BMW vernieuwde voor 2024 de ‘kleine’ F 900 GS. Heb je de nieuwe zware ‘echte’ R 1300 GS nog wel nodig?
De bezem ging er lekker doorheen afgelopen winter bij BMW Motorrad. Niet alleen een nieuwe dikke GS, de R 1300 GS, maar ook het ‘kleine broertje’ kreeg een update. En daar rijden we vandaag mee, de BMW F 900 GS Adventure. De Adventure uitvoering is bij de GS’en altijd iets dikker en nog iets meer geënt op off-road of lange ritten met zijn grotere voorwiel en zijn dikkere tank en vaak een aluminium kofferset.
Zo ook het exemplaar dus wat wij een paar dagen aan de tand mochten voelen.
De BMW F 900 GS specs (inclusief prijzen)
Er zijn dus twee versies van de BMW F 900 GS. De ‘normale’ en de Adventure. De normale F 900 GS heeft overigens ook al een look die behoorlijk richting Dakar gaat.
Maar we zijn op pad met de adventure versie
- BMW F 900 GS Adventure
- Prijs: vanaf € 17.750,-
- Prijs geteste uitvoering: € 21.047 ( + kofferset circa € 1.500 + navi circa € 925…)
- Motor: 895 cc watergekoelde tweecilinder viertakt
- Vermogen: 77 kW (105 pk) bij 8.500 tpm (niet leverbaar als A2-rijbewijs versie)
- Koppel: 93 Nm bij 6.750 tpm
- Topsnelheid: 200+ km/u
- Tankinhoud: 23 l
- Rijklaar Gewicht volgetankt: 246 kg
Ja, ook bij BMW motorfietsen begint het pas bij de vanafprijs. Het grote aanvinken en weer uitvinken wanneer je de prijs ziet is hier echt van toepassing. De versie zoals je hem op de foto’s ziet kost dus een dikke € 23.000. Zet je dat even af tegen de € 26.950, dat is de vanafprijs van de R 1300 GS Adventure, dan bespaar je nog wel wat. En ook bij die R 1300 GS ga je nog zaken als koffers, etc aanvinken. Hadden we al gezegd dat bijtelling op een motorfiets nog steeds meevalt…. Afschrijven op de zaak waar mogelijk is nog steeds heel interessant!
Rijden met de F 900 GS
Wat iedereen direct opvalt is dat bij deze motor het voorwiel ‘ieliger’ dan ooit toont. Dat komt natuurlijk door het bullige uiterlijk rondom de tank. Maar het voorwiel is inderdaad niet perse heel erg breed. Dit is ideaal voor off-road, maar wat heb je er aan op de A4? Nou, de F 900 is erg stabiel, ook in langere doordraaiende bochten op snelwegsnelheid. Dus daar hoef je jezelf geen zorgen over te maken. En door het grote voorwiel valt de motor op korte bochten ook lekker de bocht in.
Je hebt overigens geen moment het gevoel onderweg te zijn op iets ‘maar’ een F900 GS. Alles is fors aan deze motor, behalve dan de opstap. Want het gemonteerde lage zadel zorgt ervoor dat ik met 1,75m prima met beide voeten bij de grond kan.
Terug naar het rijden. De BMW is een prima snelwegmotorfiets. Daar zal je hem waarschijnlijk ook het meeste voor gebruiken. Met fijne opties als cruisecontrol en het optionele hoog gemonteerde navigatie scherm kan je het hier wel op uit houden. Moet je echter plotseling in de remmen dan is het wel zaak om de voetrem erbij te pakken, want met alleen de voorrem duikt de motor meer dan we hadden verwacht. Maar ook dat went natuurlijk.
De olifant in de kamer is natuurlijk het blok. Optisch mis je dat Boxer blok wat wel in de R 1300 GS zit ook wel een beetje, maar de zijdezachte 895cc tweecilinder in de F 900 GS doet prima zijn werk. Al denk je op deze motorfiets nog wel eens aan het monsterlijke koppel van dat boxerblok.
Redenen waarom jij nog steeds liever de BMW R 1300 GS wilt?
Tsja, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat iwe er nog wel een paar weten. Ten eerste en misschien wel als belangrijkste. Dat boxerblok wat zowel qua rijbeleving en visueel de 1300 GS uniek maakt. Maar natuurlijk is de 1300 ook uitgerust met het gekende Cardansysteem. Dus geen kettingspanning meer controleren, of kettingen ontdoen van al het vuil van jouw heftige dagelijkse offroadrit naar het werk (ahum).
Maar natuurlijk is de R GS ook gewoon een icoon. Dus de hebberigheid die dit los maakt is natuurlijk ook puur emotioneel en dus irrationeel maar o zo goed te begrijpen.
Gelukkig is er keuze zullen we maar zeggen! Meer lezen over de F850 GS die we eerder in de Autoblog Garage hadden doe je hier. Wat we vonden van de R 1250 GS lees je hier.
Foto’s: Raymon de Kruijff
waterisnat zegt
Is deze voor 1.95m grote mannen dan te klein, of is dat zadel aan te passen zodat het wel smoelt en past bij op/af-stappen?
michaelras zegt
Ja dit zadel of een hogere is een 0 euro optie. Dus met 1.95 zit je ook prima als je de dealerschap verlaat met het standaard zadel
waterisnat zegt
Dank
rutgerg zegt
De ideale BMW GS is een Ducati Multistrada ;-)…
racerx zegt
Dat zou mijn keuze ook zijn denk ik, vind het jammer dat BMW geen sport/toer met cardan meer maakt zoals de K1200/1300S. Ik heb zo’n K1200S naast een Panigale V4. Dat V4 blok is zo goed dat ik erover denk om uiteindelijk een Multi V4 te kopen ipv de K1200. Weet alleen nog niet of al toe ben aan rechtop de motor zitten 😂.
jurgen80 zegt
Waarom geen k1600?
racerx zegt
Te lomp en te groot. Gaaf motorblok, als BMW de concept K1600S gebouwd zou hebben was ook dat een kanshebber maar helaas.
jurgen80 zegt
Wel eens gereden dus? Ik heb oa een k1600b en die is juist zo gaaf omdat hij een dubbel character heeft, cruisen maar als je hem open trekt is het een beest! (Mogelijk ook door de Remus uitlaat) daarbij was hij op o.a. Corsica en Sardinië heerlijk in de bochten.
rutgerg zegt
Hey cool. Heb met mn 959 Panigale ingeruild tegen een Panigale V4. Machtige machines!
racerx zegt
Vet he? Ik heb ‘m sinds 2020 en een leukere manier om een mooi dagje op de weg te spenderen is er gewoon niet. Kom van een S1000RR maar de Duc is echt de gavere machine.
jurgen80 zegt
Een panigale blijft natuurlijk wel een machtig mooie motor
Aon zegt
Driewiel B rijbewijs. Wat is er op de markt?
racerx zegt
Rijlessen voor een A rijbewijs.
Gulli zegt
Als ik ooit een BMW fiets voor de lange afstanden koop moet er wel een cardan op zitten, dat is voor mij zo’n beetje de USP van een BMW (ja, er zijn andere merken die het doen, maar niet zoveel).
I Love Porsche zegt
Mijn laatste motor voordat ik alles verkocht was een Triumph Explorer 1200 met cardan. Hele fijne fiets en tweedehands veel vriendelijker geprijsd dan de GS.
racerx zegt
1200 Tenere van Yamaha heeft ook een cardanas
smart2000 zegt
niet echt hè.
normalantrieb zegt
Ik vind de motor artikelen op autoblog erg leuk en goed geschreven. Zou wel graag wat meer diversiteit zien, er is volgens mij een tikkie BMW-voorkeur bij de redactie te bespeuren.
Waar zijn de meest verkochte modellen (Yamaha, Honda, Kawasaki) en wellicht wat leuke specials met de 300-400cc Triump/Royal Enfield.
Ga zo door en wellicht zelfs een leuke motorfietsblog subsectie op de pagina ?