Wit asfalt zou jaarlijks tientallen miljoenen euro’s kunnen besparen.
Door de lichtweerkaatsing van wit asfalt is er minder kunstmatig licht nodig. Dat is wat Dura Vermeer en Rijkswaterstaat concluderen na twee jaar een pilot gedraaid te hebben. Vanaf 2011 is een stuk van de A35 bij Hengelo gebruikt om allerlei soorten mengselsamenstellingen te testen, om uiteindelijk te komen tot het ideale witte asfalt aka ‘Luminumpave’. Ook in Hoofddorp en Purmerend werden teststroken aangelegd.
De 50% energiebesparing die met het asfalt bereikt kan worden, zou een enorme CO2-reductie betekenen. Daarnaast is het veiliger omdat weggebruikers elkaar beter zien. Het witte asfalt is volgens Dura Vermeer nu klaar om grootschalig toegepast te worden. Het bedrijf is in gesprek met de provincies Overijssel, Noord-Holland en Rotterdam. Wie weet dat we daar binnenkort witte wegen tegenkomen.
Het blanke asfalt is vooralsnog 2 tot 3 euro per vierkante meter duurder dan zijn zwarte broertje, maar dat verdient zich binnen een aantal jaar terug. Naar verwachting zullen de witte wegen als eerst in tunnels worden aangelegd. Ook bij scholen en in woonwijken valt er snel en effectief een hogere veiligheid te creëren. Rijkswaterstaat zegt bij vervanging of recycling van bestaand asfalt, Luminumpave zeker in overweging te nemen.
Het straatbeeld zal in de toekomst letterlijk veranderen wanneer het witte asfalt grootschalig wordt toegepast. We vragen ons wel af of het geen hinderlijke reflecties oplevert wanneer de zon fel schijnt? En hoe zit het met de besmettelijkheid? Als Wouter er een paar keer overheen drift is het asfalt waarschijnlijk zo weer zwart. We gaan er vast en zeker meer over horen. (via telegraaf.nl)
desjonnies zegt
Binnen drie jaar net zo donker als het welbekende asfalt dank zij de steeds herkauwende op straat kauwgum uitspugende niet opgevoede onbehouwen horkerige “medemens”
Iedere politicus en de gehele consensus in dit land vind roken not-done.
Ik zou zeggen kijk eens voor u op straat wat voor uitgebraakte stukken zwaar vervuilend kauwgum er niet liggen.
Hoor je nooit iemand over
Kom eens in Singapore en het is een verademing, geen kauwgum, is daar verboden bij wet en shopping malls voorzien van gepolijste met bladgoud ingelegde marmeren vloeren die, via de wanden van de mall, naadloos aansluiten op het plafond (KootenBie quote)
super zegt
@desjonnies:
ben het wel met je eens over kauwgom (en hondenschijt, en zwerfvuil), alhoewel het symptoombestrijding blijft; immers de horkerigheid van de “medemens” (vaak meer “tegenmens”) los je met allerlei verboden denk ik niet op.
renkema zegt
Nederland stapt eindelijk van zijn racistische verleden af, aldus VN-functionaris Verene Shepherd
phaeton zegt
Wit of crème? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het ook wel eens geen nacht of winter is en dat dat vreemde gele ding aan de hemel iedereen verblindt in weerkaatsing op een witte grond.
proost zegt
@phaeton: Hoop dat ze daar mee rekening hebben gehouden na 2 jaar testen, maar zou wel typisch zijn.
Zo blijft men bezig he.
reistje zegt
Is het gewoon verf? Hoe lang blijft het wit? En welke kleur maak je dan strepen op de weg?
Als je zwart gebruikt is het ’s nachts weer niet goed zichtbaar.
Moet het iedere paar jaar 1x? Is dat inclusief alle kosten?
Ik verwacht eigenlijk wel dat het maar half is onderzocht anders ben ik teleurgesteld.
Met vriendelijke groet,
een ambtenaar
proost zegt
@reistje: “Luminumpave”, ik neem aan dat het gegoten wordt, geen verf.
Goed punt van die zebrapaden, maar denk dat reflecterend wit nog wel genoeg afsteekt. Desnoods van die reflecterende platte schijven op de randen.
awesome zegt
Fijn ook met sneeuw, regen etc.
Ik zet mijn geld wel op de ‘glow in the dark’ wegmarkeringen. Dan kun je helemaal zonder verlichting op de snelweg. Vele malen goedkoper in het aanbrengen dan wit asfalt, aangezien het enkel de markering betreft en geen vierkante meters asfalt.
Dat verhaal van Dura Vermeer is gewoon: Wij van WC-Eend…
awesome zegt
@awesome: oh wacht…
http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2014/april/1e-glow-in-the-dark-weg-in-brabant.aspx
“Update 29 april 2014: Inmiddels is geconstateerd dat de lijnen moeite hebben met grote hoeveelheden vocht. Naar aanleiding hiervan gaan Heijmans en Studio Roosegaarde een update doorvoeren in de Glowing Lines 2.0 versie. De lijnen zijn nu tijdelijk uitgeschakeld om verwarrende situaties voor de weggebruiker te voorkomen.”
ponnie zegt
Ze hebben zeker nog nooit van sneeuwblindheid gehoord :P.
MrSkyline zegt
Het weerkaatst ook zonlicht, dus kan het verblinden, daar naast valt er met wit asfalt nog slechter te zien of het op een bepaalde plek glad is. Ik vind het een slecht idee, en ik kan mij niet voorstellen dat het anders dan s’nachts voor beter zicht zorgen positief is voor de verkeersveiligheid.
pimmp zegt
Bij sneeuw is niet te zien welk deel van de weg is schoon gemaakt en welk deel niet, het reflecteert waardoor kans op verblinding of vermoeide ogen groter wordt en het wordt heel snel lelijk. In snap sowieso niet waarom alles verlicht moet zijn? Hier in het noorden zijn heel veel wegen niet verlicht zoals snelwegen, land weggetjes.
super zegt
’t zou trouwens wel aardig zijn om nog meer kleuren te gebruiken, is handig als aanvulling op wegwijzerborden…
n54coupe zegt
Wit asfalt is in ieder geval wel lekker handig om mooie zwarte strepen op te trekken :)
norge zegt
Hier zijn ze een paar jaar geleden begonnen met wanden en daken/plafonds? van tunnels wit te spuiten,houd een jaartje voordat het helemaal grijs gerookt is.
tupperware zegt
@norge:
Ach, bij jullie weet de overheid al jaren van gekkigheid niet meer hoe ze dat geld op krijgen..
Valt nog mee dat jullie zo nuchter zijn gebleven om geen Veyrons in te zetten als patrouillewagen..
widodh zegt
@norge: Ga dan ook elektrisch rijden!
p924 zegt
Mooi mooi mooi, doe maar zo wit mogelijk, des te beter zie de bandensporen na een burn-out of donut.
benzinehoofd zegt
Klein nadeel: je ziet de markering niet meer… Want die moet volgens de (huidige) regels (verkeers)wit zijn. Scheelt wel weer geld: aan alle grensovergangen een bordje “Markering ontbreekt” en klaar. ;-)
e1000bmw zegt
Zal wel zijn, maar als de zon er flink op loopt te schijnen krijg je op den duur pijn aan de ogen…
Hupke zegt
“Als Wouter er een paar keer overheen drift is het asfalt waarschijnlijk zo weer zwart. ”
Nu kan je zelfreinigende mambojambo gaan verzinnen tot en met, maar zolang de gemiddelde autoband zwart is, en zolang ‘vuil’ donker is, denk ik niet dat zulke witte weten echt zo geniaal zijn als ze ons willen doen geloven.
Langst de andere kant met van dit rotweer zou het wel een enorme afkoeling kunnen betekenen. De warmte stroomt gewoon uit het asphalt.
cooper96 zegt
Ik rij bijna elke dag over het stukje asfalt bij hengelo wat nu als proef ligt.
Als het donker is heb je inderdaad een helderder stuk asfalt liggen, er komen ook geen donkere lijnen in van de banden en het is idd ook niet geverfd. Je ziet als het donker is echt wel een verschil. Dus ik denk dat het zeker werkt.
driver28 zegt
Dan is bels wel goed bezig..daarom gebruiken hun die lichtgrijze beton stukken wegdek ideaal met zo’n naad erin blijf je nog wakker ook ’s nachts :)
heer zegt
Eerst testen? Of lichtgevende strepen?