Geniet er van, zolang het kan.
Onlangs heeft Lamborghini de Huracan EVO gepresenteerd. De auto werd qua uiterlijk strakgetrokken en technisch nog eens wat verder verfijnd. Voor de Salon van Genève heeft Lamborghini voorspelbaar nieuws in petto: de Huracán EVO Spyder.
Het belangrijkste nieuws is natuurlijk dat de motor wordt overgenomen uit de dichte variant. Dat betekent een 5.2 liter V10, zonder turbo of welke kunstmatige beademing dan ook. De motor levert mede dankzij titanium inlaatkleppen maar liefst 640 pk bij 8.000 toeren en 600 Nm bij 6.500 toeren. Inderdaad, toeren die een gemiddeld turboblok niet eens haalt. De Huracán EVO Spyder heeft een leeggewicht van 1.542 kilogram.
De sprint van 0 naar 100 km/u is in 3,1 seconden alweer voorbij. Ook erg knap is dat je 200 km/u binnen 10 seconden kunt halen: dat duurt namelijk 9,3 tellen. De topsnelheid van deze uitvoering bedraagt 325 km/u. Mocht je om welke reden dan ook 100 km/u uur rijden: vanaf die snelheid heb je precies 32,2 meter nodig om tot stilstand af te remmen.
De Spyder heeft alle kenmerken qua exterieur en interieur als de dichte versie. Het grote verschil is de elektro-hydraulisch bedienbare kap. Via een knop op de middenconsole kun je deze in 17 seconden openen of sluiten. Het achterruitje kan eventueel apart geopend worden. Zo kun je de V10 nóg beter horen, ook als het regent. De Huracán EVO Spyder gaat 202.437 euro kosten (voor belastingen). De eerste exemplaren staan deze lente in de showrooms.
boomhauwer zegt
Mooi hoor!
bestwelcoolenaam zegt
Wel jammer dat ze weer voor een soft top zijn gegaan, verpest de lijnen van de anders prachtige auto.
boomhauwer zegt
@bestwelcoolenaam: even een hele auto veranderen voor een hardtop constructie is niet zo evident.
bestwelcoolenaam zegt
@boomhauwer: voor de Volkswagen auto group zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om een paar miljoentjes in R&D te stoppen. Kijk naar Mclaren of Ferrari, ik denk dat er een markt voor Lamborghini open gaat met hard-tops.
boomhauwer zegt
@bestwelcoolenaam: een nieuw model is idd goed te ontwikkelen met een hard top, een bestaand model niet.
hight96 zegt
Heel vet, vooral die velgen kan ik ook wel waarderen. Vind dit wel de dikste moderne Lambo!
lithiumion zegt
Teveel lijnen en vouwen op te kleine oppervlakte, geen enkel vorm van sierlijkheid, dood geevolueerde inteelt-versie van de Countache, zoals elke Lambo van tegenwoordig, VAG strategie. Doet me elke keer denken aan dat akelig gelifte mens van modehuis versace, Zo lelijk als ie bruut is… reken maar uit
berlinetta zegt
@lithiumion: Als je sierlijkheid wil, dan moet je volgens mij sowieso niet bij Lamborghini zijn. Na de Miura is er niet veel sierlijks meer uit de fabriekspoorten gejaagd.
dieselkameel zegt
@berlinetta: Ik vind de Murcialago nog aardig sierlijk, vooral de eerste paar bouwjaren
berlinetta zegt
@dieselkameel: In mijn ogen is het vooral een blubberdikke supercar met een rustig en eenvoudig ontwerp (dat bedoel ik positief). Sierlijk kan ik het echter niet noemen.
dieselkameel zegt
@berlinetta: Als je het zo stelt heb je volkomen gelijk, maar dan worden er heel weinig echte sjieke supercars meer gemaakt, Aston Martins en Paganis daargelaten
lithiumion zegt
@berlinetta: daar heb je gelijk in!
ghost zegt
Kek kleurtje dat Verde Ithaca!?
enricoleerdam zegt
@ghost: zeker, maar ik vind verde mantis nog mooier
roberto zegt
Gaaf! Beter dan de Performante, die is te druk i.m.o.
Het zelfde geldt voor alle uitvoeringen van de Aventador, hoe meer spoilers, hoe mooier ik de standaard versie gaat vinden..
hotze zegt
@roberto: nou, de spoilert van de 911 GT3 vind ‘k wel een schoonheid.
roberto zegt
@hotze: Een Porsche kan het hebben. Van zichzelf heeft een 911 schitterende rondingen waar ineens een grote vierkante spoiler op gezet is, vind het wel gaaf.
Maar een Lamborghini is een soort rijdende plat-gedrukte rubiks-kubus, veel te hoekig. En ja een standaard Hurican/Aventador vind ik enorm gaaf. Maar elk special model wordt nog eens aangehaald met extra hoekige spoilers en lipjes, extra gleuven in de bumper etc. Het verschil tussen een Murcielago SV en een normale Murcie is veel minder, en daardoor kan ik de Murcie SV wel waarderen..
hotze zegt
@roberto: I agree, spoilers zijn overbodig op deze bolides.
Dutchdriftking zegt
Erg gaaf, maar liever de R8 Spider. Die looks ??
jaapiyo zegt
Geslaagde update die EVO. Ik vond de vorige inmiddels al een beetje oud nieuws geworden, maar wordt hier toch wel weer hebberig van.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Mooi design. Bruut maar toch subtiel genoeg.