Eindelijk krijgt de prachtige Jaguar C-X75 een vervolg.
Soms komt een automerk met een concept of prototype en daar blijft het dan bij. Doodzonde als het om een prachtige auto gaat zoals bijvoorbeeld de Jaguar C-X75. De auto schitterde in de James Bond-film Spectre, maar dat was het ook wel. Er waren wel plannen voor productie, echter door economische tegenslagen is het er nooit van gekomen bij Jaguar.
Ian Callum was verantwoordelijk voor het design van deze auto. Hij heeft het model nooit los kunnen laten en nu besloten het heft in eigen handen te nemen. Zijn eigen designfirma heeft een voormalige stuntauto, gebouwd door Williams Advanced Engineering, in handen gekregen en besloten deze productieklaar te maken.
Doen wat Jaguar nooit gelukt is. Een productieauto maken van de Jaguar C-X75. De auto is gemoderniseerd met nieuwe software en elektronica. Onder de kap zit de 5.0 liter Supercharged V8 van Jaguar, gekoppeld aan een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling. De auto is zelfs uitgerust met actieve aerodynamica. Een achterspoiler komt tot leven als je de rem intrapt om de stabiliteit van de auto te bevorderen.
Verder heeft Callum de Jaguar C-X75 voorzien van een hydraulische lift, zodat de neus omhoog kan komen bij bijvoorbeeld drempels. De verlichting achter is gemoderniseerd. Ook is de auto overgespoten in de kleur Willow Green. Voor het spuiten is de body beter afgesteld zodat panelen mooi op elkaar aansluiten. Het oogt meer productieauto dan prototype.
Het interieur heeft een make-over gekregen, er is zelfs Apple CarPlay. Een Schotse firma heeft het stuurwiel aangepakt met het gebruik van mooie lederen materialen. Airco, een puik geluidssysteem. Het zit allemaal op deze Jaguar C-X75 van Ian Callum.
Eindelijk is de C-X75 af. Een auto die het echt verdiende. Het zal waarschijnlijk blijven bij dit ene exemplaar. Maar het is toch fijn dat de Jaguar is afgemaakt, nota bene door zijn ontwerper.
pignon zegt
Prachtig! Mooier dan dit bestaat niet
JanJansen zegt
Hopelijk krijgt hij zo veel verzoeken dat hij alsnog gebouwd gaat worden.
Het ontwerp is echt al wel een paar jaar oud, maar blijft onwaarschijnlijk mooi.
lekkerlinksrijden zegt
Echt een beauty en deze blijft denk ik ook mooi, het design verouderd niet of nauwelijks
harrie zegt
De turbine motoren gingen een stap te ver?
Maar evengoed hebbon!
petroldrinker zegt
1 vd mooiste concept cars die nooit uitgebracht is, en waarom is nooit echt duidelijk geworden, denk dat dit een enorm goede HALO voor Jaguar geweest had kunnen zijn… Breng hem uit en zie ze als broodjes over de toonbank gaan dunkt mij (wellicht dat de motor een domper kan zijn, voor zoiets wil je natuurlijk eigenlijk een schreeuwende flat pane motor ipv brullende motor als een musclecar….)
't Peugje zegt
@petroldrinker Ik denk dat dit mee zal vallen. Dit soort super/hypercars zijn toch vaak meer een marketinginvestering voor het merk ansich dan een regelrechte cash cow. En zeg nou zelf, had jij 4 ton te besteden, ging je dan voor een Jaguar die waarschijnlijk meer afschrijft dan een hoekbank? Laat ze nou eerst eens succesvolle luxe auto’s bouwen. Dan heb je ook wat om marketing op te kunnen bedrijven.
petroldrinker zegt
Ik zou idd voor 4 ton dit wel kopen als ik het kon besteden, bijzonderder dan wat de concurrentie heeft kwa styling… Luxe autos geef ik juist weer geen ene flikker om, rijdt liever daily in een 911 GT3 Cup dan in een Bentley of Rolls Royce als voorbeeld…
Mike zegt
Schitterend, jammer dat hij niet in productie gaat. Eindelijk weer eens een interieur zonder schermen.
mjpamsterdam zegt
Ja, hij is gemoderniseerd maar het basismateriaal is bijzonder mooi. Doet mij meteen weer denken dat Jaguar ten grave is gedragen. De laatste stuiptrekkingen van het merk gaan namelijk tot niks leiden.
Robert zegt
Dit is inderdaad serieus fraai. Jammer alleen dat zo’n one-off hoogstwaarschijnlijk niet vaker zal worden gereden dan op een enkel Concours d’Elegance. Daar voegt een typegoedkeuring voor toelating voor de openbare weg nou niet zo heel veel aan toe.
erce zegt
Wat waanzinnig mooi en dan te bedenken dat dit conceptmodel bijna 15 jaar geleden is gepresenteerd. Tijdloze schoonheid.