Dat de Jaguar XKR een verdomd lekker wagentje is, daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens. But what about the XKR 175?
De heren van The Smoking Tire namen de proef op de som en maakten de weg onveilig in deze XKR 175. De betreffende XKR is precies dezelfde auto als de XKR 75 die we in Nederland kennen, de naam is gewoon een marketingtrucje: in Amerika leven ze nog steeds in het verleden en hebben ze het metrische stelstel niet ingevoerd. Snelheden worden dus in mijlen per uur aangegeven. En laat de topsnelheid van dit monster nou net uitkomen op 175 mijlen per uur. Geen 75 als toevoeging dus, zoals hier, maar 175.
Hoe dan ook: de commentator windt er geen doekjes om. Hij benoemt dingen zoals ze zijn, en daar houden we wel van hier op de redactie. De conclusie? Dat de concurrenten uit moeten kijken. Ga hem zien, dat filmpje!
douwe zegt
leuke auto
bmwalpina zegt
Zekers, die mag wel op m’n oprit komen te staan :D
mrbones zegt
Wat een lekkere motor!
GeoBem007 zegt
175 units, mss slaagt het ook daarop?!
Ben nu het filmpje aant zien :-)
GeoBem007 zegt
Die gast zijn comment is wel zalig :-D
Alleen denk ik dat die geen hol kan rijden. Hij spreekt erover dat het een driftmachien is en al maar ik zie hem nergens ermee driften, nochtans een paar lekkere, lege bochten dat hij passeert..
Dikke kar, desalniettemin ;-)
bpc zegt
@GeoBem007: het is niet omdat je niet kan driften dat je niet kan rijden he ;-)
Jokkebrok zegt
LOL, Excuse me mister BMW, get kindly the @*#! out of my way!
Citrofiel zegt
De wereld kreeg 75 XKR 75’s en de VS alleen krijgt 175 XKR 175’s. Het is oneerlijk verdeeld.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Serieus? Krijgen zij er 175?
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat zegt hij op 0:15 tenminste… Maar ik denk toch dat er verschillen zijn. ‘Onze’ 75 heeft 530 pk, de Amerikaanse 175 heeft er 510. Dus het is toch een iets andere feestvariant.
Oh, ik lees nu pas dat de 75 slechts in 6 landen leverbaar was (Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Nederland), niet wereldwijd dus (zoals op AB staat). Dat maakt het al iets meer in verhouding. Nederland kreeg er 5. Maar gebaseerd op inwonertal blijft het scheef. :P
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Heb het filmpje niet bekeken, wat probleempjes met de pc. Vandaar dat ik het niet wist.
En van die 75, tja, dat is nooit eerlijk verdeeld hé. Relatief gezien zullen de meeste wel voor GB zijn.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Ongetwijfeld, ze zullen het wel een beetje aan de hand van de verwachte vraag verdeeld hebben. Terecht.
C220AMG zegt
Gave wagen, vind die velgen ‘m netjes staan! :D Trouwens, het kenteken is ook wel leuk alhoewel niet gerelateerd aan deze wagen! En overall, mooi geschoten filmpje aangaande compositie.
OJSpots zegt
Serieus laat deze gasten stoppen met dit kontkusserige gedoe. Waarschijnlijk gewoon een paar flappen gekregen om de Jag een beetje aan te prijzen in de USA.
Zo goed is deze auto totaal niet. 0-100 in meer dan 4 seconden is tegenwoordig geen echte sportwagen meer waardig. Ook al is het een GT vind ik het nog matig. Ook de verhouding pk/nm vind ik wat zwak aangezien in de meeste gevallen het koppel hoger is dan de pk’s en de Jag dat dus ook niet heeft.
Ik vind het wel een mooie auto hoor, mooi geluid, looks zijn netjes. Maar mijn voorkeur zou veel eerder naar een Maserati GranTurismo (S) of DB9/S gaan als ik voor de beste GT van het moment moest kiezen.
Ralph1 zegt
@OJSpots: Leer eens lezen jochie. Dit ding heeft 655Nm. Hij is tevens sneller dan een GranTurismo S en een DB9, dus je hele argument slaat nergens op.
slappehap zegt
@OJSpots: Wat betreft die flappen heb je gelijk, Matt Farah gaat dan ook de komende zes weken door de VS cruisen in een Ford Focus. Maar heb je zelf al eens gereden in deze Jag?
T16 zegt
@OJSpots: vergelijk de XKR 75 met een Maserati GT S automaat of een DB9 automaat dan ontlopen deze GT’s elkaar weinig.
prijs,topsnelheid,pk’s,Nm,gewicht,0-100 en looks.
XKR € 183.790,280km/u,530,655,1753, 4,6s, ok(Ian Callum)
GT(S)€ 185.770,295km/u,440,490,1780, 5,0s, ok(italiaans)
DB9 € 240.997,306km/u,470,600,1800, 4,8s, ok(Ian Callum)
Duidelijk is dat de Jaguar hier de beste papieren heeft qua koppel door de supercharger. Ook klinkt het blok werkelijk fantastisch. Die 4,6 seconde op de honderd heb ik geschat, daar het 4,4 seconde duurt voor de 60 mph. Het blijven GT’s van rond de 1750 kg, dan blijft massa traag, ook met 655 Nm. Op de 1/4 mile is een standaard XKR al een halve seconde sneller dan de DB9, 1/4 MILE: 12.3 sec @ 119 mph. Dus, deze Jaguar is geen klein katje, maar een grote jongen. Interieur is wel stukken minder als de concurrentie.
Yeelen zegt
@OJSpots: Amerika gebruikt, naast mph en al die andere dingetjes van het ‘imperial system’, ook een andere waarde voor koppel. De UK ook, overigens. Daar is het lb/ft (pound/feet) of torque, een waarde die dan lager uitvalt dan onze Newtonmeters. Verder weet ik er niet veel van :)
didierdb zegt
ach ja, het moet niet altijd porsche of ferrari zijn
Nico94 zegt
Hele mooie auto! Veel mooier dan een Ferrari!
porsche928 zegt
Ik wacht met bestellen tot ze een 180 hebben. Jaguar altij veeel.
Dimglor zegt
Lovely ride.. beautiful soundtrack :-)
En ook leuke commentaar van die man….
Stopwearingpants zegt
dit filmpje is al fucking oud, komen jullie nu pas mee! btw Matt Farah is wel een beetje een held, volg hem al 3 jaar en hij is gewoon cool, ik weet niet maar als sascha een test doet geef ik altijd een beetje over in mijn mond bij matt farah heb je zoiets totaal niet
w0o0dy zegt
Driften kun je ook met de XKR… (Chris Harris van Evo)
http://www.youtube.com/watch?v=BZKw0QLJy6o
Freewarefreak zegt
@w0o0dy: Mijn idool! Naar mijn mening absoluut de beste autojournalist ever. Geweldige drivingskills, maar ben vooral altijd onder de indruk van zijn super heldere pakkende manier van uitleggen, bespreken, enz. Je leert er van en toch “neemt hij je mee”.. Gaaf dat hij beide aspecten beheerst.
Jeremy Clarkson beheerst het “meenemen” als geen ander. Die sfeer die hij maakt, geweldig, ik droom helemaal weg.. maar verder is het een hork. Werner Budding van AutoVisie waardeer ik verschrikkelijk om het heldere pakkende uitleggen. Dat doet die ook meesterlijk. Maar die neemt mij niet “mee”.. Chris heeft beide. Thumbs up!
Freewarefreak zegt
Het kommentaar van Matt is wel erg vet.. “..this is a nice car with the DNA from daddy Corvette and mammie Aston Martin..” Zulke zinnen brengen een dikke glimlach op mijn gezicht hoor! ;)
OT: Ik wil ook zo een pikzwarte lege asfaltweg van vele kilometers lang zonder verkeer. Even knallen!
Emerald_Green_Jag zegt
@Freewarefreak: Zou ik niet doen daar in good old US of A… daat staat zelfs achter een cactus een politiewagen verstopt. En die gasten zijn een stuk aggressiever dan in Nederland. Voor je het weet heb je een pistool op je gericht en word je met handboeien afgevoerd.
mrB zegt
damn, dat geluid is lekker!!!
xilver zegt
In het wit met zwarte velgen plz.
lowlow zegt
Deze auto behoort gewoon tot de top en velen willen het niet toegeven omdat ze fanboy zijn van één van de duitse merken, of het superoriginele Ferrari. De sound is in feite nog vetter dan in het filmpje want hij zet hem in D en niet in S, of schakelt niet manueel. En ik kan het weten want ik hem er nog enkele uurtjes in mogen rijden. Een echte headturner
Voor mij mag hij zijn zoals in het filmpje, zwart met classy velgen.
lambo4all zegt
leuk filmpje! vooral de presentator is erg leuk, hij maakt van die grallige vergelijkingen:)
zezinho zegt
hahaha set 1 for you fat wife, 2 for your smoking hot girlfriend on the side
Justawheelchairguy zegt
Wat een heerlijke auto dit! Als ik mocht kiezen..dan toch de XKR-S.
Cantago zegt
Als hij met handbak leverbaar is had ik hem wel gewild;)