Monaco was zowaar vermakelijk om te kijken gisteren. Mede met dank aan het schouwspel dat Max Verstappen en Lewis Hamilton de kijker gaven.
De Grand Prix van Monaco gisteren was interessant te noemen. We zien niet zo vaak dat Hamilton een hijgende tegenstander in zijn nek heeft tijdens een race. Die hijgende nek was niemand minder dan Max Verstappen, die dolgraag de Mercedes wilde passeren. Helaas staat Monaco ook bekend om zijn vrijwel onmogelijke inhaalmogelijkheden en dus kon Verstappen niets anders doen dan duwen en druk uitoefenen op de wereldkampioen. De acties van de Nederland bleven niet onopgemerkt. Wat eigenlijk de thuisrace van Leclerc moest worden, werd een nek-aan-nek race tussen Hamilton en Verstappen. De Limburger werd dan ook uitgeroepen tot Driver of the Day en internationale media hadden zeker wat te zeggen over de race van gisteren.
Auto, Motor und Sport
Max Verstappen zat voor een groot gedeelte van de race in de buurt van Hamilton. Met nog twee ronden te gaan probeerde hij toe te slaan, maar zonder succes. De Nederlander reed op harde banden en eindigde met slechts 0,5 sec afstand op zijn voorligger. Met een penalty van vijf seconden eindigde hij op de vierde plaats.
Gazetta dello Sport
Hamilton reed een fantastische race door 66 ronden zijn medium banden in leven te houden. 66 ronden met een dreigende Max Verstappen achter hem op banden die veel langer mee zouden gaan. De Mercedes werd minder en minder stabiel, maar wist tot het einde vol te houden. Ondanks de penalty in het achterhoofd viel Verstappen zijn voorligger aan. Met zijn actie in de 75ste ronde raakte hij Lewis even aan. Uiteindelijk wist Hamilton hem voor te blijven.
Sky Sports F1
Tot het einde was het Verstappen die het Hamilton nog moeilijk wist te maken. Hij eindigde de race op de tweede plaats, maar had te maken te maken met een vijf seconden penalty wegens een aanrijding met Bottas. Vettel eindigde daarom als tweede. Echter wist de Ferrari-rijder Hamilton nooit in problemen te brengen wat Verstappen wel voor elkaar kreeg.
BBC
De BBC omschrijft het als een nagelbijtende race. Wellicht wat overdreven, gezien de penalty van Max en het feit dat we het over Monaco hebben. Toch spreken de Britten van absolute spanning tussen Hamilton en Verstappen. Hamilton, die over de radio klaagde over de banden en zijn auto met een naderende Verstappen achter hem. Na de mislukte inhaalpoging van Max op de Mercedes-rijder wist Hamilton de laatste twee ronden goed uit te rijden en zo de winst binnen te halen.
ESPN
Lewis wist een indrukwekkende aanval van Max Verstappen van zich af te slaan en zo zijn voorsprong in het kampioenschap te vergroten. De fouten van Mercedes maakte het tot een spannende race. De wedstrijd liep uit op een thriller tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Verstappen die Hamilton teisterde in de straten van Monaco.
L’Equipe
Een agressieve Max Verstappen bracht Lewis Hamilton naar zijn limiet. Zonder succes, want de Nederlander wist de leider van de race niet in te halen. Zijn laatste poging resulteerde zelfs in een kleine aanvaring, waardoor misschien zelfs Ferrari-rijder Sebastian Vettel er met de winst vandoor kon gaan.
Le Figaro
Hamilton wist te winnen in Monaco, maar het werd geen 1-2 voor Mercedes. Verstappen trok alles uit de kast om voor de Brit te komen. Dan is er opeens contact. Verstappen stelt zijn remactie uit in een poging Hamilton in te halen. Die mislukt en Verstappen keert terug naar zijn aanvalspositie om verdere schade te voorkomen. Hamilton weet het uit te houden en wint de race.
Fotocredit: verstappen.nl
ghost zegt
Ach ja, stomme 5 seconden penalty als je het mij vraagt, we weten immers allemaal wie echt de 2de plaats en de kusjes van Charlene had verdiend, en dat was niet Vettel..
gebruikersnaam3 zegt
@ghost: Stom? Terecht als je het mij vraagt. Of hij of het team het doet maakt niet uit. Het team van Lewis heeft hem ook niet echt geholpen met die banden, die maakte er ook het beste van.
thestino zegt
@ghost: Als dit geen “unsafe release” was, wat dan wel? Maar daar treft Max geen schuld uiteraard. Maar de 5 second penalty was – naar mijn mening – wel correct.
Yzord zegt
@thestino: het is al duidelijk dat de wedstrijdleiding groot fan is van safe haven Hamilton. Staan er met hun neus bovenop als Verstappen een ‘foutje’ maakt en zijn er als de kippen bij om hem een tijdstraf te geven. Triest gewoon als je bedenkt dat het een race is ipv een scootmobiel vierdaagse. Hoe vaak gebeuren er wel geen aanvaringen bij de start wat amper een tijdstraf oplevert? Met Verstappen in de F1 gebeurd er nog eens wat ipv het standaard 1-2tje elke race. Wedstrijdleiding zouden hem eigenlijk moeten beschermen daar dankzij hem er een hoop fans bij zijn gekomen.
basjaski zegt
@yzord: Inderdaad. Bottas liet hoeveel ”car lengths” tussen hem en Hamilton zitten, zodat hij geen plekken zou verliezen tijdens de pitstop? Een stuk meer dan de 10 die toegestaan zijn. Vorig jaar kreeg Sirotkin hier een 5 sec penalty voor en strafpunten….Bottas krijgt niet eens een investigation. De FIA is al lange tijd blind voor wat Mercedes doet en straft andere zwaarder.
maarteno zegt
@basjaski: om precies te zijn het volgende artikel:
39.7 All competing cars must reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which all teams have been sent the “SAFETY CAR DEPLOYED” message via the official messaging system until the time that each car crosses the first safety car line for the second time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU at least once in each marshalling sector and at both the first and second safety car lines (a marshalling sector is defined as the section of track between each of the FIA light panels).
The stewards may impose either of the penalties under Article 38.3a), b), c) or d) on any driver who fails to stay above the minimum time as required by the above.
por100 zegt
@thestino: als je de regels volgt kom je idd tot een unsave release van Red Bull, maar de regels zijn niet helemaal eerlijk. In deze situatie had Bottas bijvoorbeeld beter zicht op de situatie en kon hij makkelijker remmen, terwijl dat voor Verstappen lastiger was. Niet voor niets is het normaal zo dat de rijder die ‘achter’ ligt meer aan te rekenen. Nu opeens niet.
Het alternatief was ook niet eerlijk, want als max had gewacht had hij ook op Vettel moeten wachten terwijl die achter hem de pits in reed. Zeker bij een baan als Monaco mag er dus ook wel wat extra aandacht worden gevraagd van degene met het meeste overzicht. Maar zulke dingen zijn weer niet in regels te vatten en dan kom je op een baan als deze dus sowieso tot een onbevredigend resultaat: in beide gevallen zou max als 4e geeindigd zijn.
gebruikersnaam3 zegt
@por100: Regels zijn altijd eerlijk, want ze zijn voor iedereen gelijk. Dat ze nu even slecht uitkomen voor Max is vervelend voor hem, maar dat betekent niet dat je dan zomaar de regels kan negeren. Als RB vorig jaar beter had gereden hadden ze zelf vooral in de pit gestaan en hadden ze dit issue dus niet gehad.
por100 zegt
@gebruikersnaam3: ja die benadering van eerlijk snap ik en onderschrijf ik, maar ik doelde met eerlijk meer op: het is niet helemaal eerlijk dat degene met het betere zicht op de penibele situatie op zijn strepen mag staan, de regel heeft deze penibele situatie niet voorzien m.i.
rolov zegt
@thestino: als de slang van de brandstof er nog inhangt, als een band er nog niet opzit. Enz. Dit was gokken en er gebeurde niks. Maar ik klaag niet over de 5 sec. Je kan hem geven. Vond het alleen wel slap. Wheelbangen moet er meer zijn. Het wordt echt een wijvensport zo
olivierc zegt
@ghost: Ach man, zet je oranje bril toch eens af! Hoe duidelijk kan een unsafe release zijn. En dan botst hij ook nog.
VeniVidiVici zegt
@ghost: Die 5 seconden vond ik nog mild. Ik was in de veronderstelling dat er een ‘drive through’ ging komen. Maar het is wel een beetje wat Robert Doornbos na afloop zei dat het wel Karma was voor Bottas aangezien hij bij het inrijden van de pits bewust de rest ging ophouden.
pomoek zegt
Hamilton, Verstappen en Bottas zijn dit jaar een klasse apart. Vettel deed het in Monaco netjes, zonder zich echt druk te maken over de eindzege. Reed rond op de automatische piloot, maar deed dat vakkundig.
Off topic: Verstappen krijgt 2 strafpunten op zijn licentie vanwege de unsafe release. Beetje onlogisch, maar dat zijn nu eenmaal de regels. Waarom wordt Leclerc niet gestraft voor zijn botsing met Hulkenberg en het kapot rijden van zijn eigen auto? Hij bracht daardoor toch ook echt anderen in gevaar?
viezefreddyw zegt
@pomoek: Dat van Leclerc was toch gewoon een raceincident? Een inhaalpoging die mislukte. Daarmee heeft hij zichzelf geëlimineerd. Als je voor elke mislukte inhaalpoging, waarbij er een touché is, een straf gaat geven zullen de coureurs nog voorzichtiger zijn om een inhaalpoging te wagen.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Die botsing: soi. Ben ik met je eens. Maar het te hard doorrijden en daardoor je auto kapot rijden (carbon op de baan) vind ik toch wel een straf waardig.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Hmm ja, dat is op zijn minst een discussie en ‘investigation’ waard. Of ik er een straf voor had gegeven weet ik niet zo maar ik zou het enigszins wel begrijpen.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Ik vind de 2 strafpunten en 5 seconden straf die Verstappen kreeg, en de 5 seconden die Grosjean kreeg voor het over de streep rijden bij de pits-exit, vs geen straf voor Leclerc niet in verhouding staan. Dat is eigenlijk mijn punt.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ja, daar kan ik wel in komen eigenlijk. Wat dat betreft een beetje krom allemaal.
skinny058 zegt
@pomoek: Een gevaarlijke actie in de (nauwe) pitstraat weegt nu eenmaal zwaarder dan op de baan. 5 seconden voor Max vond ik nog mild…
por100 zegt
@skinny058: en toch ben ik benieuwd naar de on-board van Bottas. Volgens mij laat die het tot een aanvaring komen door op zijn strepen te staan. Max staat ook op zijn strepen, maar heeft het excuus dat hij de release niet bepaald, Bottas veel moeilijker kon zien en te derde hij 1/3e autolengte voor lag. Dus dan snap ik wel dat hij ‘slechts’ 5 sec kreeg, maar als je het mij vraagt had Max 10 seconden moeten hebben en Bottas 5 seconden. Want Bottas mag wat mij betreft ook niet op zijn strepen staan in de pit-lane, maar ik heb de on-board van Bottas nog niet gezien, dus wellicht ben ik wat voorbarig …
pomoek zegt
@por100: ik zag net een filmpje met de onboard van en met commentaar van Vettel. Die reed er vlak achter, vond het een agressieve release van RB, maar fair, en vond dat Verstappen Bottas wel wat meer ruimte had moeten geven. Dus zo bezien is die 5 seconden inderdaad wel terecht.
royaledeluxe zegt
Interessante races zijn alleen waar er daadwerkelijk een racepiloot de andere kan voorbij gaan. Monaca als race moest allang geschrapt zijn wat een aanfluiting weer. Het enige leuke was de eerste 20 minuten waar Leclerc elk risico nam om iemand voorbij te gaan.
fiscaal zegt
@royaledeluxe: helemaal mee eens. Dat rascasse de enige mogelijkheid om in te halen is, is toch bizar.
stefstuntpiloot zegt
@royaledeluxe: Shanghai is een heel breed circuit en daar kan heel goed worden ingehaald, maar was een van de saaiste races van het seizoen. Af en toe een saaie race blijft onderwerp van discussie maar hoort denk ik wel bij F1. Monaco daarentegen is wel spectaculair omdat fouten niet kunnen worden gepermitteerd.
Dutchdriftking zegt
Tja, het was spannend, en als Max het niet had geprobeerd was hij saai 3e geworden. Met een tikkie meer vermogen had hij in rondje 60 kunnen inhalen. Maar zoals we weten zal Max waarschijnlijk nooit op het podium van Monaco staan.
peugpower1000cc zegt
@dutchdriftking: kansloos die laatste zin
olivierc zegt
@dutchdriftking: Max had het gewoon niet moeten proberen. Met zijn 5 seconden penalty kwam zijn actie veel te laat.
sirprize zegt
“Echter wist de Ferrari-rijder Hamilton nooit in problemen te brengen” Duh! Daarvoor moet VET wel achter HAM rijden, wat dus niet is gebeurd…
mnmg71 zegt
Volgens mij wist Hamilton best dat hij het prima uit ging rijden op die banden maar maakt hij hierdoor zijn prestatie extra heroïsch. Mooie link maken met Niki en zijn PR is weer rond.
jules713 zegt
@mnmg71: Ja, eensch. Als hij nooit iets over zijn banden had gezegd, was het dan even spannend geweest?
stuttgart944 zegt
Volledig terecht die time penalty en strafpunten, want het is wachten op een volgende crash met dit gedrag.
emping zegt
Gave header foto, props.
brammetjedeb zegt
7 keer hetzelfde…