De Nederlander is de dag na een Grand Prix weer eens wereldnieuws. Dit keer niet op de gebruikelijke manier.
Tot nu toe gingen alle gevallen van onze ‘internationale media’ artikelen over actualiteiten op het veld. Meestal als Max Verstappen mooie dingen liet zien die ervoor zorgden dat zelfs de internationale pers het erover heeft. Ook na de Grand Prix van Brazilië is Verstappen wereldnieuws. Beelden die nu de hele wereld over gaan betreffen echter niet nummer 33 in de auto, maar de Red Bull-coureur die Esteban Ocon duwt (video) na afloop van de race. De aanleiding weten we inmiddels allemaal. De Racing Point Force India-coureur kwam tijdens de race in aanraking met Verstappen, die vervolgens een spin maakte en P1 verloor aan Lewis Hamilton.
De meningen zijn verdeeld. Niet alleen hier in Nederland, maar ook internationaal. Verstappen kreeg een taakstraf naar aanleiding van zijn fysieke contact met Ocon. Terecht of niet? En dan is er nog de discussie over het voorval tijdens de race. Over één ding zijn de media het wel eens. Ocon zat fout en en Max had moeten winnen. Lees hieronder hoe er over de kwestie Verstappen vs Ocon (of Ocon vs Verstappen, het is net hoe je het ziet) wordt gekeken.
Dailymail
‘De complottheorieën gaan op vrije loop nadat ‘de jonge Mercedes-rijder’ Esteban Ocon de leider van de Grand Prix op onnodige wijze zijn positie ontneemt’. De Dailymail is van mening dat Verstappen een punt heeft door Ocon een F****ng idiot te noemen op de boordradio. De Britten omschrijven het rijgedrag van de Force India-coureur als belachelijk en onnodig.
BBC Sport
There are two sides to every story, aldus de BBC. De Britten zien het vooral als een gevaar voor Mercedes. Max Verstappen heeft laten zien serieus tegengas te kunnen bieden en met Honda als nieuwe motorpartner kan 2019 een interessant seizoen worden. Verder belicht de BBC het verleden tussen Ocon en Verstappen, onder meer de rivaliteit tijdens het karten vroeger. “They clearly do not like each other.”
ESPN
De masterclass van Max Verstappen werd verpest door toedoen van Esteban Ocon, kopt ESPN. Tot en met ronde 44 reed Verstappen een geweldige race. Dat veranderde toen Ocon de Nederlandse coureur van de baan reed. ESPN omschrijft Ocon als een talentvolle rijder, maar de actie van gisteren was te stom voor woorden. Er is geen excuus om op zo’n manier in aanraking te komen met de leider van de race. Volgens ESPN mag de coureur van geluk spreken dat hij geen zwarte vlag kreeg voor de aanvaring met Verstappen. Daarnaast is het Amerikaans kabeltelevisienetwerk van mening dat Verstappen nog rustig reageerde door enkel te duwen. “Verstappen is een man die klaar is om een kampioenschap te winnen.”
Telegraph
Verstappen was in totale controle tijdens de Grand Prix van Brazilië. Op indrukwekkende wijze passeerde de Nederlander zowel Mercedes als Ferrari op Interlagos. Op bizarre wijze kwam Ocon in aanraking met Verstappen op hoge snelheid. De straf die Ocon kreeg na afloop van de race zal weinig troost bieden aan de furieuze Max Verstappen.
Le Figaro
Zelfs het Franse Le Figaro kan het niet opnemen voor landgenoot Ocon. Verstappen had de overwinning moeten hebben in Brazilië en daarmee punt uit. Met de bandenstrategie van Red Bull Racing lag de overwinning voor het oprapen. Ocon maakte echter een onbegrijpelijke manoeuvre. Wreed is het juiste woord voor het verdere verloop van de race en het resultaat voor Verstappen. Natuurlijk was de Nederlander uitermate teleurgesteld na afloop van de race.
Auto, Motor und Sport
Esteban Ocon verpest het Verstappen-feestje, aldus de Duitsers. Max Verstappen was op weg naar zijn derde overwinning van het seizoen, toen een aanvaring met Esteban Ocon roet in het eten gooide. Een aanval van een buitenstaander op de leider van de race. Er was geen twijfel over de winst als de crash niet had plaatsgevonden, de RB14 was de snelste auto op Interlagos.
Sky Sports F1
Ook Sky Sports haalt de historie in het karten en de Formule 3 aan tussen Verstappen en Ocon. De Britten waren nog zo enthousiast over de rijkwaliteiten van Max en zijn fraaie inhaalstreken op Hamilton en de Ferrari’s. De afstand die Verstappen vervolgens op Hamilton creëerde trekt tevens de aandacht van Sky. Helaas mocht het niet baten. “Oh dear..”
Gazetta dello Sport
Volgens de Italianen was er weer eens sprake van een Max Show. Verstappen ‘at’ de twee Ferrari’s op en mede dankzij een slim management van Red Bull Racing reed de Nederlander op P1. Daarop volgde een desastreuze plottwist. Verstappen werd geramd door Ocon, wat vervolgens uitliep op een enorme teleurstelling voor de Nederlander.
aarsgewei zegt
Zonde, zonde, zonde. Uitzonderlijke race waarin hij 2 Ferrari’s en 2 Mercedessen op de baan inhaalde. De 5-voudig wereldkampioen zelfs 2x. Misschien wel zijn beste race tot nu toe.
b00m3rang zegt
@aarsgewei: nee zijn beste race was ook brazilie maar dan 2 jaar geleden in de regen (vind ik dan). Dat was echt wonderbaarlijk. In brazilie een senna actie uithalen. Dat was perfectie. Maar blijkbaar is max goed in brazillie dus dat is leuk voor volgend jaar!
ger_dekker zegt
Dat vieze lachje van Ocon zegt mij genoeg. Wat een rat zeg.
spykerboy zegt
@ger_dekker: het is en blijft een fransoos immers, kutvolk blijft dat helaas
VeniVidiVici zegt
@spykerboy: Dan moeten we nog maar afwachten wat voor soort stokbroodvreter Gasly gaat zijn…
Tonnie zegt
@venividivici: vind gasly en grosjean altijd wel sympathiek overkomen. Ocon is soms maar lastig te peilen. Maar gister kwam die echt over als een rat ja.
87sandyd zegt
@thijsj: Grosjean is idd wel sympathiek. Die geeft Ericson de schuld dat hij crasht achter de safety car terwijl Ericson er 5 seconden achter reed. Nee, Grosjean staat echt symbool voor sypathiek zijn.
Tonnie zegt
@87sandyd: toen hij de beelden terugzag heeft ‘ie ook wel z’n excuses aangeboden omdat dat duidelijk niet zo was. Op deze manier is geen enkele coureur sympathiek over, aangezien ze allemaal genoeg onnozels te klagen hebben over de boordradio.
jaapiyo zegt
@venividivici: die heeft gisteren alvast een teamorder genegeerd, dus dat wordt nog wat.
bluster zegt
@spykerboy: logisch redenering, want alle Nederlanders zijn aardig en gelijk
KEV9 zegt
@spykerboy: zeg ik voel mij nu zeer persoonlijk aangevallen door die kut understatement van jou. Alsof ‘de’ nederlander een zo geweldig volk is
spykerboy zegt
@soulmaster: absoluut niet, maar altijd beter dan die fransen in mijn optiek
KEV9 zegt
@spykerboy: en jij woont al je hele leven in Frankrijk ? En van beroep ben jij onzin uitkramer ? Jij hebt 24/7 te maken met fransen ? werkt met ze, leeft met ze ?
spykerboy zegt
@soulmaster: hahaha, op je teentjes getrapt? XD
numpty zegt
@ger_dekker: Volgens Dr.Helmut Marko heeft Occon een vette bonus van Mercedes getoucheerd met deze actie. Ik geloof de man.
bluster zegt
@numpty: ik kan me ook niet aan die indruk onttrekken. Waar heb je dit gelezen /gehoord?
bluster zegt
@bluster: gevonden: https://youtu.be/JJTR0f9NTzE
numpty zegt
@bluster: Psies.. Dat interview bedoelde ik. Was net de link voor je aan het opzoeken. :)
kempenaer zegt
@numpty:
Het zou me niets verbazen. Een rattig één-tweetje tussen de Duitsers van Mercedes en de gefrustreerde Ocon. Zum Kotzen.
kempenaer zegt
@ger_dekker:
Inderdaad, een rat. Bah.
acakoning zegt
Weet je wat het is? Mijn bloed kookt al van het zien van de beelden of zelfs het terug lezen van de gebeurtenissen. Moet je voorstellen dat je een super gemotiveerde getalenteerde race coureur bent in de hoogste klasse van jouw vakgebied, en zo’n Franse clown steelt je overwinning van je.. Dan vind ik het echt knap dat Max alleen wat geduwt heeft..
Ik ben van mening dat Max opzettelijk beroofd is van de overwinning. Voor Ocon, als mercedes-man en met de hele geschiedenis in het achterhoofd was dit de kans om Max een laaste hak te zetten voordat ie het veld moet ruimen..
drogerijst zegt
@acakoning: hier sluit ik mij volledig bij aan. Als internationale media van dit kaliber zich al zo negatief uitlaat over de FIA en haar keuzes laat dat wel zien dat Ocon zeker wel die zwartr vlag had verdiend. Er moeten echt meer pittige straffen komen voor dergelijke acties.
mart144 zegt
@drogerijst: was alleen gebeurd als Mercedes van de baan ging….
kempenaer zegt
@acakoning:
Ocon had inderdaad van de baan gehaald moeten worden en een jaar geschorst.
mout zegt
Ik ben blij dat ik geen wedstrijdleiding ben, want ik vind bij bijna al die incidenten dat er voor beide partijen wat te zeggen valt.
Als achterligger de leider in de race rammen – slecht plan.
Als iemand naast je zit aan de binnenkant toch tot aan de curbs willen gaan – slecht plan.
In willen halen als je weliswaar gelapt bent, maar al 2 rondjes achter iemands vleugel hangt – snap ik.
Als leider in de wedstrijd de ideale lijn aan willen houden en niet echt rekenen met iemand achter je – snap ik ook.
rufctr01 zegt
@mout: ik denk dat max verwacht had dat Ocon niet tussen hem en de curbs zou zitten!
fmgarcia zegt
De enige winnaar is Vettel. Jij kan weer in Nederland komen zonder voor zijn leven te vrezen.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Der Vettel*
magnumsing zegt
Heerlijk! Weer gif in de F1… oude tijden van Schumacher en Senna herleven. Dank Max dat ik tegenwoordig zelfs afstem op de F1 als mijn het voetbal van mijn ploegje tegelijkertijd wordt uitgezonden.
Jochempie zegt
Het enige dat je Verstappen kunt verwijten is dat ‘ie zelf z’n bolide in die van Ocon stuurt. Maar laten we wel wezen, Ocon heeft daar überhaupt helemaal niets te zoeken! Don’t fuck with the race leader.
Dizono zegt
“De meningen zijn verdeeld. Niet alleen hier in Nederland, maar ook internationaal. ”
Afgaande op de hier aangehaalde publicaties valt dat heel erg mee, want die lijken allen de kant van Max te kiezen. Of is er selectief gequote?
viezefreddyw zegt
@dizono: Selectief gequote valt wel mee denk ik. Deze media worden altijd in de artikelen genoemd. Maar dat de meningen verdeeld zijn zie ik ook niet echt.
ikleesookoverautos zegt
@Dizono: en de meeste schrijven niets specifieks over het duwwerk.
Dizono zegt
@ikleesookoverautos: https://www.gpfans.com/en/articles/3373/verstappen-punishment-wasn-t-fair-it-should-have-been-much-harsher/
Grappig genoeg is de strekking op de Nederlandse pagina van GP Fans precies andersom, daar staan juist meerdere artikelen waarin mensen worden aangehaald die Max gelijk geven.
berlinetta zegt
Er valt zoveel over te zeggen. Misschien had Max beter eieren voor z’n geld kunnen kiezen en wachten op de blauwe vlag die Ocon zou krijgen. Hij was de snelste man op de baan dus dat tijdsverlies had hij kunnen hebben. Aan de andere kant: Ocon had geen enkel recht of geen enkele reden om te doen wat hij deed. Max had dat recht wel. In het heetst van de strijd heeft Max ervoor gekozen om de snelste lijn te kiezen en dat vind ik volkomen begrijpelijk.
Na de race eigenlijk hetzelfde verhaal. Misschien had Max beter niet kunnen gaan duwen, want je weet dat je er problemen mee krijgt. Aan de andere kant vond ik zijn reactie nog vrij mild, zeker gezien het irritante lachje van Ocon. Als de adrenaline en het testosteron door je lijf giert, handel je soms nou eenmaal vanuit emoties. Ik vind het mooi dat Max dit heeft gedaan.
aapuitdemouw zegt
@berlinetta: wachten op de blauwe vlag? Heb je wel gekeken? Ocon kreeg einde rechte stuk blauw en in bocht 2 knipperde ook al blauw voor hem
swisskid zegt
Verstappen had gewoon met een grote boog om Ocon moeten heen rijden, of even moeten wachten tot een beter moment. Verstappen weet dat Ocon voor Mercedes gaat rijden, en daardoor een onvoorspelbaar risico is. Ocon wilde gewoon “een goede indruk” maken bij zijn aanstaande werkgever…
berlinetta zegt
@swisskid: Ocon gaat vooralsnog helemaal nergens rijden.
pomoek zegt
Wat inderdaad ook wel op te merken valt: De snelheid van Verstappen ten opzichte van de rest van de top 6 was opmerkelijk. Hij was echt een klasse apart. Misschien was dit wel zijn beste race tot nu toe. Wat ook duidelijk is dat hij weinig vrienden heeft onder de andere coureurs.
henk_he zegt
@pomoek: weinig vrienden? Lekker belangrijk. Met vriendschappen word je geen kampioen. Ik denk dat behalve RIC er weinig F1-coureurs die oprecht vriendelijk willen zijn naar hun concurrentie.
kempenaer zegt
@pomoek:
Hahaha, weinig vrienden onder de coureurs… I really don’t care, do you?
Volgens mij heeft men in het algemeen nu al veel respect voor Verstappen.
pomoek zegt
@kempenaer: en @henk_he: Nee, natuurlijk niet, sterker nog, ik vind Verstappen ook een weinig innemend persoon, en ik vermoed dat een hoop racers na gehoord te hebben wat er is gebeurd dachten: Karma…
ben4dover zegt
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat Max had moeten winnen. Maar heel eerlijk, mensen moeten ook eens proberen Ocon te begrijpen en naar de feiten/regels kijken.
Ocon had verse banden, groen licht van zn team en mag vanuit de regels zichzelf terug-ronden.
Mag zag hem (moet hem gezien hebben) toen hij de inhaal actie starte en wist dus ook wat zn intentie was.
Dus hij weet ook dat Ocon nu in de bocht niet op de rem gaat stappen en zichzelf in een nadeel brengt als hij de binnenbocht heeft. En dus dat Max de apex probeert te nemen alsof er niemand tussen zit is gedeeltelijk ook zn eigen fout, hij wist namelijk dat Ocon er was (en ook dat hij niet zou remmen, hij heeft ook een race te rijden).
Als je de volledige beelden bekijkt zie je ook dat Ocon geen blauwe vlaggen kreeg omdat hij “de aanval” starte, dus max had hem de ruimte in de bocht moeten geven.
De straf voor Ocon vind ik persoonlijk terecht, maar ook Max maakte kans op een straf. Hij is niet alleen op de baan en puur omdat men eerste rijd heeft het men niet meer rechten.
Als je normaal kunt argumenteren hoor ik het graag.
aapuitdemouw zegt
@ben4dover: jij ziet geen blauwe vlag? Tijd voor een bril. Hij kreeg blauw einde rechte stuk en in bocht 2 knipperde ook blauw voor hem. Elke blauwe vlag wordt weergegeven in het racereport. Ocon krijgt er 2 vlak voor de actie staat met exacte tijdstippen in het rapport.
ben4dover zegt
@aapuitdemouw: ik zie de blauwe vlaggen toen Max Ocon inhaalde, de vlaggen die daarna aangegeven staan zien niet helemaal correct. Want hij MAG volgens de regels van de FIA zichzelf terug-ronden. Ja Ocon had voorzichtiger kunnen zijn, maar Max had hem ook gewoon de ruimte kunnen geven.
rhellema zegt
@ben4dover: je draait het om. Ocon had volgens de regels Verstappen de ruimte moeten geven omdat hij op dat punt een ronde achter lag. Dus ik snap echt niet waarom Verstappen de ruimte moest geven aan Ocon.
ben4dover zegt
@rhellema: ik draai het punt juist niet om. Ocon maakt de terug-rond inhaalactie op MAX, dat is toegestaan en dus heeft hij ook recht op een stuk asfalt.
rhellema zegt
@ben4dover: je draait het wel om. Bij het ingaan van bocht 1 ligt Ocon inderdaad voor, na bocht 1 ligt Verstapppen weer voor op Ocon dus ligt deze weer een ronde achter en dan zegt de regel toch echt dat Ocon de ruimte moet laten.
ben4dover zegt
@rhellema: Ik weet niet op welke beelden jij dat ziet, maar Ocon zit naast hem in de binnenbocht.
Max neemt de apex alsof hij er niet is. Max lag misschien een beetje voor, maar aan het einde van de bocht was dat niet meer zo geweest als Max een aangepaste lijn gereden was. Hij wist dat Ocon er zat en voor een terug-rond actie gaat waar hij het recht toe heeft, dus Max moet hem ook ruimte geven. (Vooral omdat de enige andere mogelijkheid dat hier niets gebeurd geweest was, wanneer Ocon op de rem gegaan was. Dat ging natuurlijk niet gebeuren omdat hij zichzelf dan in een nadeel brengt)
rhellema zegt
@ben4dover: de regel is sowieso dat als je een wiel voor ligt dan ben je er voorbij. De volgende regel is dan ook nog eens dat je je mag ontdoen van die ronde achterstand zonder dat je die coureur hindert. Je zegt zelf al dat Ocon na die bocht weer voor Verstappen zou komen als Verstappen zijn lijn had aangepast. Verstappen hoefde zijn lijn niet aan te passen, Ocon had dit moeten doen.
ben4dover zegt
@rhellema: ik snap je logica, maar snap jij ook dat het volledig tegen het instink van een coureur ingaat om op de rem te stappen als je iemand inhaalt ?
Ocon had recht om er te zijn, niet handig, maar het mag.
En ik snap dat Max raceleider is, maar hij weet ook wat Ocon van plan was en dus waarom hij er zat. Dus die ging niet remmen. Waarom zou Max dan zn lijn niet gewoon aanpassen ?
rhellema zegt
@ben4dover: zo snap ik ook jouw redenering hoor maar snap je ook dat een coureur niet zomaar aan de kant gaat als hij weet dat er een achterligger is die dan ook nog eens een ronde achter ligt. Dat is heel simpel tegen zijn natuur in want ook die coureur weet hoe de regels in dit soort situaties zijn. Ocon is gewoon 100% de schuldige in deze partij. In een vocht mag hij zichzelf niet van die ronde achterstand ontdoen. Zo is de regel en daarom had hij gewoon moeten remmen of aan de kant gaan.
toniominestrone zegt
@ben4dover: geen blauwe vlaggen? Kijk jij nog op een zwart wit tv?
ben4dover zegt
@toniominestrone: top argument dit, echt een toevoeging.
E320cdi zegt
@ben4dover: “Hij is niet alleen op de baan en puur omdat men eerste rijd heeft het men niet meer rechten.” Als leider van een race heb je dat wel. Die rijdt op dat moment virtueel op +25 punten. Ocon reed op dat moment op +0 punten, zoals de rest van z’n race het geval was. Natuurlijk, Ocon heeft ook een race te rijden. Maar het feit dat hij deze ‘inhaalactie’ rechtvaardigt door te zeggen dat hij hetzelfde bij Alonso heeft gedaan (zie zijn Instagram pagina), laat zien waar het probleem ligt. Ocon denkt dat het geen probleem is om dezelfde risico’s te nemen bij het inhalen van ongeveer de laatste man uit het veld in een trage McLaren als bij het unlappen van de race leider. Als je écht niet snapt dat de belangen niet in verhouding tot elkaar staan en je je meerdere niet wilt erkennen op dat moment, na de race en zelfs niet een dag later, dan ben je gewoon een amateur zonder relativeringsvermogen wat mij betreft.
ben4dover zegt
@E320cdi: ik zie je punt en snap dat zn verklaring misschien niet helemaal voldoende is.
Maar zie scenario met Alonso, die ziet hem aankomen en geeft hem ruimte.
Als je dan het scenario bekijkt met Max is er geen ruimte voor Ocon in dezelfde bocht.
Ik wil Ocon echt niet verdedigen, snap dat het veel risico is vooral omdat het over de leiding gaat. Maar onze vriend Max had zelf ook iets voorzichtiger kunnen rijden, want hij wist dondersgoed dat Ocon er was (kan me niet voorstellen dat hij het niet wist). Dus dan had hij ook kunnen beredeneren wat hij van plan was.
Het argument wat Max dan later maakt in de pre-ceremonie ruimte vind ik zelf zwak, “you don’t take out the leader.”. Er staat nergens in de regels dat de baan van de koploper is en je mag jezelf terug-ronden.
Dus ja teveel risico van beide kanten lijkt mij.
chrisvis zegt
@ben4dover: volkomen mee eens! Ongeacht of hij nu blauwe vlaggen krijgt of niet, Max weet dat Ocon daar zit dus het is nodeloos om zo naar de apex te sturen. Hij zou gerust een bocht kunnen wachten en gebruik maken van Ocon zijn slipstream. Is toch nog een deeltje maturiteit dat Max wat moet aankweken in mijn ogen.
karhengst zegt
@chrisvis: dat lijkt me de handigere optie, plus hem eventueel naderhand in staat van beschuldiging stellen voor het hinderen en negeren van een blauwe vlag. Een veel zekerder optie, vooral wanneer je wat te verliezen hebt en de ander niet.
Voorrang hebben betekent niet dat je ‘t krijgt, het is soms net het dagelijks verkeer.
Pordon zegt
@chrisvis: achteraf is makkelijk praten. Ik denk oprecht dat Max niet had verwacht dat Ocon daar nog zou zitten omdat Ocon daar ook absoluut niet meer hoorde zitten. Dat is dan de fout van Max geweest. Over de schuldvraag is er geen discussie mogelijk, die ligt in alle gevallen bij Ocon.
kempenaer zegt
-EDIT: even ademhalen. Relax. Het is maar een sport.-
Gulli zegt
Ik vond de woorden van Lewis na afloop in het peeskamertje wel mooi; hij had niets te verliezen, jij wel. Ofwel ‘grow up’ en denk na voordat je wat doet. Zo word je kampioen. Hamilton heeft dit seizoen wel vaker iemand voorbij gelaten die sneller was maar die geen bedreiging vormde tijdens de race. Zo hield hij zijn auto op de baan en zijn positie in het kampioenschap hoog. Max vecht met alles en iedereen op de baan, of ze nou 1 plaats voor hem liggen of 1 ronde achter hem.
Desalniettemin was de actie van Ocon echt ongelofelijk dom. Ik snap het enigszins want hij hing met versere banden en een snellere motor al 2 ronden bij Verstappen aan de staart, dan ga je niet zitten afwachten, maar had dan niet zoveel risico’s genomen. Daarbij, als hij hem had ingehaald had hij daarna weer een blauwe vlag gekregen dus wat was hij ermee opgeschoten?
Van de kant van Max snap ik het ook niet. Hij was heel de race zo goed bezig, de inhaalacties die om een plek gingen deed hij zó netjes en nauwkeurig, gaf de tegenstander ruimte maar won door betere lijnen of snelheidsverschil. (Dit in tegenstelling tot 4-voudig kampioen Vettel die WEER iemand (RIC) aantikte om er voorbij te komen, ik ga die kerel eens een seizoen turven denk ik). Maar uitgerekend bij een achterligger gaat hij er zo onbesuisd in, je ziet gewoon dat het zijn trots is die zegt; ik ga mij niet laten inhalen door Ocon (de twee zijn geen vrienden) die een ronde achter ligt. Ja, hij had kunnen aannemen dat Ocon zou inhouden, maar blijkbaar deed hij dat niet en hield Max zijn lijn met alle gevolgen van dien.
Om Hamilton zijn uitspraken in context te trekken; Je kunt wel verdedigen tegen een achterligger maar het kost Max een plek en voor Ocon maakte het toch geen verschil. De fout zat bij Ocon, de trots en het ongeduld bij Max.
Breinstein zegt
@gulli: Precies dit. Natuurlijk had Ocon daar niks te zoeken en is het schandalig dat hij Max (naar mijn idee niet bewust) aantikt. Ook de reactie van Max na afloop vind ik zo overtrokken. Het ‘mannetje’ zou wel even stoer doen en wat duw en trekwerk gebruiken om Ocon de les te lezen.
unknown234 zegt
@Gulli: Had gekund, maar het is geen openbare weg. Het is niet dat je denkt; oh die 80 jarige oma haal ik nog even niet in, want het is hier krap. En je weet het maar nooit. Op de racebaan mag je toch wel een andere verwachting hebben in de f1.
Ocon is toch een prof? Had die zich ook zo kunnen gedragen. Gewoon netjes er langs laten.
viezefreddyw zegt
Zelfs Jacques Villeneuve is positief over Verstappen zijn race en zijn houding na de race. Als zelfs hij de kant van Verstappen kiest…
harrie zegt
@viezefreddyw:
Ja voor het eerst met hem eens, Ocon is een snelle jongen maar echt veel te vaak bij dit soort domme akkefietjes betrokken.
racerx zegt
@harrie: Ja, heel snel… is Perez niet eens duidelijke de baas. Als ik Papa Stroll was had ik het ook wel geweten: van beide degene kiezen die de meeste poen meebrengt aangezien het in prestaties toch maar weinig verschilt. Doei Ocon.
n54coupe zegt
@viezefreddyw: Als Ocon een cleane inhaalactie had gedaan op het rechte stuk voor bocht 1, dan was er niks mis mee geweest.
Maar nu gaat hij, met een ronde achterstand, met de leider van de wedstrijd een gevecht aan in bocht 2.
Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. En blijkbaar was de wedstrijdleiding dat met o.a. mij eens.
Max verwachtte blijkbaar ook dat Ocon zijn actie op zou geven na bocht 1.
Achteraf had Max zelf ook wel ruimte willen geven in bocht 2 als dat betekende dat hij de wedstrijd zou winnen. Maar ja, achteraf…
aapuitdemouw zegt
Ik begrijp sommige reacties echt niet. Ocon kreeg 2x blauwe vlag. Vlak voor zijn actie. Max ziet ook dat Ocon blauwe krijgt. Dan kun je toch niet verwachten dat dit gebeurt. Verwacht het onverwachte houdt een keer op toch.
Visje66 zegt
@aapuitdemouw: Max was Ocon voorbij op het rechte stuk, daarna kwam Ocon veel harder terug, wat gewoon mag, en had veel meer snelheid de eerste bocht in.
Netjes? Nee! Verboden? Zeer zeker niet. Ocon deed volgens de geschreven regels niks fout.
aapuitdemouw zegt
@Visje66: ok en daarom kreeg hij de op een na zwaarste straf. Omdat hij niets fout deed. Think! Je mag unlappen maar zonder de leiders race te verstoren. Dat is de regel en niets anders
marcus1963 zegt
@Visje66: bij een blauwe vlag situatie moet je toch aan de kant gaan voor een snellere deelnemer..!
Edge zegt
@Visje66: Behalve dan dat ie in een gat dook wat er niet was en zo Verstappen van de baan reed.
technofreak zegt
@aapuitdemouw:
“Blauwe vlag!”, of niet…
“Volgens de regels!”, of niet…
“Max reed heb er zelf in!”, of niet…
“Liggen elkaar niet al sinds het karten”, of niet…
“Oud-coureurs vinden het ook belachelijk!”, of niet…
Zoals @gulli (en vele anderen ook al eerder hebben geschreven) is er maar 1 échte conclusiete trekken uit het hele voorval: Max is steengoed, maar nog geen ‘kampioensmateriaal’. Hamilton vatte het gewoon goed samen: “He had nothing to lose.”
Ze hebben daar een heel toepasselijke voor in de racerij: “To finish first, you first have to finish”. En zo is het maar net. Een echte kampioen had dat sukkeltje Ocon gewoon z’n ding laten doen, nu is het huilen.
Weer wat geleerd! Ennnnnn…… door!
tfsi zegt
@technofreak: Geen kampioen materiaal? Hij is reed de hele top 6 aan stront Het o zo machtige Mercedes doet het werkelijk in z’n broek voor Verstappen, hoe vaak heeft Hamilton over de boord radio niet gevraagd waar verstappen ligt en welke tijden hij rijdt. En ook nog met een auto die beschadigt is het gat weer dicht rijden naar Hamilton en na de race zeggen we hadden Motorproblemen me reet ze konden Max gewoon niet achter zich houden.
technofreak zegt
@tfsi: Nee. Geen kampioensmateriaal, nee. “NOG GEEN”, zoals ik schreef.
Zolang je kleine, onnozele dingetjes je race laat verpesten ben je goed, héél goed. Maar wordt je geen kampioen.
Hamilton had deze kleuter lekker een handvol zand naar ‘m laten gooien in de zandbak en daarna gewonnen met zandkastelen bouwen. Max moest zonodig een hand teruggooien waardoor hij z’n zandkasteel verzwakte en deze uiteindelijk instortte.
Het verschil tussen een driftige kleuter en een volwassen vent, zeg maar.
unknown234 zegt
@technofreak: ach alsof hamilton zo goed is. Zet alle f1 coureurs in dezelfde auto en kijk dan wie er de snelste is. Hamilton kan wel wijs lullen, maar dat is ook niet het meest heldere licht.
aapuitdemouw zegt
@technofreak: dat is gewoon onzin. Max was bezig met Bandenmanagement. Dan wil je geen achterligger vlak voor je hebben dat kost je tijd en banden. Hij had op da moment maar een geringe voorsprong op Hamilton en de race duurde nog lang. Ocon had daar niets te zoeken en iedereen die hier ook maar enig schuld bij Max legt is net zo Moron als Ocon.
technofreak zegt
@aapuitdemouw: Je hebt helemaal gelijk.
Ocon is 100% schuldig aan het incident, heeft blauwe vlaggen genegeerd en die wil je niet voor je hebben qua bandenmanagement. Je foto is ook geen stemmingmakerij en Max zou eigenlijk dit jaar al kampioen zijn geworden als de FIA niet de pik op ‘m had.
Je hebt je ‘battle’ gewonnen hoor! Maar win je ook ’the war’? ;-)
kempenaer zegt
@technofreak:
Aapuitdemouw heeft inderdaad helemaal gelijk.
Verstappen kan niet verweten worden dat hij rekening had moeten houden met een torpedo actie van die gefrustreerde rat Ocon. Als je dat moet doen dan kun je achterblijvers pas voorbij als ze een pitstop maken.
De links Ocon-Mercedes is er en het komt de Duitsers erg goed uit dat Ocunt Verstappen van de baan ramde.
Erg onsportief en laag gedrag. Bah.
aapuitdemouw zegt
@technofreak: ik heb heen battle. Ik baal gewoon enorm voor een jongen die de race van zijn leven rijdt met een auto die het hele seizoen al achter de feiten aan loopt en op eigen kracht naar voren is gereden. De overwinning was de bekroning geweest en dat is hem ontnomen. Dat doet elke sportliefhebber pijn. Of het nu Max , Lewis of wie dan ook geweest was.
Loek zegt
Ik ben niet zo’n aanhanger van de Mercedes-complottheorie. Het zou bijzonder zijn als er in deze sport echt zo ‘gerigged’ wordt, maar ik betwijfel het. Ik heb het incident zelf niet gezien maar ik vind die houding van Ocon buitengewoon kut. ‘Ja maar je moet begrijpen dat ik ook eens wil inhalen.’ Ja maar je moet begrijpen dat je Max zijn race hebt verziekt. Hamilton heeft de titel toch wel, of die nou tweede of eerste wordt. Dan kun je op zijn minst overkomen alsof je inziet dat dit niet zo tof was voor Max. En ik ben op geen één manier een Verstappen-fanb0i maar die Ocon heeft zijn reputatie bij deze voor mij verneukt door zijn houding. Doen meer Fransozen, overigens. Maar dat houd ik even buiten beschouwing.
cloverleaf zegt
@720s: het is ook geen complot van Mercedes. Echter betwijfel ik het of Esteban net zo weinig ruimte had gelaten als het Lewis betrof…
gwnbmw zegt
https://pbs.twimg.com/media/DrwSe2pWwAc6aqY?format=jpg&name=medium
deze laat ik ff hier…
aapuitdemouw zegt
@gwnbmw: dit is een onzinnige foto. Dit was na de tik en Ocon moest hier zijn auto opvangen. Stemmingmakerij deze foto.
gwnbmw zegt
@aapuitdemouw: het gaat om de blauwe vlag links bovenin :)
Edge zegt
@gwnbmw: En voor de volledigheid hier ook maar het bewegend beeld. Let ook op het stuurtje van Ocon, op het moment van de tik branden de blauwe vlag lampjes. https://streamable.com/1n2ob
aapuitdemouw zegt
@gwnbmw: sorry ik dacht dat je stuuruitslag theorie bedoelde. Die gaat nml ook rond op internet met soortgelijke foto. Die vlag die je ziet knipperen is blauwe vlag nr 3. Hij heeft daarvoor blauw gehad einde rechte stuk al. Dus hij haalde in einde rechte stuk terwijl gelijktijdig een blauwe vlag aan hem gegeven werd. En dan zijn er nog mensen die beweren dat hij het recht had. Gekke wereld
henk_he zegt
@aapuitdemouw: hoezo stemmingmakerij? De feiten: Ocon was de bocht ervoor sneller, maar op het moment supreme zat Max ERVOOR en had Ocon BLAUW. Conclusie: Ocon had moeten liften, deed hij niet, touché tot gevolg en daar is hij voor gestraft. Einde discussie.
freem4n zegt
@gwnbmw: zou FIA dit ook gezien hebben, maar gewoon negeerd, omdat ze zo’n pik hebben naar Max?
gwnbmw zegt
@freem4n: ocon zijn stuur staat zo om de spin op te vangen, dit was na de touché. de foto gaat om de blauwe vlag die je links bovenin ziet…
centric zegt
Los van het feit of het wel of geen zin had om de strijd aan te gaan, zijn inhaalpoging mocht volgens de regels. Het is gewoon Max zijn fout. Max is de gene die Ocon beukt, hij stuurt naar Ocon. Ocon zat aan de binnenkant van de baan en kon geen kant op. Max had de ruimte en kon er omheen. Maar ja iedereen schijnt meer sympathie te hebben voor Max.
Jochempie zegt
@centric: Je kunt de vraag niet zomaar loslaten of het een zinvolle actie was. Daar draait het namelijk om. Ocon had het niet moeten proberen, want hij had Max vervolgens toch niet losgereden.
centric zegt
@jochempie: Ik dacht dat het een race was en dat het bij een race erom gaat dat je probeert in te halen al is het maar voor de eer. Max had er gewoon omheen gemoeten dan had hij gewoon voor kunnen blijven en alsnog zijn positie kunnen behouden en dan had je ook niemand gehoord over Ocon, de baan is niet alleen voor hem. gewoon zijn eigen domme fout.
Jochempie zegt
@centric: “Ik dacht dat het een race was en dat het bij een race erom gaat dat je probeert in te halen al is het maar voor de eer.”
Haha, nee.
centric zegt
@jochempie: Duidelijk, als jij de volgende keer meedoet aan een race zorg er dan vooral voor dat je iedereen voor laat.. Genoeg over deze onzin. Een fijne dag verder
Jochempie zegt
@centric: Als je een ronde achterloopt en in de buurt van de leider rijdt, dien je ruimte te laten. Daar krijg je blauwe vlaggen voor, die kreeg Ocon en dus had ‘ie zich aan de regels moeten houden.
harrie zegt
@centric:
Ja je hebt echt helemaal gelijk.
Bel de FIA even dat ze er compleet naast zaten met een 10 sec stop and go penalty en 3 strafpunten voor Ocon.
centric zegt
@harrie: Jij snapt duidelijk niet hoe het werkt in de wereld van het grote geld.
harrie zegt
@centric:
Klopt, sorry. Ik zal de Illuminati even bellen voor wat uitleg over dit botsinkje.
centric zegt
@harrie: Vraag ze dan gelijk even wat voor weer het volgende week mag worden.
toniominestrone zegt
@centric: Jij bent er ook zo een die sinds 2 jaar de f1 volgt? Neem van mij aan dat sinds ik de f1 volg, zo’n 45 jaar dit nog noout vertoont is.ocon had de zwarte vlag moeten krijgen en 3 wedstrijden schorsing.
centric zegt
@toniominestrone: Ja ja internetheld, je hebt helemaal gelijk hoor.
aapuitdemouw zegt
@centric: ik denk dat jij even een cursusje raceregels moet hebben. Want laat die ronde achterstand even buiten beschouwing en denk dat dit om een positie zou gaan, zelfs dan was Ocon hier fout. Bij uitkomen bocht 1 zat Max er voor en dan mag hij de racelijn houden. Het is aan de aanvallende partij om ervoor te zorgen dat er gwen contact is. Simpel dus.
Breinstein zegt
@centric: Het was volgens de regels, maar als je jezelf wilt unlappen kies dan een goed moment uit en zorg dat je er overtuigend voorbij bent. Had Max gezien de volgende bocht meer ruimte kunnen geven? Ja, maar Ocon had daar helemaal niet moeten zitten.
kempenaer zegt
@centric:
Jij snapt er gewoon helemaal niks van.
cloverleaf zegt
Max vergat gewoon de heilige regel:
1. Binnenspiegel
2. Buitenspiegel
3. Over je schouder
Dode hoeken zijn nu eenmaal gevaarlijk
Jochempie zegt
@cloverleaf: Heb ook geen enkele richtingaanwijzer gezien. Je zou zeggen dan BMW weer meedoet in de hoogste klasse.
cloverleaf zegt
@Jochempie: dat is een optie die je aan moet vinken bij de duitsers
VeniVidiVici zegt
Dames en heren ik geloof het verder allemaal wel. Mijn focus ligt alweer bij Abu Dhabi. Sterker nog… al bij Australië 2019!
mashell zegt
@venividivici: hoezo 2019? Zoals AMS zegt “de RB14 was de snelste auto op Interlagos” feit is dat Max de laatste races ongelooflijk goed gaat, de wagen en Max is gewoon supersnel. Ik zeg dit jaar is er nog wat te halen, volgend jaar is waarschijnlijk een frustererend “leerjaar” (voor Max en de oranje brillen).
VeniVidiVici zegt
@mashell: Uhh… ik weet niet hoor, maar seizoen 2018 is bijna ten einde. Dus vandaar mijn focus, buiten Abu, al bij 2019 ligt :-)
aapuitdemouw zegt
@venividivici: abu dhabi kan hij ook winnen. Hij is pissed nu en dat baantje ligt hem ook wel. Garantie voor spektakel!
VeniVidiVici zegt
@aapuitdemouw: We gaan het zien over 2 wkn. Tussen bocht 11 naar bocht 7 is het daar wel RBR land ja.
kempenaer zegt
Volledig eens met ESPN.
Ocon verdient een schorsing en als Mercedes er ook nog tussen zit, dan Mercedes ook.
ericd zegt
En ik denk dat Max vooral kwaad was omdat ie zichzelf ook wel stom vond om z’n 1ste plek zo in gevaar te brengen. De actie had niet gehoeven, klaar.
aapuitdemouw zegt
@ericd: jij denkt veel te zwart wit. Hij kan Ocon er niet voor laten want dan moet hij achter hem aan rijden terwijl dat zijn banden kost terwikl Hamilton op dat moment nog maar op 2.5 sec zit. Dan ga je echt niet even rustig aan de kant voor een achterblijver die een ronde achter ligt. Kom op zeg!
swisskid zegt
@ericd: Ben ik volledig met je eens. Een meer ervaren coureur was dit niet gebeurd. Max mag god op z’n blote knietjes danken dat hij nog 2e is geworden. Voor hetzelfde geld had hij eruit gelegen. Niet zo slimme actie van Max…
aapuitdemouw zegt
@swisskid: onzin. Elke coureur was dit overkomen omdat dit zo dom en onverwacht is dat je er geen rekening mee houdt. Het is gewoon opzet kan niet anders ook gezien zijn reactie achteraf. Daar kun je je niet tegen wapenen. Zou het zelfde zijn als zeggen dat Hamilton in Baku destijds dom was om Vettel te testen, want dan weet je dat Vettel knapt en tegen je aan beukt.
edhageman zegt
mag ik hier aan toevoegen dat “el Mundo” in Spanje onder de kop Max el macarra, vernietigend uithaalt over zijn actie ná de race en terecht, maar lovend over zijn optreden tijdens de race. Je kan als topsporter niet zo reageren. Goede voor een rode kaart.
cthijs zegt
@edhageman: een rode kaart kun je alleen krijgen tijdens de wedstrijd,dus die gaat hier niet op
rollingstoned zegt
@cthijs: Rode kaarten zijn sowieso meer iets voor voetbal…
saxoke zegt
Zo enorm zonde voorr Max dat dit gebeurde. Maar….. gooit ie hier de deur niet kei hard dicht terwijl Ocon gewoon naast m zit? Op het rechte stuk kwam Ocon m voorbij, als Ocon daar dan in de binnenbocht zat, dan was het net andersom geweest. Het blijft natuurlijk wel dom om op die plaats toch effe de leider van de wedstrijd (waar Flap Ocon 72seconden achterligt) voorbij te willen gaan.