Een nieuwe Honda Prelude, in dit geval als concept. Droom ik?
Hebben leuke auto’s nog bestaansrecht? Een terechte vraag die naar boven komt met de onthulling van de ene crossover en SUV na de andere. Er is nu eenmaal minder vraag naar een mooie, maar minder praktische coupé. Dat was vroeger wel anders. Zelfs in de betaalbare segmenten kon je shoppen voor een coupé of cabrio.
Een populaire coupé van de vorige eeuw is de Honda Prelude. Wie kent deze niet zou ik bijna zeggen. Ondergetekende moet meteen denken aan de allereerste Gran Turismo en natuurlijk de nationale volkshelden in de vorm van Bassie & Adriaan, die er gewoon een caravan achter hadden.
Honda Prelude concept
Nou, spring maar een gat in de lucht om oude tijden te herbeleven. De Honda Prelude is terug als concept. De Japanse autofabrikant heeft een nieuw model gepresenteerd op de Japan Mobility Show in Tokio. En het is geen extreem concept met gekke vormen of iets dergelijks. Dit concept lijkt rijp voor productie!
Wat is Honda precies van plan met de Prelude? Dat weet niemand. Echt waar, dat is heel vaag. De presentatie van de Prelude concept op de autoshow is puur en alleen deze auto. Details over de aandrijflijn zijn er niet. Het enige dat Honda kwijt wilde is dat de auto volledig elektrisch is. Maar goed, niemand had een atmosferische VTEC onder de kap verwacht natuurlijk.
Wellicht is het een strategie van Honda om het concept te lanceren en zo de stemming te peilen. Nou hallo Honda hier zijn we hoor, in productie nemen dat ding. De vormen van een coupé zijn behouden gebleven in combinatie met een modern sausje.
Of de Honda Prelude überhaupt in productie gaat is ook een vraagteken. De Japanners kunnen ons nu ook lekker maken met dit concept om te laten zien dat ze nog wel sportieve ambities hebben, maar deze ‘ambities’ verpakken in praktische elektrische auto’s zoals hatchbacks, crossovers en SUV’s. Laten we hopen dat dit niet het geval is. En dat de Prelude zijn comeback maakt in de showroom van Honda. Fingers crossed!
martinus.tussengas zegt
Beter dan de Supra van BMW
Edge zegt
Weten we zeker dat dit een Honda is? Die neus had namelijk niet misstaan naast die van de Toyota Prius en Toyota Crown modellen.
Richmond zegt
Of Nissan kan ook ze hebben goed gekeken naar de ZX
adyton zegt
En achteraan zie ik er ook veel platgeslagen nieuwe Prius in
hotze zegt
Ja vreselijk die frutsels bij de lampen. Renault is er ook goed in.
Tonnie zegt
Nu al een toekomstige klassieker. Niemand gaat dit kopen, niemand anders biedt dit aan. En over 15-20 jaar gaan we klagen dat ze 2e hands zo duur zijn. Laat maar komen 😄
Wolflow zegt
Hoezo zou niemand een VTEC verwachten?
Tekst “er zit niemand op nog een elektrisch hok te wachten” is beter op z’n plaats
hotze zegt
Fransie Pansie Timmermans gaat voor de elektriek.
Die kan het zich ook wel veroorloven met z’n Europese wachtgeld.
Johanneke zegt
Omdat er nogal veel mensen op een EV zitten te wachten gezien de regels die er gaan komen, wordt vrijwel al het ontwikkelingsbudget in EV’s gestopt. ICE concepts zijn nu al schaars, en zullen alleen maar schaarser worden. Vandaar dat niemand een VTEC zou verwachten. Behalve als je buiten de realiteit leeft en stellig geloofd dat fossiele brandstoffen verbranden een houdbaar concept is voor de komende generaties.
Gulli zegt
@rubenpriest over de vraag ‘Hebben leuke auto’s nog bestaansrecht?’ wil ik nog wel een boompje opzetten. Sterker nog, ik zou hem breder willen trekken naar ‘Hebben auto’s in privébezit nog bestaansrecht?’.
Jaren geleden al noemden fabrikanten het eigen bezit van auto’s verleden tijd, en voorspelden dat ride sharing of car sharing steeds populairder zou worden. Ik kon mij daar niet zoveel bij voorstellen en verzette me daar flink tegen, maar inmiddels ben ik bang dat ze gelijk gaan krijgen. Hoe dan? Nou zo;
ADAS in nieuwe auto’s wordt steeds intelligenter, we hebben allemaal de filmpjes gezien van concept cars die volledig autonoom kunnen rijden. Van die Passat die, nadat je hem hebt opgeroepen via een app, de parkeergarage uit komt rijden en voor je neus parkeert. Dat zijn de eerste stappen, en ik denk dat we daar niet heel ver meer vandaan zitten. Dit wordt nu nog onder de noemer gemak gepresenteerd; je rijdt naar je werk, leest ondertussen een krantje of luistert naar je favoriete grijzende Autoblog-presentator op Radio 1 en de auto doet het saaie werk voor je. Op je werk aangekomen zet de auto je bij de voordeur af, hij maakt contact met de parkeergarage om de hoek en krijgt te horen dat plekje 3-84 vrij is dus rijdt daar zelfstandig naartoe.
Aan het einde van je werkdag roep je ‘He Siri’ naar je telefoon en volgt dat op met ‘Ik ga naar huis’. Je telefoon roept je auto op, die rijdt de parkeergarage uit (en rekent ondertussen netjes af met de firma Q-park) en komt voorrijden op het moment dat jij de deur uit stapt. Dan herhaalt het ritje zich huiswaarts waarop je nog eens de leukste filmpjes van de EV-tiendaagse terug kijkt op je 18″ scherm in je auto terwijl je naar huis wordt gechauffeerd.
Dit is voor de meeste mensen dalijk dagelijkse kost, zodra niveau 5 van ADAS goedgekeurd en uitgerold is dan is dit echt geen raketchirugie meer. De techniek bestaat allang.
Maar dan de volgende stap. In het hiervoor genoemde scenario staat je auto netjes te wachten in de parkeergarage en feitelijk parkeergeld te kosten, terwijl jij aan het werk bent. Dit betekent dat er plek moet worden gereserveerd in een stad om veel auto’s te parkeren, dat kost de gemeente een hoop geld, dat kost jou als parkeerder geld, en de ruimte kan ook worden gebruikt om huizen te bouwen. Alleen Interparking zal blij zijn met een dergelijk scenario.
Als je auto toch volledig autonoom kan rijden, waarom zou je hem dan niet inzetten om andere ritjes te plegen? Als jij om 7 uur op kantoor zit zijn er vast legio collega’s die nog van huis moeten vertrekken, waarom die niet laten ophalen met die auto als die anders toch de hele dag niets staat te doen? En waarom beperken tot collega’s? Waarom niet Miep van Kerkstraat nummer 12 oppikken om haar bij haar kleinkinderen af te zetten? Het aantal scenarios dat je kunt bedenken is eindeloos.
Mocht dit alles gaan werken, hoeveel waarde hecht je dan nog aan eigen bezit? Als de auto waarin je rijdt dagelijks door 20 anderen gebruikt zou kunnen worden? Waarom je dan niet aansluiten bij een organisatie die voor jou een auto beschikbaar stelt op het moment dat je hem nodig hebt, en deze vervolgens verhuurt aan de volgende? Zo wordt het steeds meer een geautomatiseerde taxi-service.
Lynk&Co wilde als een van de eerste fabrikanten abonnementen op auto’s introduceren waarmee het ook mogelijk werd om je auto beschikbaar te stellen voor derden met een digitale sleutel, waardoor je meteen korting zou krijgen op je abonnement. Wat hiervan geworden is weet ik niet precies maar de tekenen zijn er. De volgende stap is dat je je auto niet vrijgeeft aan een ander maar überhaupt niet zelf bezit.
Ik denk dat gemeentes en waarschijnlijk vooral de landelijke overheid wel gaan aansturen op een dergelijk beleid. Op het moment dat je één auto kunt gebruiken om meerdere mensen in een dag heen en weer te laten rijden betekent dat dus ook dat er minder behoefte is aan persoonlijk autobezit. Dat is de droom van elke ambtenaar die met een verkeersportefeuille in zijn maag zit, en voor elke stadsplanner die niet meer voor ieder huishouden met 2.3 auto hoeft te rekenen maar wellicht met 0.6. Dit betekent meer ruimte voor woningen, minder verkeersdruk,
Hoe dit alles contractueel vast te leggen is, of belastingtechnisch zou moeten werken weet ik niet, maar ik denk wel dat het die kant op zal gaan.
Of we er blij mee moeten zijn als petrolheads is een tweede, maar we zien toch al een tijdje met lede ogen aan hoe autoplezier langzaamaan verdwijnt onder de noemer vooruitgang. Vandaar de terechte vraag die je in het begin van het artikel stelde.
Johanneke zegt
Zijn al papers over geschreven hoor. De autoindustrie zal extreem krimpen. Ooit (of het over 100 jaar of 300 jaar is, I dunno) is het niets meer dan aangeven dat je wilt vertrekken, en waarheen. Dan komt er een autonome taxi voorrijden, je stapt in, thats it. Er zullen veel minder auto’s nodig zijn, want de meeste auto’s staan de meeste tijd stil. Geen ongelukken, geen abnormale slijtage van onderdelen door dom gebruik. De auto’s zullen met weinig onderhoud miljoenen kilometers kunnen maken. Het is de dood van de auto industrie. Want stel het aantal auto’s dat je nodig hebt gaat /10, en de levensduur van iedere auto gaat *10. Hou je weinig werk over vergeleken met nu.
b00st zegt
Helemaal eens.
En tegen dan zijn er x andere industrieën. Evolutie. De hoefsmidindustrie is ook niet meer wat het geweest is.
dare2think zegt
Dit is zo’n boompje waar de @redactie gemakkelijk een artikel van kunnen maken..
Er is één heel belangrijke component aan: er moet geen fysiek stuur en pedalen meer in een auto zitten. Dat is het moment dat de rol van bestuurder verdwijnt in de beweging van A naar B. Dan is de driver engagement ook verdwenen en is de auto een apparaat die zelf (auto)- mobiel is. Een zelfsturende auto is -gelet op de naam- de ultieme auto!
Dat gezegd, controle over de richting van de auto middels een stuur is voor sommigen zo intrinsiek gekoppeld aan rijbeleving dat er altijd een schare diehard fans zullen blijven van zelf rijden. Houden zo.
De reden dat ik niet denk dat autodelen iets kan worden, is omdat mensen op hun eigen schone intereur gesteld zijn. Met bezit van een ander gaat men anders om. Kijk maar eens hoe schoon de treinen zijn. Of hoeveel foto’s je moet maken bij een car2go huuractie.
Verder heeft het scenario dat je schetst een aanzuigende werking op degenen die nu OV als alternatief hebben. OV is momenteel een intrinsiek tragere en duurdere oplossing in teveel gevallen. Deur tot deur mobiliteit kan alleen geboden worden door zó’n auto voor te laten komen. Dat worden dus rap meer dan 0.6 auto’s per inwoner.
Als laatste mag je mij nog overtuigen hoe zeker deze vorm van mobiliteit zal gaan zijn. Een eigen auto staat 100% van de tijd klaar. Eigen vervoer heeft geen wachttijd, en denk ook eens aan een stukje veiligheid en aanrijtijden in de provincie. Een hoop problemen om op te lossen ‘met de toekomst’.
Gulli zegt
Ik ben het helemaal met je eens, ik kan je dus ook niet overtuigen van de voordelen voor ons autoliefhebbers. Maar ik denk wel dat het de kant is die we onder enige dwang op zullen gaan.
Johanneke zegt
Is makkelijk op te lossen: camera’s in het interieur die bijhouden of je er geen teringbende van maakt. Ja doei privacy, dat absoluut.
Richmond zegt
Ja toch scooter delen is ook geen succes
utregcity zegt
Had je een dagje vrij vandaag? 🤔
mashell zegt
Typisch modern Japans en dus nietszeggend ontwerp, deden ze vroeger beter. Maar aan de andere kant geldt ook, een coupe is beter dan geen coupe.
utregcity zegt
Joehoe @Autoblog! Deze Prelude wordt/is niet 100% een BEV, maar een hybride en gebaseerd op techniek van de huidige Civic.