De komst van de EV betekent toch het einde van de hot hatch? Hyundai vindt van niet!
Hot hatches! Vroeger had elk zichzelf respecterend merk er wel één in het aanbod. Tegenwoordig zijn ze zo goed als uitgestorven of onbetaalbaar. Vooral dat laatste. Nu alles geëlektrificeerd wordt lijkt het definitieve einde in zicht van de hot hatch. Maar er is hoop! Dit is namelijk de Hyundai RN24!
Hot hatch van Hyundai
Nou is dit natuurlijk geen productiemodel, maar een zeer interessant studiemodel. Hij heet de Hyundai RN24. Zelf heeft Hyundai N, het sportieve label van het Koreaanse merk, het in het persbericht over een rijdend laboratorium.
Met dit soort experimentele concept cars ontwikkelt en test Hyundai nieuwe en experimentele technologieën om die van de autosportwereld naar de openbare weg te brengen.
Hyundai RN24
Hoe hebben de sportingenieurs dat dan aangepakt? Nou ze zijn begonnen met als basis de Hyundai Ioniq 5 N en een nieuw ontworpen 84 kWh groot batterijpakket. Vervolgens hebben ze op die basis een soort rolkooi geplaatst en zie daar, de Hyundai RN24.
Het chassis is vergelijkbaar met dat van de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid waarmee de Koreanen furore maken in het World Rally Championship. Opvallend is de korte wielbasis, waarmee de focus niet persé op meer vermogen en snelheid is gelegd, maar op precisie en controle.
De Hyundai RN24 is 1.880 kilo “licht” en legt 650 pk op de mat. Van nul naar honderd gaat in 3,4 seconden en de topsnelheid ligt op 240 kilometer per uur. De veredelde skelter is vierwielaangedreven.
Kom maar op met die Hyundai hot hatch!
Laten we hopen dat het merk niet alleen maar een vingeroefening doet met dit studiemodel en werk maakt van een echte elektrische hete hatchback.
Wij hebben namelijk nog altijd heimwee naar de hot hatches uit de jaren negentig, dus elke poging die dat sentiment ook maar enigszins in ons oproept heeft onze sympathie en kan niet snel genoeg op de markt komen. Duimen maar!
dubcars zegt
Vroegâh waren er leuke hot hatches, omdat men een redelijk potente motor in een kleine en lichte auto propte. Alleen werden die steeds sterker en groter (Golf R32, 147 GTA) waardoor de grotere auto’s van hetzelfde merk of geen snelle versie meer kregen of een groter verschil moesten hebben met de snelle hatchbacks.
Sinds de komst van elektrische aandrijflijnen is het heel makkelijk om veel vermogen in elke carrosserievorm te persen, getuige dit gevaarte van Hyundai. Wel gaaf, maar met deze stappen hebben we straks instappers met 600 pk en grotere modellen met meer vermogen dan menig Bugatti.
Onehp zegt
Ja dit is ergens reeds waarheid. En Plaid is sneller dan een Veyron en in China kost 600pk bijna niks. Maar rijdynamiek is veel meer dan enkel pk’s en daar zit Hyundai wel degelijk aan de top – de vraag is eerder of er nog een kooppubliek is die meer rijkunsten hebben dan hun rechter grote teen naar beneden bewegen…
mc96 zegt
Het hele idee van een hot hatch is dat je praktische entoch vlotte en leuk rijdende auto voor elke dag hebt. Dat is dit dus niet. Next.
Onehp zegt
<= Previous. De voorgaande 5 N is echt superpraktisch en ruim. En supervlot en superleuk om te rijden.
audirs3 zegt
Wel mooi dat ze een 84kwh accu in zo’n kort chassis hebben weten te proppen. Nu nog deuren en een dak erop, en je hebt een echte next gen hot hatch.