Prima karretje.
Kia verbaasde vriend en vijand met de SportSpace concept; een zeer kekke stationwagon met scherpe randjes. Die scherpe randjes haalden het uiteraard niet tot het productiestadium, maar da’s logisch. Hoe mooi wij ‘m ook vinden, de koper moet uiteindelijk z’n handtekening zetten.
Leuk puntje trouwens: de GT-versie met 2-liter à 240 pk is alleen beschikbaar in de SportsWagon, zoals door collega @CasperH ook werd aangestipt in de beursvideo 5. Daarnaast komt er een 2.0 met 163 pk en een dieselblok met 141 pk en 340 Nm. De vooruitzichten lijken dus gunstig, voor deze knappe auto.
Hij staat in Q4 van dit jaar bij de dealer.
Dutchdriftking zegt
Nu nog mensen vinden die in het D-segment niet een vertrouwde Duitser kiezen….. Aan de auto ligt het in ieder geval niet.
bmwalpina zegt
@dutchdriftking: dat ‘betrouwbaar’ heeft een flinke schop gekregen in het sjoemelschandaal van VAG en olieboot-drama van Audi, dus deze prachtbak staat niets meer in de weg lijkt me!
eklasse zegt
@bmwalpina: jawel: de Talisman
eklasse zegt
@bmwalpina: jawel: de superb combi
Dutchdriftking zegt
@bmwalpina: vertrouwd is wat anders dan betrouwbaar. Op een of andere manier durven de vertegenwoordigers nooit iets spannends te kiezen in het D-segment. Stel je voor dat je opvalt! Dus gewoon een Passaai of een Insignia. Als ze een aardige baas hebben mogen ze een V60 of A4 leasen. En als ze dan in een echt wilde bui zijn komt er een R-line of in het geval van de A4 een S-line pakket op. Uiteraard wel een grijze of zwarte.
KEV9 zegt
@bmwalpina: vergeet het nokkenassenprobleem en de ellende met de versnellingsbak niet
dondeboer zegt
Nette en onderscheidende auto. Maakt goede kans om mijn V40 op te volgen.
maxhunter zegt
Zonde van de lompe automaathendel, verder een heel mooi alternatief voor de gevestigde orde!
erwh zegt
@maxhunter: ja, die hadden ze beter bij BMW dan bij Audi kunnen afkijken. Verder wel echt een prima wagen die ik serieus zou overwegen als ik in dat segment zou shoppen.
Edge zegt
Ligt het aan mij of lijken de verhoudingen op deze foto’s een heel stuk meer te kloppen dan op die serie platen die we laatst van Kia kregen?
e36thuglife zegt
ze moeten die logo veranderen gewoon zo als toyota ook heb gedaan en mazda en alle babi pangang yakitori yum yum auto,s want deze ziet er cheapy uit
e36thuglife zegt
@e36thuglife: ja hallo ik zie dus net dat ze in korea wel een normale logo hebben want wie schrijft nou ze naam op de grill???? waarom die niet hier ik weet zeker dat meer mensen dan kia zouden rijen
kwakmare zegt
@e36thuglife: Allemachtig!! Is dat hoe de jeugd van nu met taal omgaat?!?
martinus zegt
Goedkeuren op zo’n beurs is natuurlijk makkelijk, want dan staat hij stil.
Maar uit review van andere autobladen bleek, dat hij relatief [b]zwaar[/b] is, en dat de enige motorkeuze behoorlijk [b]underpowered[/b] is.
Niet zo’n ideale combinatie.
ronnys zegt
@martinus: Ik lees hierboven toch al twee motor keuzes!
O wacht het is Martinus…. Dan is het logisch want een premium Audi met 110 sjoemel pk rijdt beter als een betrouwbare Kia met 240 pk
Waarom verspil ik ook mijn moeite met reageren…
parker zegt
De hamvraag is: wat gaat ie kosten? Want als ie niet significant goedkoper is dan z’n concurrenten dan koopt niemand dit ding..
deboes zegt
@parker: o ja wel hoor, verstandige mensen kijken ook naar kwaliteit en betrouwbaarheid, dus die laten de Duitse concurrentie staan.
parker zegt
@deboes: en nemen een bijna dubbel zo hoge afschrijving voor lief?? Echt niet.. Kia kan in de lease ook nooit meekomen omdat ze als een malle afschrijven, los nog van het feit dat het ze aan ontwikkelingsbudget ontbreekt om eens met wat schonere motoren te komen waardoor ze eens onder de 25% bijtelling zakken. Blijven net-niet auto’s, als kleren van de Zeeman.
pinut187 zegt
Zeer geslaagd, Kia heeft echt een top job geleverd! Mooi design, top techniek, goede garantie en nog redelijk betaalbaar ook!
Vrouwtje maar er ook bij geleverd worden van mij :-)
tjorque zegt
En kofferruimte?
2wheeler zegt
@tjorque: dat schijn hij ook te hebben ja! Oh… hoeveel?
stationcar zegt
Lijkt me duidelijk een zéér geduchte concurrent voor de gevestigde orde, voor zover daar sprake van is in het D segment.
Al met al wordt het D segment de laatste jaren eindelijk weer leuker. Tot een paar jaar geleden werd je als serieuze D segment koper haast het C segment ingedrukt, er was totaal geen aanbod, alleen wat achterhaalde modellen (Passat, Mondeo, Laguna, Avensis met als uitzondering de 6 waarmee Mazda het al wat langer aardig probeert). De tijd dat je als fabrikant met facelift op facelift het uit kon zingen in het D segment licht hopelijk hiermee achter ons.
broekhoest zegt
Fraaie auto, mocht er een gunstig prijskaartje aan komen te hangen kan het wellicht een leasehitje worden in Nederland. Wel met een gunstig percentage uiteraard!
parker zegt
@broekhoest: dat wordt niks, Kia komt meestal niet verder dan een d-label
invictus66 zegt
Ziet er best ok uit, maar meer dan dat ook niet. De pook en tellerpartij lijken van een vorige generatie te zijn.
Tenzij ze hier een zeer mooi prijskaartje opplakken zie ik weinig toekomst voor deze.
DonEmilio zegt
Dashboard is een cocktail van Volkswagen en BMW lijkt het wel. Prima auto om te zien verder. Verwacht dat het net als de i40 best een populaire leaseauto gaat worden. Zal wel goedkoper zijn dan de Duitse concurrenten en in de basis rijk uitgerust.
toyotafortuner zegt
T is dat de Mazda6 station, vooral in het rood, een behoorlijk mooie auto is. Anders zou ik zeker voor de Optima SW.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: kiezen.
MDA zegt
heel gaaf… Ik zou hem zo keizen als alternatief voor de duitse trio. Alleen die 240 PK uit een 2-liter benzine vind ik net niet spannend. Als ze nou een V6, L6 met wat turbos of misschien gewoon wat meer PKs uit dat 2-liter blok zouden peuteren, dan word ik pas echt blij :)
wernerv8 zegt
En 7 jaar garantie