Een hypercar als deze hebben we nog nooit gezien.
Koenigsegg verrast vandaag vriend en vijand door met een vierpersoons GT op de proppen te komen. De Zweden geven daarmee een compleet nieuwe dimensie aan het begrip GT. En aan nog diverse andere begrippen.
Ondanks het feit dat de auto plaats biedt aan vier personen is het nog steeds een echte Koenigsegg. Dit betekent duizelingwekkende cijfers: de Gemera heeft een vermogen van 1.724 pk en een koppel van 3500 Nm. Dat is een vermogen van 1,27 Megawatt en daarmee kwalificeert de auto als ‘megacar’. De Koenigsegg Gemera sprint in 1,9 seconden naar de 100. De topsnelheid ligt op minstens 400 km/u. In elektrische modus heeft de Gemera een actieradius van 50 km.
Het vermogen wordt geproduceerd door drie elektromotoren en een twee liter twinturbo driecilinder. Deze ‘Tiny Friendly Giant’, zoals Koenigsegg de motor noemt, is alleen al goed voor ruim 600 pk en 600 Nm koppel. De TFG lust ook ethanol of methanol. De drie elektromotoren – een voor elk achterwiel en een op de krukas – zorgen voor de rest. Ook in technisch opzicht is de Koenigsegg Gemera dus een verrassing.
Om de driecilinder nog een beetje goed te laten klinken is de Gemera voorzien van een titanium Akrapovič uitlaatsysteem. De auto beschikt over zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing. De vier motoren maken torque vectoring mogelijk. Het getal vier kan dus wel zo’n beetje gezien worden als het centrale thema.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn de achterste stoelen niet alleen bestemd voor kinderen en dwergen. Je kunt daadwerkelijk als volwassene achterin een Koenigsegg plaatsnemen, zoals gedemonstreerd werd tijdens de onthulling. Deze vier personen kunnen zelfs nog hun koffers meenemen ook. Verder zijn de passagiers voorzien van zaken als bekerhouders, infotainmentschermen en draadloze telefoonopladers. Daarmee is dit de Gemera dus daadwerkelijk een GT, maar wel een bizar snelle.
De Koenigsegg Gemera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 300 exemplaren. De productie gaat in 2022 van start.
Justawheelchairguy zegt
En BAM, Koenigsegg is terug! Wat een bak!
tjorque zegt
Zalig ff kei en kei hard een 3 cilinder koeningsegg de markt op knallen…
Ik zou met plezier zo’n trippeltje in het vooronder van mijn auto hebben. ?
stationcar zegt
Tof natuurlijk, alleen als je achterin zit zie je natuurlijk helemaal geel bal met die dikke B of C stijl.
Verder ziet het ding er natuurlijk tof uit, laten we duidelijk wezen.
suzikubelona zegt
@stationcar: Op de foto’s is toch duidelijk te zien dat je voor die dikke b/c stijl zit. En al was het zo. Met 1,9 sec. naar 100 km/u zie je toch alleen maar vage strepen als je opzij kijkt, lol.
tjorque zegt
Ongetwijfeld zal je op de scherm in het midden ook beelden van buiten kunnen toveren…
Zoniet, het is mijn idee! Ff mailtje naar mr. Von Koeningsegg doen ?
Tim zegt
Porsche Taycan x Lamborghini Centenario?
carmasterr zegt
Asterion eerder.
banderas zegt
Er zijn nog veel meer foto’s beschikbaar en wat een cool ding! Ook het Model 3 achtig scherm haha.
gregorius zegt
Is er meer info over de 3 cylinder 2.0 turbo? Waar komt ie vandaan. Waar is het op gebaseerd? Anno 2020 relatief groot volume per cylinder.
Verder zal het een top auto zijn. Elke detail documentaire over een Koenigsegg is altijd impressive. En deze vind ik nog mooi ook.
Wat een droomauto.
tenaci zegt
@gregorius: ben ik ook benieuwd naar. Ik ken eigenlijk geen 2 liter 3 cilinders. Max meestal 1.5 zoals de PSA/BMW 3 cilinder. Of zou die nog op te boren zijn tot 2 liter?
trolle zegt
@gregorius: het zal wel een zelf ontworpen motor zijn, hetzelfde met hun V8’s
Edge zegt
@gregorius: Het is een door Koenigsegg zelf ontworpen blok, die gebruikmaakt van hun Freevalve systeem. Mede daardoor biedt het blok al 400Nm koppel bij 1700 TPM.
Ik raad je aan om de video van MrJWW over de Gemera te bekijken. JWW is mij doorgaans een tikkie te sensationeel, maar Christian von Koenigsegg zelf is een groot gedeelte van de video aan het woord en gaat ook wat dieper in op de techniek.
trust zegt
@Edge: ik had het filmpje van Top Gear gezien erg vermakelijk. Cool dat hij eindelijk zijn freevalve heeft gebruikt, vette techniek
ahaaa zegt
@Edge: en hij heeft er zelf een besteld. Dus die krijgen we vanaf 2022 vaker op YT te zien?
seninha zegt
Hier kan je alle info vinden https://youtu.be/tAzcn6FcUnE
Onehp zegt
Leuker verassing, sterk wat zo een kleine fabrikant kan maken. Nu plezier voor vier.
Loek zegt
Alleen Koenigsegg weet het te flikken om al hun bekende designelementen in een compleet andere carrosseriestijl te stoppen. Koenigsegg-doors op een vierzits GT! Wat een krankzinnige gave wagen is dit. Ik vraag me af tot in hoeverre dit nog luchtfietsen is, maar als de productieversie dit recept volgt is het echt, echt bloedgaaf.
Jochempie zegt
Dat flikt Sasha Selipanov, ex-Bugatti.
Edge zegt
@Loek: Het is Koenigsegg, dus reken er maar op dat hier weinig luchtfietserij aan is en het ding vrijwel ongewijzigd op de weg verschijnt.
Dutchdriftking zegt
Wat een porno apparaat! Lichtelijk idioot wat een specs! Alleen gok ik dat de achterpassagiers wel snel wagenziek worden, je ziet niks!
densk zegt
Dit is gaaf! Wat betreft cijfers staan Koenigsegg al op eenzame hoogte (ook dit actieradius trouwens). Maar er dan ook nog eens zo’n fraai design tegenaan klappen. Hulde!
frank2b zegt
Een koningsei voor vier.
Kan me voorstellen dat de passagiers van tijd tot tijd doodsangsten uitstaan…..
marcus1963 zegt
Is de Tesla Roadster niet ook 4 persoons. Qua cijfers ongeveer gelijk alleen koppel 10000Nm. En prijs waarschijnlijk 10% van deze.
gregorius zegt
NIemand koopt een Koenigsegg alleen voor de cijfers. Het detail dat ze in elk klein onderdeeltje stoppen is belachelijk. Bij een Koenigsegg van 2 mio krijg je, naar mijn mening, veel en veel meer waard voor je geld dan bij de vrijwel jaarlijkse special edition Ferrari of Lambo.
gilettelubbers zegt
@marcus1963: een Tesla proberen te vergelijken met dit?
marcus1963 zegt
@gilettelubbers: het zijn beide auto’s voor de fun. Qua snelheidsbeleving doen ze niet onder voor elkaar. Je gaan met deze auto’s toch niet naar de supermarkt.
ahaaa zegt
@marcus1963: die zal niet zo ruim zijn. Deze Gemera is ontworpen voor 2 m lange volwassenen en die Roadster is dat vlgns mij niet.
mashell zegt
Ik zeg de bestelling voor mijn Chiron nu af.
nopetrolnofun zegt
In zo’n wagen een 3 cilinder, ik vond koenigsegg altijd een mooi merk, dat werd na de regera met CVT bak al minder, nu is het dieptepunt wel bereikt.
SimonMc zegt
@nopetrolnofun: De Regera heeft geen CVT-bak…
papa zegt
@nopetrolnofun: regera heeft helemaal geen bak
tjorque zegt
Als je daar niet voorbij kan kijken is koeningsegg gewoon niks voor jou…
Dan ga je beter bij de meer klassieke merken shoppen die meer volgens traditionele recepten koken…
tenaci zegt
F#cking h#ll wat een vet ding! Wat mij betreft is dit de eerste auto die gezien kan worden als spiritueel opvolger van de McLaren F1. Wat een zieke specs en toch qua concept helemaal van deze tijd! Episch!
Den zegt
@tenaci: niks op aan te vullen!
flyerbunch zegt
De voorstelling per video door Christian von Koenigsegg zelf.
https://youtu.be/k4C6mwA-fAA
bosje zegt
Interessant concept. Wat het artikel niet helemaal duidelijk over brengt is dat de driecilinder de voorwielen aandrijft, samen met 1 van de elektromotoren. Samen met de elektromotoren op de achteras is er dus torquevectoring mogelijk op alle 4 de wielen (naast dat ook alle 4 de wielen sturen overigens). De verbrandingsmotor levert ‘slechts’ 600pk, terwijl de rest van het absurde vermogen door de elektromotoren geleverd wordt. Door de (op het eerste gezicht gigantisch kleine) accu zal de motor dus, als er hard gereden wordt, heel vaak dienst doen als generator om de accu op pijl te houden zodat het volledige electro-vermogen beschikbaar is. Als dit op een slimme manier gedaan is (zodat het vermogen daadwerkelijk altijd beschikbaar is) is het best een slimme oplossing; veel elektropower met een mooie hoeveelheid aan benzinepower zonder een grote accu mee te hoeven slepen. En in de praktijk zal het nog best zuinig zijn ook. Het enige wat lastig zal worden is lange tijd op topsnelheid rijden, want dan zal de accu snel leeg zijn terwijl de benzinemotor op dat moment al volledig in gebruik is om de voorwielen aan te drijven.
Oh, en net als bij de Regara heeft de verbrandingsmotor maar 1 versnelling (echt letterlijk, achteruit rijden gebeurd met de elektromotoren, dus slechts 1 vooruit-versnelling). En een nokkenas? Daar doen ze ook al een tijdje niet meer aan bij Koeningsegg.
Al met al een bizar innovatieve aandrijflijn, die Christian blijft maar mooie ideeën verwezenlijken!
lompey zegt
Wat een geniaal merk
rikus zegt
Die muk hebb’m!
enjoypunani zegt
Poaaaahhh, das mien merk! Echt gaaf hoe ze deze aandrijflijn maken, hoewel ik die V8 ook gaaf vind.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
TimmiX zegt
MrJWW heeft een een besteld. Wat een fantastisch apparaat zeg! Ontzettend mooi, praktisch en bizar snel. Wow!
TimmiX zegt
Vraag me trouwens oprecht af hoe de reactie van merken als Mercedes-Benz (Project One) en Aston Martin (Valkyrie) hierop was. Die auto’s, hoe gaaf ze ook zijn, worden toch letterlijk op alle punten afgemaakt? Design, aandrijving, range, capaciteit, bruikbaarheid, entertainment, bekerhouders.
Loek zegt
@TimmiX: tsja. Het blijft een vrij lompe ‘sedan’ voor de rest. Die extreme aerodynamica op de Valkyrie zit daar niet voor niks.
jippie zegt
“De Koenigsegg Gemera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 300 exemplaren.”
Volgens mij heeft koenigsegg in z’n hele bestaan nog geen 300 auto’s geproduceerd. Beperkt is dus vrij relatief ?
Esprit_de_Flandre zegt
Miljaar, je hebt gelijk! Ik dacht, het zal wel zo erg niet zijn, minder dan 300, maar als ik heel snel even tel (aantallen staan op wiki) kom ik op een 135 stuks. Echt wel heel zeldzaam dus.
Dit wordt zowat hun ‘SUV’ dan…
ericd zegt
Koningsei maakte al sportwagens die qua statement en design Bugatti ruim voorbij ‘schreed’. Met deze vierzits GT zijn ze ook nog eens sneller to the point dan al het geneuzel wat we van de kant van Piech’s love baby hebben gezien.
jwcroy82 zegt
Jaja koenigsegg weer met z’n cijfertjes van wat dit ding allemaal toe in staat moet zijn. Vind het wel knap van wat ze als kleine fabrikant allemaal neerzetten, maar heb toch altijd het idee dat hun producten zomaar uit elkaar kunnen vallen. En voor een vierpersoons gt ga ik wel voor de ferrari gtc4lusso met v12 die heeft zich tenminste al bewezen.
tjorque zegt
Djeezes wat wil ik graag heel dringend heul rijk worden!
Eduardo Cuvelier zegt
Koenigsegg Gemera Swedish Superbness – Score :
– H&G : ‘Voulez Vous’
– https://www.youtube.com/watch?v=ZjsMk2nD4Ak