We zagen eerder deze week nog een goed ingepakte EV9, maar Kia deelt nu beelden van een schaars gecamoufleerd exemplaar.
Een Nederlands gezin bestaat gemiddeld uit zo’n 3,7 personen, dus vijf zitplaatsen is meestal ruim voldoende. Toch zijn er nog altijd mensen die meer dan drie kinderen op de wereld hebben gezet. En die hebben heel weinig keus als ze elektrisch willen rijden.
Dun gezaaid
We hebben er stomtoevallig eentje in de Autoblog Garage staan (de Mercedes EQB duurtester), maar elektrische zevenpersoons auto’s zijn heel dun gezaaid. Naast Mercedes heeft momenteel alleen Tesla die. Er is echter goed nieuws voor progressieve huisvaders met veel kinderen: Kia komt binnenkort ook met een elektrische auto voor het hele gezin.
Spyshots
Eerder deze week deelden we al spyshots van de Kia EV9, want daar hebben we het over. Die auto was nog redelijk zwaar gecamoufleerd, maar het duurt niet lang voordat de Kia EV9 wat verder uit de kleren gaat. Kia deelt nu namelijk zelf plaatjes, en daarop zien we een auto die nog maar lichtjes gecamoufleerd is.
EV9 Concept
We hadden het al geconcludeerd op basis van de spyshots, maar Kia blijft dus heel dicht bij de futuristische EV9 Concept. De velgen zijn een paar maatjes kleiner en de wielkasten wat minder uitgeklopt, maar de neus en de raampartij zijn bijna één op één overgenomen. De kont laat Kia nog niet zien, maar dankzij de spyshots weten we dat die ook sterk lijkt op die van de EV9 Concept.
Zeecontainer
De Kia EV9 is duidelijk herkenbaar als de grote broer van de EV6, maar de auto heeft wel een eigen gezicht. De voor- en achterkant zijn bijvoorbeeld compleet anders. Daar komt natuurlijk bij dat de EV9 een stuk vierkanter is. Totdat de Mercedes EQG arriveert kunnen we gerust spreken van de zeecontainer onder de EV’s.
Specificaties
Over de specificaties zwijgen de Koreanen nog in alle talen. We weten alleen dat de EV9 op hetzelfde E-GMP-platform staat als de EV6. Voor de details moeten we even afwachten tot begin volgend jaar. Dan zal de Kia EV9 zich volledig bloot geven.
jarnobakker zegt
Voor een gezin met 4 kinderen en een modaal inkomen is er geen enkele 7 zitter meer nieuw te krijgen.
Of het nu electrisch is of ICE.
Het is niet te betalen meer.
4 jaar geleden een Ford Smax 2.0 ecoboost gekocht uit 2011 met weinig kilometers.
Als ik hem nu inruil , krijg er ik er hetzelfde voor weer als ik er toen voor betaald heb.
Zo gewild is dat spul.
faalhaas zegt
Waarom zouden zulke stikstof fabriekjes zo’n privilege krijgen om eigen transport te hebben? Ze gaan maar lekker met de bus. Aanpakken die arme mensen!
stekkerkoning zegt
De goedkoopste elektrische is de Peugeot e-Rifter Long. Ruimte voor zeven, 45d EUR. Niet op een koopje, maar voor een ev goed te doen. Een Dacia Jogger met ruimte voor evenzoveel personen kost de helft, maar dan moet je lpg of benzine tanken.
hondafn2 zegt
Dat is een voertuig wat niet vooruit te branden is, stalen velgen heeft en een actieradius van een schamele 269 km heeft. met 7 personen aan boord wordt dat nog veel minder.
stekkerkoning zegt
Alles is relatief.
mp014 zegt
Hoe kun je tegenwoordig een gezin met 4 kinderen onderhouden van een modaal inkomen? 🤨
HelldogBE zegt
Dacia Jogger?
ghini zegt
Ik ben wel benieuwd naar deze. Ik zou liever een ruime station als EV willen als volgende auto, maar die komen maar niet.. Dit hok wordt miss een praktisch alternatief, en na hun vorige EV modellen is er wel vertrouwen in de techniek.
stekkerkoning zegt
Misschien dat er een stationwagonuitvoering komt van de VW ID.Aero, die laatste debuteert ergens in 2023. Dat schiet niet heel erg op. Fans van de carrosserievorm kunnen nu kiezen voor de MG5 Electric, maar dat is geen enorm ruim ding en voor sommigen net wat te rudimentair of spuitjeslucht wasemend à la Opel Kadett Caravan.
moveyourmind zegt
Zie er eigenlijk weinig van de EV6 in en denk dat dat met de camouflage eraf weinig anders is. Lijkt meer het grote broertje van de Kia Soul. Praktisch, maar niet bijzonder mooi.
Vind het wel apart dat Kia een niet consequent voor een bepaalde richting kiest. Soms komen ze met brilhante ontwerpen als de EV6 en de Stinger. Soms met gewoon mooi gelijnde auto’s als de Optima en de Sorento. En dan in één keer uit het niets met modellen die daar totaal niet mee in lijn zijn en de glans weer van het opgebouwde imago lijken af te halen.
harrie zegt
De aerodynamica is geïnspireerd op de Volvo 240.
B00G1E zegt
Ik hoop dat de Amerikaanse versie ook echt in de VS gebouwd gaat worden zodat ik hier 7.5k tax credit op kan krijgen. Vrees alleen dat het ding toch 10 duizenden boven adviesprijs verkocht gaat worden net als de Tellurides en Carnivals hier nu doen.