Voor, of in een tunnel, stil op de weg staan in je auto. Voor veel mensen een verschrikking. Bij deze tunnels sta je menigmaal stil.
Voor de Gotthardtunnel in Zwitserland, daar sta je pas lang stil. Ja, zeker in vakantietijd klopt dit. Maar onze eigen tunnels kunnen er ook wat van. Dat gebeurt best wel vaak. Afgelopen jaar moesten ze honderden keren afgesloten worden, voornamelijk door te hoge vrachtwagens.
Bij deze tunnels sta je stil
Vrachtwagens die te hoog zijn leveren natuurlijk problemen op. Rijden ze de tunnel in, dan zorgen ze voor schade. En voor een gevaarlijke situatie, je zou er maar achter rijden op een motor. Gelukkig zijn er allerlei systemen die dit moeten voorkomen. Als een systeem een te hoge vrachtwagen detecteert, dan wordt de tunnel gelijk afgesloten. Dan sta jij erachter in de file en dat kan best lang duren.
De tunnel die het vaakst werd afgesloten is de Drechttunnel, deze ligt tussen Zwijndrecht en Dordrecht (A16). Het aantal afsluitingen is schokkend hoog, namelijk 1185 keer. Dit is een toename met verleden jaar, toen ging de tunnel 797 keer dicht. De andere tunnels betreffen:
- Velsertunnel met 690 afsluitingen;
- Coentunnel met 657 afsluitingen;
- Noordtunnel met 495 afsluitingen.
Te hoog
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat legt aan de Telegraaf uit hoe het komt.
De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door vrachtwagens of trucks die te hoog beladen zijn.
De wettelijke norm voor de hoogte van een vrachtwagen is vier meter en dat is de norm die in heel Europa van toepassing is. De eerder genoemde systemen meten dus de wettelijke norm. Nou ja, dat zouden ze moeten doen.
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland heeft daar twijfels over. Zij zeggen dat het niet altijd de fout is van de chauffeur van de vrachtwagen. De software van de hoogtedetectoren zou te scherp afgesteld zijn. Hierdoor gaat de tunnel dicht, terwijl de vrachtwagen helemaal niet te hoog is. Gevolg is en blijft dat wij kunnen aansluiten in een file.
schuimbekje3 zegt
Menig maal stil gestaan op de A2 amsterdam ri den bosch bij maarssen/vleuten omdat RWS de tunnel afsluit. Niet vanwege vrachtwagens maar vanwege een file op de A12 5km verderop op een andere snelweg… Tunnel dosering normen ze dat… Deze hagelnieuwe tunnel is zo gevaarlijk dat er geen file IN mag staan, dus veroorzaken ze een file ERVOOR…
Ook regelmatig gezien dat de tunnel bij de westerscheldetunnel en drechttunnel A16 de bomen dicht gingen voor een vrachtwagen die niet te hoog was… Volgens mij reageerde 1 keer zo’n sensor op een CB antennespriet.. omdat ik er toevallig op lette. Of wapperende afdekzeil.. je staat toch stil en dan ga je kijken wanneer ze met meetlint gaan controlleren wanneer zo’n vrachtwagen op een zijspoor is gezet na een half uur wachten..
Dutchdriftking zegt
Klopt, er mogen maximaal een X aantal auto’s per uur door de tunnel. Stel je voor… Wat betreft te te hoge vrachwagens, dat betreffen vaak combinaties met een huif/zeilen trailer. Als deze iets minder strak gespannen is reageert de hoogtemeting hierop.
scheurbuik zegt
Je staat pas echt vaak stil voor de Ketheltunnel. Daar heeft een genie bedacht dat er geen file in de tunnel mag staan, dus het verkeer wordt al voor de tunnel stilgezet en kan het in de tunnel doorrijden. Stilstaand verkeer in een tunnel is namelijk erg gevaarlijk, dus past RWS deze tunneldosering toe. 3 Kilometer verderop moet het verkeer door de Beneluxtunnel. Daar mag het wel in de tunnel stilstaan, want dan is het opeens niet meer gevaarlijk. Dagelijkse ergernis. Moest het even kwijt.