Fans konden smullen van een vermakelijke F1-race gisteren. Vele nieuwspublicaties konden het vooral niet laten om het te hebben over die ene Nederlander op dat veld.
En terecht, want Max Verstappen deed een opmerkelijke actie (video) die door fans en media (behalve Ziggy) werden veroordeeld. De Nederlandse coureur staat bekend als gedurfd om zijn vele knappe inhaalacties. Onderdeel van een knappe inhaalactie is op het juiste moment toeslaan. Gisteren gebeurde het tegenovergestelde. De Red Bull-racer zag een gaatje dat er niet was en besloot Sebastian Vettel in te halen. Of een poging daartoe. De twee raakten elkaar en naast het feit dat Verstappen zijn eigen kansen verspeelde, verziekte hij ook nog eens de race van de man die van pole position vertrok. Uiteindelijk viel de reactie van Vettel nog mee, aangezien Max direct na de race zijn excuses kwam aanbieden. Het internet en de kranten zijn minder mals voor de jonge F1-rijder.
BBC
How much aggression is too much? vraagt de BBC zich af. De Britten zijn nog mild over Max. Ze hadden ook wel door dat dit de derde race is waar Verstappen in de problemen komt en dat hij een waarschuwing van Horner aan zijn broek heeft hangen. Echter moet de 20-jarige tot 10 tellen en iets rustiger aan doen. Want met zijn snelheid en talent kan Max een nog beter coureur worden dan ‘ie al is, aldus de BBC.
Gazetta
De Italianen zijn woedend. Na een fantastische zaterdag voor Ferrari spreekt de krant over een waardeloze zondag. De pitstrategie van de Italianen was niet goed, maar bovenal die ‘brutale, overdreven, demente’ actie van Verstappen op Vettel in de 44ste ronde. Met een 10 seconden penalty komt de Nederlander er nog goed vanaf. Als hij intelligent had gereden had hij eerste geworden in plaats van Ricciardo.
Marca
Hoe keken ze in Spanje naar de Grand Prix van China? Marca spreekt over één van de matigste races ooit voor de Nederlander als het gaat om het resultaat. De Nederlander kon het allemaal hebben, maar gooide zijn kansen overboord. ‘Mad Max’ boorde zijn auto in die van Vettel. De penalty van 10 seconden was veel te mild. Hij had geen punten voor deze race mogen krijgen, aldus de Spaanse krant.
ESPN
Dit nieuwsmedium spreekt over een over-optimistische Max Verstappen in China. De drang om in te halen was te groot en de Nederlander was te gehaast. “Once again, the 20-year-old was way too over-optimistic as he lunged to the inside of the Ferrari at Turn 14, only to make contact when Vettel turned in to take the corner.”, waarbij de once again refereert naar de eerdere actie op Hamilton.
Bild
In een klopjacht op Vettel maakt de jonge Nederlander in al zijn agressiviteit een verkeerde manoeuvre. Hij overdrijft en maakt een fout, met een aanraking tot gevolg. Vettel herpakt zichzelf niet en komt achter Hulkenberg en Alonso te rijden. Hij staat in ieder geval nog bovenaan in het kampioenschap..
The Guardian
De dag van Vettel was helder en onbezorgd sinds de start. Dat gevoel verdween nadat hij zijn koppositie verloor. Toen was daar Verstappen, die veel te opgeladen de bocht naderde en probeerde in te halen. Beide coureurs spinden en Vettel wist zich na deze crash niet meer te herstellen.
Auto, Motor, und Sport
Het tweede nieuwsmedium dat spreekt over een ‘Mad Max’. Hij weet niet te leren, kopt het Duitse Auto, Motor, und Sport. De Nederlander struikelt over zijn eigen ongeduld. De aanval op Vettel was slecht getimed. Was de uiteindelijke penalty op Verstappen te laag?
Le Figaro
Als een torpedo werd Vettel geraakt door Verstappen in de veertiende bocht. De penalty van 10 seconden was volgens Le Figaro onlogisch. Wat de Nederlandse coureur wel had moeten krijgen laten de Fransen dan weer niet weten. De 20-jarige wordt niet afgemaakt door Le Figaro. Volgens hen waren het vooral de Ferrari’s die veel fouten hebben gemaakt en zo punten hebben laten liggen. “Kostbare punten die voor het oprapen lagen voor Ferrari werden niet opgepakt”, aldus de Fransen.
CNN
Verstappen in de fout. Dat is de kop van CNN boven een stukje over de Nederlander. Vanaf de vierde positie leek een podiumplaats een zekerheid. Na de aanraking met Vettel waren al zijn kansen verspeeld en bleek een podiumplaats kansloos.
viezefreddyw zegt
Ik begrijp het gejank niet dat hij meer straf had moeten krijgen dan de opgelegde 10 seconden tijdstraf. Als hij een hogere straf had gekregen, dan meet de FIA met twee maten. Gasly (weliswaar buiten de punten) kreeg ook 10 seconden tijdstraf voor het aantikken van Hartley in dezelfde bocht en zo zijn er nog tig andere incidenten geweest, ook in andere seizoenen, waar dezelfde straf gegeven werd. Tuurlijk was het Verstappen zelf die de fout in maakte en heeft het ook volledig aan zichzelf te danken. Maar een zwaardere straf was onnodig geweest.
sjouveur zegt
@viezefreddyw: Mee eens. de reden dat het voor Vettel relatief grote gevolgen had, was dat zijn banden al redelijk oud waren en dat hij die ook nog eens oprookte met een burnout na de spin. Daarna kon hij niet meer aansluiten bij het tempo vooraan.
rhellema zegt
@viezefreddyw: zodra journalisten gaan janken om meer straf dan weet je al dat ze Verstappen een zeer groot talent vinden. Hoge bomen vangen veel wind en Verstappen vangt op dit moment even een oorkaantje…
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Het temperament van Italianen en Spanjaarden is dan ook een andere wereld van verschil met rustige nuchtere volkeren ;-)
willeme zegt
Ach ja, de meeste 20 jarigen maken dit soort fouten in de GP2 of Formule Renault. Hij rijdt nu Formule 1 en heeft méér dan eens aangetoond dat hij uit het juiste racehout gesneden is. Ricciardo rijdt slimmer, Verstappen lijkt iets sneller te sneller te zijn. Op zich gunstig dat ‘ie zichzelf nu op deze manier tegenkomt, terwijl er geen kampioenschap op het spel staat. Wordt ‘ie alleen maar beter van.
Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk wel teleurstellend gisteren. Wat wel opvalt, als hij goed rijdt zijn wij allemaal euforisch, zijn wij trots op Verstappen en vieren wij feest. Als hij een zaadrace rijdt, dan kan hij er niets van en moet hij veel leren. Winnen doe je samen en verliezen doe je alleen.
Als hij nu weer een paar podiums en een overwinning pakt is het weer de nieuwe Senna, Schumacher, Fangio en Mazzacane!
snorrie zegt
@willeme: inderdaad. Alsof men wacht op het moment dat ‘ie helemaal afgebrand kan worden.
En de mensen die nooit kijken nemen dit “nieuws” ook nog eens klakkeloos over om te doen alsof ze expert zijn op dit vlak.
Fouten maken moet kunnen.
rikus zegt
@snorrie: sorry hoor, maar hier maak je een enorme fout. Sinds Max Verstappen in de F1 zit, is iedereen een expert. Het is geen doen alsof. Het zit in onze natuur. Zodra een Nederlander succes heeft, ook al heeft ie hier maar tien minuten gewoond, dan is ie van ons. En dan zijn wij de experts. Het haalt het beterweterige in ons naar boven. Kunnen we niks aan doen.
mopar zegt
@rikus: dit!
snorrie zegt
@rikus: We? Laat mij er even buiten. Waar ik me aan stoor zijn de mensen die nooit een race kijken, maar dit ‘nieuws’ als zoete koek tot zich nemen en vervolgens de zogenaamde F1-expert gaan uithangen terwijl ze 0 verstand ervan hebben. Met opmerkingen als “Max doet het ook helemaal niet meer goed”.
Word ik flauw van.
rikus zegt
@snorrie: en weer geef je de perfecte omschrijving van de typische Nederlander. Uit de kunst. Maar goed, ik laat je er buiten. Vrienden?
snorrie zegt
@rikus: vrienden sowieso. Maar je begrijpt me verkeerd. Ik beschouw mezelf niet als een expert. Ik bekijk al sinds jaar en dag de F1 objectief en stoor me net zo goed aan de oranje bril kijkers als aan de andere uitersten.
rikus zegt
@snorrie: ik begrijp je wel hoor. Absoluut. Zoals jij waarschijnlijk het sarcasme in mijn reacties wel snapt. Die mensen weten doordeweeks niet eens hoe je een knipperlicht gebruikt, maar in de kantine wél de F1 expert uithangen. En dat is voor een echte liefhebber, zoals jij, misschien wel eens irritant ja.
wfmodena zegt
@willeme: Ach, volgens mij kan je ook gewoon constateren dat hij met een paar mindere acties de race min-of-meer verziekt EN als Nederlander gewoon achter je lievelingscoureur blijven staan. Dat bijt elkaar niet zo denk ik. Bovenstaande buitenlandse kritiek is grotendeels terecht toch? Niet meer, niet minder.
mrB zegt
@willeme: gisteren heb je nog de hele groentewinkel in stukken gesneden vanwege Verstappen. En hij mag ook nog steeds fouten maken, hij is pas 20. Maar hij moet ook nu gaan laten zien dat hij van zijn fouten leert.
pomoek zegt
@mrb: ik vind de reacties wel in lijn met elkaar. Je mag best kritisch zijn en iets in de juiste context plaatsen. Verstappen heeft een fout gemaakt, maar om te doen alsof hij als een stuk brandhout rondrijdt, zoals sommige media suggereren gaat weer veel te ver.
willeme zegt
@pomoek: Juistem. Het zit in het midden. Verstappen heeft gisteren een domme fout gemaakt. Weet ie zelf ook heel goed. Nu is iedereen boos op Verstappen want er was geen reden om s’ochtends het bier al op tafel te zetten.
Na een paar goede races vieren we allemaal massaal weer feest ;-)
gitaarknul zegt
Petje af voor de reactie van vettel ook, zelfs tijden de race verbazingwekkend kalm eigenlijk
jaapiyo zegt
@gitaarknul: Ted Kravitz opperde in zijn Notebook dat de coureurs huiverig zijn om teveel kritiek te hebben op Max omdat ze weten hoe populair hij is. Een oorlogje voeren met MV33 zou daarom al snel uitlopen op een PR-drama.
zegheteens zegt
@jaapiyo:
Dat was vorig jaar, ik denk dat ie dit seizoen aardig wat op z’n populariteit heeft ingeboet.
piquet1986 zegt
@jaapiyo: klopt. Vettel heeft goed gekeken naar de “dickhead” akte van Hamilton vorige week en zag wat een soap daar uit voort kwam. Denk juist dat Vettel van binnen heel erg zuur was, maar hij is een sluwe. Waar Hamilton zijn reputatie schaadt, vijzelt hij zijn eigen reputatie weer een beetje op na afgelopen jaren. Nu zien mensen hem als Vettel de genadige, sympathieke kerel etc. Neej, dit is pure politiek van Zzie German.
pa045 zegt
@jaapiyo: wauw. Ik heb al heel wat onzin gehoord. Maar dit gaat mij echt te ver! Is de F1 vergelijkbaar met een schoolplein of zijn het jong volwassen kerels?
jaapiyo zegt
@pa045: gaat om imago, perceptie en monnie. Die gasten weten heel goed dat als ze ‘populair zijn’ ze ettelijke extra milli’s kunnen binnenangelen via privé sponsors.
pomoek zegt
@jaapiyo: ik vraag het mij af. Ik heb toch een beetje de indruk dat Vettel niet helemaal zonder blaam was in deze. Hij reed helemaal links en sneed de bocht behoorlijk scherp aan. Misschien hield hij een slag om de arm? Zowel hij, als Hamilton vorige week en Ricciardo vorig jaar reden aan de buitenkant van de bocht toen ze Verstappen tegen kwamen, ze reden “het gat dicht”. Ricciardo haalde later op vrijwel identieke wijze Bottas in met als enig verschil dat Ricciardo de aanval eerder inzette en Bottas het gat niet dicht gooide. Als Vettel aan de buitenkant was blijven rijden(en niet zou verdedigen zoals hij later zei dat hij dat niet zou doen) dan was er niets aan het handje geweest.
aapuitdemouw zegt
Het merendeel wat reageert (ook de media zelf) zijn allemaal hype fans. Tijdelijk en geven niets om de sport. Elke coureur maakt fouten. Gelukkig maar anders waren de jaaroverzichten niet om aan te zien. Een echte fan ziet dat de actie van Max te gewaagd was, maar die fan ziet ook dat de actie van Ricciardo op Bottas veel te gewaagd was. Alleen die heeft geluk dat Bottas echt een gaatje laat wat Hamilton vorige week bijvoorbeeld niet deed. Twee acties op het randje met twee verschillende uitkomsten. De een is held de ander wordt weggezet als kamikaze piloot. Ik denk dat RB nog meer moet coachen onderweg. Zorg dat Max rust krijgt in die auto. Hij wil zich te graag bewijzen. Omdat het materiaal vaak tegen heeft gezeten is elke minieme kans die hij nu krijgt om een positie verder te komen in zijn hoofd DÉ kans om te pakken, terwijl er met geduld nog kansen genoeg komen. Ricciardo zou zich als mentor moeten opwerpen.
mashell zegt
@aapuitdemouw: of het nou hype fans, of jarenlange fans zijn, of criticasters zijn. Feit is dat de fans totaal belangrijk zijn. Ze mogen kijken, ze mogen betalen om de races te bezoeken maar ze hebben geen rol in de sport. Hun mening is dus eigenlijk totaal irrelevant, daarmee ook je klassificatie van fans.
mashell zegt
@mashell: belangrijk -> onbelangrijk
pomoek zegt
@aapuitdemouw: Precies. Na de schuiver bij de Hamilton actie zou zijn engineer hem even tot kalmte moeten manen. Rustig aan, je hebt de banden, je hebt nog 12 ronden, dit lukt makkelijk maar laat je niet piepelen.
juniorclk zegt
@pomoek: als vettel de bocht normaal nam had verstappen geen gat gezien was hij daar niet in gedoken
reactief zegt
Ach.. het gaf wel de extra actie in de race die we willen zien! Iedereen zat weer op het puntje van z’n stoel! De auto’s zouden wat mij betreft nog beter tegen contact moeten kunnen.. Ook die actie op Hamilton was juist mooi. Tuurlijk had ik liever Max op P1 zien eindigen, maar een parade F1 wagens omdat iedereen extreem calculerend rijdt willen we toch ook niet…
pomoek zegt
Verstappen heeft in 3 races door persoonlijke fouten punten verloren. Maar om te doen alsof hij nu als een complete gestoorde over de baan rijdt is niet waar.
Hij begon de race in China prima met twee prachtige nette inhaalacties. Daar was niets mis mee, en was waarschijnlijk ook toe te schrijven aan de paarse band waarmee hij reed. Daarna heeft hij Vettel (tja) en Hamilton nog ingehaald. In totaal 4 inhaalacties die, hoe je het ook went of keert geslaagd zijn. Hij heeft hiermee in zijn eentje ook een groot aandeel in het aantal inhaalacties die er geweest zijn tijdens de race. Ricciardo had er volgens mij ook iets van 4.
In de internationale pers wordt vooral gereageerd op zijn opmerking dat hij in de toekomst niet anders gaat rijden. Om hem nu als kamikaze aan te merken, en als een soort zonderling op de baan is onzin. Zo bizar hard reed hij niet tegen Vettel aan. Het was fout, maar zeker geen torpedo actie. De move van Ricciardo op Bottas, de inhaalactie van Alonso op Vettel hadden ook gewoon in tranen kunnen eindigen. Zoals Vettel ook aangaf na de race, het is lastiger dan het lijkt.
De grootste criticus van Verstappen zijn volgens mij, op dit moment, Hamilton en Vettel, hoewel die laatste Verstappen na de race wel de hand boven het hoofd hield. Maar beide wereldkampioenen hebben in het verleden ook behoorlijk domme crashes gemaakt. En er zijn weinig mensen die verstand hebben van de F1 en zeggen dat die 2 niet kunnen rijden.
https://youtu.be/Pi-qitmfvlI
https://youtu.be/vx9zIQvrdZU
https://youtu.be/t9zgL7iyNDs
https://youtu.be/IbSL8edgC3Y
https://youtu.be/KglbcTs0vWk
https://youtu.be/gCzkaX2DL7w
pomoek zegt
Oh ja, nog een ding. Ricciardo wordt door veel media op nu geroemd om zijn geweldige race. Maar als je de race terug kijkt zie je dat hij tot aan de 2e pitstop geen enkele rol van betekenis speelde. Als er geen crash was geweest was Danny waarschijnlijk als 5e of 6e geëindigd. Hij heeft echter absoluut het ijzer gesmeed toen het heet was. Hij name risico op het moment dat je risico moest nemen en heeft de rest van de race gewacht op zijn kans. Dat maakt, de RB coureurs ook tot een geweldig team. Verstappen is de agressieve racer en Ricciardo wacht af.
w0o0dy zegt
@pomoek: eerlijk gezegd fungeert Ricciardo steeds meer als een tweede rijder. Qualifiying komt hij er niet aan, in de race ook niet. Tot het misgaat bij Max..
zegheteens zegt
@w0o0dy:
Dat is juist het geweldige er aan: hij heeft het absolute maximale er uit gehaald.
w0o0dy zegt
@zegheteens: ja maar als ik dan lees dat Ricciardo zijn waarde heeft bewezen met de race van gisteren dan denk ik.. alleen als je op zoek bent naar een klassementsrijder, niet per se een kampioen.
w0o0dy zegt
@zegheteens: ik ga er dan ook eigenlijk van uit dat hij nooit kampioen zal worden tenzij de kopman van het team vertrekt en de auto het seizoen erna opeens de snelste blijkt en er een tweede rijder wordt aangenomen. Dus naar Ferrari met Daniël. Als het Vettel dan te heet wordt onder de voeten dan vertrekt die en zit Daniël op rozen als Ferrari de snelste auto heeft dat jaar. En anders? Een van de snelste “nooit kampioen” F1 piloten in de geschiedenis.
gregorius zegt
@pomoek: RIC deed toch een erg mooie op Bottas; terwijl hij ook gewoon 4 bochten tot het rechte eind had kunnen wachten. Ging ook maar net goed.
pomoek zegt
@gregorius: o, absoluut!
dve704 zegt
Bij Ziggo vond ik ze in de nabeschouwing vrij mild reageren. Soms bekruipt me het gevoel dat ze niet helemaal objectief naar Max kijken.
pomoek zegt
@dve704: Dat is een waarheid als een koe. Ze worden ook gesponsord door Verstappen, wat objectieve verslaggeving gewoon in de weg staat. Plooij die alle rijders vraagt naar wat zij van Verstappen vinden. Tenenkrommend.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Verstappen sponsort Ziggo niet maar juist andersom volgens mij.
w0o0dy zegt
Lammers heeft het volgens mij WEL bij het rechte eind: de fout van Vettel (iets te laat gerekend en dus wijd bij het insturen zet de deur zover open dat Max in een fractie van een seconde moet kiezen.. en dan is hij wellicht onvoorzichtig of te ongeduldig maar de deur werd wagenwijd open gezet. Als je dan niet gaat dan ben je een poessie, een Bottas..Nou als we één ding niet moeten willen is dat Max gaat rijden als Bottas. Een van de snelste wagens van het veld maar nooit eens mooie acties. Zonder drs zou Bottas kansloos zijn.
Overigens mis ik een beetje de eigenlijke oorzaak van dit hele gedoe. De ongeduldige aanval op Hamilton daar waar het niet kan. Dat is eigenlijk de grootste fout. Daarmee laat hij Ricciardo voorbij (waarvan Max weet dat die echt niet sneller is). Om dan bij te blijven zet hij veel druk om zo snel mogelijk Vettel voorbij te komen en bij Ricciardo aan te kunnen sluiten (ik denk dat hij er zelfs voorbij wilde om de koppositie terug te pakken). Dan maakt Vettel een foutje en kiest Max onverstandig voor het gaatje. Zonder de kansloze actie op Hamilton was al dat gedoe met Vettel helemaal niet aan de orde gekomen….
Could have, would have, should have..
gregorius zegt
@w0o0dy: ging Bottas juist niet prachtig rondom Raikonen in de eerste bocht?
zegheteens zegt
Prachtige foto onder het stukje van de Guardian!
Design_Driven zegt
Gewoon een slechte race en de 10 seconden was een terechte straf.
Maar Vettel zette de deur wagenwijd open als je er dan niet voor gaat ben je geen racer. Hij ging er er alleen te snel in en overschatte zijn grip een beetje. Foutje dus.
Eerste actie op Hamilton was een veel grotere inschattingsfout. Al met al hoop ik dat hij er wat van leert en nu wel wat geduldiger en cooler blijft.
Erg goede race van RIC, absoluut verdiende overwinning.
dotternetta zegt
Ik vond het allemaal geweldig, mooie spannende race! Elke keer deze actie aub!
jorden zegt
Gewoon weer een mooi resultaat neerzetten, zonder er een contactsport van maken :p
ikleesookoverautos zegt
Mad Max is gewoon een goede bijnaam. Lekker laten lullen die gasten. Ik zou als Max zijnde het op mijn helm zetten in oranje letters.
bartsmit zegt
Wat een vreemde sport is het eigenlijk. Je mag wél inhalen maar daarbij geen fout maken. Anders krijg je staf. Racen is uit den boze.