat Porsche dit ook doet om elektro ontwikkeling te versnellen en testen.
reactief zegt
@tttijn: no shit Sherlock!
Dat staat ook niet in het statement ;-)
tttijn zegt
@reactief: haha echt :)) niet gelezen ;)
Rick-dos zegt
We moeten er aan gaan wennen dat de nieuwe generaties anders tegen mobiliteit zullen aankijken dan de huidige generatie. Er wordt al gespeculeerd dat in de toekomst wij geen auto’s meer bezitten maar dat we op afroep een auto voor gereden krijgen. Gezien de technische ontwikkelingen lijkt mij dat niet eens een heel vreemd idee.
In de niet zo verre toekomst zal een verbrandingsmotor net zo achterhaald zijn als toen we overstapten van paard en wagen naar een auto met verbrandingsmotor. Of dat we overstapten van vinyl naar cd en van cd naar ipod.
Deze verandering is onomkeerbaar. Vraag is alleen of je de kansen er van inziet of dat je aan de zijlijn blijft mokken hoe “fantastisch” het vroeger het allemaal wel niet was…
ThomasBol zegt
@Rick-dos: helaas ga je gelijk hebben, ik kijk er in ieder geval niet naar uit.
De vergelijking met paard en wagen mag je dan wel schrappen. Paarden berijdt men nu nog als hobby, verbrandingsmotoren worden simpelweg de ban in gedaan. Die hobby gaat door toedoen van de GL-gekkies verdwijnen.
pomoek zegt
@thomasbol: auto’s werden begin 20e eeuw gezien als een middel om steden schoner te maken. Door het vervangen van paard en wagen lag er minder paardenstront in de straat.
mashell zegt
@thomasbol: verbrandingsmotoren blijft men berijden op circuits en bij klassieker rally’s. Maar niet meer voor woon werk-verkeer, geen groot verlies als je het mij vraagt.
ThomasBol zegt
@mashell: eens met de 3-cilinders niet missen, maar denk dat je het verder compleet mis hebt. De autosport dunt nu al uit. Zie bijvoorbeeld het artikel over Maserati. Doei geile V8’en.
kennone zegt
Onomkeerbaar?? De vraag naar Vinyl is groter dan ooit op het moment!!
hans75 zegt
@kennone: paarden zijn ook duurder en exclusiever dan een eeuw geleden…. zo zal het met verbrandingsmotoren ook gaan… zodra er niet veel meer over zijn verschuift de GL lobby naar andere leuke dingen… (er is ooit berekend hoeveel vervuiling de wereld zou kennen als iedereen zijn eigen paard zou hebben… dat was een stuk beroerder dan wat uitlaatgassen…)
jack_abarth zegt
@rick-dos:
Dan ben je tegen die tijd dus een hipster als je een verbrandingsmotor hebt en wordt je niet met argusogen aangekeken. (LP / Ipod vergelijking)
desjonnies zegt
@jack_abarth:
HaHa, ik ben modern, alle LP’s de deur uit naar een opkopert.
Gelachen met die nan.
De LP The Who, live at Leeds, horen boekjes en prullaria bij, het liefst in de vetvrije papiertjes om het origineel te houden.
” Zit er nooit bij ” zei de opkoop meneer, tot’ ie de hoes openvouwde en de hele santekraam keurig tevoorschijn kwam.
Ik had die LP namelijk voor de muziek gekocht!
Die LP deed alleen al veertig Euries!
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Hahaha, nice!
Hoe bevalt het minder werken overigens?
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Helemaal fantastisch, doe veel musea en tochten en fietsen, waar nu tijd voor is, net als de zolder opruimen en LP’s verkopen?
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Aangezien je dus van slotcars houdt en van musea dan moet je komend jaar naar de onderstaande 2 beurzen gaan in Engeland, staan wij ook weer en zijn ontzettend leuk.
3 december 2017 Coventry in het transport museum. (echt op z’n engels, deel ervan is gewoon een oude schuur)
voorjaar 2018 Gaydon (2-daags, motor heritage bij het testcenter van Aston Martin) ook dáár een zeer goed museum!
Edge zegt
@jack_abarth: Dan ben ik maar een hipster. Ik maak onderweg veel gebruik van Spotify en heb ook een asociaal grote mp3-collectie, maar toch geeft een kast vol LP’s of CD’s veel meer voldoening dan die map op mijn PC of die app op mijn telefoon.
ghost zegt
@Rick-dos: deels heb je wellicht gelijk, hoe zuur ik het ook vind. Echter hoorde ik iemand van de week vertellen dat Elon Musk het wereldwijd op grote schaal uitleveren van de model 3, net zo een mijlpaal ziet als de lancering van de eerste iPhone, een mijlpaal in de geschiedenis.
Elon de praatsoldaat is alleen 1 ding vergeten. Bij de komst van de iPhone kreeg niemand subsidies of voordelen. Sterker nog, de allereerste moest je kraken om überhaupt te kunnen gebruiken in de EU. Zonder subsidies blijft iedereen gewoon bij de verbrandingsmotor, hoe slecht die dan misschien ook is.
Overigens zeg ik niet dat ik zelf geen model 3 zou willen rijden maar er moet nog wel een omschakeling komen, die mij inzien niet voortkomt uit subsidies. Mijn bedrijf begint gewoon niet aan elektrisch omdat zij de reikwijdte doorgaans nog te lachwekkend vinden. Daarnaast rijd ik soms 900km op een dag, dat haal je dan dus ook niet tenzij je 2-3x een uur gaat stilstaan (waar ik de tijd niet voor heb).
davelepeef zegt
@ghost: klopt… Elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen en moet écht gaan groeien in actieradius. Die laffe handel met een verbrandingsmotor aan boord moet er ook uit, juist die profiteren enorm van de subsidieregelingen zonder feitelijk echt iets toe te voegen tov auto’s zonder verbrandingsmotor. Maar goed, dan praten we over Nederland, geen idee hoe het in andere landen geldt…
reactief zegt
Prima ontwikkeling.
Ik wordt hierdoor wel nieuwsgierig naar de Formule E. Heb er nooit naar gekeken, maar zal ik toch ook eens gaan doen.
Voor het geluid hoef je het niet te laten. Dat is in andere klasse ook niet veel soeps.
Ben benieuwd hoe de F1 zich op termijn hiertegen gaat verhouden!?
Max over drie jaar ook naar de F E?
Heeft hij daarom haast om een winnende auto te rijden?…
str8six zegt
@reactief: bespaar je de moeite zou ik zeggen. Als je leuk racen wilt zien kijk dan naar NASCAR.
leaper035t zegt
Nou nou, die elektrische revolutie wordt nu wel heel snel realiteit. Nu ja verandering moeten we toejuichen dus laat maar komen!
racerx zegt
Hopelijk wordt het dan eens een raceklasse die de moeite waard is om te kijken. Ik heb niets tegen elektrisch racen, maar het ziet er nu gewoon een beetje kneuterig uit.
davelepeef zegt
Ik begin zo langzamerhand te wennen aan het idee dat de verbrandingsmotor verdwijnen gaat. Aangezien ik ‘0’ interesse heb in elektrische aandrijving scheelt dat weer geld en tijd :)
MercMeister zegt
‘Vroeger ‘ was dus echt alles beter. En nou stopt de DTM ook nog. Wat een rot dag.
Gulli zegt
Over een paar jaar scheuren we rond in ‘elektrogebakjes’ met op ieder wiel een eigen motor en daardoor zo belachelijk veel grip en koppel dat we ons afvragen waarom we in ’s hemelsnaam zo lang met die verbrandingsmotoren hebben lopen tobben
spykerboy zegt
@gulli: gevoel, emotie, geluid, alle 3 komt niet terug in die elektro hokken..
vtechlover zegt
@spykerboy: de verbrandingsmotor staat al 20 jaar stil, rendement is belachelijk laag (ongeveer 20%) tegen over de elektromotor (ongeveer 90%)
Vergeet het geluid, en het is tijd om over te stappen (wat ik ook jammer vind)
BJ zegt
@vtechlover: Elektromotor is efficienter, maar ik zou verwachten dat efficiency dichter bij elkaar ligt als je de hele keten in ogenschouw neemt.
desjonnies zegt
Inderdaad, alles elektrisch en de gigantische economische crisis die het verbannen van olie teweeg zal brengen en een mogelijk derde wereldoorlog zal ontketenen, die nemen we voor lief, toch?
JanJansen zegt
@desjonnies: ja natuurlijk, want als de aarde naar de klote gaat hebben we niet eens meer een plek om oorlogje te voeren.
mashell zegt
@desjonnies: die economische crisis zal tot de olie producerende landen beperkt blijven. Ook zullen de electriciteitcentrales ergens op gestookt moeten worden. Het valt allemaal wel mee.
lekbak zegt
@desjonnies: ik was een paar weken geleden bij ihc kinderdijk. Ze hebben zelden zoveel opdrachten gehad. Dat terwijl ze nog op het punt stonden om te tekenen voor het eerste offshore vaartuig in lange tijd. Er is echt meer dan olie hoor.
lekkaah zegt
@desjonnies: niet doen joh..
laat men lekker in het sprookjesbos rondhuppelen..
varry zegt
Laatst nog eens een poging gedaan om FE te kijken.. Ik doe men best maar god wat saai!
trolle zegt
Die formule E hangt nu al mijn kloten uit
simppa zegt
Maserati is next.
jje003 zegt
En over 50 jaar zitten we te kijken met al dat chemisch afval..
Dat de luchtvaart geeb toekomst ziet in electriciteit zegt eigenlijk wel genoeg.