Terwijl de export van oldtimers vorig jaar is verdubbeld, zit ook de import van jonkies niet stil. Er werd veel meer over de grens geshopt dan in 2012.
Volgens data van VWE Trendweb steeg het aantal geïmporteerde occasions met 25,8%. Er werden 88.464 personenauto’s de landsgrenzen binnengetrokken, tegenover de 70.296 exemplaren een jaar eerder. En nee, deze groei zat natuurlijk niet in het oldtimersegment. Sterker nog, vanwege het aanpassen van de belastingregels voor oldie’s daalde de import van auto’s die 25 jaar en ouder zijn met maar liefst 63,2%: van 12.768 naar 4.700 auto’s. De grootste klapper werd dan ook gemaakt in de categorie auto’s tot 5 jaar oud, daar steeg het met 54,2%, van 32.667 naar 50.385 auto’s.
Hieronder de 5 meest geïmporteerde occasions. Positie van 2012 staat tussen haakjes aangegeven.
- (1) Volkswagen Golf – 4.100 exemplaren, toename van 22,4%
- (5) Volkswagen Polo – 3.406 exemplaren, toename van 81,5%
- (4) BMW 3 Serie – 2.214 exemplaren, toename van 15,7%
- (11) Toyota Aygo – 2.084 exemplaren, toename van 104,7%
- (12) Opel Corsa – 1.974 exemplaren, groei van 94,7%
U ziet het, Volkswagen heeft Mercedes verdrongen als populairste importmerk. Grotendeels veroorzaakt omdat de import van -vooral- oudere Mercedessen met 26,1% daalde.
Minder occasions verkocht
Niet alleen de nieuwverkopen zijn dramatisch, ook in de occasionhandel zette de daling in, zij het in een lagere versnelling. Het aantal tweedehandsjes dat van autobedrijven naar consumenten ging (B2C) daalde met ruwweg 28.000 units; van 1.043.245 naar 1.015.381 (-2,7%). Onderling ging de handel van consumenten onderling (C2C) van 731.393 naar 704.504 stuks (-3,7%).
De top 5 occasionverkopen (B2C) ziet er als volgt uit:
- (1) Volkswagen Golf – 41.332 exemplaren, afname van 2,0%
- (3) Volkswagen Polo – 30.178 exemplaren, toename van 1,7%
- (2) Opel Corsa – 29.877 exemplaren, afname van 6,3%
- (4) Opel Astra – 26.587 exemplaren, afname van 5,7%
- (6) Ford Focus – 23.464 exemplaren, toename van 3,6
Fotocredit: Autojunk.nl
autogek123 zegt
Dus 420.000 nieuwe + 90.000 voor Nederland nieuwe (genoemde import) betekend dat er 510.000 ( totaal verkoop) nieuwe auto’s op de Nederlandse wegen rijden. Gewoon een goed jaar dus. Alleen verschuiven de auto verkopen meer van nieuwe naar geimporterrde nieuwtimers.
mercs zegt
Een afname van – 2% is dus een toename van 2% (VW Golf)?
ricardo zegt
@mercs: Daar stond een streepje dat daar niet had moeten staan. ;) Het is dus een afname van 2 procent.
gop1 zegt
Tegenwoordig maakt de leeftijd helemaal niets meer uit voor de rest BPM. Er wordt enkel gekeken naar de CO2 uitstoot, en daar wordt je flink mee genaait. Voor een GTR uit 2011 betaal je maar liefst 61095 euro aan ‘rest’ BPM.
melkkoe zegt
@gop1: Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar dit klopt dus niet. De BPM wordt inderdaad bepaald aan de hand van CO2-uitstoot, maar deze BPM (CO2-tax) schrijft gewoon mee af met de waarde van de auto.
gop1 zegt
@melkkoe: Inderdaad, je hebt gelijk, heb daarover heen gekeken.
jelmer zegt
Het ergste aan een klassieker importeren vind ik dat je zo’n ongepast, nieuw kenteken er op krijgt..
escort77 zegt
@jelmer: kan je bij de RDW voor ongeveer 35 euro omruilen voor een historisch kenteken.
jelmer zegt
@escort77: Echt? Bedankt voor de tip! Heb je toevallig een link?
moveyourmind zegt
@jelmer: Is gewoon op de site van de RDW te vinden. Helaas moet de eerste tenaamstelling van vóór 1978 zijn en nog een aantal voorwaarden. Jammer dat het kenteken veranderd en je het kentekenbewijs moet inleveren. Hier krijg je helaas zo’n nieuw plastic exemplaar voor terug.
escort77 zegt
@moveyourmind: eerste tenaamstelling is het enige vereiste, maar rond die tijd zijn NL-se kentekens ook overgegaan van blauw naar geel.
weet je zeker dat historische kentekens ook een plastic kentekenbewijs krijgen?
moveyourmind zegt
@escort77: Uit de site van de RDW kan ik niet anders opmaken dan dat je het oude kentekenbewijs niet meer terugkrijgt. Toch zonde als je klassieker helemaal origineel is, maar de oude papieren er niet meer bijzitten. Blijft dat die ouderwetse platen een must have zijn.
escort77 zegt
@moveyourmind: je moet inderdaad de oude papieren inleveren, maar dat gebeurt al op het moment dat je een auto van een buitenlands naar Nederlands kenteken overschrijft.
Met het oog op fraude snap ik trouwens wel dat je de originele papieren in moet leveren. Zeker bij oudjes wordt het anders wel erg makkelijk om omgekatte wagens in een ander land op de weg te krijgen.
timdrogt zegt
@escort77: er gaat niets boven orgineel nederlands :)
escort77 zegt
@timdrogt: klopt, maar een historisch kenteken is dan een goede tweede, met ruime voorsprong op gele platen met een nieuwe cijfer letter combinatie.
ariif zegt
Natuurlijk de Golf weer, occasion daar kost de helft van wat ze hier willen hebben..
azenomei zegt
@ariif: Als je in Duitsland kijkt zijn auto’s daar over het algemeen goedkoper met meer opties.
135i zegt
De mijne is ook import. Deze heb ik niet zelf geïmporteerd, maar staat pas sinds dit jaar op NL-Kenteken.
Dit betreft geen van de auto’s in de top 5 :)
stamp zegt
Ha, ik sta in de top 5!
Valt mij op dat er zelfs dealer bedrijven zijn ( van de nummers 1 en 2 ) die actief occasions importeren. Op afroep zeg maar, en dan voornamelijk (zeer) jong gebruikt.
Waarschijnlijk omdat ’t jong gebruikt aanbod in Nederland te krap is: Lease contracten duren tegenwoordig standaard eerder 4 jaar dan 3 jaar, en ‘doorschuiven’ van de leaseauto indien er iemand vertrekt is goedkoper dan ‘afkopen’.
pvandissen1 zegt
Als je premium rijdt ben je m.i. gek als je in Nederland een auto koopt. Toch durven een hoop mensen geen auto in Duitsland te kopen en hier maken “dure” dealers zoals v.d. Akker, de Gooische Auto Mediair en diverse nl merkdealers hier goed gebruik van.
Mits je de BPM berekening slim aanpakt (o.b.v. taxatie of marktwaarde) scheelt een simpele BMW 5-serie uit Duitsland je zo minimaal € 10.000 na BPM en importkosten. Dus in Duitsland zoeken naar een goede Jahreswagen (mits je een beetje budget hebt) dan houd je heel wat euro’s in je zak. (http://bit.ly/auto_importeren2014)