En toch ook weer niet.
In tegenstelling tot sommige merken duurde het even voordat Renault zijn crossover lineup op orde had. Het merk had zwaar ingezet op een MPV range met de Modus, Grand Modus, Scenic, Grand Scenic, Espace en Grand Espace. Het merk had wel 4×4’s in de aanbieding in de vorm van de Scénic RX4 en Kangoo Altica 4×4.
Gelukkig is dat grotendeels rechtgezet. De huidige Scenic en Espace zijn meer een mix tussen een cross-over, MPV en stationwagon. Daarnaast heeft het Franse merk met de Captur, Kadjar en Koleos drie volwaardige SUV’s in de aanbieding. Daar komt er nu eentje bij in de vorm van de Renault Triber.
De Renault Triber is vandaag onthuld in India, speciaal met die markt in het achterhoofd. De auto vult daar het gamma aan met de Renault Kwid, Captur en Duster, die aldaar niet als Dacia maar als Renault door het leven gaat. De Renault Triber is aanzienlijk kleiner dan de foto’s doen vermoeden. Het is een zevenzits crossover, maar wel een kleintje. In technisch opzicht is het eigenlijk een verlengde Renault Kwid.
Er is maar één motor leverbaar en dat is een 1.0 benzinemotor. Deze is goed voor 72 hele pk’s en 96 Newtonmeter aan koppel. Als één van de mogelijk zeven Renault Triber inzittenden is het zaak niet al te veel haast te hebben. De motor is gekoppeld aan een eenvoudige handgeschakelde vijfbak. Een gerobotiseerde handbak die als automaat kan fungeren is optioneel leverbaar.
Renault is zeer optimistisch over de Triber. Ze verwachten de komende 3 jaar er 200.000 exemplaren van te verkopen, enkel en alleen in India. Renault is echter wel van plan op een later moment de auto naar andere landen te exporteren. Of Nederland daaronder valt, is niet duidelijk.
bernoulli zegt
Meer Dacia dan Renault, dit ei.
mats106rallye zegt
Kunnen ze dit soort auto’s niet gewoon een keer mooi ontwerpen?
emping zegt
@mats106rallye: deze moeten vooral goedkoop en praktisch zijn.
Loek zegt
@mats106rallye: nee, want alles aan deze auto is functioneel voor de binnenruimte. Als je zeven kids hebt is dat interessanter dan hoe het eruit ziet.
gijsso zegt
Good news! It’s the new Dacia Sandero+! [/jamesmay]
mcshine zegt
Dat interieur is van AudiA1/T-ROC-kwaliteit. Oftewel te hard plastic voor de Europese markt.
Edge zegt
@mcshine: Ach, dat maakt niet zo heel veel uit. Voor de Indiase markt is dat prima, en ook voor de Europese markt is dat gewoon acceptabel als je dit wagentje voor een appel en een ei met Dacia-logo in de showrooms zet.
lambowambo zegt
Ik kan niet precies zeggen waardoor maar ik vind deze auto enorm goedkoop ogen, een beetje als een Aliexpress versie van een Europese auto of zo
gove zegt
voor € 5000 heb je een mooie ruime auto, neem aan dat dit gebakje niet meer gaat kosten
Edge zegt
Die achterruit, achterklep en achterlichten doen mij heel erg denken aan de Ford Ecosport, en dat knikje bij de achterportieren vind ik ook niet bepaald mooi ogen.
Dat gezegd hebbende vind ik het recht van voren geen lelijke auto. Die scherp aangesneden koplampen in combinatie met die grille zou volgens mij heel goed staan op een kleine hatchback.
Dutchdriftking zegt
Renault was er toch best vroeg bij met de Koleos op basis van de Qashqai? Het was alles behalve een succes, maar ze hadden er wel een.
potver7 zegt
@dutchdriftking: Koleos op basis van de Qashqai? De tweede generatie is dat, de eerste was op basis van een Samsung en inderdaad hadden ze die beter in Korea kunnen laten.
hanse72 zegt
@potver7: Tweede generatie Koleos is op basis van de X-Trail. Kadjar is op basis van de Qashqai.
mashell zegt
@hanse72: en de X-trail is tegenwoordig gewoon een langere Quashqai. Nissan had die ook gewoon Quashqai+2 kunnen noemen, net als bij de vorige generatie.
571ay zegt
Achterlichten hebben wel iets weg van de nieuwe X5. Verder is de auto een mwa.
sanderp zegt
Ford ecosport much…
ghost zegt
Soort Dacia maar dan Renault..
harrie zegt
Wat is hier SUV aan dan, dit is toch gewoon een voorwielaangedreven underpowered MPV hok?
Of geven die zwarte spatbord randjes hem uitmuntende offroad prestaties?
WoutH zegt
Blijf maar in India met dat ding. Hij lijkt precies op de Ecosport, wat een vreselijk domme auto is dat ook. Ik word er bijna chagrijnig van als ik er 1 tegenkom. Laat staan van dit ding.
Gulli zegt
Hoe kan het dat een Dacia Duster 100x cooler oogt dan een auto van het moederbedrijf?
roadster1976 zegt
@gulli: omdat de Duster in Rusland verkocht wordt als Renault.
koekwaus zegt
Een mix tussen een cross-over, mpv en stationwagen.
Dan nu de definitie van een cross-over: “De benaming voor een auto die een mix is van meerdere carrosserievormen. Populaire crossovers zijn stationwagons met terreincapaciteiten, zoals de Audi Allroad of Volvo XC70. Een ander voorbeeld is een mix tussen een sedan en een coupé. “
Is dit dan een criss-cross-over? Of een cross-cross-over?