Gisteren heeft Verstappen volgens het boekje gereden en de overwinning op zijn naam gezet. Hoe kijken ze over de grens naar de Nederlander?
Met de juiste pace, de juiste pitstop, het geluk dat Mercedes dubbel pech had en extra motivatie door het aanwezige oranje leger, wist Max Verstappen gister zijn vierde overwinning te pakken. De Nederlander werd terecht als Driver of the Day bestempeld. Want hoewel de overwinning voor het oprapen lag, moest de race wel worden uitgereden. De Mercedes-rijders en collega Ricciardo lieten immers zien dat de techniek roet in het eten kan gooien. Bovendien hadden vele rijders last van blaren op de banden. Een band kapot rijden betekent einde verhaal. Niets van dat alles, Verstappen wist de boel heel te houden en reed zo naar de overwinning.
BBC
De BBC spreekt over een onverwachte winst voor Verstappen. Vanaf het begin zat Verstappen al in de aanval-modus, wat uiteindelijk briljant heeft uitgepakt. De 20-jarige kende een moeilijke start van het seizoen, maar laat sinds Canada prachtige races zien met veel precisie en controle, aldus de Britten.
ESPN
Een schokoverwinning voor Red Bull, aldus de letterlijke vertaling. Een strategieblunder van Mercedes en het technische falen van de auto’s zorgde ervoor dat Verstappen aan de leiding kon gaan. Verstappen en Red Bull kunnen volgens ESPN spreken van een verdiende overwinning, want niet alleen het rijden, maar ook de pitstrategie van Red Bull heeft geholpen aan de winst.
Auto, Motor und Sport
Heeft Mercedes zitten slapen? Zo koppen de Duitsers bij de analyse van de Oostenrijkse Grand Prix. Ondanks het feit dat Verstappen vanaf de 26ste ronde de leiding nam, was het een nagelbijtende race. Na de slechte vrije trainingen kwam de overwinning als een totale verrassing. De banden met blaren en de uitgevallen coureurs gaven immers geen garantie. Een gecontroleerde race, met het beste resultaat. Ook vielen de fans op. Max had vermoedelijk de meeste supporters van alle rijders in Spielberg, concluderen de Duitsers voorzichtig.
The Guardian
Niemand kon ontkennen dat Verstappen de overwinning had verdiend. Het was de eerste keer dat Red Bull won op de Red Bull Ring en dat met een perfecte race voor Verstappen. Met uitermate goede controle, de snelheid, het talent en het feit dat hij de banden wist heel te houden, werd de winst binnengesleept.
CNN
Een memorabele overwinning van Max Verstappen in de thuishaven van Red Bull. Op rampzalige wijze verloor Hamilton de leiding in het kampioenschap. Op 20-jarige leeftijd mag Verstappen zijn vierde overwinning op naam zetten. 71 ronden lang wist de Nederlander Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel achter zich te houden.
Marca
De Spanjaarden spreken over één van de vreemdste overwinningen in de geschiedenis van de Formule 1. Het slapen en de fouten van Mercedes, de blaren op het rubber die voor extra spanning zorgden en dan het uiteindelijke uitvallen van de Mercedessen, wat toch wel heel opmerkelijk was. Verstappen trok uiteindelijk aan het langste eind.
Le Figaro
Wat een race! Voor de neus van duizenden fans die naar Spielberg waren afgereisd pakt Max Verstappen de overwinning. Verstappen maakte dankbaar gebruik van het falen van Bottas en de verkeerde strategie van Hamilton. Mad Max begon vanaf de vierde plek, maar wist door allerlei omstandigheden aan kop te komen. De eerste overwinning van het seizoen is een feit.
viezefreddyw zegt
Ik ben nog steeds aan het nagenieten van gisteren. Ik vond het vooral prachtig om te zien hoe de Nederlandse fans zo aanwezig waren. Een oranje zee aan mensen, mooi. Dat je dan de race wint is natuurlijk fantastisch, zeker als het zo onverwachts is.
alfalfa zegt
@viezefreddyw: het was inderdaad prachtig; en de oranje fans zijn het nieuwe Elfstedentochtgevoel!
fmgarcia zegt
@alfalfa: Moet je voor de
lol even de elfwegentocht opzoeken! Heerlijk om te zien hoe van een mega subsidie een commerciele flater gemaakt wordt.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Hou maar op zeg. Ik dacht dat wij Friezen altijd wel nuchter waren en down to earth. Vervolgens komen ze met deze actie. Twee weken ‘feest’ en een grandioos ‘kijk ons eens goed bezig zijn’. Om te kotsen.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ik wilde jou al bijna toevoegen. Jij bent gewoon de lul de komende twee weken. lekker zweten op de fiets terwijl er een dakloze ginger met je loopt te flirten.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Haha ik moet er niet aan denken zeg!
vroaaar zegt
@alfalfa: (nog) 12 steden, toch? ;)
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: en ook de herrie die ze maakte op de tribunes, zowel voor Max maar ook voor Daniël. Mooi om te zien en te horen
napo zegt
@viezefreddyw: het beste was het nr van links links rechts rechts en dat iedereen op de bühne dit ook deed….
Scarface zegt
Gefeliciteerd Max!
rhellema zegt
Ik vind het alleen een beetje raar dat er steeds gesproken wordt over de “verkeerde” strategie van Hamilton. Door de veel hogere asfalt temperatuur tijdens de race, die zelfs veel hoger was dan het gehele weekend, wist geen enkel team hoe de Soft band zich zou gedragen in de long runs. Niemand van welk team dan ook had durven voorspellen dat de banden zo’n probleem zouden worden. Als de asfalt temperatuur lager was dan had het wel een 1 en 2 voor Mercedes kunnen worden. Ik durf de uitspraak wel aan dat ieder team de verkeerde strategie had, ook Red Bull Racing en ja, dus ook Verstappen.
robin147gta zegt
@rhellema: het lijkt me hier ook puur gaan om de strategie tijdens de virtual safety car. Hamilton ging niet naar binnen waardoor die simpelweg de leiding kwijt raakte toen hij een pitstop moest maken waarbij je de normale tijd verliest.
rhellema zegt
@robin147gta: klopt, maar hij hoefde ook nog niet naar binnen omdat zijn ultrasofts nog prima waren op dat moment gezien het feit dat hij nog steeds op zijn concurrenten uit liep, alleen de drop of, dat die zo snel zou komen had hij nooit verwacht, en dat die softs het zo slecht deden dat was voor alle teams een hele grote verrassing.
robin147gta zegt
@rhellema: true! Uiteindelijk kon sowieso de totale strategie de prullenbak in vanwege de temperatuur en onverwachte slijtage inderdaad.
pomoek zegt
@rhellema: Door de VSC veranderde de situatie compleet. RB en Ferrari reageerde hier onmiddellijk op. Mercedes niet. Bij MB gingen ze er vanuit dat 1 RB en 1 Ferrari buiten zouden blijven en dat de andere banden zou gaan wisselen. Bij MB gingen ze toen pas door rekenen wat de beste strategie zou zijn. En dat was dus net te laat.
Orichy zegt
@rhellema: Hamilton liep helemaal niet meer uit op Max en Ricciardo, hij kon dus nooit de afstand van zo’n acht seconde, die hij nog nodig had voor een veilige stop, goed maken. Dus de leiding was hij sowieso kwijt, alleen heeft hij na het nieuwe setje gelijk te hard gepushed, waardoor die banden zo snel blaren lieten zien. Dat zijn dingen die wel bekend zijn bij de Pirelli bandjes.
Jozo zegt
@rhellema: Ik snap je redenatie niet helemaal. Als niemand van te voren wist welke problemen er zouden onstaan, had Hamilton toch ook direct naar de pits moeten gaan.
Beide Ferrari’s hadden overigens minder last van de problemen.
Orichy zegt
@rhellema: Nou dat is natuurlijk niet helemaal waar. Na vorige week was al duidelijk dat de Pirelli banden bij warm weer meer slijten en ook uit het verleden is dat gebleken, als er niet zorgvuldig mee omgegaan wordt, want dat bleek wel met de band van Stroll in Frankrijk. Die band klapte ook veel sneller, doordat er een hoger op de baan was en door slecht rijgedrag door Stroll.
Dus was het wel te verwachten en aangezien alle banden van dezelfde kwaliteit zijn, maar alleen wat harder, of zachter, is het zorgvuldig omgaan met de banden zo belangrijk.
Dat kun je als team prima berekenen en elke coureur moet dat weten, alleen in alle hectiek en de wil om te winnen, wordt het wel eens vergeten.
Mercedes was gewoon te laat met de call, naar binnen te gaan bij de Virtuele Savety Car en de rest was mooi op tijd, daarnaast heeft Mercedes zijn spulletjes te overtuned en zodoende krijgt het te weinig koeling en gaat het stuk, of bijna stuk.
Red Bull heeft de motor van Verstappen 15 ronden voor het eind, na het uitvallen van Ricciardo, teruggetuned en pas 5 ronde voor het eind weer vol laten werken, om zo te hopen dat alles heel bleef, maar de overwinning niet ingevaar te brengen.
Dus Mercedes maakte een verkeerde keus en Red Bull de juiste.
Toen zaterdagavond bekend werd dat Vettel teruggezet werd, drie plaatsen, kreeg ik de hoop op een overwinning van Max, want de strijd tussen de twee finnen kan hevig zijn en het geluk van Mercedes zit niet altijd mee. Dus met die gedachten en de verwachting dat Max het dit keer wel goed aan zou pakken, gezien zijn laatste races, kwam het gisteren allemaal bij elkaar. Wat een mooie overwinning voor Max en zijn aanwezige fan is geworden.
Ik heb genoten, maar ik was niet verrast.
rhellema zegt
@Orichy: wat je zegt klopt ook helemaal en dat is ook niet het punt wat ik wil maken. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat geen enkel team rekening had gehouden met deze tracktemperatuur daar het niet verwacht werd. Met een iets lagere temperatuur is de strategie zoals die er nu was een prima strategie en zeker ook zoals het toen op het moment van de VSC met Hamilton ging, veel sneller dan wie ook en nog geen signaal van slechtere banden. Ik denk dat Mercedes compleet verrast was door de enorme drop-off van de ultrasoft. In tijd van 1 ronde reduceerde zijn snelheid naar even snel als alle andere. En toen moest hij wel alleen was het toen te laat om de strategie zo aan te passen dat hij het tij nog kon keren.
Orichy zegt
@rhellema: Men ziet de temperatuur van de baan oplopen, daar wordt constant opgelet, dus de gehele management moest misschien wel worden omgegooid, maar daar zijn juist die rekenwonders op ingesteld.
Het probleem was dat Mercedes hun eigen boeltje aan het overtunen zijn en dus ook Hamilton dat doet, op het moment dat het hem niet meezit, dat hoorde je van hem over de boordradio. Hij kreeg terecht excuses maar reed zelf niet goed met de bandjes, te slordig en te gehaast, zeker na de wissel.
Het heeft gewoon zo moeten zijn en het is mooi en goed teken voor het vervolg van de wedstrijden, Max heeft de balans terug en Mercedes moet zich gaan beraden op de hoeveelheid overtuning, die het zijn spulletjes mee geeft, Ferrari heeft het wel voor elkaar en het wordt nog een mooi en leuk F1-seizoen, waarin nog niets beslist is.
rhellema zegt
@Orichy: dat het kampioenschap vele malen spannender is geworden staat buiten kijf en dat is wat we willen.??
lekbak zegt
@rhellema: Verstappen had ook een afstelling met minder downforce. Dan worden de banden minder heet. Ik denk dat dat heel belangrijk is geweest deze race. Dat is ook een stukje strategie natuurlijk.
technofreak zegt
@rhellema: Praten over de verkeerde strategie klopt juist 200%. F1 is geen casinospelletje, waarbij je alles op zwart zet en dan maar hoopt dat ‘ie valt. Alles, maar dan ook echt alles, wordt strategisch beredeneerd en berekend. Mercedes heeft als team strategisch volledig de plank misgeslagen dit weekend.
Als de jonge held Max zijn banden vrijwel blaarvrij weet te houden en de super ervaren, gepkt en gemazelde Hamilton als een kleuter zit te huilen waarom z’n tekening-van-een-smurf-niet-op-een-smurf-lijkt, dan heb je het gewoon niet voor elkaar en verdiend.
Mercedes zit, als team, wat mij betreft aan z’n ‘Peterpricipe’: In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van onbekwaamheid. Samengevat zoiets als: nét te ver doorgaan, tot het moment dat je het niet meer aankan. (Ferrari zit daar trouwens ook dicht in de buurt)
Daarbij vergeten ze bij Merc de vingers uit de neus te halen en ze te gebruiken. Gewend geraakt aan easy victories.
technofreak zegt
@rhellema: O.. en nog iets: als je op de telemetrie ziet dat het asfalt loeiheet is, haal je juist HAM naar binnen tijdens de VSC. Als team ken je de karakteristieken van de band en dan gooi je er meteen nieuwe op zodra het kan voor langer uithoudingsvermogen. Als RBR en Ferrari het kunnen bedenken, dan zeker Merc
asskissingpolice zegt
Jullie moeten wel even volhouden om ‘lion’ en ‘unleashthelion’ te vermelden bij de trefwoorden, anders lukt het hem nooit zich die naam toe te eigenen. Hij probeert het nu al zo lang, het begint wat zielig te lijken en dat willen jullie toch niet van jullie laatste succes-afhankelijke-held?
piquet1986 zegt
@asskissingpolice: Wáát seg je???
Orichy zegt
@asskissingpolice: raaskaal!
aapuitdemouw zegt
Ik heb een super weekend gehad. Hulde aan de organisatie daar. Ze moeten die gasten van Spa even hier naar toe sturen voor een lesje verkeer regelen rondom evenementen. Dit was top. Lange rit blijf het vanuit Noord Holland, maar dit had ik nooit willen missen. Bedankt Max!
87sandyd zegt
Een geweldig mooi weekend voor Nederland. Eerst de geweldige MotoGP race en daarna de geweldige race van Max die werd toegezongen door een Oranje massa. Was prachtig om te zien.
Prettig ook om te lezen dat de internationale media positief is over Max.
Het is eigenlijk zo zonde hoe de eerste races van Max zijn verlopen. Hij had gewoon bij de top 3 kunnen zitten in de WK-stand.
Erik zegt
@87sandyd: Helmut Marko heeft berekend dat als Max de punten had gepakt door hij zou krijgen op de plekken waar hij uitviel, voor Monaco minimaal een tweede plek, dan had hij nu op 1 gestaan!
gtveej zegt
Ik was erbij! Mijn hemel wat een feest daar in Spielberg!
Zit nu thuis nog na te genieten.
Max “held” bedankt jung!
rob5nismo zegt
Ik heb ook een artikel geschreven het het bestaat uit een paar woorden .Lekker gewerkt pik
mrrobot zegt
Geen woord over de inhalactie op Kimi. Die maakte voor mij toch een deel van de overwinning uit.