Hij leek aanvankelijk bij de pakken neer te gaan zitten, maar wist de race uiteindelijk in zekere zin nog naar zijn hand te zetten.
Een speciale helm is geen garantie voor succes, zo heeft Lewis Hamilton afgelopen weekend ondervonden. De Brit begon zijn weekend misschien goed in de vrije trainingen en de kwalificatie, op de zondag werd hij na een belabberde start ook nog eens in de rondte getikt door de Iceman (video). Hoewel de actie van Raikkonen door de raceleiding werd bestempeld als een raceincident en de Fin tien seconden tijdstraf kreeg, zag Mercedes door de vingers precies wat er aan de hand was: Ferrari saboteert potentieel goede resultaten van hun directe opponenten, door ze simpelweg van de baan te rammen.
Mening persoon in de F1-paddock lacht om het oordeel van Mercedes, maar tot enkele uren geleden waren de Duitsers bloedserieus. Het is immers de tweede keer in drie wedstrijden dat Ferrari dergelijke ’tactieken’ gebruikt om de tegenstander te slim af te zijn. Dat het de Italianen slechts éénmaal succes heeft gebracht, wordt hierbij genegeerd.
Enfin, dankzij het ongelukkige voorval waarmee Hamilton te maken kreeg, mocht hij bijna helemaal van achteren ‘beginnen’. Nu is de Mercedes ongelooflijk snel, zelfs voor een coureur als Hamilton is dit een enorme taak. Echter heeft de Brit, mede dankzij een tweetal Safety Cars, toch nog een glimlach op de gezichten van het thuispubliek weten te toveren door als tweede te eindigen. Voldoende om te imponeren, zou je zeggen, maar wellicht dat de onnodige opmerkingen van Hamilton en zijn team in het verkeerde keelgat van de media zijn geschoten. Wij zochten het uit.
BBC
Hoewel de Britse nieuwsfabrikant zich grotendeels kan vinden in de woorden van Mercedes en de wedstrijd van Hamilton de lucht in prijst, ziet ze een drastisch probleem op de loer liggen. Ferrari wordt sterk, heel sterk. De Italianen hebben, vooral op het gebied van motoren, enorme stappen gezet. Als gevolg heeft de Scuderia op twee circuits gewonnen, waarvan in eerste instantie werd gedacht dat Mercedes er gemakkelijk zou zegevieren. De kracht van de Italiaanse equipe doet de omroep grote vraagtekens achter een mogelijke vijfde titel van Hamilton zetten. In die zin was de tweede plaats van Hamilton dan ook een overwinning, daar er bepaald niet zeker is hoe de Silberpfeilen het de komende twee wedstrijden zullen doen. Zowel Hongarije als Duitsland lijken voor Ferrari, op het eerste gezicht, een open goal.
ESPN
De Amerikanen zijn duidelijk niet gecharmeerd van het gedrag van de ‘Duitsers’, die de schuld vooral neerleggen bij Ferrari. De reactie is begrijpelijk, want Mercedes heeft te maken met een omwenteling; iets wat ze nota bene op eigen terrein in het gezicht wordt gewreven. Mercedes ziet in Silverstone immers een thuisbasis, daar het net als veel andere teams in de omgeving van het snelheidspaleis is gevestigd. Daarbij zijn ze de afgelopen jaren uiterst dominant geweest op het circuit. Een pijnlijk verlies, zoveel is wel duidelijk. Mercedes moet echter begrijpen dat zijzelf verantwoordelijk zijn voor de twijfelachtige reeks wedstrijden. De Duitsers moeten niet naar excuses zoeken, maar de vinger op de zere plek leggen en het momentum van Ferrari stoppen; zeker nu de meeste voordelen waarvan Mercedes kon genieten zijn verdwenen.
Auto, Motor und Sport
De Duitse media ziet dat Mercedes haar huidige vorm vooral te danken heeft aan één probleem: de start. Dit is vervolgens weer te herleiden aan de manier waarop Ferrari en Mercedes hun motoren bouwen. Het voordeel dat de Duitsers hadden is verdwenen, in zoverre dat het team bij aanvang van de race kansloos lijkt. Dit was de afgelopen wedstrijden goed te zien. Telkens waren de rode auto’s sneller, terwijl de zilveren pijlen moeizaam van hun plaats kwamen. Dit heeft weer als gevolg dat Mercedes zichzelf, niet geheel opzettelijk, kwetsbaar opstelt. Het aloude gezegde dat een ongeluk in een klein hoekje zit, klopt jammer genoeg voor de equipe uit Brackley. Hamilton kwam misschien op fraaie wijze terug, ware het niet voor de Safety Car was hij waarschijnlijk niet eens op het podium geëindigd.
The Guardian
Een race om te vergeten, aldus de Britse krant. Nadat hij op zaterdag een nipte pole position wist te claimen, verpeste Hamilton zijn goede kansen al vrij snel door zijn start te vernaggelen, recht voor de ogen van het thuispubliek. Hierdoor werd hij niet alleen een prooi voor Vettel en zijn teamgenoot, het zorgde er ook voor dat Raikkonen hem onbedoeld van de baan kon tikken. De Britten laten zich niet verblinden door chauvinisme en zijn niet overtuigd van de aantijgingen van Hamilton en Mercedes jegens Ferrari. Hoewel de inhaalrace Hamilton toestond zichzelf van zijn beste kant te laten zien, leverde het weinig op voor het thuispubliek. Teleurgesteld en zonder de hoogste prijs gingen ze naar huis. Als klap op de vuurpijl noemen ze Vettel de verdiende winnaar. Ouch.
CNN
De fenomenale inhaalrace van Hamilton valt in het niet bij de ronduit overtuigende vorm van Ferrari. CNN erkent dat Ferrari nu wel degelijk de bovenhand lijkt te hebben en vraagt zich daarbij hardop af of het niet de tactiek is die Mercedes in de steek laat. De dubbele uitvalbeurt in Oostenrijk overschaduwde het wellicht enigszins, maar voordat beide Silberpfeilen aan de kant van het asfalt te vinden waren, werden er veel twijfels gezet bij de tactische keuzes van de Duitse equipe. Ook in Groot-Brittannië was het weer raak. Hoewel Hamilton heeft aangegeven dat het voor hem de perfecte strategie was, vraagt de publicatie zich af het enkel de auto en de concurrent is waaraan Mercedes de schuld kan geven.
Marca
Schadebeperking, zo ziet de Spaanse krant de race van Hamilton. Hoewel Ferrari misschien de aanstichter was van de macabere zondag van Hamilton, waren de Italianen er in ieder geval met de zege vandoor gegaan. Sterker nog, Mercedes moet zich stevig achter de oren krabben, nu Ferrari duidelijk het sterkste team van de grid lijkt te zijn. Precies daarom was het van de hoogste prioriteit dat Hamilton zoveel mogelijk punten bij elkaar sprokkelde. De kans is namelijk groot dat de Brit de komende wedstrijden nog meer klappen zal moeten incasseren.
Le Figaro
Hamilton mag blij zijn dat Ferrari, en met name titelrivaal Vettel, niet nog verder op hem is uitgelopen in het kampioenschap. Afgezien van een verschrikkelijke start en de daaropvolgende draaimolen waarin hij door Raikkonen werd geslingerd, heeft de Brit alles goed gedaan. Dat dan weer wel. De Brit heeft weer een memorabele rit achter de rug, maar kan er niet van genieten, wetende dat er enorm veel werk aan de winkel is voor de komende wedstrijden.
str8six zegt
Slechte start van Ham zelf met desastreuze gevolgen ook voor Ham zelf. Who’s to blame? Ham zelf. Ik stond te juichen!
Boomer zegt
@str8six: Dat geeft ook meteen aan hoe sportief jij bent.
numpty zegt
@airc: Wat een gel#l zeg. Ik gaf ook de wolken een boks toen dit gebeurde. Zegt niets over ‘sportman’ of ‘liefde voor de sport’. Hamilton heeft over zichzelf uitgeroepen dat langzamerhand iedereen hem uit begint te kotsen met z’n rapper-diva gedrag. Vorige week nog in Oostenrijk. Mercedes tactisch een fout gemaakt, en dan meteen jengelen.. Boohoohoo, my car is losing power (reed op dat moment dezelfde rondetijden als Kimi)…. boohoohooo why am I in the 4th spot ?… etc.etc.
Ik, persoonlijk, vind hem geen ‘wereld-kampioen’ waardig. En al dat gezeur over record-zus gebroken, record zo gebroken.. BS ! Hij kan niet eens in de schaduw staan van de écht groten van de F1. Ik denk dat mevrouw Raikonen de spijker op z’n kop sloeg met haar commentaar daarop : “Als je als een meisje moet huilen omdat je hebt verloren, kun je beter aan ballet gaan doen.”
En dat denkt de lading wat mij betreft.
numpty zegt
@numpty: Denkt **
numpty zegt
@numpty: Woordvoorspelling *Zucht*
Bedoelde te zeggen “dat dekt de lading” excuus
maferick74 zegt
Hmm ik mis Verstappen in dit verhaal, waar is Verstappen? Max Verstappen bedoel ik, niet het verstappen door Hamilton. Dat was eigen schuld dikke gouden ring in je oor.
piquet1986 zegt
@maferick74: haha
skinnybmw zegt
Ferrari en Mercedes zijn beide ontzettend snel…in Oostenrijk waren een verkeerde strategie en pech de oorzaak, in Engeland was het Kimi en een slechte start van Lewis die voor de pech zorgde…waar maken ze zich druk om? Niet bang zijn voor Ferrari en gewoon gas geven met die Benz! Dan komt ‘t allemaal wel goed.
berlinetta zegt
Ik zou het niet echt een heldenrit noemen als zijn auto bij de 2 beste van het veld hoort.
sollie1984 zegt
@berlinetta: Sterker nog, meer dan de helft van de coureurs is gelinkt aan Mercedes. Die gasten lieten hem allemaal makkelijk voorbij. Dan ga je in een rap tempo van P18 naar P8. De enige coureurs die hij echt zelf heeft moeten inhalen zijn de Honda/Renault/Ferrari motoren.
sportevo zegt
@sollie1984: helft van de coureurs?
Williams en Force India rijden met Mercedes. Dat zijn 4 rijders. Eigenlijk is Ocon daar de enige met serieuze Mercedes hulp.
Dan houden we 14 rijders over die banden met andere leveranciers hebben. De Torro Rosso coureurs hebben banden met Red Bull. Sainz ook. Haas en Sauber zijn sterk afhankelijk van Ferrari. McLaren rijdt voor zichzelf. Hulkenberg moet zijn eigen team trouw zijn.
Niet echt de helft hè?
De enige reden waarom je iemand makkelijk voorbij laat gaan is omdat de auto zoveel sneller is, het onzin is om met hem in gevecht te gaan en je je beter op je eigen race kan concentreren en zo min mogelijk tijd in een zinloos gevecht wil missen.
gregorius zegt
@berlinetta: dank u. Zijn auto was zo 2 seconden per ronde sneller tov het hele veld muv de top6; hij heeft geeneen inhaalactie hoeven te doen (DRS, binnenkant, eigen rempunt zoeken en kijken of je eerder bij de bocht bent, noem ik geen inhalen). Vervolgens is hij 2e geworden zonder dat hij ook maar 1 van de top 6 moest inhalen (Bottas liet hem er voorbij).
Dus niks bijzonders aan deze 2e plaats.
berlinetta zegt
@gregorius: Precies. Olav Mol geeft ook al aan dat de top 3 teams sowieso altijd minimaal de 6e plek moeten behalen en gezien de huidige achterstand van Red Bull vind ik dat Hamilton minimaal de top 4 moet kunnen halen. Dat heeft hij ook eenvoudig kunnen doen. Daarna is hij met hulp van de safetycar en Bottas 2e geworden. Neemt niet weg dat het knap is wat hij heeft gedaan, maar ik vind het verder niet speciaal voor een coureur van zijn kaliber met zo’n goede auto.
gregorius zegt
@berlinetta: ach, knap? Ik vind het knapper van Raikkonen dat hij 3e is geworden.
Knap dat hij de aanvaring met Hamilton zo kon minimaliseren dat hij nog een goed aantal ronden op zijn banden kon doorrijden zonder extra stop nodig te hebben en zonder voorvleugel te verneuken.
Knap dat hij Verstappen 2 keer voorbij kwam (1 keer terug ingehaald).
Knap dat hij Bottas ook voorbij kwam (Ricciardo lukte dat niet).
Raikonen heeft er dus 3 ingehaald en is 1 keer ingehaald.
Hamilton heeft er 0 ingehaald (en 1 keer voorbij gelaten).
Overigens ben ik van mening dat Riakonen deze week en Vettel vorige week voornamelijk ongelukkig waren in hun contacten; maar of het nou echt een bestraffing had moeten zijn…
berlinetta zegt
@gregorius: Ik vond de straffen ook wel vrij hoog. Ik vond ze niet eens nodig eigenlijk. Was in mijn ogen een race incident.
mike0709 zegt
Heldenrit met hulp van de FIA. De SC bleef zo lang in het veld dat het alleen maar makkelijker zou worden. En achteraf janken als een klein kind. Zowel Merc als HAM.
giulio zegt
Mercedes was toch zo vol van zichzelf en hun schier onuitputtelijke krachtbron. Wat was het nou, bodemloze vermogen, 1500pk, ongelofelijke betrouwbaarheid? Nou dan hoeven ze zich toch nergens druk over te maken en kunnen ze rustig achteroverleunen. Stelletje blaaskaken zijn het. Altijd geweest..
2wheeler zegt
@giulio: ze hadden natuurlijk beter kunnen stellen dat ze in een schamel kutkarretje rijden en de boel maar net kunnen bijbenen. Valse bescheidenheid, daar zijn we hier goed in.
giulio zegt
@2wheeler: het had ze gesierd, als ze hadden gezegd dat ze een ‘kutkarretje’ hadden maar dan wel gewoon races winnen. Maar zoiets komt bij Duitsers niet op. Zij denken daadwerkelijk dat zij de besten zijn en dat geen enkele andere natie op deze aardkloot zo fantastische auto’s bouwt. Zij behoren te overwinnen! Geloof me, ik heb een aantal Duitsers voor mij aan het werk en zij kunnen het niet begrijpen in hun werkgraage koppies dat er er meer is als natie Duitsland.
Engelsen maken rommel.
Amerikanen dat is pas echt troep.
Italianen zijn onbetrouwbaar..
Japannners hebben het geleerd van de Duitsers. Ga zo maar door..
Erik zegt
@giulio: niets Duits aan, 2 Oostenrijkers (Wolff en Lauda) runnen een F1 team vanuit Groot-Brittannië en krijgen een gesponsord motorblok van Mercedes. De sponsor mag dan zijn naam op de F1 bolide plaatsen die dan Mercedes heet, toch?
??
Erik zegt
@erik2907: overigens, ooit was er een Oostenrijker die ook de Duitsers in een donkere periode geleid heeft ….
str8six zegt
@erik2907: hij hoopte zelf meer op een lichte periode. Overigens vind ik Lauda echt een karikatuur worden. Snap niet wat die vent nog te zoeken heeft binnen zo’n team. Beetje onzin dingen roepen want hij heeft toch een soort carte blanche. Ontzettende moeimaker die ouwe.
giulio zegt
Oostenrijk, dat is serieus allemaal 1 pot nat. Dat weet je toch ook wel..
Dat het deels Engels is ben ik met je eens met het is wel gewoon Duits geld waar je naar kijkt..
Erik zegt
@giulio: “Duits geld” …….. daarom heet het ook sponsering……:-)
lekbak zegt
@giulio: Dus wat jij van mensen verlangt is dat ze liegen omdat jij de waarheid niet aan kan? Wat zal jij een vertekend beeld van de wereld hebben als de mensen om je heen zulk gedrag wel vertonen zeg.
giulio zegt
@lekbak: ik heb inderdaad een vertekend beeld en jij hebt het altijd bij het rechte eind gehad.
justsomebody zegt
Misschien wel een leuk ideen om mercedes en ferrari voortaan achteraan te laten starten voor de rest van dit seizoen?
str8six zegt
@justsomebody: want?
vtechlover zegt
@str8six: mischien nog een ander team kans maakt op een podium
str8six zegt
@vtechlover: RB much?
justsomebody zegt
@str8six: kijk er zijn hier mensen die het uit zichzelf snappen;-) , je zou idd kunnen denken dat de verschillen erg groot zijn waardoor F1 een beetje saai aan het worden is met het risico dat prive teams af gaan haken omdat ze hun teams niet meer in stand kunnen houden. Ik persoonlijk vindt de diverse inhaal acties wel leuk om te zien vorig jaar en dit jaar.
VeniVidiVici zegt
Ik vraag me onderhand af wanneer die Ferrari’s eens mechanische pech krijgen…