Bij zo’n naam verwacht je een klein, goedkoop autootje, maar de Humble One is juist een dure en opzichtige SUV. Met zonnepanelen op het dak.
Nieuwe start-ups zijn doorgaans niet heel bescheiden. Ze blazen vaak hoog van te toren en in veel gevallen komen ze niet verder dan wat renders. Er is nu een nieuwkomer die zichzelf wat meer bescheiden op lijkt te willen stellen. Ze noemen zichzelf namelijk Humble. Maar ja, hoe bescheiden ben je nu echt als je jezelf bescheiden noemt?
Primeur
Noem het onbescheiden, noem het ambitieus: Humble is een merk met een missie. Ze willen namelijk de eerste SUV bouwen die aangedreven wordt door zonne-energie. De eerste productieauto met zonnepanelen kunnen ze niet meer bouwen, want daar is het Nederlandse Lightyear al druk mee bezig. Daarom gaat Humble nu voor de SUV, omdat ze toch graag op willen scheppen dat ze een primeur hebben.
Zonnepanelen
Op de eerste plaatjes van de Humble One – zo heet de auto – zien we inderdaad zonnepanelen op het dak. De zonnepanelen zouden afhankelijk van waar je woont zo’n 15 tot 100 km aan actieradius per dag op moeten leveren. Dat zal niet altijd genoeg zijn, dus de auto zal ook nog wel eens gewoon aan de stekker gehangen moeten worden. Over het opladen treedt Humble nog niet in detail.
Actieradius
Wel noemen ze een paar indrukwekkende cijfers, zoals het hoort bij een ambitieuze start-up. De Humble One zou een actieradius moeten krijgen van 500 mile. Dat komt neer op 804 km, meer dan de 725 km van de Lightyear One. Hier geldt natuurlijk wel: eerst zien, dan geloven. Qua vermogen zet Humble ook hoog in: ze mikken op 1.025 pk.
Aerodynamica
Bij een auto die zo efficiënt mogelijk moet zijn is de aerodynamica cruciaal. De auto zou een Cw-waarde van 0,25 moeten hebben. Voor een SUV is dat weinig, maar wellicht was het een beter idee geweest om een andere carrosserievariant te kiezen. Maar dan kunnen ze weer niet zeggen dat ze de eerste SUV met zonnepanelen hebben.
Uiterlijk
Het had nog gekund dat de naam Humble verwees naar het uiterlijk van de auto, maar ook dat is niet het geval. Met een enorme grille, dito velgen en een lage daklijn is de Humble One een extravagante verschijning. Wat ook opvalt, maar niet in positieve zin, is hoe ver de achterruit doorloopt. Heel productierijp ziet het er overigens niet uit, dus een productieversie zal er qua proporties waarschijnlijk wat normaler uitzien. Als die er ooit komt.
Prijs
De Humble One is nu al te reserveren voor $300, maar dat betekent niet dat de auto op korte termijn in productie gaat. Het bedrijf zegt dat de leveringen pas in 2025 starten. De uiteindelijk vanafprijs zal $109.000 zijn. Geen bescheiden prijs dus, maar volgens Humble loopt het desondanks al storm. Ze beweren dat er al voor $20 miljoen aan reserveringen zijn binnengekomen. Dat zijn er verdacht veel voor een bedrijf dat nog niet of nauwelijks media-aandacht heeft gekregen.
Pascal zegt
Zo, doe maar een grilletje!
peter911 zegt
Haha die wielen 🤣
tmenges zegt
@peter911: vind die wielen eigenlijk best stoer! Beter dan al die donkergrijze of zwarte wielen die je overal ziet.
peter911 zegt
@tmenges: ik bedoelde eigenlijk meer de grootte… staan in dit geval echt helemaal niet meer in verhouding met de carrosserie zelf 😁
Robert zegt
Oh, liggen er zonnepanelen op het dak? Sorry, ik werd even afgeleid door die, eh… opengesperde muil.
(Dan valt zo’n BMW 3- en 4-serie eigenlijk nog wel mee, hè.)
dunhozzie zegt
Eigenlijk niet, die is gewoon ook erg lelijk
The Stig NL zegt
Hmmm… Ze hebben dus al 66.667 reserveringen?
mashell zegt
Achterkant is heel ok maar dat stuifzuiger mondje…
dalmore zegt
Het gerucht gaat dat hij vliegjes en steentjes om kan zetten in actieradius
cossiekiller zegt
Dat is al opgelost door de terugroepactie uit 2027.
fanboy zegt
Ik vind het eigenlijk wel een vet apparaat.
Maar waarom zou je in hemelsnaam iets preorderen voor 2025 in een landschap vol met elektrische SUVs die nu al beschikbaar zijn of komen. Erg onderscheiden kun je je ook niet want elektrisch met een hoop vermogen is ook niet meer onderscheidend.
n0zem zegt
Deze loopt op plankton?
wickedtheg zegt
@n0zem: +1!
duderuud zegt
Ik steek een kaarsje aan als de (Nederlandse) overheid overbodige auto’s (lees: SUV’S) gaat verbieden. Het zou een mooie dag zijn…
Roskampies zegt
Die EVs zijn het startschot geweest van groot groter grootst. Maakt niet uit hoe groot en log het is toch groen… autonoom rijden wordt noodzakelijk want de autos worden zo groot dat je geen overzicht meer hebt. Pff Colin Chapman draait zich om in zn graf. :)
herve11f zegt
Nog nooit zoveel tovenarij in één artikel gelezen.
rickvanbuuren zegt
Was de Fisker Karma niet een stuk eerder met zonnepanelen op het dak?
harrie zegt
Dikke nep grille hoor, nu nog een paar nep uitlaten erop en hij is af.
schreute01 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tjorque zegt
Beetje lager zetten en je hebt de meest blitse snow shovel de eerstvolgende volgende ijstijd
vacano zegt
Als woordvoerder van SLAVE deel ik mede dat wij een bescheiden 8L W16 H2O motor hebben ontwikkeld.
De 8L W16 levert SLECHTS 1996PK die ons eerste prototype, de onopvallende 6X6 SLOW een nederige topsnelheid van 390km/u levert en zedig van 0-200km/u sprint in een dikke 3 seconden.
Een discreet model met Turbo’s zal een futiele 20% sneller zijn.
De 8L W16 haalt zijn energie uit uniek ontwikkelde membranen die H2O en CO2 omzetten in een energierijke brandstof waardoor tanken en/of opladen tot het verleden behoren.
De onopvallende 6×6 SLOW heeft een pretentieloos design dat bestaat uit 90% gerecycleerde materialen, een modeste en sober interieur van Louis Vuitton afgewerkt met zedige details van Hermes.
De productie begint ten vroegste in het tweede kwartaal van 2023 en intekenen kan binnenkort mits een niet retourneerbare aanbetaling van 50.000€ .
De SLAVE SLOW kan bewonderd worden op http://www.black.com
mustang750supersnake zegt
volgens mij is er hier in nederland geen bandenapparaat die die bandjes er zo even aftrekt of oplegt🤣🤣🤣…zie het me al proberen…pfff nee bedankt…19inch vind ik al groot en zwaar genoeg….