Niet alleen een goed resultaat voor Red Bull Racing, maar ook een belangrijke stap voor Honda.
De Grand Prix van Australië was niet op elk moment heel spannend om naar te kijken. Het goede nieuws is echter dat Max Verstappen met zijn derde plek een podiumplaats wist te behalen. Toch wel een verrassing en dat viel ook de internationale media op. Eens kijken wat ze hebben te zeggen over de Nederlander.
BBC
Lewis Hamilton moest zich concentreren om niet ingehaald te worden door Max Verstappen. De Nederlander wist Ferrari-rijder Sebastian Vettel te passeren en ontnam zo de podiumplaats voor het Italiaanse raceteam. Het was voor Ferrari een ‘ontnuchterende’ dag, die zich de komende twee weken gaan bezighouden met het vraagstuk hoe de Red Bull sneller kon zijn.
ESPN
De inhaalactie van Verstappen op Vettel omschrijft ESPN als de mooiste inhaalactie van de race. Niemand had verwacht dat een Red Bull een Ferrari zou inhalen om zo de podiumplek te kapen. ‘Max Verstappen heeft er een carrière van gemaakt om mensen het tegendeel te bewijzen’, aldus ESPN.
Auto, Motor und Sport
Met versere banden en hulp van de DRS vloog de Red Bull voorbij Ferrari in bocht 3. Verstappen probeerde de aanval door te zetten op Lewis Hamilton om ook de Mercedes-rijder in te halen. Helaas was de wereldkampioen te snel voor hem. In bocht één maakte de Nederlander een foutje, waardoor Hamilton wat adem kreeg.
Le Figaro
Verstappen zet Honda op het podium. Dat is de (vertaalde) kop van Le Figaro boven een stukje over de Nederlander. Max nam zijn kansen bij de start en wachtte af. Verstappen moest genoegen nemen met de derde plaats, al hoopte hij nog een move te maken op Lewis Hamilton. Er was geen verwachting dat een Honda het podium zou halen. Voor het eerst sinds 2008 ziet een Honda-motor weer het podium.
Sky Sports
Een tobbende Hamilton wist Verstappen van zich af te houden. Max Verstappen wist echter voor het eerst in zijn carrière een podiumplek te pakken in Melbourne. De Britten spreken over een ‘unusual finish’. Met Bottas op P1, Hamilton P2 en Verstappen op drie.
Gazzetta
Ferrari stelde met een P4 en P5 teleur in Australië. Honda pakte met Verstappen voor het eerst een podium in het hybride tijdperk. Verstappen maakte op het laatst nog een foutje, waardoor Hamilton comfortabeler P2 wist te halen. Op het laatste moment wist Bottas ook nog de snelste raceronde van Verstappen af te pakken, wat weer een punt scheelt. De Italianen spreken over ‘Lo scatenato Verstappen’, wat zoiets als ontketende betekent.
str8six zegt
Had eerlijk gezegd totaal niet het gevoel dat Lewis tobbende was oid. Hij heeft gewoon een gaatje van ong. 1,5-2 seconden gehouden. Op het moment dat Max dichterbij kwam gaf hij een toefje gas erbij, volgens mij heeft ie niet echt hoeven trappen ofzo.
subaru555 zegt
@str8six: Verstappen had regelmatig DRS, Hamilton had floor-damage en was duidelijk niet tevreden.
amgmerc zegt
@subaru555: waar heeft hij vloerschade opgelopen dan? Heb namelijk echt niks gezien..
piquet1986 zegt
@amgmerc: stond op twitter een bericht waarin Mercedes aangeeft dat Hamilton floor damage heeft opgelopen in de 4e ronde.
toniominestrone zegt
@piquet1986: natuurlijk, beter een smoes de wereld in helpen dan toegeven dat die badmuts een slechte dag heeft!
tvklarenbosch zegt
@toniominestrone: kijk maar op motorsport.com, schade was er wel degelijk
basjaski zegt
@toniominestrone: Lewis heeft altijd een “probleem” als ie niet eerste wordt….of als er iemand dicht in de buurt komt dan is z’n auto ineens stuk. Altijd wat.
Die gozer z’n ego moet altijd gemasseerd worden. Was een klein stukje van de vloer af dit keer, maar lijkt me (zeer) sterk dat dat een gat van 20 seconden heeft gekost.
rovadepo zegt
@toniominestrone: valt mij op dat bijna altijd er een reden / smoes is waarom iemand slecgt is. In de F1 wereld is weinig eigen kritiek.
pomoek zegt
@rovadepo: slecgt? ;-)
notsobig zegt
@pomoek: Zijn toetsenbord zal wel schade opgelopen hebben, waardoor er een typefout ontstond… Was echt niet zijn fout!
drdre1 zegt
@notsobig: ik heb a ders geen foto’s van z’n schade gezien?? ?
piquet1986 zegt
@toniominestrone: Ken ff je feiten voordat je begint te blaten. Er is een heel artikel over geschreven met analyses van Giorgio Piola, expert op het gebied van aerodynamica. Staan ook duidelijke foto’s bij van de race waarin je ziet dat hij daadwerkelijk een stuk mist van de vloer.
mwti zegt
@toniominestrone: zijn haar is nog erger dan schaamhaar. Dat weet hij zelf ook. Ik zou de tondeuse pakken.
hans75 zegt
@amgmerc: krijg je er van als je met hoge hakken in je bolide gaat zitten… je trapt er zo doorheen
Jochempie zegt
@subaru555: Regelmatig DRS? Zo vaak heeft ‘ie niet binnen een seconde van Hamilton gezeten volgens mij… Misschien maar twee a drie rondes.
cortinaracing zegt
@str8six: Hamilton zat wel degelijk in de problemen, en als het gat kleiner was geweest, hadden we best nog een clash tussen die 2 gezien
por100 zegt
Lo scatenato – De ontketende –> dat past beter dan wild.
alfalfa zegt
@por100: ook een stuk positiever.
dawwg zegt
@por100: Je hebt helemaal gelijk; ontketend is de juiste vertaling; niet ‘wild’; zie ook: https://it.wikipedia.org/wiki/Lo_scatenato
RubenPriest zegt
@por100: dank voor je reactie, ik zal het aanpassen!
n0zem zegt
@RubenPriest: dan wel ook even kijken hoe je het schrijft ;-)
Dutchdriftking zegt
Dankzij de Honda motor en het puntje voor de snelste tijd was het gewoon weer spannend. Als iemand dit 2 jaar geleden had gezegd hadden we hem smakelijk uitgelachen!
emping zegt
Mooi begin voor Verstappen en Honda. Nu nog afwachten hoe de rest van de races gaan verlopen. 1 Red Bull met vleugels maakt nog geen zomer (of zoiets)
gregorius zegt
Mooi dat het ‘puntje voor de snelste ronde’ weer terugkomt.
MV koos ervoor om de druk er bij Ham op te houden, voor het geval dat, bij zo’n beetje de meest stabiele coureur; hij had ook de een-na-laatste ronde een gaatje kunnen laten vallen, accu’s opladen en in de laatste ronde voor de snelste ronde kunnen gaan; want dat ding liep snel genoeg.
loutervanplezier zegt
Hoe zit het in elkaar, Hamilton moest Bottas voor laten gaan, want Borras had de betere pace, de betere wagen misschien wel, onbewust, ik geloof het niet. Dat blijkt vooral uit de woorden van Wolff bij de felicitaties aan Valtteri.
Verstappen heeft gewoon gereden zoals hij dat doet, proberen het best mogelijke eruit te halen, met dit verschil ten opzichten van vorig jaar, hij hield ruimtes, bij de eerste bocht na de start en bij het inhalen van Vettel, Geleerd misschien, maar meer is het besef binnengekomen, dat hij zonder schade meer punten gaat pakken dit seizoen. Daarbij hoeft het dan niet minder spectaculair te gaan, inhalen kan nog steeds met glans.
Ferrari heeft nog aardig watt huiswerk te doen, net als Renault.
Voor de rest is er eigenlijk niet veel veranderd, alleen dat het treintje rijden, nog meer treintje is geworden, omdat de teams dichter op elkaat xitten, in het middenveld. Dat Gesly niet voorbij Kvyat kwam heeft te maken, dat Toro Rosso en Red Bull dichter bij elkaar zijn gekomen, vanwege de zelfde achterkant.
SanderB zegt
@loutervanplezier: En kvyat reed met minder downforce waardoor de torso Rosso harder liep op het rechte stuk
pomoek zegt
@loutervanplezier: Finish foto van Borras: http://www3.pictures.gi.zimbio.com/Sacha+Baron+Cohen+Premiere+Borat+Cultural+EZStQj63FlSl.jpg
WolfKrad zegt
“De inhaalactie van Verstappen op Vettel omschrijft ESPN als de mooiste inhaalactie van de race.”
Niet zo moeilijk. Zo veel inhaalacties waren er niet.
Ik zat vooral te wachten op een mooie inhaalactie van Gasly op Kvyat. Of Leclerc op Vettel. Dat die er niet kwamen is veel relevanter voor het komende seizoen dan deze van Verstappen op Vettel.
Robert zegt
@wolfkrad: dat Leclerc niet voorbij Vettel kwam, zal vast met stalorders te maken hebben gehad.
Leclerc kwam op een gegeven moment met een seconde per ronde dichterbij; dan had -ie met één goede DRS-versnelling op het rechte stuk aan Vettel voorbij kunnen gaan.
verplicht zegt
@RRRobert: dat is precies wat relevant is voor dit seizoen.
Leclerc was de snellere maar mócht er dus niet voorbij.
karhengst zegt
@wolfkrad: Inderdaad. Ik zal vast enige niet geweest zijn die ten tijde van de actie weer onder de wol lag.
ghost zegt
Vers Tappen!
Groeten vanaf Heineken HQ !
@wahltiroler!
scorpion80 zegt
@ghost: Oké.
ghost zegt
@scorpion80: hoef jij niet te snappen, anders had ik je wel getagged ✌?
scorpion80 zegt
@ghost: Oké.
kobus1967 zegt
Ben benieuwd naar de reactie van meneer Bietenboel van Renault.
20klepper zegt
Ex teamgenoot Ricciardo deed het ook goed in zn Renooit, iets met goede stappen zetten in 2019…
Max reed gewoon keurig slim de race, geen gekke bedoelingen laten zien dat hij het degelijk wel kan.
sirprize zegt
@20klepper: z’n nieuwe banksaldo verzacht enigszins die pijn denk ik.
appeltaartislekker zegt
Zelfpijperij dit. Zielig gebeuren.
pomoek zegt
@appeltaartislekker: ik wou dat ik het…euh nou laat maar…
sirprize zegt
@appeltaartislekker: zelfpijperij? Bedoel je dat Calvinistisch? Dat we niet trots mogen zijn op een succesvol formule-1-coureur met een Nederlands paspoort?
VeniVidiVici zegt
De visie van de buitenlandse media… nou leuk, waarvan akte. Op naar de volgende race…
pomoek zegt
@venividivici: Ja, altijd die clickbait, het is zo storend!
Waarom zetten ze niet boven het artikel: “De internationale media over P3 van Max Verstappen”
in plaats van: “De internationale media over P3 van Max Verstappen”…
pomoek zegt
Okay, ik zal wel weer een oranje bril hebben maar goed, komt ie. Ik heb eens gekeken naar de jonge rijders die overgestapt zijn naar een top 3 team en naar de rookies en deze vergeleken met Verstappen.
Gasly start als 17e, haalt 4 auto’s in (2 vallen uit), komt niet voorbij aan Kvyat en eindigt als 11e. Daniel is natuurlijk best een goede coureur maar kom op Pierre, je had hem achter je moeten houden na de pitsstop. En ja, Verstappen lukt zoiets gewoon wel: https://youtu.be/ZS8_oLJISWU.
Lando Norris, de grote Britse hoop, starte zijn debuut als 8e maar zakte uiteindelijk naar de 12e plaats. Verstappen startte in 2015 als 12e en lag 9e toen hij zijn 1e Renault motor opblies.
Albon starte als 13e in de Torro Rosso en eindigde op de 14e plaats. Keurig voor een debuut, maar niet spectaculair en ruim achter zijn teamgenoot die achter hem is gestart. Ook Giovinazzi zakt een plaats en eindigt als 15e. Zijn teamgenoot wordt 8e. Okay, dat is Raikkkonen, die in zijn huidige vorm geen koekie is.
Leclerc, in zijn eerste race voor Ferrari, rijdt een “ok” race. Een beetje vergelijkbaar met hoe Kimi vorig jaar het merendeel van zijn rondjes rond tufde. Hij startte als 5e en bleef 5e. Verstappen kwalificeerde zich tijdens zijn 1e race bij een top 3 team als 4e en won uiteindelijk de race.
Dus ja. Verstappen kan er wel wat van.
gregorius zegt
@pomoek: Norris ben ik het met je eens, al weten we niet precies hoe goed die McLaren te rijden is. Iedereen die erachter zat, was de lul. En dat was een gevaar op een circuit waar je moeilijk in kan halen.
Overigens ben ik het wel met je eens dat Gasly het niet goed heeft gedaan. Hopen dat daar nog meer inzit; anders moet Kvyat weer omhoog: hij reed een stabiele race en probeerde tenminste nog wat.
pomoek zegt
Ps.:
Ben overigens ook erg verrast door Stroll! Die geeft Perez toch even een tik op z’n oren!
gregorius zegt
@pomoek: nee, Stroll had nog niet gepit terwijl de gepit-te Perez achter de Norris trein vast zat. Iedereen die voor de Norris trein zat (harde banden eerst), had geluk.
cthijs zegt
@pomoek: zoontje van de baas kun je beter niet voorbij rijden lijkt me
pomoek zegt
Ps.2: Als Valteri half zo goed blijft rijden als hij in Australië deed stapt Ocon volgend jaar hooguit in de 2e Williams. Als dat team dan nog bestaat.
ericd zegt
Altijd leuk te lezen wat ze in het buitenland zeggen over Max.
tarquesh zegt
Het resultaat voor RB is op het typische Mercedes circuit een mooi begin van nog meer moois. Verlost van het Renault juk, gaan voor de winst dat uitmond in een WK titel.
Max is een icoon. Honda een fenomeen.