De kleintjes van VAG krijgen een AWD optie. Dat zijn twee afkortingen in één zin en wat er feitelijk staat is dat de kleine modellen van de Volkswagen groep, kunnen worden voorzien van vierwielaandrijving. Het nieuwe “small-car” platform van VAG met de codenaam PQ25 beschikt over een 4×4 architectuur, waardoor de Polootjes, Ibizaatjes, Fabiaatjes en A1-tjes het vermogen straks desgewenst, op alle vier de wielen kwijt kunnen.
Leuk dat het kan, maar Seat heeft alvast aangegeven dat voor de Ibiza geen gebruik zal worden gemaakt van de AWD optie, maar wie weet bedenkt men zich nog, want technisch zijn er geen beperkingen meer. De Ibiza zal wel het eerste model zijn dat op het nieuwe platform zal worden gebouwd, gevolgd door de nieuwe Volkswagen Polo en daarna de Audi A1. De huidige Cross Polo mag dan wel het uiterlijk hebben van een 4×4, maar is enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Zo wordt de Cross Polo straks toch nog een echte boswachtersauto. (via: automotive news)
S65 AMG zegt
Nouja echt leuk zeg..Heb je een 1.4 dieseltje met vierwielaandrijving hahaha
Chip zegt
Ik zie het einde van de SUV naderen.
(wishfull thinking)
sti-lover zegt
totaal onnodig met voorwielaandrijven ben je even goed af op zo een auto(tjes)
Klaas zegt
Wat is nu het nut van 4×4 op een kleine auto? In de meeste steden zijn de wegen inmiddels bestraat. Ik dacht dat Volkswagen groener wilde worden. Wanneer kan ik een UP echt kopen?
erik zegt
CO2 uitstoot omlaag krijgen met AWD, lijkt me niet de oplossing.
Alwood zegt
LOL @ boswachtersauto xD :D :P
Best leuk, hoewel het op een klein autotje weinig uit zal maken zal een A1 toch ook een beste luxewagen zijn en dan is awd, zeker in de bergen in het zuidoosten met sneeuw best leuk.
Denk niet dat de nederlandse markt er erg groot voor zal zijn.
Nick_BE zegt
Eindelijk opvolgers voor de Fiat Panda 4×4! Net hetgene waar we allemaal op zaten te wachten!
Tommy zegt
De Fabia staat volgens mij echt als eerste op dit platform! Weet het bijna zeker, leter gevolgd door de Ibiza, de Polo en de A1.
Dit zal een Haldex koppeling zijn neem ik aan? Net als bij het Golf-platform
Pierre zegt
“De Ibiza zal wel het eerste model zijn dat op het nieuwe platform zal worden gebouwd, gevolgd door de nieuwe Volkswagen Polo en daarna de Audi A1.”
Volgens mij staat de nieuwe Skoda Fabia al op dit platform.
Birger zegt
Het zal inderdaad vast een Haldex systeem zijn. Torsen zal voor deze toepassing wat te groot zijn.
RobTWo zegt
Ik moet denken aan de Subaru Justy….
nichos zegt
De nieuwe fabia staat toch op hetzelfde platform als de oude?
Ik kan mij vergissen natuurlijk..
Nick zegt
Het PQ25 platform word al gebruikt in de nieuwe Fabia sinds vorig jaar.
Hier valt de Audi A1 niet onder, die gebruikt het nieuwere Audi MQB platform (gelijk aan het Audi MLB platform, maar dan voor transverse aandrijflijn) die grotendeels uit aluminium bestaat zoals de Audi A2.
Nick zegt
*MLB moet MLP zijn
papa mk1 zegt
De weg is open voor een Polo GTI met 300+ pk
RScosworth zegt
Even voor de duidelijkheid; krijgen ze Quattro of 4-motion? Een heus quattro systeem in een formaat Polo zou ik namelijk best knap vinden. Voor zover ik weet krijgt op dit moment alleen Subaru het nog maar voor elkaar om een permanent 4wd systeem in een auto formaat schoenendoos te proppen (Justy).
Aangezien een 4-motion systeem een stuk goedkoper is om passend te maken ga ik er vanuit, vooral omdat het VAG betreft, dat deze er in zal komen?
Birger zegt
4-Motion systeem zal denk ik enigste mogelijkheid zijn.
Aleja, bij Audi zal het wel gewoon Quattro noemen, maar zoals bij de S3 en de TT zal het Haldex zijn (4-Motion)
Henkie zegt
De Fabia staat al op dat nieuwe platform, waar ook de Polo ed. op worden gebouwd.
dan klopt de tekst niet: ‘De Ibiza zal wel het eerste model zijn dat op het nieuwe platform zal worden gebouwd, gevolgd door de nieuwe Volkswagen Polo en daarna de Audi A1.’
Misschien wel handig voor een nieuwe Fabia WRC;)
sti-lover zegt
@ RobTWo de justy is nu niet meer awd maar fwd he
RScosworth zegt
@ sti-lover
Met de f van four dan zeker? Elke scooby heeft vierwielaandrijving. Voor de veiligheid, zeggen ze.
Windhoos zegt
Tja RScosworth, je kan moeilijk zeggen dat het er minder veilig van word en men moet ook niet vergeten dat de kleintjes tegenwoordig steeds sneller worden. Zo is voor sommige mensen (ff als voorbeeld) 150pk in een kleine auto met voorwielaandrijving ECHT een beetje teveel….
Mairsil zegt
@RScosworth
Tot 2007 was wat je zegt waar, maar de laatste incarnatie van de Subaru Justy is toch echt front-wheel-drive geworden. Nu de Impreza ook al een gewone hot-hatch geworden is, vraag je je een beetje af waar het merk Subaru nog goed voor is…
ertje88 zegt
ik denk toch echt dat een elektromotor de achterwielen zal aandrijven,
dit is wat ze claimen bij de A1 dan,
een 1.4 TFSI op de voorwielen en een elektromotortje voor de achterste wielen
alleen kweenie of ze daar dan een 4motion of quattro systeem aanbrengen
denket niet, toch?
Als de voor en achterkant immer aangedreven worden door twee aandrijvingen is zon stang in het midden niet nodig lijkt me :D
RScosworth zegt
@ Mairsil
Hmm, de specificatie-afdeling van Autotrader zegt toch heel iets anders. Niet dat die het nooit fout heeft maar toch.
RScosworth zegt
@ Windhoos
Ik snap wat je bedoelt. Maar de ‘snelste’ Justy heeft op dit moment niet veel meer dan 70pk volgens mij. Lever ze dan gewoon met een iets bredere bandenmaat dan kom je al een heel eind volgens mij. :)
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/voertuigdetail/99650200/Subaru/JUSTY/specificaties.htm?sortering=ALFABETISCH&merken=Subaru&modellen=Justy&paginaNummer=1&total=65&pos=1
RScosworth zegt
Oh ik zie net dat ze er ook al hebben waar 94pk ingefrot is. :D
GerreLekkers zegt
Een Skoda Octavia DSG met Quattro systeem, laat maar komen!
v8x zegt
Gerrelekkers: lezen! De octavia staat niet op dit platform
Tommy zegt
@ GerreLekkers
Jij hebt er geen verstand van zie ik wel, de Octavia is al jare verkrijgbaar met vierwielaandrijving, het Haldex systeem van het Golf-platform. De Octavia staat immers op dit platform.
En er wordt geen onderscheid gemaakt in quattro of 4Motion, quattro kan ook met Haldex, 4Motion kan ook met Torsen of Visco, het is puur een handelsnaam.
Birger zegt
@Tommy: bij mijn weten is 4-Motion altijd al Haldex geweest, maar Quattro heeft inderdaad al Haldex gehad
JesperF zegt
@Birger:
Niet helemaal waar. Ze gebruiken alleen in de kleinere autos, met dwarsgeplaatste motor, de haldex koppeling, vanwege het ruimtegebrek. De passat heeft gewoon het Torsen systeem, waar de Polo, A3, golf etc. de haldex koppeling gebruiken. Quattro is in principe permanent, maar deze naam wordt ook gebruikt bij de A3 en bij de TT, waar ze de haldex koppeling in gebruiken. Zoals hierboven al gezegd dus gewoon een handelsnaam.
Birger zegt
Ik wist dat het gewoon een handelsnaam is. Ik wist gewoon niet dat de Passat Torsen gebruikte.
Torsen is mechanisch, Haldex is computergestuurd
RScosworth zegt
@ Birger
Torsen is tegenwoordig ook computergestuurd hoor wat is er in deze tijd trouwens niet computer gestuurd).
Torsen is werken met differentielen, Haldex met koppelingen.
JesperF zegt
Klopt, het differentieel verdeelt bij het Torsen systeem de aandrijfkrachten over de wielen. Het Torsen systeem is hierdoor wel een permanente vierwielaandrijving. Bij het Haldex systeem worden de voorwielen aangedreven, totdat er een dreiging plaatsvind van gripverlies. Dan wordt de achterwielen er razendsnel bij betrokken.
JesperF zegt
worden*
Tommy zegt
@ JesperF
De huidige Passat maakt alweer gebruik van een Haldex-koppeling hoor :P De nieuwe Passat staat op een aangepast Golf-platform (PQ46). Alleen de B5 op het A4 onderstel had een Torsen differentieel.
JesperF zegt
Weer wat geleerd :P