Je zou deze auto weleens vaker kunnen gaan zien dan je lief is denkt.
Het is namelijk de eerste volledig elektrisch compacte SUV op de Europese markt. En als er één segment is dat als een speer gaat in Europa, is het wel het segment van de compacte SUV. Als de EV dus ook nog een vlucht neemt, heeft Hyundai een gouden combinatie in handen.
De prestaties van de Kona Electric zijn ook helemaal niet verkeerd. Er komen twee versies op de markt, met respectievelijk een 39,2 kWh en 64 kWh accupakket. De eerste levert 135 pk en komt zo’n 300 kilometer ver op een ’tank’, de tweede levert 204 pk en heeft een actieradius van 470 kilometer. Daarbij gaat de tweede ordentelijk van kiet: in 7,6 seconden accelereer je van ‘nul naar honderd’.
automokum zegt
Nu alleen nog erg nieuwsgierig naar prijs en levertijd.
kniesoor zegt
@automokum:
Hier nog één.
lekkerlinksrijden zegt
@automokum: idd ja, prijs is alles bepalend
johnwaters zegt
Leuk zo’n auto die rijdt op elektriciteit uit kerncentrales, bruinkool, afvalhout, gas en een snuifje groene energie om het geweten te sussen.
cloverleaf zegt
@johnwaters: eens. Echter is die dan nog altijd veel efficienter. Daarnaast stroomt benzine ook niet uit zichzelf naar de shell toe
johnwaters zegt
@cloverleaf: al dat afval a.k.a. biomassa dat verbrand moet worden groeit rondom de centrale? Wordt m.i. in het beste geval per schip aangevoerd…net zoals ruwe aardolie. Alleen is de energiedichtheid van olie vele malen groter dan die van bio troep die tenslotte ook van de andere kant van de wereld moet vervoerd worden. De grote groene leugen wordt met hulp van de persjochies levend gehouden.
cloverleaf zegt
@johnwaters: potentiele energie van een vaatje holie is inderdaad hoger dan van een blokje hout. Alleen is de efficientie van een electromotor veel hoger dan die van een verbrandingsmotor
bitd zegt
@cloverleaf: je vergeet de verbranding van de energiecentrale en daarna verlies in het netwerk naar je stopcontact…
krisp zegt
@bitd: een moderne centrale heeft een efficiency van +40%. Trek er nog 2% transportverliezen vanaf, en een 10% die je kwijt raakt in de auto zelf. Dan zit je ongeveer op het rendement van een goede brandstofmotor, maar dan zonder alle transport- en raffinageverliezen die daaraan vooraf gaan.
mashell zegt
@johnwaters: dat is misschien vandaag zo. Maar met electrisch rijden hoeft dat morgen niet meer zo te zijn.
Dan kunnen we bijvoorbeeld overstappen op electriciteit die de opgewekt wordt door de energie van de aardbevingen in Groningen op te vangen. Of door het IJsselmeer om te bouwen tot getijdencentrale. Of Noord Holland te evaculeren en vol te zetten met windmolens (roergangers Wilders en Baudet moeten gewoon even tegen hun stemvee roepen dat er niks zo Hollands is als een windmolen en de bezwaren smelten als sneeuw voor de zon). Als we willen, dan kunnen we wel naar duurzame energie. Dat gaat met verbrandingsmotoren die geplette plankton verbranden niet lukken.
dirkv zegt
@mashell: Jij bent een ras echte visionair;)
johnwaters zegt
@mashell: de wereld is groter dan nederland.
5cilinder zegt
@johnwaters: Elektriciteit van mijn dak en wat kernenergie in de winter erbij zou prachtig zijn.
flutterby zegt
@johnwaters: bijna alle openbare laadpalen zijn groene stroom. Mag ook wel als je meer als 30 cent voor een kWh rekent. Als je thuis laad zijn er voldoende écht duurzame aanbieders.
Tot slot is rijden op de vieste stroom van Europa nog steeds beter als benzine of diesel. Volgens mij zelf Autoblog dit onderzoek aangehaald.
johnwaters zegt
@flutterby: zoek even op de website van Fastned het percentage groene energie op.
mb10 zegt
@flutterby: groene stroom is heeeeel vaak niet zo groen als je denkt!
Maar ongeveer 3% van alle stroom die wij in nederland gebruiken is opgewekt door zon en wind.
geelbarrel zegt
Benieuwd wat de waterstofversie voor actieradius gaat hebben.
Huidge iX35 FCEV doet het al best goed, maar als de radius nog verder omhoog gaat, slaat iedereen de electrische versie over. Netwerk waterstof tankstations laat nog te wensen over , maar groeit enorm vlot.
postzegel zegt
@geelbarrel: Waterstof wordt ‘m niet. Echt niet. En niet omdat er slechts 2 tankstations zijn. Maar omdat de actieradius beroerd is, en je niet zomaar kunt versnellen. Omzetten van waterstofgas naar stroom is niet zo variabel qua snelheid dus je hebt alsnog een accu als buffer nodig, en feitelijk is het maken van waterstof nog steeds niet gelukt tegen de prijs waarvoor het rendabel zou worden.
geelbarrel zegt
@postzegel: Een ludicrous mode (of hoe schrijf je dat) heb ik inderdaad niet gevonden op de FCEV, maar in mijn korte ervaring met de auto (2115 km in 24 uur) heb ik geen enkele keer het gevoele gehad dat de auto niet mee kon komen of tekort schoot bij acceleratie. En dat met technologie van 2014 ish. Het is verder nog steeds een elektrische auto maar dan met een wat kleinere bufferaccu. Waterstofprijs is nu in NL en Dld een tientje per kilo en daar kom je zo’n 80 a 100 km ver mee. Daardoor kwa brandstofkosten op fossiel niveau. Energieoverschotten van zonnepanelen worden gebruikt voor waterstof, en is op zo’n manier weer breed inzetbaar en te bufferen. Als het aardgasnetwerk in NL niet meer voor aardgas wordt gebruikt, kan het prima dienst doen voor waterstofdistributie. Een rol voor de NAM is er ook nog: bufferen van waterstof gaat door het gas de grond in te pompen.
25 maart gaan we proberen het 24 uurs wereldrecord waterstofrijden te verbreken, dat staat op 2383km.
postzegel zegt
@geelbarrel: NAM? Aardgasnet voor waterstof gebruiken? Er zijn zoveel redenen om dat niet te doen dat ik niet eens weet waar te beginnen. maar wat je beschrijft is vooral het in leven houden van fossielen. Fossielen zoals de Shell / Nam. En tankstations. https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1 veel leesplezier.
flutterby zegt
@geelbarrel: laat mij maar mijn auto elke dag geconditioneerd en met een volle accu starten ipv in de kou staan te tanken.
izimo zegt
Was de Kia Soul EV niet eerder? ?
tenaci zegt
@izimo: precies!
johnwaters zegt
@izimo: stond waarschijnlijk zo in het persmapje, en de schrijver van het artikel zijn kennis te beperkt.
ikleesookoverautos zegt
@johnwaters: haha mooi.
alcantara zegt
Laten we hopen op rwd, al doet de forse overhang anders vermoeden.
Maar met een mechanisch sper op de vooras hoeft dat ook geen straf te zijn.
postzegel zegt
@alcantara: overhang? Weet je hoe compact een elektro motor is? En hoe de balans qua gewicht zit in een EV, waarbij het accupakket in de bodem zit verwerkt? Overhangproblemen is iets voor ICE’s met Fwd. EV’s hebben heel andere problemen. (obesitas)
mashell zegt
@postzegel: precies, deze heeft de minimum overhang voor en achter om de crashtests door te kunnen komen.
vonklausenburg zegt
Goddomme wat zijn ze in Azië lekker bezig! Van het lelijke eendje worden ze de mooie zwaan, nog even en ze komen op hetzelfde niveau als De Duitse Drie en die Gekke Zweed te staan!
zoomzoom zegt
@vonklausenburg: Inderdaad. Als dat ding een leuk prijskaartje krijgt…. Ze maken wel echt stappen (zie ook die lekkere i30 N).
jochempie zegt
7.6 naar 100? Dan krijg je in de dougscore een 2..
ruud1954 zegt
@jochempie: Maar voor 95% van autorijdend Nederland, en zeker voor deze doelgroep, is het meer dan voldoende en retesnel.
jochempie zegt
@ruud1954: mijn punt is dat Doug een flapdrol is :)
ruud1954 zegt
@jochempie: Aha. Ja, als dat er zo eentje is die alleen maar onbetaalbare auto’s met meer dan 400PK interessant vindt en de rest waardeloze vervoermiddelen vindt dan snap ik je sarcasme.
5cilinder zegt
@jochempie: Met een fwd ga je niet heel veel sneller redden. Met de B klasse electric ook altijd wielspin bij een beetje planken zelfs bij 50kmh nog met vochtig wegdek.
postzegel zegt
Schijnt helaas dat deze Kona slechts een 1-fase lader heeft. Dus tenzij je tegen hoog tarief het snellaadstation bezoekt, is het thuis èn aan de normale laadpalen echt afzien. Dan duurt het maar zo méér dan één nacht om de accu vol te laden. Echt een enorme misser als ze dat in Europa niet aanpassen. Heel wat use-cases gaan stranden als je thuis of aan de paal niet met 3 fases kunt laden. (3,7kW en een 64 kWh accu: reken maar uit hoe lang dat duurt ( 64/3,7= tergend langzaam)
stijnvermeersch zegt
@postzegel: waarom denk je 3,7kW? Mijn monofasige aansluiting hier is 9,2kW. De zonnepanelen alleen al kunnen 4,4kW produceren. Dus in feite tot max. 13,6kW monofasig in mijn huis.
postzegel zegt
@stijnvermeersch: niet iedereen heeft zonnepanelen. En niet iedereen heeft een dikke 1 fase aansluiting. De massa heeft niet eens een eigen parkeerplaats met plek voor een paal. En heb je een paal in de straat dan is die nu vaak gewoon 16A 3 fasen. Beetje geluk doe je dan 3,7kW. Een bedrojfsaansluiting met 40Ampere is niet voor iedereen standaard.
w0o0dy zegt
@postzegel: het ding kan net als de Ioniq juist vrijdag snel opladen.
“One surprise strength for the Kona Electric is charging. As with the current Hyundai Ioniq Electric, the Kona EV will be able to take advantage of speedier 100-kW Combined Charging System (CCS) DC hardware. On such a connection, the 64.0-kWh pack can get to an 80 percent state of charge just as quickly as the smaller 39.2-kWh one. But with Level 2 (240-volt connection) charging and the 7.2-kW onboard charger, the Kona Electric with the smaller pack reaches full in about six hours, versus nearly 10 hours with the larger pack. “
postzegel zegt
@w0o0dy: 10 uur op 230volt. Dat had nog veel sneller gekund met een drie fasen lader. 32ampere op 1 fase 230v = 7,3kW. hartstikke mooi maar thuis heb je bij een normalr aansluiting ( gezinswoning) met een aparte groep voor de EV-box maximaal 16 ampère per fase. Ook de meeste laadpalen komen tot 16 ampère ( en dan wel drie fase) dat zou 11 kw ( of 6 uur) of bij een sterke paal van 3x 32ampere zelfs 22 kW kunnen zijn. Het verschil? Tijdens de vergadering bij die klant aan de andere kant van het land, na 3 uur weer een volle accu, of slechts een tiental kilometers range erbij. Het is niet dat ’t moeilijk is of kostbare techniek. Als Renault het in de Zoë kan, en Tesla de norm stelt, waarom dan zo’n ( in mijn ogen) misser begaan? Als ie eenmaal verkocht is, wil je toch als verkoper niet dat de klant toch baalt dat z’n buurman met z’n 4 jaar oude, tweedehands Renault een sneller en beter weekend systeem heeft? Aan de andere kant; wij zijn in Europa met onze 3 fasen natuurlijk een beetje uniek. En ze hebben zich wellicht verkeken op de mogelijkheden. Maar ik denk dat ze zich ook vooral beter hadden kunnen (laten) informeren.
evrijder zegt
@postzegel:
ja dat 1-fase laden is een flinke misser…….. dat is bij 64kw een soort granny lader, duurt veel te lang 40-44kwh accu EV met 3-fase heb je meer aan in de meeste gevallen (3x zo snel op de meeste plekken).
sjeemsbond zegt
Mooie beurs babe met buik…
stephane8200 zegt
@sjeemsbond: die is zwanger zo te zien.
postzegel zegt
@stephane8200: ” Ik zou d’r doen ” dacht iemand, en voegde de daad bij het woord.
jeroenwz zegt
Pff! Hyundai! Wat weten die er nou van?
Wacht maar op de elektrische auto’s van Mercedes, Porsche en Audi!
Die zijn vast veel beterder! Want dat zeggen hunnie zelf! Hun zeggen zelf “dat als wij een elektrieke auto gaan maken is die veel en veel beterder dan die van Tesla”.
postzegel zegt
@jeroenwz: Oh je hebt zo gelijk. De beste stuurlui staan aan wal ( of beter: nog steeds met niet-rijdende concepts op de beurs) veel schaap, weinig wol. Ballen, net als Jaguar, om gewoon nu te presenteren en te leveren. Hoppa!