Zo nuttig als designer schoonmaakhandschoenen. Ofzo.
Skoda is lekker op weg de laatste tijd. In no-time is het aangezicht van de dealers enorm veranderd. Voorheen hadden ze één crossover staan die erg leuk was, maar door niemand werd gekocht: de Yeti. Deze moderne herinterpretatie van de Matra Rancho is een stille dood gestorven. Daarvoor in de plaats kwam er een hele reeks uitwisselbare, doodsaaie en nietszeggende hoge stationwagons als de Kodiaq en Karoq. Nu is dat een vrij negatieve benadering, uiteraard. De auto’s bieden zijn precies wat de markt vraagt, en wie is Skoda om daar niet aan te voldoen? Zo’n merk wil natuurlijk auto’s verkopen, niet puristische bloggers tevreden houden met auto’s die ze toch nooit gaan aanschaffen.
Enfin, genoeg gezeurd. De Skoda Kodiaq is bijvoorbeeld is een heel interessante auto. Je hebt een crossover met zeven (hoge) zitplaatsen en een puist ruimte voor een schappelijke prijs. Niet spannend, wel heel erg interessant. Vandaag toont Skoda een nieuwe variant van de Kodiaq, de Kodiaq GT. Heel kort door de bocht: de Kodiaq GT verhoudt zich tot de Kodiaq zoals een X6 zich verhoudt ten opzichte van een X5. De Kodiaq is no-nonsense en ruim, de Kodiaq GT is pretentieuzer, krapper een hoogstwaarschijnlijk een stukje duurder… Maar ja, iedereen wil tegenwoordig iets sportiefs.
De Kodiaq GT is 4,63 lang, 1,88 meter breed en de hoogte bedraagt 1,65 meter. De gewone Kodiaq is langer (4,70 meter), even breed en een paar millimeter hoger. De auto wordt leverbaar met twee motoren, beide TSI benzinemotoren. De instapper is een 1.4 TSI met 150 pk. Voor wie meer wenst is een 2.0 TSI mogelijk, die 186 paarden op de wielen afvuurt. Of er ook een Kodiaq GT RS komt, is vooralsnog onbekend. Deze Skoda Kodiaq GT is overigens in eerste instantie alleen bedoeld voor de Chinese markt. Gelukkig maar.
tdu2zonda zegt
Het lijkt op een soort van budget-Urus. Niet echt m’n ding, maar daar zullen ze in China vast anders over denken.
joppe zegt
@tdu2zonda: ik dacht precies hetzelfde
ikleesookoverautos zegt
@tdu2zonda: Nah, in China rijden er nauwelijks Skoda’s rond. De Chinezen met een “Skoda” budget rijden in Chinese auto’s. Zoals bijvoorbeeld de Wey VV7, een Chinese SUV die er ook nogeens veel beter uitziet.
jaso013 zegt
Deze is in ieder geval al iets beter te pruimen dan normale versie. Maar niet genoeg dus ik laat hem alsnog staan.
harrie zegt
Ik wacht wel op de cabrio versie.
berlinetta zegt
Hyundai belde. Ze willen hun achterkant terug.
fouadski zegt
@berlinetta: heb jij contact met Hyundai? Regel een i30 voor me aub
cloverleaf zegt
@fouadski: http://www.hyundai.nl
dell zegt
Vette bak eerlijk gezegd, echter die grill blijft zo lelijk. Mocht daar aftermarket een ander op te gooien zijn dan is het een leuke auto.
2wheeler zegt
Ik vind de normale en deze GT eigenlijk best mooie bakken. No-nonsense en je hoeft niet voor de badge te betalen, wel zo fijn.
tjorque zegt
1.4 tsi moet dat geen 1.5 zijn?
willeme zegt
@tjorque: Het is voor de Chinese markt, daar worden vaker de ‘oudere’ motoren gebruikt.
tjorque zegt
@willeme: achzo. In heb deze “oudere motor” ook in m’n nieuwe Octavia liggen. Niks mis (meer) mee hoor ?
Vind het wel gek om nog een oudere motor in een nieuw model te leggen. Lijkt me dat ze nog wat rest stock moeten wegwerken dan…
mashell zegt
@tjorque: niet zo zeer oude voorraad. Motoren nemen veel ruimte in, die worden niet op voorraad gebouwd maar geleverd wanneer deze nodig zijn. Goede kans dus dat er gewoon nog een motorenfabriek niet is omgebouwd. of dat ze bewust de oudere motor blijven leveren omdat deze goedkoper is en nog wel geschikt voor bepaalde markten.
wahltiroler zegt
De modellenstrategie bij VAG vind ik wat verwarrend.
Nadat Volkswagen voor het volk onbetaalbaar werd. Werd Skoda de nieuwe Volksauto binnen VAG
Een beetje de Opel van VAG…
Praktische goede auto’s, beetje suf maar degelijk en dat voor een faire prijs.
Seat moest het Alfa Romeo van VAG (maar dan betrouwbaarder en beter gebouwd) worden en met frivool design en inspirerende rijeigenschappen met Alfa’s heritage concurreren
Audi is van Beierse VW tot Premiummerk gegroeid
https://www.shapeways.com/product/BN348WYCD/set-audi-50-vw-polo-vw-derby-tt-1-120
Sorry kon geen beter beeld vinden)
Of Seat nu een VAG-Alfa is laat ik in het midden… het is wel echter de auro die binnen VAG het meest bereikbaar is.
Skoda, de meeste modellen vind ik saai en sommigen fraai, was altijd betaalbaarder dan een VW maar is nu voor Jan Modaal ook aardig aan de prijs (of te duur zoals VW voorheen) maar biedt meer wasr voor het geld
Nu moet Skoda ook nog designerig gaan doen en als “X6 kloon” pseudopremium fungeren
Wat moet VW dan zijn?
Het is niet premium a la Audi maar wel meer dan pseudopremium Skoda? en daarom nog duurder dan een Skoda.
Het zal VAG Bockwurst zijn want het draait tot nu toe als een tierelier. Dankzij een stevige vinger in de Overheidspap en de lease markt
En hele heerscharen aan gelovigen die in de Marketing trucjes trappen
Nu weer een Design Skoda als budget alternatief voor de T-Roc
Waarvan dan weer een Budgetbudget alternatief vsn Seat wordt uitgebracht
Mensen die in sprookjes geloven kopen deze DesignSkoda (wedden dat de de T-roc kloon ook hier verkocht gaat worden) diegene die hem vd baas mogen leasen kiezen voor T-Roc
En diegene die zelf kunnen nadenken en zelf betalen moeten wachten op de Seat uitvoering?
Ik pas even… voor alle uitvoeringen ?
berlinetta zegt
@wahltiroler: Skoda en Seat vind ik een beetje als Hyundai en Kia. Allebei dezelfde techniek, alleen het uiterlijk verschilt (even los van het feit dat Hyundai en Kia innovatieve merken zijn en Skoda en Seat niet). VW lijkt wel veel op Skoda, maar biedt ook wat iets apartere dingen aan die ze bij Skoda niet aanbieden. Gevoelsmatig net een stapje hoger op de ladder. Voor Audi geldt min of meer hetzelfde. Gevoelsmatig ook net wat hoger dan VW en ze bieden ook weer modellen aan die VW dan weer niet heeft.
wahltiroler zegt
@berlinetta: ben het goeddeels met je eens. Geloof ook dat Hyundai en Kia innovatiever zijn en meer seevice orienteert.ook trouwens.
Wat je relaas mbt VAG betreft gelook ik je ook maar vind je het niet een beetje (te veel gekunsteld)
dare2think zegt
Een sportieve Kodiaq. Net zo nutteloos als een sportieve olietanker. Ik vraag me echt af wat er met SUV’s gebeurt als de vergrijzing over is. Over 10 jaar zijn brandstofauto’s uit den boze, dan blijven de ‘leukere’ types wel rijden maar een doorsnee keukenblik SUV zal rap in waarde dalen. De meeste mensen die aan hun eerste auto beginnen, kiezen daadwerkelijk voor een kleine zuinige auto. Het is de vraag wat er dan nog met al die suffe suvs moet gebeuren hier.
porker zegt
@dare2think: gewaagd gedacht! Vergrijzing gaat nog best even mee en die containers ook. Maar over paar jaar alles aan de stekker dus dan zijn ze sws geen drol waard.
Gulli zegt
“Mensen willen wat sportiefs.”
Waarom kopen ze dan een softroader met een ingedeukt dak? ?
Je hóeft geen suv te kopen, een echte sportieve auto mag ook nog steeds.
Voordat je zegt “jamaar AMG 63!”
Veel pk’s != sportief
mashell zegt
@gulli: de mensen weten echt wel dat ze niet sportief willen zijn, ze willen er slechts sportief uitzien.
zwafra zegt
Ziet er een stuk beter uit dan de Gewone Kodiaq…die vind ik ronduit saai en dat is nou net niet de bedoeling van een crossover/suv maar deze GT ziet er een stuk beter uit.
johnwaters zegt
Wat moet het erg zijn om een artikel te moeten schrijven over een merk dat je haat, en je het niet kan nalaten om die diepgewortelde haat te onderdrukken.
RAW zegt
Sportief? De eerste betaalbare SUV die sportief rijdt moet ik nog tegenkomen. Ik neem liever een mooie stationwagen, ruimte zat, lager zwaartepunt en meestal een stuk lichter (en zuiniger). En dat helpt als je sportief wilt rijden (niet alleen hard rechtuit dus).
mashell zegt
@raw68: maar als je dan de vinex wijk in gaat rijdt opa je in de SUV helemaal zoek. De SUV is het antwoord op de verkeersdrempel.
RAW zegt
@mashell: zou je denken, ja. Maar in de praktijk klopt dat niet. Door de slappere vering en demping zit je zo aan de aanslagbumpers en ben je met een straffe vering met goede demping beter af op drempels. Wel minder comfortabel, dat wel.
mashell zegt
@raw68: slappere vering en demping? Die dingen zijn zwaarder en worden dus zwaarder geveerd en gedempt. Doordat de veerwegen langer zijn kun je met een SUV gewoon sneller over een drempel zonder aan de veerstops te raken. En als je het met de juiste snelheid doet merk je er zelfs helemaal niks van.
123bat zegt
SUV’s met een coupé-daklijn, wat een vreselijke trend is het toch
tdu2zonda zegt
@123bat: Allemaal te danken aan de Ssangyong Actyon (of hoe heet dat geval) :P
wahltiroler zegt
@tdu2zonda: die heet Kkut Jong ugly Fuck
mashell zegt
Een stuk minder lomp dan de gewone Kodiaq. Vind ik mooier maar ik heb de indruk dat veel mensen juist vanwege het lompe voor die Kodiaq kiezen.