Plus een aantal onderhuidse aanpassingen. En natuurlijk doet de onvermijdelijke driecilinder zijn intrede.
Kia verzon in 2012 nog een nieuwe voor- en achterkant voor de Cee’d, maar vond dat het nu alweer tijd was voor een nieuwe jas. De Koreaan heeft een andere voorbumper gekregen, die iets breder en hoekiger oogt. Er kwam een nieuwe, dunnere grille aan te pas de Cee’d werd verder voorzien van nieuwe mistpitten met een chroomlijstje. De koplampen en achterlichten zijn voortaan optioneel met LED’s te bestellen. Wel even de loep erbij pakken als u de verschillen wilt spotten, want ze zijn amper waarneembaar. Kia heeft daarnaast de optielijst uitgebreid met zaken als Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en de Speed Limit Info Function.
Op technisch vlak is de Koreaan verbeterd met een torque vectoring systeem, en Kia zegt aanpassingen aan het onderstel te hebben uitgevoerd waardoor de Kia zich rustiger gedraagt op hobbelige wegen en de besturing in de rechtuitstand beter aanvoelt. We nemen het maar even voor waar aan.
Nieuwe driepitter
Onder de kap sloopt Kia er een cilinder af, want de Kia Cee’d is straks verkrijgbaar met een 1.0 T-GDi driecilinder turbomotor, goed voor 100 of 120 pk. De 1.6 GDi (benzine, 135 pk) en 1.6 CRDi (diesel, 133 pk) blijven wel gewoon beschikbaar. Laatstgenoemde kan voortaan ook met een zeventraps DCT-bak met dubbele koppeling worden besteld.
Fugazi sound voor de Cee’d GT en Pro_Cee’d GT
De 1.6 T-GDI in de CeestreepjeD GT komt voortaan met een nieuwe turbo. Dat heeft verder invloed op het totaalvermogen, wat op 204 pk blijft staan, maar er zou nu wel meer turbodruk bij lage toeren worden gegenereerd. Kia geeft het topmodel ook een nieuw stuur met een afgevlakte onderkant, die komt inclusief GT Mode-knop, waarmee je het interieur kunt vullen met fake motorgeluid uit een elektronische sound generator. Trendzettertjes hoor, die jongens van BMW.
Prijzen van de Cee’d beginnen bij € 21.195 voor de benzineversie, de goedkoopst diesel gaat voor € 23.695 weg. Alle aanpassingen gelden voor zowel de Cee’d, Pro_Cee’d als de Cee’d Sportswagon.
clarkson zegt
ZO! die is veranderd…
introductiemap zegt
Hmm, ik Cee ‘d niet…
sleepyj zegt
@introductiemap: padum tsss hij maakt m gewoon
Tonnie zegt
Zo, saai ding.
gerjanm zegt
ProCee’d! ja schiet nou eens op.
stephane8200 zegt
OK. Move on people, nothing to see here.
Dutchdriftking zegt
Niet echt nieuw, maar het is ook gewoon nog een frisse auto, dus waarom veranderen.
timowouters zegt
Ben ik de enige die schrikt van die vanafprijs?? €1000 duurder dan een golf.
stephane8200 zegt
@timowouters: Cee’d is meer een concurrent van de Paszaad misschien?
dondeboer zegt
@timowouters: maar dan is die golf ook wel echt helemaal kaal en de Cee’d niet.
Ik heb een Cee’d crdi premium pack. Een golf met evenveel vermogen en hetzelfde aankledingsniveau kost zo’n 7 a 8 duizend meer.
timowouters zegt
@dondeboer: in dat geval ren ik meteen naar de Kia dealer!
parker zegt
Was niks, wordt niks
agera zegt
Welke nieuwe looks?
stamp zegt
@agera: nieren grilletje erin, en active tourer galore!!
norge zegt
Mooi bakkie weer.
toyotafortuner zegt
Niet verkeerd
Jansen zegt
In een auto loze periode die ik met hen afgesloten met de aanschaf van een 159 huurde ik vaak auto’s voor de vakantie bijvoorbeeld. Opel Astra: van te voren dacht ik dat ik het een k auto zou vinden, was fantastisch… Maar ook wel eens en Kia Sportage of een zaad mee gekregen… Die vielen altijd ontzettend tegen. Wegligging knudde, vermogen knudde, comfort knudde… Nooit een Kia voor mij.
mrrallycross zegt
Dat is nog wel een verdomd leuk karretje
bartsmit zegt
Het blijft een Kieja.
boxergt zegt
@ricardo het is CeeapostrofD
z3cabby zegt
Baanbrekende schoonheid