De officiële launch staat gepland voor later vanavond op de SEMA-beursvloer in Las Vegas, maar pics en specs zijn er nu al.
Venijnig F5-en op je computer, soms is het nodig. Bijvoorbeeld toen de Media Markt tijdens de ‘BTW? Weg ermee!’-dagen nog Apple producten meenam in de actie. Of als je die tickets voor het concert van je favoriete artiest wil scoren, voordat de opkopers toeslaan in de hoop woekerwinsten te behalen bij de doorverkoop. Vanaf vandaag staat ‘Venom F5‘ echter voor iets anders: namelijk de snelste auto ter wereld.
Een en ander moet echter nog wel bewezen worden, vandaar de asterisk in de titel van dit bericht. De banden van de Venom F5 zijn voorlopig slechts goedgekeurd voor 280 mijl per uur, dus daar moet nog even iets op verzonnen worden. Hennessey claimt namelijk dat de Venom F5 de eerste auto is die harder kan dan 300 mijl per uur, oftewel 480 kilometer per uur. Ja je leest het goed, vier-honderd-tachtig. Naar verluidt is men in Duitsland direct een spoedberaad begonnen om de maximumsnelheid op de Autobahn te verlagen naar iets van 300 kilometer per uur. Want stel je voor dat er zo’n ding voorbij komt blazen met 480…Geweldig.
Voor de bizarre prestaties zorgt een geblazen 7.4 liter grote V8 met 1.600 pk. De Cw-waarde van 0.33 is niet eens extreem indrukwekkend, maar gezien het geringe frontale oppervlak van de Venom F5 en de brute power is de auto dus toch vrij rap. Veilig een vrachtwagen inhalen op een 80-weg is ook geen probleem voor de F5: de auto sprint van nul-naar-driehonderd in minder dan tien seconden.
Hennessey is van plan 24 exemplaren te bouwen. Potentiële klanten moeten beschikken over minimaal 1,6 miljoen Dollar en liefst goede vrienden zijn met John Hennessey. Met het venijn van een mean girl op de middelbare school beslist hij namelijk wie er wel en wie juist niet een Venom F5 mogen kopen. Misschien helpt het als je John vertelt dat je de Velociraptor ook erg tof vindt? Check hieronder een filmpje van Hennessey inclusief legendarische muziek.
lekkerlinksrijden zegt
McLaren vs Ferrari design
rolov zegt
@lekkerlinksrijden: uiteindelijk zien al die HyperCars er in grote lijnen hetzelfde uit.
drdre1 zegt
@lekkerlinksrijden: met zo’n auto mag hè natuurlijk wel altijd lekker links blijven rijden.
JvH zegt
Eerst zien dan geloven
berlinetta zegt
Het is inderdaad een mix van allerlei soorten auto’s, maar het ziet er eigenlijk wel lekker uit. Ben benieuwd naar alle specs en ook of de auto een beetje te rijden is.
jorian zegt
Doet me enorm denken aan de Grotti Turismo R van GTA V: https://www.google.nl/amp/www.gta5car.com/vehicles/supercars/turismo-r.html/amp
jmeverts zegt
@jorian: en die lijkt dan weer op de B.Engineering Edonis uit de jaren ‘90
trustmeiamanengineer zegt
Bruut, als ze het waar kunnen maken. Maar een Chiron doet vrijwel hetzelfde voor hetzelfde geld, en is hoogstwaarschijnlijk veel beter uitontwikkeld.
dampu020 zegt
@trustmeiamanengineer: is niet 4x duurder (kra kra kra)
trustmeiamanengineer zegt
@dampu020: ?
vondudenstein zegt
@trustmeiamanengineer: of je neemt een koenigsegg die er nog tof uitziet ook. En niet zo fkn opgefokt ding, die er in de basis alleen maar is om dat rechte baan record te halen. Als het kan met een Amerikaanse vlag uit de auto stekend…..
Kom nou maar gewoon met een ring record of een andere track, dan praten we wel verder.
drdre1 zegt
@vondudenstein: helemaal eens. De designtaal van hypercars is vaak functie boven vorm: hoekig, scherp. De Regera ziet er dan wat mij betreft een stuk “rustiger” uit. Maar het meest belangrijke argument is natuurlijk dat de Regera met 1 druk op de knop al z’n deurtjes kan laten wapperen, eat thát Hennessey!
lincoln zegt
Gaaf ..
Aangezien Hennessy een beetje de kleinste autofabrikant ter wereld is ..
nord zegt
@lincoln: power is nothing without control, ik hoop dat ze dit akkefietje overleven.. ook bedrijfsmatig..
lincoln zegt
@nord:
Zijn rednecks .. geen jankeballetjes ..
dawwg zegt
@lincoln: Bochten zijn voor jankebelletjes ?
drdre1 zegt
@lincoln: Jerommeke heeft gesproken.
jpoers zegt
Is deze nu op basis van een corvette? Of is het eigen bouwsel van voor tot achter? Met her en der wat standaard materialen?
moveyourmind zegt
Zal wat kosten in onderhoud…
Gelukkig kan je de Wintercheck gewoon bij Volkswagendealer laten doen voor een appel en een ei.
cpp1 zegt
Is deze V8 in de basis een eigen creatie?
T16 zegt
@cpp1: Ja.
Website F5: http://www.VenomF5.com
Video’s:
https://www.youtube.com/watch?v=26ANu9BTGH8
https://youtu.be/qbD_9zymEP0
https://youtu.be/mSG27EGn-k0
baklava zegt
Weinig vertrouwen in. De Venom GT was niet te besturen met ‘maar’ 1400 pk. Wheelspin in de 4e versnelling. Kan me niet voorstellen dat dit veel beter is met 1600 peekaa op de achterwieltjes.
yipikaye zegt
@baklava: eerst een goede levensverzekering afsluiten voor je met dat ding de weg op kan gaan.
Bo1972 zegt
http://nicecarsinfo.com/wp-content/uploads/2015/04/Hennessey-Venom-F5-NCI6.jpg?x18914
dunhozzie zegt
@Bo1972: dat ziet er niet €1.600.000 voor belastingen uit. Maar goed, je koopt dit ding voor de cijfers
dreester zegt
@bo1972: Die richtingaanwijzer komt uit een Opel Astra G ’99 zonder cruise control. Premium!
Bo1972 zegt
@dreester: ik begrijp niet dat wanneer je een auto voor dot soort bedragen wil gaan maken je niet ieder aspect op ultiem niveau invult en vervaardigd. Amerikanen zijn niet zo sterk in dit soort aspecten helaas.
E550 zegt
@Bo1972: ze kunnen het wel, als ik naar de huidige Cadillacs kijk.
Bo1972 zegt
Met alle respect, ik zou dit onacceptabel vinden!
SimonMc zegt
De Hennessey Venom Ververs.
Edge zegt
Die banden mogen geen probleem vormen, althans niet voor een recordrun. Zo’n ding als de Bloodhound heeft immers ook banden. Of het voor Hennessey ook financieel haalbaar is om die banden te laten ontwikkelen en in serie te produceren is een ander verhaal. Maar goed, Bugatti knijpt de Chiron ook deels dus waarom zou Hennessey daar niet mee wegkomen.
jerudo zegt
@edge: de bloodhound ssc gebruikt voor z’n toprun aluminium wielen (desert wheels) zonder banden. Hun test onlangs met rubber ging maar tot 210mph en dat waren vliegtuigbanden.
allesmetturbo zegt
Nog een best knap ding om te zien ook.
ghini zegt
Hebben ze überhaupt al een rijdend exemplaar? Want in dat filmpje zie je beelden van een niet rijdende conceptcar afgewisseld met wat grafische special effects in echte beelden geplakt… Tot het tegendeel bewezen is geloof ik niks van hun cijfers. Het zou heel knap zijn maar ik geloof niet dat zon kleine speler met een zo veel kleiner budget in vergelijking met bijv Bugatti een auto kan bouwen voor dat geld met die specs.
lincoln zegt
@ghini:
Jahaaa .. zijn ze jou wel verschuldigd ..
SimonMc zegt
@ghini: Werd waarschijnlijk ook gezegd over Pagani en Koenigsegg.
rob5nismo zegt
0 naar 300 in 10 sec dan regent het straatstenen denk ik.
Of mooie asfalt krullen zodra dat beest grip.pakt
bmwfreak038 zegt
@rob5nismo: ??
tarquesh zegt
Gelukkig heeft Hennesey vaarwel gezegd tegen het Lotus Elise achtige ontwerp, en met iets eigens gekomen.
480 km/h doormiddel van een V8 met 7,4 liter inhoud, super dat het zonder een turbine kan.
Hennesy heeft mijn droom laten uitkomen, nu weet ik dat een hypercar kan worden ontwikkeld die 480 km/h kan halen.
Nu wacht ik af wat Bugatti en Koenigsegg doet. Spannend.
sracert zegt
Misschien helpt het als je John vertelt dat je de Velociraptor ook erg tof vindt? Of dat je inmiddels door het zuipen van zijn Whisky alcoholist bent geworden?.
sracert zegt
Tupac!. Alle gekheid op een stokje: Wat een auto, heerlijke Yank.
bmwfreak038 zegt
480!? Wanneer gaat het opstijgen beginnen 1 goeie rukwind eronder en je krijgt wat met die skyline op de ring gebeurde, grandioze lancering waar zelfs kim jong-un jaloers van word.
strepentrekker zegt
Ik geloof nooit dat 1600 pk voldoende zal zijn voor een top van 480 km/h.
SimonMc zegt
@strepentrekker: Als een Mclaren F1 met 627 pk een topsnelheid van 386 km/h haalt, dan zal 1000 pk extra wel voldoende zijn vermoed ik? Zoals de tekst al zegt, het frontaal oppervlak is hier bepalend. Ook meteen de reden dat die Mclaren F1 zo snel is. Hij is minder breed dan menig ander supercar.
stalensnuitje zegt
@SimonMc: daarom klopt de tekst ook niet, want het frontaal oppervlak is een invloedsvariabele van de Cw-waarde. Dus een lagere A (frontaal oppervlak) geeft een lagere Cw. #trustmeimanengineer
SimonMc zegt
@stalensnuitje: Volgens wat ik gehoord heb, is ‘vooral’ het frontaal oppervlak bepalend. Algehele cw-waarde moet ook dik in orde zijn natuurlijk.
rolov zegt
@strepentrekker: want de Veyron kon het ook niet? Het design van de Bugatti’s is ook waardeloos.
dirkv zegt
480 gaat ie niet halen.
jorden zegt
Dit koop je alleen wanneer je vroeger met gym altijd als laatste werd gekozen.
mitro0o zegt
Dit is net zo’n auto die je in GTA kunt kopen/jatten.