Yay or nay?
Het nieuwe reglement van 2017 werd over het algemeen behoorlijk goed ontvangen. Dat is op zich niet zo vreemd; brede banden en een agressieve look scoren altijd goed bij de fans. Dat de wagens op vrijwel elk circuit de ronderecords zouden verbreken, was een aangename bijkomst waar we al jaren niet mee te maken hadden gehad. Maar wacht, is dat nou…?
Juist, die vervloekte haaienvin maakte jammer genoeg zijn return. Je kunt het de ontwerpers niet kwalijk nemen; zij doen simpelweg hun uiterste best om de auto’s zo snel mogelijk over de circuits te kunnen laten stormen. Maar ja, vertel dat maar eens aan miljoenen fans over de wereld. Die zien een snoeilelijk aanhangsel boven het motorcompartement en beginnen massaal moord en brand te schreeuwen. De nieuwe eigenaren, wanhopig op zoek naar nieuwe fans, zagen deze dreiging en beloofden het op te lossen.
Hoewel het geklaag vrij snel verdween werden er achter de schermen de nodige aanpassingen gedaan. Maanden geleden inmiddels stemden de teams over het lot van de haaienvin. Hieruit bleek dat ook zij toch wel afwilden van de haaienvin en voortaan liever een Mercedes-achtig exemplaar gebruikten. Met het einde van het seizoen om de hoek moest er definitief een beslissing genomen worden om het lot van de vin te bezegelen.
Zo op het eerste gezicht lijkt het misschien rechtdoorzee, maar dat was het dus allesbehalve. In de afgelopen maanden hadden de teams namelijk bedacht dat de haaienvin toch maar moest blijven. Bij de meeting van de F1 Strategy Group deze week, waar de uiteindelijk stemming werd gedaan, werd duidelijk dat ineens iedereen weer voor was. Of nou ja, iedereen behalve McLaren. Teambaas Eric Boullier beargumenteert:
“I don’t understand why everyone went to do something else other than the regulations. It has been voted months ago to go with no shark fin – a sort of mini shark fin. This is in the regulations for next year. Some teams believed it will change again, and wanted to keep the big fin. Then it was discussed to have a Mercedes style fin and in the end we just remind everybody what was voted six months ago.”
Om eerlijk te zijn ben ik geen fan van Eric, maar dit keer heeft hij toch echt een punt. Dus, geniet nog maar even van de haaienvin, want de Grand Prix van Abu Dhabi zal voorlopig de laatste keer zijn dat je hem in al zijn glorie zal zien.
connielingus zegt
Lekker boeiend. Laat lekker zitten. Liever V12’s terug.
shadowbroker zegt
@connielingus: Ik vind de v10’s eigenlijk beter klinken
gwnbmw zegt
nee! ben ik nou echt de enige die het een bruut ding vind, en het anders zo leeg vindt achterop?
ikschrijfookoverautos zegt
Nope ;)
str8six zegt
@gwnbmw: Nee, vind ‘t er ook gaaf uit zien!
Gulli zegt
@gwnbmw: vind het ook wel wat hebben. Een LMP zonder haaienvin zou ik me al niet eens meer kunnen voorstellen
lincoln zegt
@gwnbmw:
Mwah .. samen met de adverteerders ..
Kraaltjes en spiegeltjes voor het brood en spelen volk ..
Gulli zegt
@lincoln: god, heb je hem ook weer
viezefreddyw zegt
@gulli: Gelukkig wel!
aquila2003 zegt
@gwnbmw: hier nog een fan!
viezefreddyw zegt
Haaienvin boeit mij geen hol. De string op de cockpit. Dat ding moet weg. En wegblijven.
str8six zegt
@viezefreddyw: string op m’n cock daarentegen…
87sandyd zegt
@str8six: je weet dat dit heel raar klinkt nu he….
str8six zegt
@87sandyd: interpretatie. Maar ok.
josxkrs zegt
@str8six: ha, gay.
Gulli zegt
Zolang er een HALO op zit is er echt niemand die zich druk zal maken om een haaienvin. Ik vind die T-wing storender, maar die ruimt volgens mij toch al het veld.
str8six zegt
Haaienvin eraf, geluid weg, HALO erbij. Goed bezig… ?
ukbob zegt
@str8six: nu alleen nog batterij-aandrijving en de boel op afstand bestuurbaar maken en er kijkt idd helemaal Niemand meer.
lincoln zegt
Amerikanen vonden dat 55 jaar geleden al complete onzin ..
notsobig zegt
@lincoln: Is dat zo?
i.ytimg.com/vi/p6CNRGdNvYY/maxresdefault.jpg
enricoleerdam zegt
Morgen nog maar even genieten van de 2017 auto en het podium plek van max!
cossiekiller zegt
Anders moeten ze die vin plooien, knippen en voor de piloot plakken…
potver7 zegt
Gewoon weer terug naar de sigaar met fietswielen
HZW zegt
Het wordt een interessant 2018 seizoen.
McLaren stemde tegen het aanblijven van de haaienvin, terwijl de rest er langzaam toch van uit ging dat hij bleef.
Het zou wel een een meester set kunnen zijn van Mclaren, omdat aangenomen wordt dat McLaren hun 2018 van het begin af ontwikkeld heeft zonder vin, waarde rest toch er van uit ging dat de vin ook in 2018 aanwezig zou zijn.
Alle teams die er op gegokt hebben dat hij blijft, kunnen nu van voor af aan beginnen met hun 2018 auto ontwikkeling.
Op deze manier legt McLaren straat lengtes voor met hun vin loze auto ontwikkeling.
notsobig zegt
@HZW: Als ik de vin van RB van het begin van t seizoen zag, had ik het idee dat de auto zonder ontworpen was of ontworpen was met het idee dat ze dit seizoen meteen al zou verdwijnen… Heel simpel en geen sticker oid erop als ik goed herinner. (Begin van het seizoen he, dus voor de redesign met nr’s ed op de vin)