Pas op voor het vuur.
In aanloop naar de Grand Prix van Italië (uitslag) waren zowel Red Bull Racing als haar coureurs ervan overtuigd dat de vijfde positie de hoogst haalbare positie was. Tegelijkertijd bestempelde Mercedes haar directe concurrenten voor de titel, Ferrari, als favoriet voor de zege. Och, lieve lezers, hoe anders de zaken kunnen verlopen.
Op zaterdag zag het er voor Ferrari o zo rooskleurig uit. Een front row lockout gaf de tifosi goede hoop voor eenzelfde resultaat op zondag. Echter, in de eerste ronde gaat het direct al mis. Bij de tweede chicane komen Vettel en Hamilton in contact; een dure fout voor de Duitse wereldkampioen. Er zit niets anders op dan achteraan aan te sluiten. Hierdoor kan Mercedes zich richten op een tactisch spel, waarbij ze Kimi Raikkonen in de val lokken om hem zo in de slotfase van de race in te kunnen halen.
Het overkoepelende verhaal is natuurlijk de manier waarop Ferrari, maar vooral Sebastian Vettel, kostbare punten blijft weggooien voor een kampioenschap dat eigenlijk op zijn lijf staat geschreven. Hamilton, daarentegen, rijdt de sterren van de hemel en lijkt daarmee verdiend af te stevenen op zijn vijfde wereldtitel.
In een weekend waar Ferrari de zege op triomfantelijke wijze had moeten opeisen, vallen ze op eigen terrein grandioos in het water. De media zal deze wanprestatie ongetwijfeld keihard de grond in drukken, toch? Wij zochten het uit.
BBC
Hoewel het verschil tussen Ferrari en Mercedes marginaal lijkt te zijn, zijn de Italianen op zaterdag zeer zeker de snelste. Echter, omdat Raikkonen de pole position claimt en Vettel achter hem moet starten, staan de teamgenoten in verkeerde volgorde. In de wedstrijd wordt dit meer dan duidelijk als Vettel niet direct voorbij de Fin komt en vervolgens in de tweede chicane, na een klein contact met Hamilton, de verkeerde richting op kijkt. De BBC ziet het niet zozeer als een enkele remfout van Vettel, maar als een serie van fouten van het team en haar stercoureur. Dit had Ferrari beter moeten organiseren, zo simpel is het.
ESPN
Volgens ESPN is het héél makkelijk: er had een Ferrari op de hoogste trede van het podium moeten staan. Het team heeft voor het eerst in acht jaar tijd eindelijk de beste auto van het veld, maar zelfs met dit voordeel in de zak weten ze er niet van te profiteren. Zelfs hun ongelukkige start had de Italianen niet moeten belettten een zege te verwezenlijken. Hamilton, daarentegen, bewijst wederom waarom hij dit jaar waarschijnlijk weer kampioen zal worden. “It is impossible to deny that Hamilton the driver is currently operating at the absolute peak of his abilities right now.”
Auto, Motor und Sport
De Duitsers werpen zich niet massaal op Sebastian Vettel, maar laten de situatie redelijk in het midden. In plaats van met de vinger te wijzen, proberen ze vooral vragen te stellen waarom het precies fout ging. Ze concluderen dat Hamilton en Vettel in de eerste bocht al met elkaar in aanraking kwamen. Daarna probeerde Vettel zijn teamgenoot in te halen, maar doordat Vettel de verkeerde kant koos, kon Hamilton er buitenom voorbij schuiven. Na het ongelukkige incident heeft Vettel met zijn vierde plaats alsnog de schade weten te beperken. Een fijne prestatie, aangezien zijn auto flink beschadigd was.
The Guardian
Dankzij een enkele fout in de openingsfase van de wedstrijd brengt Vettel zijn titelkansen in groot gevaar. Het mag misschien een inschattingsfout zijn geweest, op dit moment in het seizoen kan hij zich dergelijke misstappen niet veroorloven. Het is de vierde keer dit seizoen dat Vettel onder de druk bezwijkt, ongekend voor iemand met vier titels op zijn naam. De Duitser heeft dan wel sterk teruggevochten, zijn strijd valt enorm in het niet bij de onwaarschijnlijke prestatie van Hamilton. De Brit heeft tijdens de race op drie beslissende momenten perfect gehandeld, en is daarom de verdiende winnaar.
CNN
Het is de eerste keer dit seizoen dat Ferrari met een duidelijke voorsprong aan een wedstrijd kon beginnen. Echter, in plaats van gebruik te maken van deze gigantische kans, verknallen de Italianen (en vooral Vettel) het en kijken ze in het klassement ineens tegen een achterstand van méér dan een volledige wedstrijd aan. Hamilton, in een langzamere auto, grijpt wederom zijn kans en bewijst dat hij de beste coureur van het veld is.
Gazetta dello Sport
De Italianen zijn niet tevreden met het optreden van Ferrari. Wat een groot rood feest had moeten worden, blijkt al snel te veranderen in een gigantische grijze hoop treurigheid. Wederom een dure fout aan het adres van Vettel. Mosterd na de maaltijd is dat de hoop tevergeefs wordt gevestigd op Raikkonen. Immers, dankzij een scherpe tactiek van Mercedes kan hij de overwinning niet claimen.
Marca
Juist wanneer het aan Vettel de beurt is om te laten zien waarom hij de kampioen moet worden, is het Hamilton die alle schijn naar zich toetrekt. De Brit heeft Ferrari met huid en haar opgegeten. In het hol van de leeuw, met ongeveer 100.000 woedende tifosi op zijn nek, bezwijkt Hamilton niet onder de druk. Vettel, daarentegen, lijkt alsmaar zwakker in het hoofd te worden en doet dit juist wel. De voorsprong die Hamilton nu in handen heeft zal de verschrikkelijk gretige Brit ongetwijfeld niet meer uit handen geven.
Le Figaro
Frankrijk is steenhard tegenover Vettel. De Duitser heeft dit seizoen al verschillende peperdure fouten gemaakt, maar deze fout in het specifiek is eigenlijk onvergeeflijk. Zeker nu Ferrari de beste auto van het veld heeft, is het bijna ondenkbaar dat de viervoudig kampioen de tifosi nog altijd geen overwinning op eigen terrein heeft kunnen bezorgen.
bartsmit zegt
Als Vettel zo blijft doorgaan dan weet ik nog wel iemand.
Papageno zegt
@bartsmit: Stoffel? ;-)
rhellema zegt
@Papageno: als tweede rijder naast Leclerc ja.
torsen zegt
@bartsmit: Maldonado?
eferrari zegt
@bartsmit: Ferrari is ook aardig klaar met Vettel. Dit weegt onwijs mee met de keuze voor de plek naast Vettel. Waar ferrari eerst nog graag Vettel tevreden hield met Kimi naast zich wil Ferrari nu eigenlijk Leclerc in die auto zetten om te peilen hoe goed Vettel nu daadwerkelijk is.
gregorius zegt
Als die media schrijft over een fout. Sommigen over wat er vooraf ging aan.
Maar waarom schrijft dan niemand over wat hij fout heeft gedaan en wat hij had moeten doen?
We zien meerdere keren per jaar dat de deur dichtgooien in de openingsronde in het 2e gedeelte van een chicane of een combinatie, tot brokken lijdt. Waarom doet ie het nog steeds dan?
De top 6 moet nu gewoon weten dat de andere in die top 6 hun auto lekker laten staan. Zolang deze ‘binnenste’ van zichzelf weet dat hij de bocht kan houden (dus niet Hongarije jaar of 2 jaar terug met Verstappen), dan komen ze bijna altijd als winnaar uit de bus, met de verliezer in rondte of achter zich. Dus waarom probeer je het nog op die spot? Gewoon stom van Vettel.
beast95 zegt
Dit is frustrerend als Ferrari-fan. Aan de auto ligt het niet, dat is nu wel heel duidelijk naar voren gekomen. Het is Vettel die continu fouten maakt die je niet van hem verwacht. Toen hij kampioen werd met Red Bull was ik van mening dat hij een keer tegenslag moet krijgen om een completere coureur te worden. Ergens is het onderweg bij hem fout gegaan wat bij hem is blijven hangen in zijn hoofd waardoor hij beetje temperament vertoont. Ik ben bang dat hij de titel heeft weggegooid in Italië. De marge is niet bijster groot, maar wel groot genoeg dat er niet meer zulke fouten mogen gebeuren. Helaas ben ik dat vertrouwen in Vettel kwijt wat betreft dit seizoen. De hoop is dat volgend jaar de Ferrari goed de winter uit komt en dat Vettel completer en meer gefocust de winter uit komt.
trustmeiamanengineer zegt
Jammer van die onnodige fouten steeds…. Bij RedBull reed ‘ie (in mijn herinnering) als een foutloze Duitse alles overheersende robot. Telkens weer dat Duitse en Oostenrijkse volkslied…. Je kan zeggen wat je wilt over Hamilton, maar op de baan is hij eigenlijk gewoon de beste op dit moment. Daarbij gooit Ferrari ook hun eigen glazen in met tactische blunders. Mercedes lijkt juist geleerd te hebben, en hun tactiek is ook perfect als ze niet vooraan starten.
tvklarenbosch zegt
@trustmeiamanengineer: in die tijd was zijn auto in verhouding een stuk beter, en stond hij minder onder druk. Heb het idee dat het echt mentaal is bij hem.
mashell zegt
@tvklarenbosch: ook in de Red Bull tijd had Vettel soms moeite met druk. Is ook mooi, dat maakt hem mens.
tvklarenbosch zegt
@mashell: is ook zo. Enige wat hem zou sieren is als hij minder zeurt over de tegenstanders en sneller eigen fouten toegeeft.
mashell zegt
@tvklarenbosch: dat zou hem inderdaad sieren. Maar er zijn maar weinig sporters die de fout ook af en toe bij zichzelf kunnen zien, misschien zijn ze bang dat fouten toegeven hun zelfvertrouwen schaadt omdat ze dan zelf ook niet meer aan hun onfeilbaarheid geloven. Terwijl het voor mij als buitenstaander juist de manier lijkt om met de zeurende pers om te gaan, is het jouw fout, geef het toe, dan is de pers ook klaar. Anders blijven ze door emmeren, wat ook niet goed voor je zelfvertrouwen is.
donvincenzo zegt
@trustmeiamanengineer: Met een beetje kwade wil zou je kunnen stellen dat-ie destijds zo goed uit de verf kwam vanwege een zeer dominante auto en een vrij matige teamgenoot, in de vorm van Mark Webber. Toen Ricciardo z’n teamgenoot werd, was het snel uit met de pret. Hij werd een seizoen lang zoek gereden en verdween toen schielijk naar Ferrari.
jonathan1996 zegt
stom van vettel, schoot gisteren in zijn eigen voeten! echter mercedes gaat niet vrijuit. wat een vuil en laf tactisch spel hebben zij gespeeld om raikonnen te pakken. ik dacht dat de fia al enkele jaren terug had verboden om ‘fake’ pitstops te maken? het reglement schrijft immers dat er enkel personen op de pitstop baan mogen komen wanneer er een wagen van hen binnenkomt. ach, ik geef toe: ferrari kan soms even vuil uit de hoek komen, maar ze worden er tenminste nog voor gestraft door de fia. fia = mercedes lijkt het wel..
tvklarenbosch zegt
@jonathan1996: kom op man
maferick74 zegt
@jonathan1996: nee, FIA word al jaren gerund door Ferrari
pomoek zegt
@jonathan1996: Je bedoelt de FIA die elk jaar 100 miljoen dollar enkel aan Ferrari overmaakt for just showing up? Ja dat zijn de enige echte Ferrari haters in de F1…
bassx zegt
@pomoek: dat geld komt niet van de FIA maar uit F1.
pomoek zegt
@bassx: klopt, mij fout.
Erik zegt
@jonathan1996: dat van de ‘fake pitstop’ is onderwerp van onderzoek geweest. Men had Hamilton al binnen geroepen waardoor de crew inderdaad naar buiten ging maar omdat Ferrari Raikkonen binnen riep besloten men bij Mercedes in een split seconde om Hamilton buiten te houden. Was ook te horen over de boordradio (“stay out, stay out, stay out”). Mercedes wilde een undercut doen maar besloot, omdat Raikkonen binnen kwam over te schakelen naar een overcut.
87sandyd zegt
@erik2907: Eindelijk iemand die dit ook heeft meegekregen. Er zijn nooit fake pitstops geweest zoals Olav Mol, die de laatste tijd wel meer onzin uitkraamt, beweerde. Dat mag namelijk helemaal niet meer.
Charly Whitning heeft zelfs bevestigd dat Hamilton eerder binnen zou komen dan Kimi.
Erik zegt
@87sandyd: dat is het voordeel van het lezen van F1 nieuws o.a. op auto-motor-und-sport.de. Deze site onderzoekt eerst alles voordat ze onzin uitkramen.
jonathan1996 zegt
@erik2907: dan is het toch alsnog een soort van ‘fake pitstop’ niet? ze staan dus nog steeds onrechtmatig op de pitstop terwijl er geen wagen aankomt.. mss moeten ze ook maar eens gaan verbieden dat wanneer een wagen wordt binnengeroepen dat die nog buiten mag blijven
Erik zegt
@jonathan1996: op het moment dat de coureur naar binnen wordt geroepen en de crew voor de aankomende pitstop naar buiten gaat is er helemaal niets fakes aan. Andersom wel. Ook andere teams kunnen dit doen binnen de marges van het reglement, ja, ook Ferrari.
Dat noemen ze strategie op het laatste moment wijzigen!
maferick74 zegt
Max Verstappen
pomoek zegt
@maferick74: haha, er zijn mensen die je al plusjes geven als je alleen de naam van Verstappen in tiept. Moet ik ook eens proberen!
maferick74 zegt
@pomoek: Ja ja ik weet wat men wil zien.
viezefreddyw zegt
Ik vraag mij af of Vettel zonder zijn fout de race wél had kunnen winnen..
De banden onder de Ferrari’s (met name de soft) sleten wel heel erg snel terwijl het bij Hamilton een stuk makkelijker ging. Je zag bij Kimi de banden heel erg snel slijten. Bij Mercedes sleten ze een stuk minder snel waardoor ze langer op de banden konden blijven rijden.
beast95 zegt
@viezefreddyw: ik denk dat de slijtage van de banden wel meevalt. Vergeet niet dat de banden van Kimi al 8 rondjes te verduren hadden gekregen toen Lewis de softs eronder monteerde. De banden van Lewis oogden ook niet heel fris meer aan het einde van de race. Vettel had zijn softs ook al mishandeld om door het veld te komen. Dat ze snel sleten ben ik het eens, maar ik denk oprecht dat het wel meeviel als het allemaal ‘volgens plan’ was verlopen.
bassx zegt
@beast95: Ferrari kreeg blaren op de banden. Dan slijt je band gewoon verkeerd en verlies je grip.
basman147 zegt
@beast95: Dat, en de banden moesten ook direct aan de bak om een voorsprong op Hamilton te pakken > dat vinden ze niet leuk. Vervolgens zat hij vast achter Bottas, en toen was het over voor de banden. Als ze er wat netter mee hadden kunnen omgaan in de eerste paar ronden waren de banden waarschijnlijk geen probleem geweest.
berlinetta zegt
Als Vettel het dit seizoen niet weet te presteren, dan mag Ferrari van mij op zoek gaan naar een andere coureur. Vettel lijkt niet meer om te kunnen gaan met de druk en die druk wordt alleen maar groter en groter.
pomoek zegt
Zoals wel vaker zie je dat ze bij Ferrari zichzelf een enorme druk opleggen. Zowel bij het team als de coureurs. De thuisraces, Duitsland en Italië wat Vettel betreft worden door stomme fouten verloren. Hij zou nu in principe een voorsprong moeten hebben van 22 punten in plaats van een achterstand van 30 punten. Maar net als vorig jaar, Singapore bijvoorbeeld, bezwijkt hij onder de druk.
Turbo S zegt
@pomoek: Vettel had inderdaad op voorsprong moeten staan maar elimineert zichzelf steeds. Hij had gewoon eieren voor zijn geld moeten kiezen, net zoals Hamilton dat ook deed toen Raikkonen hem in dezelfde bocht inhaalde. De intelligentie van Hamilton tov Vettel zal ervoor zorgen dat Hamilton wederom wereldkampioen wordt, en niet de Mercedes van Hamilton.
Turbo S zegt
@mercedesbenze350cdi: Ferrari heeft de auto om wereldkampioen te worden, Mercedes de coureur!!! Ik ben zelf ook nooit fan van Hamilton geweest maar de man steekt gewoon met kop en schouders boven de rest uit. Niet voor niets dat hij zo goed als nooit uitvalt.
maferick74 zegt
Gelukkig zijn het geen robots, er worden fouten gemaakt. Als dat doelpunt tegen Zweden was goedgekeurd (wat een fout was van de scheidsrechter) dan hadden we het wk gehaald en waren we wereldkampioen geworden… tja als maar nee dus. Dus niet achterom kijken en leren van fouten. Volgende race Singapore
fffred zegt
Krijgen we de internationale media reacties ook over Max of ligt dat te gevoelig?