Gas op die lollie.
Als je momenteel naar de benzinepomp net over de grens bij jou in de buurt gaat, betaal je voor een litertje Liquefied Petroleum Gas gemiddeld nog maar iets meer dan 70 cent, zo meldt UnitedConsumers. Een ideaal moment om een gat in je bumper te boren je reservewiel te vervangen met een donutvormige gastank?
Volgens de consumentenorganisatie wordt de lage prijs onder andere veroorzaakt door een overaanbod van gas. Maar ook de vraag naar gas is de afgelopen tijd afgenomen met zo’n 20% in Nederland. De betere spaarders zijn de afgelopen jaren mogelijk overgestapt naar bijtellingsvriendelijke elektrogebakjes.
Het goede nieuws voor wie niet zijn kleppen wil verbranden is dat ook benzine en diesel nog steeds goedkoper worden. Die prijsdalingen zijn echter wel beperkter dan bij lpg. Dat komt mede doordat wanneer je een liter benzine of diesel gaat tanken méér dan de helft van de prijs direct in de portemonee van Jeroen Dijsselbloem verdwijnt in de vorm van belastingen en accijnzen.
Bij LPG geldt dat slechts voor een derde van de prijs, maar daar staat tegenover dat Jeroen meer MRB van je verlangt als je motor op gas kookt. En je hebt natuurlijk ook te maken met het feit dat niemand je oude auto op gas wil hebben als je die tracht te verkopen. Gas blijft daardoor alleen echt voordelig als je flink veel kilometers maakt en je van plan bent je auto op te rijden, als je per se extra veel pk’s uit je turbomotor wilt peuren, of als je een MRB-vriendelijke oldtimer of grijs kentekenauto hebt.
De gemiddelde landelijke adviesprijs voor Euro95 is momenteel 1,567 Euro per liter. Voor dezelfde hoeveelheid diesel betaal je 1,213 Euro. Deze prijzen worden vastgesteld op basis van de adviesprijzen van het kartel van de vijf grootste oliemaatschappijen die actief zijn op de vaderlandse markt, namelijk Shell, BP, Total, Texaco en Esso.
tofas zegt
Goed om nou 10 tot 20 liter te verbuiken zodat je weer vol kan tanken voor dat dat kleine beetje minder is het nou ook niet waard. Ach ya die belastingen zullen wel ergens voor goed zijn in Nederland..
pjjmv zegt
@tofas: Rekenvoorbeeld uit de praktijk: Mijn auto rijdt op gas 1 op 8, op benzine 1 op 9. Maar prijstechnisch tank ik in de praktijk voor een bedrag dat 3x zo laag is per liter. Dat betekent dat ik een financiele last heb van een auto die op benzine 1 op 24 zou rijden, maar het genot van een auto die 1 op 8 rijdt. Het is dus al snel de moeite.
87sandyd zegt
@pjjmv: dat is toch niet helemaal waar, omdat je meer MRB betaald? Ook moet je de prijs van inbouw(als je dat hebt laten doen natuurlijk) meerekenen
volvoturbo zegt
@pjjmv: vergeet inbouwkosten LPG niet, extra onderhoud,..
pjjmv zegt
@volvoturbo: Des te aantrekkelijker is een occasion. MRB is inderdaad hoger, maar verwaarloosbaar t.o.v. de besparing.
volvoturbo zegt
@pjjmv: snap ik
Dan heb je geen inbouwkosten. Ik rij 1:8,5 benzine maar heb toch n tankpas vd baas, dus ga zeker nog aan t gas :)
martinus zegt
Huidige aanbod lpg auto’s staat ook bijzonder laag.
Ze hebben al 10 jaar geen echt serieus bijtellingsvoordeel gehad. Terwijl spaar-dieseltjes dat wel hebben gehad. De mrb of gas auto’s is verhoogd..
Dus zo goedkoop of voordelig tegenover een spaardieseltje is het allemaal niet met 15 tot 35 duizend km per jaar. Daarbij.. ingebouwde gastankjes zijn vaak klein, het vebruik is nog hoger dan benzine.. dus bij de meeste modellen is je ‘range’ voor je moet tanken.. 2 a 3x zo klein als diesel.
Maargoed, misschien brengen de nieuwe bijtellingsregels voor nieuwe auto’s wel weer nieuwe kansen voor gas, belastingvoordeel op spaar-dieseltjes gaat eraf.
joppe zegt
Ik woon vlakbij België, waar ik LPG tank voor 31 cent. Voor zo’n 15euro zit mijn tank zo goed als vol en kan ik 500 km rijden.
pjjmv zegt
Stoere praat over LPG, koken etc., maar die argumenten zijn sinds 1995 al niet meer van toepassing. LPG met zijn octaangehalte van 110 i.c.m. een vloeibaar injectie systeem is dikke prima. 70ct is de adviesprijs, in praktijk hangt de prijs rind de 50ct en het is goed verkrijgbaar. Ik heb een auto die een aardig vermogen zou kosten om op benzine te rijden, maar op LPG doet het geen pijn en heb ik nog iets meer vermogen op LPG dan op benzine. Dus succes met huilie doen over LPG, ik blijf lachend wegrijden bij de pomp ;)
bertorelli zegt
@pjjmv: Het is ‘octaangetal’ en niet ‘octaangehalte’.
Voor de rest helemaal met je eens.
LPG is zo slecht nog niet en heb het jarenlang met plezier gereden.
pjjmv zegt
@bertorelli: Goed gezien, je hebt helemaal gelijk
snolvos70 zegt
@pjjmv: precies! Ik rij. (Je verwacht het niet) een volvo S70 op LPG. Bij aankoop 398dkm gelopen, inmiddels staat ‘ie op 470dkm zonder al te overdreven kosten. Prima auto, en altijd lachend tanken! Dat andere geen LPG rijden begrijp ik echt niet. Dom noem ik het niet. Meer ‘onwetendheid’ ofzo.. :-)
coffeecup zegt
@pjjmv: dat lachend wegrijden bij de pomp moet je dan ook 2 a 3 keer zo vaak doen.
pjjmv zegt
@coffeecup: Ten opzichte van diesel wel ja. Maar heb jij liever een dikke benzine (LPG) motor of een kletterende trage diesel? De leuke diesels die ik ken (VAG V10 bijvoorbeeld) zijn qua MRB zo oninteressant dat ik liever iets vaker tank. Niet dat eens in de 400km zo onhandig is overigens.
realhustler zegt
Lpg is sinds begin dit jaar zo rond de 50 cent aan de pomp in de stad. Ik rijd al jaren op LPG, en bij mijn huidige auto’s heeft het na bijna 10 jaar en 250k pas extra kosten veroorzaakt. Al die jaren geen problemen door de LPG.
MRB is iets hoger, maar na ongeveer 1 volle tank benzine heb je dat al terug.
metalmike zegt
@realhustler: 250.000 euro aan extra kosten, poeh hee
Gulli zegt
@metalmike: maar wel over 10 jaar he, dus maar 25.000 per jaar extra kosten :P
ehnl zegt
@metalmike: dus jij denkt dat 250k 250.000 euro betekent?!
realhustler zegt
@metalmike: 250000 km, eigenlijk bijna 275000 km inmiddels. En toen was de injector unit van het lpg systeem kapot. Dat was een dure, 142 euro. En een nieuw gasfilter van 5 euro.
Intussen wel ongeveer 7000 euro bespaard in 10 jaar. Inclusief de wegenbelasting en aanschaf installatie, rekening gehouden met het hogere verbruik op lpg.
Er is 1 maar: Als je op LPG rijdt pak je vaker de auto, en je rijdt wat meer door, want je bespaart weinig met ‘het nieuwe rijden’ . En vrienden zeggen altijd, we gaan met jouw auto, want jij rijdt op LPG.
mikkeloentje zegt
@realhustler: Jij rijdt een Ferrari op LPG?
850t5r zegt
Je zou bijna denken dat ze gas geven… ;)
bofkont zegt
Met een LPI installatie heb je zelfs meer vermogen, wordt vloeibaar ingespoten.
Geweldig systeem, heb zo’n installatie gehad in een Alfa 155 widebody van 1997, 1.8 twinspark 16v sport.
Geweldige wagen, liep echt kogelhard voor een 1.8.
basbasbas zegt
Ik heb een auto nodig voor werk. Dit voorjaar een 147 op lpg gekocht. Ik rijd zo’n 1000 km per maand, allemaal zakelijk. Ik krijg 19 cent de kilometer dus ik maak dikke winst op mijn km vergoeding. Als ik 1067 km per maand maak draai ik break-even met de mrb, verzekering, parkeervergunning én lpg. Leuker kan het niet worden
rynnus zegt
@basbasbas: Dus jij rijdt gratis auto?
draadloos zegt
@basbasbas: en onderhoud, en eventuele defecten en afschrijving etc
basbasbas zegt
@draadloos: absoluut waar. Dus @rynnus: ja ik rijd gratis auto, als alles heel blijft en er niets slijt;)
Uiteraard rijd ik geen gratis auto maar het is wel prettig dat de maandelijkse vaste lasten opgeheven worden door de zakelijke kilometers. De overige kosten zijn daardoor erg laag en dus erg leuk. Allemaal dankzij lpg
rynnus zegt
@basbasbas: Goede tip. Biedt weer mogelijkheden bij de occasionzoektocht :)
realhustler zegt
@basbasbas: Met een turbo auto heb je voordeel, mits de computer het ziet. In principe heb je 7% minder vermogen, wat een beetje gecompenseerd wordt door het hogere octaan getal, afhankelijk van je auto. Echter bij een turbo kan je meer turbodruk hebben zonder gevaar dat de motor pingelt.
In Duitsland zijn er tuners die het max uit LPG halen, dan heb je 10-20% meer vermogen dan op benzine. Vergelijk het een beetje met op E85 rijden.
basbasbas zegt
@realhustler: klopt! Je merkt het wel. Ik heb de 1.6 dus de sporadische gelegenheden dat je benzine rijdt voel je een verschil.
Even tussendoor: ik had het er gister over met een goede vriend van me; we begrijpen allebei niet dat veel zelfbenoemde puristen gas alleen voor kookstelletjes geschikt vinden
desjonnies zegt
SHELL zet momenteel zwaar op LPG en LNG en niet voor ons zielige stakkerds die een fractie verbranden, maar op de binnen en zeescheepvaart.
Ook daar begint het IMO het pleit te verliezen jegens zware olie waar vooral zeeschepen op varen en is men naarstig op zoek naar alternatieven, waarvan gas in gekoelde vloeibare vorm (-160 graden) er eentje kan zijn.
Zodat de ouwe trouwe ferry boot naar Engeland geen zwarte pluimen meer geeft en De Haach, Kehkduîn, de Zeeuwse Mosselen en de pittoreske Franse kust (die zo onder Calais begint daarboven vindi k er nog steeds geen ene reet aan) allen gezonde lucht hebben!
martinus zegt
@desjonnies: Goed voor de longen van de mensen in Rotterdam en andere havensteden!
Diesel & stookolie zijn passé.
Gas, Benzine en elektrisch zijn schonere alternatieven.
Mas zegt
70 cent de liter? Ik tank in Nederland gewoon voor 49 cent de liter, en heb hem in België laatst volgegooid voor 27 cent de liter! Voor €25 een volle tank, lekker belangrijk dat ie 1 op 2,5 rijdt!
Dutchdriftking zegt
Tja, ik ben er ook geen fan van, maar met G3 schijnt het best goed te doen te zijn.
guusboum zegt
@dutchdriftking: ligt voor al aan de motor, of het goed is. Heeft die enige reserves beschikbaar qua sterkte? Vandaar dat veel overgedemensioneerde auto’s van vroeger het prima kunnen hebben. G3 werkt goed en is een hele verbetering voor auto’s met injectie.
Femme zegt
Ik rij nu 5,5 jaar op lpg in een BMW 650i uit 2005. Voor 40 euro haal ik een volle tank van ruim 80 liter waar ik 525km op kan lachen, gieren en brullen met die V8. Onbegrijpelijk dat niet meer mensen dit willen.
Extra onderhoud is er tot nu toe niet geweest behalve een zekering die vervangen moest worden en de lpg-computer even tijdelijk buiten werking stelde. Ook is de afstelling tijdens regulier onderhoud een keer bijgesteld wegens het oplichten van een motorstoringslampje, wat verder geen andere merkbare gevolgen had.
E550 zegt
@Femme: Heb jij niet het gevoel dat de auto anders rijd? Ik rij soms in een een schakel LPG auto, en ik merk daadwerkelijk verschil met benzine. Minder alert, soms erg happerig als je op lage toeren rijd.
Mijn pa wilt een full option Fiat 500x 2.4 of Tuscon Limited uit de VS halen en hier een LPG installatie erin bouwen. Blijft de garantie hier dan gelden en kunnen de motoren het aan? Je ziet namelijk weinig nieuwe Fiats en Hyundai’s met LPG.
Femme zegt
@e550: Ik merk wel een klein verschil tussen benzine en lpg. Benzine loopt een tikkeltje soepeler en zal wat beter presteren (lpg neemt nu eenmaal meer volume in dan benzine zodat er minder volume overblijft voor lucht/zuurstof bij de inspuiting). Aan souplesse heb ik geen gebrek in een 4,8l V8 dus dit is niet echt een issue. Bij een 2.4 in een Fiat 500X lijkt me ook niet behelpen.
Garantie op de motor zul je ongetwijfeld doei tegen mogen zeggen als de fabrikant of importeur de auto niet met lpg-inbouw levert.
mout zegt
@550: Veel garantie zal er toch wel niet overblijven als je een Amerikaanse versie importeert.
Maar aan de LPG hoeft het niet te liggen. Er zijn (waren? heb me er lang niet in verdiept) LPG-inbouwers die de motorgarantie overnemen.
E550 zegt
@mout: Zo’n Fiat of Hyundai garantie is toch wereldwijd? Of zeg ik nu iets raars. Ik dacht dat als je een jonge US auto hier naar toe haalt, dat je de garantie van het merk gewoon meeneemt…
mout zegt
@e550: Nou… dat is in elk geval het navragen waard.
Juridisch ga je een verkoopovereenkomst met de verkoper aan – niet met de fabrikant.
Bovendien zijn auto’s voor verschillende markten niet altijd identiek. Dat kan gaan om regelgeving, en dan gaat de RDW het je wel vertellen. Maar het kan ook gaan om dingen als afstelling / aanpassing voor verschillende brandstofkwaliteiten. Zo hebben Amerikaanse auto’s meestal net een ander vermogen dan de Europese versies. Ga je er dan andere brandstof ingooien, dan moet je er niet van opkijken als je problemen krijgt. Daarom zou ik er als bedrijf niet happig op zijn om garantie over te nemen van een Amerikaanse uitvoering van een auto die ook in Europa leverbaar is.
Maar kom op – ik heb het nog nooit gedaan, en misschien valt het mee. Maar eerst doorvragen lijkt me niet overbodig.
gop1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gulli zegt
Hoe zit dat met bio-ethanol? En dan niet de E15 tankjes in Frankrijk maar de echte krachtige brandstof
oemplus zegt
@gulli: Jij doelt op E85? Dit is helaas bijna nergens meer te krijgen… Ik mix m’n benzine altijd met bio-ethanol van de Action a 1,68,- per liter..
Gulli zegt
@oemplus: die was het ja. Tijdje geleden een heel epos van MCM gezien hoeveel extra pk’s ze uit een motor konden peuren door hem klaar te maken voor E85. Zij moesten ook steeds zelf voormixen idd.
Bender zegt
BMW 330 Ci op LPG (injectie)
verbruik op benzine 1 op 9 op LPG 1 op 8
range op benzine 550 km op LPG 400 km
inbouw (met 3 jaar garantie) was 1800 incl. Ik rijd 40.000 per jaar. Reken maar uit hoe snel ik die inbouw er uit heb en hoeveel ik daarna bespaar.
Ik snap echt niet dat niet meer mensen op LPG rijden…
dwersbongel zegt
@Bender: Wat mij tegenhoudt is vooral de km stand. In mijn budget is die vrij hoog, wat ik met diesel wel aan durf vind ik voor lpg vrij hoog. Daarbij is het aanbod vrij karig.
E550 zegt
@dwersbongel: Mijn ouders hadden vroeger een Citroen Xsara Picasso pre-facelift met 320k op de teller op LPG. Nooit problemen gehad.
Tenck zegt
@Bender: Ik heb het twee jaar gedaan in een Subaru Forester, maar begon toch steeds meer te balen van de tank achterin. Ik had een “gewone” tank, en dat neemt gewoon veel ruimte in beslag. Een tank op de plek van het reservewiel had ik liever niet, want met 35k per jaar heb ik liever gewoon een echte velg met normale band (ipv een thuiskomer).
Prijstechnisch was het wel erg leuk, afgezien van het kleppen stellen (elke 30k km, dus elk jaar, ipv elke 100k km).
aikon1694 zegt
Electrisch! Das pas goedkoop.
mout zegt
Ik rijd ook LPG – met 2 50l tanks, overigens, zodat je niet te vaak aan de pomp staat.
Hoewel mijn auto 36 jaar is, en dus op LPG niet, en op benzine wel in aanmerking komt voor oldtimer wegenbelasting, is het meer dan 1.000 per jaar voordeliger.
Toch heb ik ook wel wat te mopperen. LPG heeft zoveel terrein verloren dat veel bedrijven zijn gestopt, zowel met inbouwen als LPG verkopen. Gevolg is dat ik voor een simpel stukje onderhoud (vervangen van overdrukventiel) eindeloos ben doorverwezen voor het in 10 minuten verholpen was.
Ik baal van CNG: daarvoor moet een compleet nieuwe infrastructuur worden opgebouwd, en die gaat ten koste van die voor LPG.
Ik baal ook van de recente subsidies op (plug-in) hybrides, die veel veelrijders van LPG hebben afgesnoept.
En ik baal natuurlijk van de oneerlijke regel dat LPG auto’s pas vanaf 40 jaar vrijstelling krijgen. Temeer daar juist elke oude auto die je van benzine op LPG overzet veel minder vieze uitlaatgassen uitstoot.
Sterker: bij mijn APK bleek de uitstoot van mijn auto op LPG aan Euro IV te voldoen.
justy zegt
@mout: Voor oldtimers is lpg ook gunstig omdat moderne benzine nogal snel verouderd en de ethanol al het rubber opvreet. Dat heb ik ook ondervonden sinds de mijne in de overgangsreling zit. De verouderde benzine stink verschrikkelijk en de carburateur zit alweer vol gom. Bovendien verbrand lpg veel schoner waardoor de motorolie schoner blijft. Ik ben blij als over een paar maand de lpg installatie er weer in kan.
kobus1967 zegt
Lpg tank onder je PHEV en gas op die lollie en dan ook half tarief wegenbelasting betalen.
e36m3gt zegt
En dan een foto gebruiken van een NEP M3 :( de kenner ziet het al aan de binnenspiegel
matter zegt
Mooie “M3” op de foto… Blijkt een 323CI die al 26x van eigenaar is gewisseld! Beetje off-topic maar kon het niet laten… ?
krimson zegt
Ook ik profiteer in Belgie van een prijs zo rond de 32 cent/l. Mijn E53 (M54) heeft nu 400k op de teller waarvan 350k op LPG (zonder klepsmering). Nooit noemenswaardig LPG gerelateerd onderhoud gehad en loopt als een zonnetje.
Ook mijn E70 (N52) heb ik omgebouwd naar LPG en zet er jaarlijks 70k kilometers bij (nu 210k). Beide installaties zijn van Prins.
cossiekiller zegt
De prijs aan de pomp maakt me totaal niet uit. Ik tank toch altijd voor €35!
Erik zegt
Rij zelf een DACIA Logan MCV BI-FUEL. Gastank vanaf de fabriek ingebouwd. Aanschafprijs met LPG tank voor een nieuwe Dacia is € 200,00 goedkoper dan de benzine versie (dank BPM)!Verschil in MRB maar € 22,00 per maand. Verzekering goedkoper omdat de nieuwwaarde lager is (€ 5,00 per maand). Prijs LPG € 0,489. En niet te vergeten, 4 jaar garantie! Waarom nog benzine?
Erik zegt
@erik2907: bovendien, als LPG niet goed zou zijn, dan zou 6 jaar (verlengde) garantie ook niet aangeboden worden door Dacia
ej20g zegt
Het was jammer dat ik volgens mijn berekening net iets boven het kantelpunt zat qua kilometers. Als er iets mis zou gaan (kapotte injector of gewoon pomp onderhoud) dan zou ik volgens de berekening al duurder uit zijn, dus heb ik voor benzine gekozen. Achteraf blijkt dat ik een stuk meer rij dan ik had verwacht, dus was gas toch goedkoper geweest. Ach, je kunt niet alles hebben denk ik dan.
Ik geloof er dan ook heilig in dat gas in de juiste auto met een goed systeem net zo betrouwbaar kan zijn als benzine.
justy zegt
Wat ik me afvraag is in hoeverre moderne motoren nog bestand zijn tegen lpg. Oud collega (monteurs) zeiden jaren terug al dat de nieuwe generatie alu motoren, over het algemeen, steeds slechter tegen de hogere temperaturen konden die vrij komen bij de verbranding van lpg. Misschien dat nieuwe lpg systemen hier inmiddels ook op anticiperen. Zo had mijn broer had in zijn 99′ Almera een g3 installatie met ‘flashlube’, pas na een paar jaar kwam hij erachter dat dit systeem nooit heeft gewerkt. Een volle bus van dat spul staat dus nog op zolder. Los van de motoren die fabriek-af met een lpg systeem worden geleverd betwijfel ik of ieder modern Ienieminie benzine turbo blokje nog probleemloos op lpg kan lopen.
realracing3 zegt
Bij ons in de buurt is het standaard 50 cent of minder
steff96 zegt
Mijn oldtimer (BMW 628csi 1981) rijdt ook op LPG. In combinatie met een oldtimer kenteken kost mij dat jaarlijks 200 euro (wegentaks, lpg taks en verzekering inbegrepen). Ik tank voor 15 euro en kan hier een goede 450km mee rijden.
Na een jaar een E46 M3 als weekendwagen gereden te hebben is dit zeker aan te raden. Wat ik aan die wagen heb “verspild” zal ik nooit halen met die oldtimer.
Het immens grote verschil in rijplezier e.d. ga ik uiteraard niet tegenspreken. Maar eens je de eindrekening voor een jaar M3 rijden gemaakt hebt, met nog wat problemen (subframe, lagerschalen, …) is dit opeens niet meer zo plezierig :p
LPG maakt het rijden met een (zware) benzinemotor gewoon weer haalbaar imo.