Grote vraag blijft: had deze concept car in productie moeten gaan?
In 2004 bracht Alfa Romeo een bijzonder studiemodel mee naar Genève: de Visconti. Deze vierdeurs coupé was gebaseerd op de 159 en onder de kap lag de 3.2 V6 met niet minder dan 400 pk @ 6.000 rpm. Om een veilig weggedrag te waarborgen kreeg de Visconti AWD, een meesturende achteras en keramische composietremmen van Brembo.
Het ontwerp kwam voor rekening van ItalDesign. De toko van Giorgetto Giugiaro tekende een fraaie en vooral gladde auto met een lengte van tegen de vijf meter. Het front van de Visconti is duidelijk een inspiratiebron geweest voor de Nuova 147, die in 2005 op de markt kwam.
De Visconti vertoonde duidelijk overeenkomsten met de Brera concept car. Laatstgenoemde had echter te kleine koelgaten waardoor de turbomotor niet genoeg lucht kreeg. Daarom zijn de gaten in de voorbumper van de Visconti op het eerste gezicht wat dominant aanwezig. De achterzijde doet ons denken aan een kruising tussen een Panamera en een New Beetle. Compliment? Niet per se.
Tot slot nog even over de naam. Visconti is namelijk de familienaam die min of meer verantwoordelijk is voor de slang in het logo van Alfa Romeo. De Visconti’s hebben de slang namelijk in hun familiewapen zitten en dat, in combinatie met andere gebeurtenissen, leidde ertoe dat het beest z’n weg naar het Alfa Romeo-logo vond. Meer over dat logo check je HIER.
bord4kop zegt
Wat een fraai ding.. typisch Alfa, maar toch ook weer niet.
Goed gelukt zeker als je bedenkt dat het 2004 was (y)
tenaci zegt
Best mooi, maar dan andere koplampen aub, deze trekt wel erg de wenkbrauwen op.
faalhaas zegt
@tenaci:
Als je googled op Marina Visconti vind je er een met andere koplampen.
r55clubman zegt
Geen idee waarom maar de voorkant doet me aan een Chrysler denken, terwijl de achterkant precies een Peugeot is.
Dizono zegt
@r55clubman: komt door het ‘cab forward’ design, dat vanaf begin jaren ’90 het stokpaardje was van Chrysler met o.a. de Vision en de 300M. Verder heeft hij ook wel wat weg van de Bugatti EB218, welke overigens uit de zelfde pen voortvloeide.
rulefollower zegt
@r55clubman: New beetle achterwerk.
snorrie zegt
@r55clubman: ik zie er een beetje de kont van de continental GT in.
87sandyd zegt
@r55clubman: als de badge verwijderd zou zijn, zou ik zweren dat dit een Peugeot was, ook bij de voorkant
allesmetturbo zegt
Als het front/motorkap langer zou zijn zou deze al heel wat van opknappen. Dit is niet het beste design. Dan beter een vierdeurs (verlengde) GT maken
janmetdelangeachternaam zegt
Jaren 2000 swek vanaf foto 10
dawwg zegt
@janmetdelangeachternaam: Jaren 80 swag bedoel je (Spy vs Spy)
hans75 zegt
gelukkig is ie er nooit gekomen… herken er (behalve de scudetto natuurlijk) helemaal geen Alfa Romeo in… nog eerder een VW, chrysler of peug idd…
lavoro zegt
Photoshoot samen met de V8 Croma… http://media.motorbox.com/cache/images/7/6/9/76958/76958-16×9-xs.jpg
dawwg zegt
@lavoro: Welke van achteren sprekend een 156 is :)
[img src=”https://en.wheelsage.org/fiat/croma/ii/10820/pictures/69385/”]
sabrerator zegt
Dan heb ik liever een Visconti vulpen.
O, daar heb ik er al 3 van…
Dizono zegt
@sabrerator: Gaaf, dan kun je deze Alfa op je buik schrijven
clarkson zegt
Gelukkig hebben we nu de Giulia.
AMG zegt
Ben totaal geen Alfa fan, maar deze is heel bijzonder model en best wel mooi.
macmiller zegt
Lijkt wel een Volkswagen Beetle van achteren.
w166 zegt
Leeeeeeelijkkkkkkkk
w166 zegt
Dat wispelturige design lijkt mij een belangrijke reden dat Alfa het al haren moeilijk heeft…
w166 zegt
Zelf ooit blind de 166 facelift pre-order besteld. Was een teleurstelling toen ik m uiteindelijk zag/kreeg.
trustmeiamanengineer zegt
@w166: Totdat je ging rijden neem ik aan? Ben ’t wel eens dat de pre-facelift een specialer front had, net als bij de 147 helaas.
w166 zegt
@trustmeiamanengineer: had n na facelift model. Fin crisis en productieproblemen met nieuwe 2.0TS leidde er toe dat facelift uiteindelijk geleverd werd met oude motor en niet beloofde nw TS het sportpakket met dito vering uiteindelijk geen optie werd en tot overmaat van ramp oude interieur…. met cassettespeler….. i.p.v. cd. Ik vond t ongelofelijk en heb er binnen een jaar afscheid van genomen. Daarna niet meer terug geweest bij AR!
dirkv zegt
@w166: Had je er één van voor de facelift of er na? De eerste kan mij ook niet zo bekoren maar na de facelift zag hij er wel goed uit.
snel70 zegt
Een auto die je van voor, zij of achter moet bekijken In de hoeken daartussen snel je ogen dichtdoen.
pomoek zegt
@snel70: nou ja precies. Op de ene foto denk ik ja! op de 2e Nee! op de 3e ja! enz. Bizar hoe aantrekkelijk deze auto is vanuit de ene hoek, en lelijk vanuit een andere hoek.
alfalfa zegt
Teveel studie, te weinig model. Heb dit concept nooit begrepen anders dan een verzameling losse ideeën.
rammillius zegt
Ik ben benieuwd naar de motor. De 159 3.2 heeft “maar” 260 pk. Turbootje erop?
rrk147 zegt
@rammillius: in de 159 zit de GM 3.2, maar in de tekst wordt gesproken over de busso V6. Das Alfa’s eigen V6 uit de 166, GTA enz. De busso is vaker us concepts langsgekomen met turbo (‘s) erop. Wellicht deze ook
thearchitect zegt
Achterkant doet me ontzettend aan een Peugeot 607 denken.
mout zegt
Nee, hadden ze niet moeten doen.
AR heeft als probleem dat ze het normale gamma niet in de lucht weten te houden. Sinds de jaren 80 krijgt bijna geen model op tijd een opvolger. Als je terugkerende klanten wilt, moet er een actuele B, een C en een D-segmenter in de showroom staan. Zodat je een stapje op of neer kunt, maar vooral zodat je na een paar jaar reden hebt om je bestaande wagen in te ruilen. Een uitstapje in een ander segment (met lage aantallen bovendien) vergroot het versnipperde effect alleen.
cossiekiller zegt
He Porsche! Het is zelfs mogelijk om van dit design geen kakkende hond te maken!
munchburg zegt
Volgens mij is ie getekend bij de NCAP, door een MK4 Beetle achterop een Fiat Croma te rijden.
560pk zegt
Volgens mij was er toen ook een Bugatti Royale concept die er behoorlijk hetzelfde uit zag
560pk zegt
@560pk: sorry, hij heette Galibier